Gå til innhold

Prioriterer du økologiske matvarer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv prøver jeg så langt det lar seg gjøre å kjøpe økologisk. Er redd for cocktail effekten av sprøytemidler. Og maten inneholder mer næring viser undersøkelser.  

Så vi kutter ut alt unødvendig som brus/ saft osv, og legger heller penger i økologisk. Hvordan prioriterer dere i hverdagen?

Anonymkode: 824df...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og maten inneholder mer næring viser undersøkelser.  

Dokumenter gjerne dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngår det. Er latterlig dyrt og dårlig holdbarhet. 

Anonymkode: 2b703...1cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det gjør jeg. Både grønnsaker/frukt, egg, mel/kornprodukter, kaffe, sukker, kylling og rødt kjøtt når jeg får sjansen (men der kan jeg også velge småskalaprodusenter som feks lar dyrene gå ute og har eget gårdsslakteri).

Pga dyrevelferd, miljø, egen helse, smak og kvalitet.

Anonymkode: 440ce...08a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det. Har små barn og ønsker å gi de best mulig mat, med bonusen at naturen og dyrene også får det bedre. Prøver å kjøpe mest mulig på rekoring/bondens marked, deretter velger jeg økologisk i butikk - om det ikke finnes, ihvertfall norsk. Prøver å unngå EMV også, men det blir såklart mye Kolonihagen/Änglamark/Vilje.

Anonymkode: 10572...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ofte. Hvis det ikke er veldig dyrt i forhold til ikke økologisk. Noen ganger er det jo faktisk motsatt. 

Enkelte varer er mye bedre økologisk som gulrøtter, bananer, blomkål

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriterer norsk først og så gjerne økologisk. Bruker ikke så mye penger på annet enn mat.

Anonymkode: 8347e...406

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som har like mye betydning om det er økologisk eller ikke mtp sprøytemidler. Det er viktigere med økologiske jordbær enn økologiske poteter for eksempel. Og økologiske egg kommer fra høner som har litt bedre plass ihvertfall selv om verpehybrider i seg selv er dyreplageri (men vi kjøper ikke egg fra verperaser uansett). Det som spiller en større rolle velger jeg ofte å prioritere økonomisk ja.

Anonymkode: ec292...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Unngår det. Er latterlig dyrt og dårlig holdbarhet. 

Anonymkode: 2b703...1cf

Så det er bedre med matvarer som har så mye sprøytemiddel og tilsetningsstoffer at det er like fint  etter ett år i skapet? 

Anonymkode: 124b7...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjøper heller sesongbasert, kortreist, og rett fra gård. Og ikke minst dyr som har levd livet sitt ute. Jeg tror hjort som er skutt i det fri, lam som er slaktet etter sommerbeite, og alt mulig slikt, er mye sunnere enn et stykke svin som har stempelet "økologisk". 

Driver også matauk. Plukker epler, rips og mye annet i egen hage. Blåbær og tyttebær, ramsløk, med mer.

Anonymkode: b9766...cac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis prisen ikke er helt hinsides, så velger jeg økologisk. Jeg driver også matauk og er selvforsynt med grønnsaker store deler av året. Min obs ble veldig mye bedre etter at jeg la om kostholdet.

Anonymkode: 4934e...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøver å unngå. Det er verken sunnere eller bedre enn andre varer, Det bare bruker opp mer dyrkbar jord enn å bruke kunstgjødsel. Forkjempere for økologiske matvarer og vaksinemotstandrere er litt samme ulla.

Anonymkode: 53821...f3d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Prøver å unngå. Det er verken sunnere eller bedre enn andre varer, Det bare bruker opp mer dyrkbar jord enn å bruke kunstgjødsel. Forkjempere for økologiske matvarer og vaksinemotstandrere er litt samme ulla.

Anonymkode: 53821...f3d

Også er det mye "lureri" om du setter deg inn i ting.

De fleste småskala produsenter produserer veldig miljøvennlig, de spiser jo produktene sine selv, og jobber i miljøet med de sprøytemidlene og alt som finnes, bryr seg om dyra sine og hvordan de har det, så de gjør det så gift-fritt som mulig. Nesten økologisk.

Når de forklarer hvorfor de likevel ikke har økologisk stempelet så vises det til hvor vanvittig dyrt det er, og hvor perfekt man må gjøre alt hele tiden. Og det er ikke noe jeg gidder å betale for. 

Anonymkode: b9766...cac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser ingen grunn til å velge økologisk. Bruker mye sesongvarer og handler gjerne rett fra bonden. Vi dyrker litt selv, og plukker mye bær og sopp.

Velger ofte ulike fair trade produkter fordi jeg ønsker å vektlegge rettferdighet gjennom verdikjeden.  

Anonymkode: 4c15e...c92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler ikke økologiske grønnsaker,da de ofte er ekstra innpakket i plast av en eller annen grunn. Det er et fenomen jeg har observert på den lokale Mega her.

Så da er det bedre å handle blomkål som er uten unødvendig plast selv om blomkålen da ikke er økologisk.

Anonymkode: 24be8...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...