AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:34 #1 Del Skrevet torsdag kl 09:34 Vi har fått muligheten til å få en søt liten hannkatt på 10 uker. Egentlig hadde vi tenkt å vente til sommeren med å få katt og planen var en hunnkatt. Har ingen erfaring med hannkatter fra før og er usikker på om vi skal adoptere hannkatten nå eller vente til sommeren og få en hunnkatt. De største grunnene til at jeg er usikker er pga hannkatter blir større enn hannkatter og evt problem med markering inne (selv om den selvfølgelig skal kastreres). Vi bor i et nabolag med mange katter. Nærmeste nabo har 2 stk. Vi har små barn fra 3 - 8 år. Katten vi kan få er vant til barn. Hva ville dere gjort? Hva er forskjellene på hunnkatter og hannkatter og hva er best? Anonymkode: a95b7...b3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:37 #2 Del Skrevet torsdag kl 09:37 Kastrer hannkatten når den er 6-7 mnd gammel, da blir den ikke "kjempestor". Hadde valgt hannkatt over hunnkatt alle dager i uken. De er mer kosete og etter kastrering holde de seg i nærområdet. Har aldri opplevd at min hannkatt (kastrert) har markert inne. Dog hadde jeg ventet til katten er 12 uker før jeg tok den hjem. Anonymkode: 8f92d...cf8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:38 #3 Del Skrevet torsdag kl 09:38 Jeg elsker hannkatter, og min nåværende er en hann. Jeg synes monsene er kjempekosete. Lekne lenge. Anonymkode: 477dd...9d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:38 #4 Del Skrevet torsdag kl 09:38 Syns ikke det er noen særlig forskjell så lenge man kastrerer. Aldri hatt problem med markering inne, og jeg har hatt flere hanner. syns hannkattene mine har vært mer kjælne og enkle å ha med å gjøre, hunnkattene har vært mye særere, særlig hun jeg har nå. Ser ikke hvorfor størrelse på hann vs. Hunn har så mye å si. Anonymkode: 15de4...2db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:38 #5 Del Skrevet torsdag kl 09:38 Synes ikke det er stor forskjell i det hele tatt, klarer egentlig ikke å peke noen. Har alltid kastrert hannkattene mine rundt 8-10 måneder og aldri opplevd markering. Anonymkode: 2d13b...bc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenBlå Skrevet torsdag kl 15:58 #6 Del Skrevet torsdag kl 15:58 Takk for gode innspill. Det med størrelse er en personlig preferanse da jeg ikke er så begeistret for store katter. Hvordan er det å få katt om vinteren? Vi bor på et kaldt sted og jeg ser for meg at den må være mye inne holdes som kattunge pga kulde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:00 #7 Del Skrevet torsdag kl 16:00 FrøkenBlå skrev (1 minutt siden): Takk for gode innspill. Det med størrelse er en personlig preferanse da jeg ikke er så begeistret for store katter. Hvordan er det å få katt om vinteren? Vi bor på et kaldt sted og jeg ser for meg at den må være mye inne holdes som kattunge pga kulde? Kattunger skal være inne til de er nærmere året, så ypperlig å få kattunge nå. Anonymkode: f9ed7...9da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:05 #8 Del Skrevet torsdag kl 16:05 Hannkatt ❤️❤️❤️ Anonymkode: 98946...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:05 #9 Del Skrevet torsdag kl 16:05 FrøkenBlå skrev (6 minutter siden): Takk for gode innspill. Det med størrelse er en personlig preferanse da jeg ikke er så begeistret for store katter. Hvordan er det å få katt om vinteren? Vi bor på et kaldt sted og jeg ser for meg at den må være mye inne holdes som kattunge pga kulde? Katter tåler kulde dårlig generelt. Det er ørkendyr. Så voksne katter må være inne på vinteren de også. Og kattunger skal ikke ut før de er året. Anbefaler deg å lese deg litt opp Anonymkode: e9fb3...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet torsdag kl 16:07 #10 Del Skrevet torsdag kl 16:07 Har en hannkatt som sover på fanget nå 😻😻 gul og hvit med hvite sokker Tuss heter han 😻😻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet torsdag kl 16:08 #11 Del Skrevet torsdag kl 16:08 Vi har både en sterilisert hunnkatt og en kastrert hannkatt, og hannkatten er mye mer kosete og kjælen. Han markerte før han ble kastrert, men ikke nå lenger. Kattunger skal jo holdes inne en god stund likevel, så ikke noe problem å få katt på denne tiden av året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Skrevet torsdag kl 16:10 #12 Del Skrevet torsdag kl 16:10 Jeg har kun hatt hunnkatt, og hun var skikkelig kosen. I det jeg satte meg i sofaen kom hun som en pil opp på fanget mitt og la seg godt til rette. Kunne ligge der på timesvis. Nå vurderer jeg hannkatt, selv om jeg aldri har hatt det før. Men virker som mange foretrekker det 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:11 #13 Del Skrevet torsdag kl 16:11 FrøkenBlå skrev (11 minutter siden): Takk for gode innspill. Det med størrelse er en personlig preferanse da jeg ikke er så begeistret for store katter. Hvordan er det å få katt om vinteren? Vi bor på et kaldt sted og jeg ser for meg at den må være mye inne holdes som kattunge pga kulde? Kattunger skal være inne første året. Anonymkode: 2d13b...bc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:46 #14 Del Skrevet torsdag kl 16:46 FrøkenBlå skrev (46 minutter siden): Takk for gode innspill. Det med størrelse er en personlig preferanse da jeg ikke er så begeistret for store katter. Hvordan er det å få katt om vinteren? Vi bor på et kaldt sted og jeg ser for meg at den må være mye inne holdes som kattunge pga kulde? Kattunger skal uansett ikke ut før de er flere mnd gamle så vinteren er ikke noe hinder. Anonymkode: 15de4...2db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:30 #15 Del Skrevet torsdag kl 18:30 Jeg har to hunnkatter, de er milde i gemyttet, medgjørlige og skikkelig kosegriser❤️ Anonymkode: 1b8ab...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:10 #16 Del Skrevet torsdag kl 20:10 Jeg har en hannkatt. Han er kosete og følger etter meg overalt. Veldig snill. Hadde hunnkatt som barn, den var mer sær og egen. Har hørt at hannkatter er mer kosete og lekne, men den bør være 12-14 uker før du overtar den evt Anonymkode: 28228...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:55 #17 Del Skrevet fredag kl 08:55 Foretrekker hannkatter da de er enklere å ha med å gjøre. Har hatt et par hunner, og begge de var ganske sær. 😅 Mine hannkatter har vært av varierende størrelse, alt fra 3 til 6 kg (alle huskatter), så det har vært mer genetikk/familie enn kjønn som har avgjort størrelsen. Se derfor på foreldrene, så vet du omtrent hvordan kattungene vil bli. Det koster bare "halvparten" så mye å kastrere en hann, da det er en mye enklere operasjon, muligens også med mindre sjanse for komplikasjoner. 🤔 Hadde ei hunnkatt som fikk brokk i operasjonssåret etter kastrasjon. Har aldri hatt problemer med markering inne, men andre katter markerte på trappa vår da vi hadde hunnkatt inne (før hun ble kastrert). Anonymkode: d2052...a58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:18 #18 Del Skrevet fredag kl 10:18 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 10.37): Kastrer hannkatten når den er 6-7 mnd gammel, da blir den ikke "kjempestor". Hadde valgt hannkatt over hunnkatt alle dager i uken. De er mer kosete og etter kastrering holde de seg i nærområdet. Har aldri opplevd at min hannkatt (kastrert) har markert inne. Dog hadde jeg ventet til katten er 12 uker før jeg tok den hjem. Anonymkode: 8f92d...cf8 Hannkatter blir jo like store selv om de er kastrert? Anonymkode: ebe99...a8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:22 #19 Del Skrevet fredag kl 16:22 Som forvert som har hatt over 50 fosterkatter kan jeg si at det er ikke spesielt stor forskjell på gutte og jentekatter. Ville hunner er vanskeligere å temme, og guttene er generelt større(men ikke alltid!) Kattunger skal ikke ut. De skal være rundt ett år før de slippes ut. Anonymkode: 0c2ca...c95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pernille05 Skrevet lørdag kl 09:20 #20 Del Skrevet lørdag kl 09:20 Har bare hatt hukatter. Mi første var ei sær lita ei❤️ God som gull og veloppdragen. Litt sur innimellom og ikke fryktelig kosete. Men så glad jeg var i den katta❤️ Nå har jeg ny hunnkatt. Supersosial,veldig kosete, blid og glad.Hannkatter er billigere å kastrere da, og kastrere må man Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå