Gå til innhold

Innenfor å måtte vente i to timer å buss? (tredje trinn)

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en ganske selvstendig gutt på tredje trinn. På torsdager slutter han klokka 13. Skolebussen hjem går klokka 15. Skolen (og kommunen) mener at det er fullstendig innenfor at en tredjeklassing står ute i kulda i to timer og venter på bussen. Er det virkelig innenfor? Vi kler selvfølgelig godt på ham, men man blir jo uansett kald hvis det er 20 minus ute, og man står i to timer. Jeg har prøvd å prate med kommunen, men de rikker seg ikke. Hva synes dere?

Anonymkode: 9e4f9...761

Nei det er ikke greit. Hvorfor setter ikke kommunen opp buss når skolen er ferdig? Er de ikke pliktig til det? Her går det flere skolebusser hver dag da de forskjellige trinnene er ferdig til forskjellige tidspunkt. 

Anonymkode: 5b8dc...426

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hvordan kommer ts sitt barn seg til disse vennene når de tydeligvis ikke bor i gangavstand og det kun er ts sitt barn som trenger denne skyssen? 

TS, kan ikke sønnen din bli med en venn hjem på torsdager? 

Anonymkode: ccd06...c09

Les engang til, det er tre andre også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (1 time siden):

Ts beskriver ikke at det gjelder flere enn sitt barn. Kan godt hende at alle andre går på SFO, med gratis kjernetid er det det som er normalt. 

Og nei, sfo er ikke en uting, er jo fordi sfo er bra for det sosiale og inkludering at gratis kjernetid har blitt innført. De som ikke går på SFO blir kjapt litt utenfor. 

Forstår at sfo ikke egner seg for alle, men hvis akkurat denne problemstillingen kan løses med at barnet går på SFO ser jeg ikke problemet her. 

Det er ikke noe fasitsvar på hvor lang ventetid som er innafor, men kommunen skal vurdere hensyn til barnet opp mot samfunnsøkonomiske konsekvenser. Er man i tvil på om kommunen har tolket riktig kan man kontakte statsforvalteren, men det er ikke en selvfølge at man vinner frem. 

https://www.sivilombudet.no/uttalelser/skoleskyss-ved-delt-bosted/

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Skoleskyss/udir-2-2019-retten-til-skyss1/5.-hva-vil-det-si-at-skyssen-skal-vare-forsvarlig/5.1-hva-er-akseptabel-reisetid

Nei, ikke i tredje klasse. I fjor  (andre kl.) var det kun min og to til i klassen som var på sfo. De andre var lei for lengst. I første klasse, startet de fleste på sfo, men det var ikke alle som gikk der ut året. Så spennende er det ikke. Her kan de velge mellom gymsal (=fotball) og tegning. Jeg vet ikke hvor mange det er på trinnet i tredje som går på sfo, men i hvert fall ikke flertallet. 

Men her går bussene like etter at skolen er slutt, og mange bor også i gangavstand, eller de venter på biblioteket, er på kulturskolen,  eller går bort til jobben til foreldrene. Så det blir litt annerledes. 

Anonymkode: 6b18a...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over: Ser det kan misforstås. Jeg vet det fortsatt er gratis kjernetid i 3. Jeg mente at det ikke er vanlig at tredjeklassinger går på sfo. Ikke i klassen til mitt barn i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Les engang til, det er tre andre også. 

To andre, som blir hentet. Hvis de bor nærme ts kan jo sønnen sitte på med de? Hvis de ikke bor nærme så har ikke sønnen noen fra skolen i nærheten på dagtid... 

Anonymkode: ccd06...c09

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meg over: Ser det kan misforstås. Jeg vet det fortsatt er gratis kjernetid i 3. Jeg mente at det ikke er vanlig at tredjeklassinger går på sfo. Ikke i klassen til mitt barn i hvert fall. 

Jo det er vanlig, jeg har jo gitt statistikk på det også. Mellom 70 og 85 prosent FØR kjernetid ble innført, sikkert enda høyere nå. 

Det er store lokale forskjeller, men nasjonalt er normalen at tredjeklassingene går på sfo. 

