Gå til innhold

Dere som ikke har ADHD -

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye kjenner dere igjen deres selv i instagramkontoer som adhdoers, adhd_love_ og lignende kontoer? Litt? Noen øyeblikk nå og da? Gjenkjenner det meste, men ikke i så stor grad? Varierer det i løpet av måneden? Sammenfallende med perimenopause/menopause? 

Anonymkode: b1be3...c64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kjenner seg alltid igjen i noe. Det er en diagnose når flere av symptomene går utover din hverdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes noe av det kompliserte med ADHD er at ulike psykologer setter ulik terskel på hvor stort funksjonsnedsettelse man må ha før man får ADHD-diagnosen. Enkelte psykologer setter terskelen så lavt at nærmest alle kunne fått diagnosen og andre psykologer setter terskelen så høyt at man nærmest må få uføretrygd eller sitte i fengsel for å få diagnosen. 

Anonymkode: 0edc6...157

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så farlig om jeg ikke kjenner meg igjen i alt en adhd-influenser sier. Det finnes mange andre diagnoser å plassere sin personlighet i. Og om man ikke klarer å finne en medisinsk diagnose, kan man alltids smykke seg med å være høysensitiv eller introvert eller ha misfoni og sånne ting. Det eneste som er helt sikkert er at vi alle feiler noe.

Anonymkode: 83a03...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner ned ADHD legger ut om ADHD på some daglig, gjerne flere ganger også. Og er jeg sammen med de for noen timer, så er de svært ivrige etter å snakke om ADHD hele tiden.

Jeg er veldig glad jeg ikke kjenner meg igjen i noe av dette for så selvsentrert ønsker jeg ikke å være.

Anonymkode: 50293...94d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De jeg kjenner ned ADHD legger ut om ADHD på some daglig, gjerne flere ganger også. Og er jeg sammen med de for noen timer, så er de svært ivrige etter å snakke om ADHD hele tiden.

Jeg er veldig glad jeg ikke kjenner meg igjen i noe av dette for så selvsentrert ønsker jeg ikke å være.

Det kan vel også være at du kjenner mange med ADHD som aldri snakker om diagnosen sin og at du derfor ikke vet at de har ADHD. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nye vegans 😅

Anonymkode: cfcaf...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi nok ulike. Er bare mine foreldre, søsken og partner som vet at jeg har adhd. Resten trenger ikke vite det.

De som har fått diagnose av tiktok kl 00.30 om natta derimot, de snakker om adhd hele tiden. De samme har også fått vite av tiktok kl 00.38 at både eksen og mora er psykopater😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg såpass igjen at jeg har tenkt tanken at jeg kan ha adhd🙈😂 men jeg vet ikke har det, da jeg som barn ikke hadde spesielle utfordringer som kan ligne adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alke vil jo kjenne seg igjen i det. Adhd handler om at man har større og generelt problemer iht normale ting. Feks alle soner litt ut av og til  og glemmer nøkler feks. En med adhd vil feks sone mer, oftere og dyper enn en uten adhd. Og musye nøkler etc, skjer hele tiden og i så stor grad at det blir  et hverdags problem som tar  mye tid. 

Endringer og vaner er vanskeligere å legge til og endre. Og er av en karakter det nermest er umulig å skjerpe seg på. Man kan få det til på noe. Så man kan aldri gi opp. 

Tankespinn er også ganske normalt, men tankespinn på adhd ligger på et annet nivå. 

Belønnings systemet  i hjernen fungerer enkelt og greit på en litt annen måte. Fordi man ikke produserer nok dopamin. 

Det kan da føre til  at oppgaver  som ikke gir deg noe, kan bli vanskelig å gjennomføre og for noen helt umulig,  samt oppgaver som gir deg mye, kan være vanskelig å løsrive seg fra. 

Alle blir jo slitne av mye inntrykk feks. Men i en samtale med mye støy  rundt og aktivitet rundt. Er det ikke noe problem for en uten adhd, å holde fokus på en samtale. Derimot er en uten adhd sliten, kan det  for dem bli vanskelig. 

Med  adhd så får du med deg alt, og det blir svært vanskelig å holde fokus på bare samtalen. 

For en god samtale med en med adhd, er ikke cafe beste stedet. Da er det bedre iht et rolig sted.

Anonymkode: 18403...d0f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så farlig om jeg ikke kjenner meg igjen i alt en adhd-influenser sier. Det finnes mange andre diagnoser å plassere sin personlighet i. Og om man ikke klarer å finne en medisinsk diagnose, kan man alltids smykke seg med å være høysensitiv eller introvert eller ha misfoni og sånne ting. Det eneste som er helt sikkert er at vi alle feiler noe.

Anonymkode: 83a03...b3e

? Jeg er introvert, men jeg har det tipptopp med det. Er det noe å 'smykke seg' med? Jeg fungerer helt fint sosialt, men blir sliten av det. Ingen som merker noe til det, og ikke snakker jeg om det heller. Alle er jo ett eller annet sted på skalaen introvert/ekstrovert, det er da ikke forbundet med sykdom.

Anonymkode: 7acf1...01f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg ble 40 kjenner jeg meg godt igjen i mye. Er 100% sikker på at symptomene skyldes svingete hormoner hos meg. 

Anonymkode: 66d7e...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (34 minutter siden):

Der er vi nok ulike. Er bare mine foreldre, søsken og partner som vet at jeg har adhd. Resten trenger ikke vite det.

De som har fått diagnose av tiktok kl 00.30 om natta derimot, de snakker om adhd hele tiden. De samme har også fått vite av tiktok kl 00.38 at både eksen og mora er psykopater😅

Enig! Mange med ADHD, snakker sjeldent om det ja… 

Jeg er åpen om at jeg har det, men snakker bare om det, om noen skulle spørre meg ang det liksom.. 

Har NULL behov for å dele det med verden liksom.. Så mange som ikke vet det!

Spesiellt etter jeg begynte på medisiner for noen år siden, så har jeg vel bare fortalt det til 2 personer, og det var kun for det at de fortalte at de hadde nylig fått diagnosen🤷‍♀️

Så TS: Før jeg fikk diagnosen kunne jeg kjenne igjen en del av det som ble sagt, men symptomene og hvordan hver enkelt blir påvirket av diagnosen er jo forskjellig..

’’Alle’’ med ADHD, opplever ikke at alle symptomene påvirker dem likt.

Anonymkode: 37200...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig! Mange med ADHD, snakker sjeldent om det ja… 

Anonymkode: 37200...943

Det er mitt inntrykk også. Som voksen har ingen fortalt meg at de har ADHD. Eneste jeg kjenner med ADHD er de jeg gikk i klasse med som var hyperaktive og som måtte ta ADHD-medisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i masse, og det tror jeg de fleste kan. Det er normalt å av og til være distre, glemme ting, ha tankekjør osv,

Anonymkode: 5cb5f...904

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp en video fra en ADHD-TikToker. Hun snakket om at studenter med ADHD gjør innleveringer i siste liten. Da jeg var student gjorde nærmest alle studentene innleveringene i siste liten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 8.30):

Nye vegans 😅

Anonymkode: cfcaf...232

Yes. Typisk dere. Dere som hater trender og utgjør anti-trend-trenden.

Anonymkode: ef24e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...