Maia70 Skrevet 21. november 2024 #21 Del Skrevet 21. november 2024 exictence skrev (2 timer siden): Ja, ofte. Hvis det ikke er veldig dyrt i forhold til ikke økologisk. Noen ganger er det jo faktisk motsatt. Enkelte varer er mye bedre økologisk som gulrøtter, bananer, blomkål Ja en del matvarer er mye bedre, jeg kjøper alltid poteter og gulrøtter økologisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #22 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selv prøver jeg så langt det lar seg gjøre å kjøpe økologisk. Er redd for cocktail effekten av sprøytemidler. Og maten inneholder mer næring viser undersøkelser. Så vi kutter ut alt unødvendig som brus/ saft osv, og legger heller penger i økologisk. Hvordan prioriterer dere i hverdagen? Anonymkode: 824df...d40 kun på noe, eks noe kjøtt. bedre dyrevelferd bl.a. finnes det virkelig undersøkelser som viser at de inneholder mer næringsstoffer? tviler, men vi gjerne ulempene med økologisk - eks på grønnsaker - er mer matsvinn, større klimaavtrykk. Anonymkode: 46f96...d1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #23 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så det er bedre med matvarer som har så mye sprøytemiddel og tilsetningsstoffer at det er like fint etter ett år i skapet? Anonymkode: 124b7...d1d ikkeøkologiske grønnsaker etc inneholder ikke tilsetningstoffer, hvilke skulle det være? ikkeøkologiske grønnsaker etc er ikke like fine etter ett år i skapet økologiske grønnsaker er ikke uten sprøytemidler, men har noe mindre av dem. i og for seg antagelig bra, men kostnaden er bl.a mindre klimavennlig og mer matsvinn Anonymkode: 46f96...d1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 21. november 2024 #24 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): ikkeøkologiske grønnsaker etc inneholder ikke tilsetningstoffer, hvilke skulle det være? ikkeøkologiske grønnsaker etc er ikke like fine etter ett år i skapet økologiske grønnsaker er ikke uten sprøytemidler, men har noe mindre av dem. i og for seg antagelig bra, men kostnaden er bl.a mindre klimavennlig og mer matsvinn Anonymkode: 46f96...d1d De har økologiske sprøytemidler, det vil si sprøytemidler som brytes ned i jorda og som ikke forgifter oss. Det gjelder ikke for konvensjonelle sprøytemidler, som akkumuleres både i jorda og i kroppen, og som ingen aner cocktaileffekten av over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 21. november 2024 #25 Del Skrevet 21. november 2024 Alltid økologiske egg, og noe grønt. Og på sitrusfrukt hvis skallet skal brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #26 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg handler ikke økologiske grønnsaker,da de ofte er ekstra innpakket i plast av en eller annen grunn. Det er et fenomen jeg har observert på den lokale Mega her. Så da er det bedre å handle blomkål som er uten unødvendig plast selv om blomkålen da ikke er økologisk. Anonymkode: 24be8...de2 Har et intrykk av at det er fordi de faktisk skal gjenkjennes som økologisk vare når man skal betale. Anonymkode: ad82b...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 22. november 2024 #27 Del Skrevet 22. november 2024 Nei for dyrt ☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #28 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har et intrykk av at det er fordi de faktisk skal gjenkjennes som økologisk vare når man skal betale. Anonymkode: ad82b...e6a Da er det bedre å unngå økologisk for å minske bruk av unødvendig plast. Anonymkode: 24be8...de2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 23. november 2024 #29 Del Skrevet 23. november 2024 Som en annen har vært inne på, om jeg skal bruke skall av sitron eller appelsin ja, ellers ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #30 Del Skrevet 23. november 2024 NEI! Iom vi ikke kan brødfø hele verden på økologisk mat er det endel egoisme i å spise økologisk. Ikke bare skal vi ha det beste, vi skal ha det ultimate beste over beste.. Det som dyrkes i Norge uansett er ett fett om er dyrket på gjødsel eller kumøkk, og for klimaet og bærekraft bedre med økologisk. Men importert økologisk mat krever langt større land for dyrkning av dyr mat som sendes til oss, som går på bekostning av dyrkningslandet for de som ikke har råd til den dyre maten. Anonymkode: 1dde3...903 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #31 