Det er litt uinteressant med hva som er vanlig i din klasse, det er jo ikke det det er snakk om. Og for ts er det uinteressant at det ER vanlig nasjonalt, for der hun bor er det ikke vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS nå synes også jeg at du forventer for mye å få ordnet for deg. Du har gjort flere valg som har gjort dette vanskelig for deg, dine barn, og kommunnen: 

• valgte å bo langt fra skolen
  • valgte allikevel å få barn 
  • har ikke tenkt på hvordan skulle du ordne kjøring til og fra skolen selv, forventer at dette skal bli ordnet for deg
  • ikke ordnet SFO for ungen.  Og hva gjør din tredjeklassing når han kommer hjem kl 1? Langt i fra alle kompiser, da dere bor avsides? 

Uansett, du søker SFO eller kjører ungen selv. Nei, en tredjeklassing kan ikke stå ute og vente på buss i to timer. 

Barna blir påtvunget SFO, mas og bråk? Men at ungen din sitter på skjerm, hjemme alene fra kl 1 til dere foreldrene kommer, det er mye bedre? Enn å være sosiale med venner på skolen?

Anonymkode: e0bd2...02c

1. Jeg valgte ikke å bo langt fra skolen. Da jeg flyttet hit, lå huset 800 m fra den lokale skolen, som var i god drift. Vi var fornøyd med skolen helt til den stengte. Barn hadde jeg før jeg flyttet hit.

2. Barnet mitt har et vedtak om at han har rett på skoleskyss. Han har altså en rett til forsvarlig skoleskyss.

3. Hvorfor skulle jeg søke SFO for ungen, når busstidene var helt innenfor ved skolens start?

Min tredjeklassing trener idretten sin hjemme, gjør lekser og rydder. Han sitter ikke på skjerm fra klokka 1 til vi kommer. Ingen av hans venner går på SFO. Han kan gjerne være sosial med førsteklassingene, men det gir ham ingenting kognitivt utviklende. 

Anonymkode: 9e4f9...761

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (9 minutter siden):

Jo det er vanlig, jeg har jo gitt statistikk på det også. Mellom 70 og 85 prosent FØR kjernetid ble innført, sikkert enda høyere nå. 

Det er store lokale forskjeller, men nasjonalt er normalen at tredjeklassingene går på sfo. 

Det er litt uinteressant med hva som er vanlig i din klasse, det er jo ikke det det er snakk om. Og for ts er det uinteressant at det ER vanlig nasjonalt, for der hun bor er det ikke vanlig. 

Så statistikken nå. Takker for link, dette er interessant. Jeg ante ikke at det er så mange på landsbasis som går på sfo. Jeg bor ikke i en stor by, men heller ikke på landsbygda. Ser at det er under 50% av aldersgruppen 6-9 som går på sfo i min kommune, men skulle gjerne sett statistikk  oppdelt i alder.

Tenkte ikke på at det er mange i store byer som går på sfo, men det er jo naturlig. Er  ikke er så lett å gå hjem eller ta bussen hjem. Og så har de sikkert mer variasjon i aktiviteter på sfo der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva alder ved 3 trinn er  har ikke barn men hadde jeg hatt barn og fått vite at de hadde stått ute i 2 timer på vinterstid hadde det blitt månelyst 😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på de to i klassen som tar taxi alene, i hver sin retning 20 min til  en halvtime her.. De får jo taxien til skolen er slutt 13:40. De må ikke vente til de store ungene er ferdig (usikker på om det er 14:30 eller 15). Synes det er pussig altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 timer siden):

De legger ned skoler over en lav sko å tror de sparer penger. De gjør ikke det når de må skysse barna overalt. 
I vår kommune som er en kommune med 8000 innbyggere går det 14 busser fra skolen. Det er 80% av elevene har buss, det er ikke folk sin feil at politikerne gjør slike grep. 
Dessuten er vi avhengig av at folk bor også på bygda i Norge. 

Kommunen sparer penger for det er fylket som står for og betaler for skoleskyssen når bakgrunnen er + 2km 1 trinn og + 4km 2 til 10 trinn hver vei til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke værre enn at de ansatte på SFO lar ham sitte for seg selv å gjøre lekser eller tegne eller noe? Det er vel det han ville ha gjort hjemme alene også, så da spiller det ikke så stor rolle om han ikke leker med de andre barna. 

Anonymkode: dcafc...3f0

Det er bedre enn å stå ute men ikke optimalt å la en tredjeklassing sitte med førsteklassinger og tegne. Han vil vel hjem, som alle andre. I det øyeblikket man slipper ungen inn på sfo, så må han også betale for maten. Med mindre de kjører ordning på avkryssing i matkøen? Mitt barn spiste ikke på sfo, og jeg måtte likevel ut med matpenger. Forståelig nok. 

Hvis det blir tvang om sfo, så må i tilfelle kommunen sponse maten i dette tilfellet, For sfo skal være frivilig. Og barn har rett på skoleskyss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så statistikken nå. Takker for link, dette er interessant. Jeg ante ikke at det er så mange på landsbasis som går på sfo. Jeg bor ikke i en stor by, men heller ikke på landsbygda. Ser at det er under 50% av aldersgruppen 6-9 som går på sfo i min kommune, men skulle gjerne sett statistikk  oppdelt i alder.

Tenkte ikke på at det er mange i store byer som går på sfo, men det er jo naturlig. Er  ikke er så lett å gå hjem eller ta bussen hjem. Og så har de sikkert mer variasjon i aktiviteter på sfo der også

Nja, i en stor by er det vel heller motsatt, det er lett å gå hjem fordi det er høyere tetthet av skoler (pga høyere befolkningstetthet). Vi bor 5 minutters gange fra skolen, men det er jo kjekkere å bruke fotballbanen til sfo og lekeplassen enn å sitte hjemme? 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har noen valg

Søk sfo slikt at ditt barn kan sitte å gjøre lekser, tegne etc i 2 timer( selv om han ikke kjenner noen..men han tar ikke skade av 2 timer)

At han sitter på noen av de 3 andre som blir hentet. Han klarer jo seg hjemme alene 

Bestille taxi 

At noen av dere henter og kjøre hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (9 minutter siden):

Aner ikke hva alder ved 3 trinn er  har ikke barn men hadde jeg hatt barn og fått vite at de hadde stått ute i 2 timer på vinterstid hadde det blitt månelyst 😉

Bra du ikke har barn da. Dette er det ditt ansvar å ha kontroll på på forhånd

Anonymkode: 16725...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (1 minutt siden):

Nja, i en stor by er det vel heller motsatt, det er lett å gå hjem fordi det er høyere tetthet av skoler (pga høyere befolkningstetthet). Vi bor 5 minutters gange fra skolen, men det er jo kjekkere å bruke fotballbanen til sfo og lekeplassen enn å sitte hjemme? 🤷‍♀️

Hvis ungene velger om når skal være inne eller ute på sfo så ser jeg den. Lekeplasser og fotballbaner er det vel også høyere tetthet av i byene? Her er de mye på ballbingen i byggefeltet etter de kommer hjem fra skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bra du ikke har barn da. Dette er det ditt ansvar å ha kontroll på på forhånd

Anonymkode: 16725...517

Nei. barn har rett på skoleskyss. Og de fleste normale skoler lar ikke barna stå ute på vinterstid. Ikke på sommeren heller. To timer er veldig lenge for 7-8-åringer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjip situasjon du og sønnen din står i, og jeg er helt enig med deg, dette er ikke din feil. For 30 år siden bodde folk i din situasjon i gokk, men i dag har det blitt lagt med så mange nærskoler at det er stadig færre barn som kan gå eller sykle til skolen. Når kommunene er sulteforet på inntekter, og så mange foreldre kjører ungene enten det er snakk om to kilometer eller åtte, blir det fort sånn. Den eneste måten å få gjort noe med dette på er å stemme på partier faktisk jobber for å styrke kommuneøkonomien, og bevare både nærskolen og fotgjengerkulturen. Da utgår AP, SP, Høyre og FrP, for å si det sånn.

Men sånn med tanke på problemstillingen stemmer jeg i med de andre: Du må bare søke SFO og gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: c6a77...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som skurrer. Tenker du han skal være alene hjemme fra kl 13? om du er hjemme hvorfor kan du ikke hente ungen? 

Anonymkode: 560ea...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en ting som skurrer. Tenker du han skal være alene hjemme fra kl 13? om du er hjemme hvorfor kan du ikke hente ungen? 

Anonymkode: 560ea...719

3. klassinger kan være hjemme alene ei stund.

Anonymkode: 9318f...de4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...