Del Skrevet 23. november 2024 Nei, kjøper ikke økologiske matvarer. Dere som kaster pengene bort på det bør se Nrks Folkeopplysningen om økologisk landbruk (sesong 3 ep. 5). Anonymkode: b60a8...f66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 23. november 2024 #32 Del Skrevet 23. november 2024 Her kjøpes normalt ikke økologiske varer. Det er noen unntak, som chiafrø fra Kolonihagen, og alfalfaspirer som også er økologiske. Ofte synes jeg det er dyrt, og særlig av grønnsaker, og de holder seg ofte kortere. Jeg liker å handle på torvet, og ellers kjøpe lokalt. Ofte er ikke de økologiske, men jeg støtter i hvert fall lokalt. Utenom grønt så blir det mer at jeg kjøper det som passer prismessig og det som finnes. Er lettere å finne økologiske chiafrø og da kjøper jeg selvsagt det, men hadde nok ikke betalt ekstra for det. Peanøttsmør er annet som ofte er økologisk hos oss, samt kanel. Kanel er et bevisst valg for å få mer kvalitet på den, siden det brukes mye av det. Jeg har også hørt at det metter færre med økologisk landbruk enn konvensjonelt, så har det i bakhodet. Ser andre nevner det her også, selv om jeg ikke har så mye kunnskap om det. Pris og kvalitet er nok likevel det som betyr mest her, og noen ganger er økologisk et bedre valg, men oftest ikke for vår husholdning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #33 Del Skrevet 23. november 2024 Bare jordbær. Norske jordbær er så nedsprøytet at det er lurt å unngå det. Anonymkode: 80c62...647 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 23. november 2024 #34 Del Skrevet 23. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 10.27): Selv prøver jeg så langt det lar seg gjøre å kjøpe økologisk. Er redd for cocktail effekten av sprøytemidler. Og maten inneholder mer næring viser undersøkelser. Så vi kutter ut alt unødvendig som brus/ saft osv, og legger heller penger i økologisk. Hvordan prioriterer dere i hverdagen? Anonymkode: 824df...d40 Nei, gjør ikke det. Er selv bonde som driver konvensjonellt og jeg vet en del om matproduksjon. Økologisk mat er bra i seg selv, men det at man ikke skal bruke kunstgjødsel og plantevernmidler, gjør at avlingene blir mindre og den delen av produksjonen som holder salgbar kvalitet blir betydelig lavere sammenliknet med konvensjonell produksjon. Det betyr at hvis all mat skulle produseres økologisk, ville det ikke bli nok mat til verdens befolkning. Det ville bli en katastrofe, rett og slett. Norge har verdens mest elendige selvforsyningsgrad på mat. Dette har Regjeringen vedtatt å gjøre noe med, men om vi bønder legger om til økologisk, går vår selvforsyningsevne fra elendig til katastrofal. Økologisk dyrking krever forøvrig organisk gjødsel, primært møkk fra husdyr, men det finnes ikke nok husdyr her i landet, eller i verden, til å produsere nok møkk til å gjødsle alle disse økologiske åkrene. Skal vi løse det, må vi ha veldig mye mer husdyr, men det passer jo ikke så godt med myndighetenes mål om at vi skal spise mindre kjøtt. Så, økologisk mat er fint det, men det er og blir et nisjeprodukt for spesielt interresserte, fordi det lar seg ikke gjøre å mette hele verdens befolkning kun på økologisk mat. Endret 23. november 2024 av aksase 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #35 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, kjøper ikke økologiske matvarer. Dere som kaster pengene bort på det bør se Nrks Folkeopplysningen om økologisk landbruk (sesong 3 ep. 5). Anonymkode: b60a8...f66 Den er ikke tilgjenglig lenger Men ja. Økologisk blir også sprøytet. Jeg kjøpte økologisk når jeg skulle ha små produkter for å unngå avfall da det var kun meg i husholdningen, for økologiske er mindre produkter. Men er egentlig i mot økologisk for det er mindre produkter som blir produsert. Ser flere er innpå det temaet her og støtter det. Skal man ha mat til alle på jorda, er ikke økologisk mulig slik mat produserers i dag. Anonymkode: a4b95...eb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #36 Del Skrevet 23. november 2024 Jeg gidder ikke å styre med det der. Har råd til å kjøpe hva jeg vil men kjøper ikke noe som er mye dyrere enn vanlig bare fordi det er økologisk. Går etter pris og kvalitet. Anonymkode: 55997...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 23. november 2024 #37 Del Skrevet 23. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, kjøper ikke økologiske matvarer. Dere som kaster pengene bort på det bør se Nrks Folkeopplysningen om økologisk landbruk (sesong 3 ep. 5). Anonymkode: b60a8...f66 Og der var det mye feil du. Her er en artikkel som tilbakeviser og oppklarer tullet de kommer med. Skulle ikke forundre meg om NRK var kjøpt og betalt av konvensjonelt jordbruk: "Hva er økologisk? spør «Folkeopplyserne», og så går de rett i baret og påstår at blåbær i skogen ikke kan være økologiske. Hvis det er brukt sprøytemidler i skogen, er selvsagt ikke blåbærene økologiske. Men ellers kan både skogsblåbær og andre ville vekster være økologisk godkjente, forutsatt at det kan dokumenteres at vekstene kommer fra områder som ikke er tilført sprøytemidler eller kunstgjødsel." https://okologisknorge.no/fra-oikosno/forvirret-av-folkeopplysningen/ Endret 23. november 2024 av Maia70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 23. november 2024 #38 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den er ikke tilgjenglig lenger Men ja. Økologisk blir også sprøytet. Jeg kjøpte økologisk når jeg skulle ha små produkter for å unngå avfall da det var kun meg i husholdningen, for økologiske er mindre produkter. Men er egentlig i mot økologisk for det er mindre produkter som blir produsert. Ser flere er innpå det temaet her og støtter det. Skal man ha mat til alle på jorda, er ikke økologisk mulig slik mat produserers i dag. Anonymkode: a4b95...eb8 "I utgangspunktet brukes det ikke sprøytemidler i økologisk produksjon. I stedet arbeides det med forebyggende metoder for å unngå alvorlige angrep av sykdom og skadegjørere. Mange av disse metodene er etter hvert blitt tatt i bruk også i det konvensjonelle landbruket. Bruk av kjemisk-syntetiske plantevernmidler er forbudt i økologisk produksjon, men det er behov for et fåtall naturlige plantevernmidler for å bekjempe spesielle skadedyr eller plantesykdommer i særskilte tilfeller når forebyggende tiltak ikke er tilstrekkelig. Disse midlene må godkjennes i EU etter bestemte prosedyrer og kriterier som ivaretar helse, miljø og dokumentert nødvendighet, og kun godkjente midler kan tillates brukt i økologisk produksjon. Ett av midlene som står på lista er såpe, og ikke alle produkter på lista er tillatt å bruke på matplanter. Norge følger stort sett EUs liste, men kan gjøre visse tilpasninger. Midlene som kan tillates brukt i Norge, finnes på en egen liste som er svært kort. Den inneholder 21 salgspreparater, som er basert på et fåtall naturlige virkestoffer/organismer. (...) Kan økologisk produksjon fø verdens befolkning? I programmet svarer Arne Grønlund, seniorforsker ved NIBIO, nei til dette spørsmålet, og hevder at økologisk produksjon vil føre til naturrasering. (...) Økologiske metoder gir høyere avlinger i fattige land. Dette har en rekke internasjonale studier slått fast. FNs spesialrapportør for retten til mat har derfor anbefalt økologisk jordbruk som en viktig strategi mot sult. I vår del av verden har økologisk jordbruk fortsatt noe lavere avlinger per arealenhet. Men på sikt gir økologisk landbruk mer mat til verdens befolkning. Dette slår en fersk internasjonal forskningsrapport fast. Grunnen er blant annet at økologiske metoder tar vare på matjorda, bygger jordfruktbarhet og er mer robust mot klimaendringer. https://okologisknorge.no/fra-oikosno/forvirret-av-folkeopplysningen/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #39 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 10.27): Selv prøver jeg så langt det lar seg gjøre å kjøpe økologisk. Er redd for cocktail effekten av sprøytemidler. Og maten inneholder mer næring viser undersøkelser. Så vi kutter ut alt unødvendig som brus/ saft osv, og legger heller penger i økologisk. Hvordan prioriterer dere i hverdagen? Anonymkode: 824df...d40 Stort sett kun ifm med egg og mtp på hvordan hønene har det. Er ikke redd for sprøytemidler, summen av alt dritet vi få i oss daglig av luftforurensing, plast, tilsetningsmidler etc gjør at noen sprøytemidler til eller fra spiller ingen rolle. Anonymkode: 28e56...530 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cafflatte Skrevet 23. november 2024 #40 Del Skrevet 23. november 2024 Nei. Er for dyrt å mette en familie på 4 med økologiske varer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå