Gå til innhold

Innenfor å måtte vente i to timer å buss? (tredje trinn)

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (2 minutter siden):

Når man bosetter seg slik ts tydelig vis har gjort, må en nesten ordne transport selv om en ikke vil følge det kommunen tilbyr som er basert på hva som er mest hensiktsmessig.

Hvordan har ts bosatt seg? 
Jeg bor 8 minutter med bil vekk fra to byer, det er 6 km til skolen. Skolebussen bruker 1 time jeg. Er det jeg eller rutene som da er problemet? 
Det er heller ikke skolen som står for skoleskyss det er fylkeskommunen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luckiness skrev (27 minutter siden):

Jeg tenker jo litt at det er dere foreldre som har satt barne/dere i denne situasjonen. Dere kunne søkt SFO eller søke nå i etterkant. Sjekket dere ikke busstilbudet før dere droppet å søke SFO?

Som jeg skrev, ble bussrutene endret 1. oktober. Hvordan kunne vi vite dette på våren, da søknadsfristen var?

Anonymkode: 9e4f9...761

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (8 minutter siden):

Så alle fra 1-4 MÅ ha sfo? Mine barn har ikke hatt sfo, og jeg forventer skoleskyss når skolen slutter. Om ikke må vi få tilbake grendeskolen igjen. Sfo kan ikke bli obligatorisk del av skolen?

Nei ts kontakt fylkeskommunen, spør hvordan se tenker å løse det?

Ikke sant? Her var det nærskole da vi flyttet hit. Syv år etterpå ble den lagt ned. Det var ingenting som indikerte at den skulle bli nedlagt da vi flyttet hit - bygget var ganske nytt, og skolen fungerte bra. Nå må alle busses til den nærmeste skolen, som for oss blir 17 km unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Så dette er deres skyld, altså. Det må vel være mulig å ordne plass nå når det foreligger slike spesielle forhold.

Samfunnet kan ikke ta en kostnad på mange ti-tusener årlig med å ordne transport til en elev fordi foreldrene ikke vil betale for sfo

Leser du ikke hva ts skriver?

Da søknadsfristen for SFO gikk ut, var det andre bussruter som gjaldt og de visste ikke da at det ville bli 2 timer ventetid. Dette ble kjent først når nye ruter ble iverksatt 1.oktober. Det er derfor ikke ts sin skyld, og kommunen må nå ordne opp i dette, enten ved å gi eleven tilsyn (feks SFO) for den dagen det gjelder eller tilby annen skyss.

Har en på ungdomsskole som får taxi hjem fra skole. Her har kommunen selv vurdert at 2 timer ventetid er for lenge. I tillegg går ikke tenåringen på nærskolen sin, men er søkt over til annen skole. Syns derfor det er veldig rart at kommunen kan mene det er forsvarlig at en 8 åring skal vente i 2 timer. 

Anonymkode: a16de...0b5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev, ble bussrutene endret 1. oktober. Hvordan kunne vi vite dette på våren, da søknadsfristen var?

Så ikke at du skrev det, så beklager. Det er selvsagt kjedelig. Men ruter kan endres. Så da bør dere søke SFO hvis dere ikke ønsker at barnet skal vente ute i to timer eller dere selv kan kjøre barnet hjem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 minutter siden):

Så dette er deres skyld, altså. Det må vel være mulig å ordne plass nå når det foreligger slike spesielle forhold.

Samfunnet kan ikke ta en kostnad på mange ti-tusener årlig med å ordne transport til en elev fordi foreldrene ikke vil betale for sfo

Barnet har vedtak om gratis skoleskyss.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere ikke søke nå om ettermiddagen plass? 

Hadde aldri latt mitt barn stå 2 timer ute.

Om han ikke får plass på sfo nå,må dere iallefall få til at han kan være innom og vente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke sant? Her var det nærskole da vi flyttet hit. Syv år etterpå ble den lagt ned. Det var ingenting som indikerte at den skulle bli nedlagt da vi flyttet hit - bygget var ganske nytt, og skolen fungerte bra. Nå må alle busses til den nærmeste skolen, som for oss blir 17 km unna. 

De legger ned skoler over en lav sko å tror de sparer penger. De gjør ikke det når de må skysse barna overalt. 
I vår kommune som er en kommune med 8000 innbyggere går det 14 busser fra skolen. Det er 80% av elevene har buss, det er ikke folk sin feil at politikerne gjør slike grep. 
Dessuten er vi avhengig av at folk bor også på bygda i Norge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (8 minutter siden):

Så ikke at du skrev det, så beklager. Det er selvsagt kjedelig. Men ruter kan endres. Så da bør dere søke SFO hvis dere ikke ønsker at barnet skal vente ute i to timer eller dere selv kan kjøre barnet hjem. 

Man har da ikke får vane å søke SFO bare sånn i tilfelle at kommunen plutselig endrer skolebussen🙄 man gjør det i forhold til det man vet. 

Anonymkode: df115...b27

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er mulig å søke Sfo nå. Du må bare forklare situasjonen. Stiller meg undrende til at du ikke har gjort dette for lengst? Det ville vært det første jeg gjorde da jeg ble gjort oppmerksom på ruteendringene. 

Anonymkode: f9c57...d94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi han ikke har plass på SFO. Vi søkte ikke, fordi vi ikke var klar over ruteendring på bussene som skjedde 1. oktober.

Men så søk sfo nå da?! De fleste har ledig plass, det er ikke en barnehage, og med gratis kjernetid koster ikke dette dere en krone hvis det kun er torsdager dere trenger sfo. 

Forvirret23 skrev (38 minutter siden):

Så alle fra 1-4 MÅ ha sfo? Mine barn har ikke hatt sfo, og jeg forventer skoleskyss når skolen slutter. Om ikke må vi få tilbake grendeskolen igjen. Sfo kan ikke bli obligatorisk del av skolen?

Nei ts kontakt fylkeskommunen, spør hvordan se tenker å løse det?

Alle må ikke ha sfo nei, men det er jo lov til å bruke sunt bondevett av og til. Skal man kreve taxi for titusener av kroner når eleven kan gå gratis på SFO med vennene sine? 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det går fint an å søke nå. Er jo bare å forklare skolen at enten må han få plass på SFO på torsdager eller så må de finne et annet alternativ, for det er ikke greit at han venter alene i to timer. Det er jo sikkert sfo som får oppgaven med å holde tilsyn med han uansett, så da er det jo enklere for alle at han bare går på SFO... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (2 minutter siden):

Alle må ikke ha sfo nei, men det er jo lov til å bruke sunt bondevett av og til. Skal man kreve taxi for titusener av kroner når eleven kan gå gratis på SFO med vennene sine? 

Dette gjelder ikke en 3 klassing, dette gjelder tydeligvis hele trinnet, og nei man skal ikke pålegge barn ekstra lange dager, selv om mange da bare trekker på skuldrene. 
Og er det kun 3 klassinger? Er det 4 også? De har ikke rett på gratis kjernetid. 
Sfo er en uting og burde kun brukes av foreldre som MÅ for barna ikke kan være alene en time eller to. Skoleskyss er noe man har rett på, det er ingen gode. 

Anonymkode: 1acc0...bf7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette gjelder ikke en 3 klassing, dette gjelder tydeligvis hele trinnet, og nei man skal ikke pålegge barn ekstra lange dager, selv om mange da bare trekker på skuldrene. 
Og er det kun 3 klassinger? Er det 4 også? De har ikke rett på gratis kjernetid. 
Sfo er en uting og burde kun brukes av foreldre som MÅ for barna ikke kan være alene en time eller to. Skoleskyss er noe man har rett på, det er ingen gode. 

Denne ble tydeligvis anonym. Dette er meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da kan foreldre jobbe reduserert og hente kl 13 da. 
Antar barnet har gått i barnehage mens foreldre har vært på jobb. Hvorfor krise at barnet må være et par timer på sfo etter skolen da? Heller et par timer der og så buss hjem enn å stå ute å fryse i to timer bare fordi foreldrene er for tafatte og av prinsipp ikke søker sfo selv om det er en mulighet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts beskriver ikke at det gjelder flere enn sitt barn. Kan godt hende at alle andre går på SFO, med gratis kjernetid er det det som er normalt. 

Og nei, sfo er ikke en uting, er jo fordi sfo er bra for det sosiale og inkludering at gratis kjernetid har blitt innført. De som ikke går på SFO blir kjapt litt utenfor. 

Forstår at sfo ikke egner seg for alle, men hvis akkurat denne problemstillingen kan løses med at barnet går på SFO ser jeg ikke problemet her. 

Det er ikke noe fasitsvar på hvor lang ventetid som er innafor, men kommunen skal vurdere hensyn til barnet opp mot samfunnsøkonomiske konsekvenser. Er man i tvil på om kommunen har tolket riktig kan man kontakte statsforvalteren, men det er ikke en selvfølge at man vinner frem. 

Sitat

Det er i forarbeidene, fra departementets side i flere brev til fylkesmennene, og senest fra direktoratet i rundskriv Udir 3-2009, likevel gitt uttrykk for at økonomiske hensyn også må tas med i vurderingen av håndheving av skyssretten.

Jeg er enig i at retten til gratis skoleskyss etter opplæringslova § 7-1 ikke kan tolkes isolert, men må veies mot hensynet til forsvarlig økonomisk forvaltning av lokalsamfunnets midler. Likevel må det, ved avgrensningen mot den minimumsstandard loven må sies å oppstille for skyssretten, utvises forsiktighet med å legge for mye vekt på økonomiske hensyn, slik at rettigheten mister preg av å være individuell.»

https://www.sivilombudet.no/uttalelser/skoleskyss-ved-delt-bosted/

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Skoleskyss/udir-2-2019-retten-til-skyss1/5.-hva-vil-det-si-at-skyssen-skal-vare-forsvarlig/5.1-hva-er-akseptabel-reisetid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (25 minutter siden):

Men så søk sfo nå da?! De fleste har ledig plass, det er ikke en barnehage, og med gratis kjernetid koster ikke dette dere en krone hvis det kun er torsdager dere trenger sfo. 

Det går fint an å søke nå. Er jo bare å forklare skolen at enten må han få plass på SFO på torsdager eller så må de finne et annet alternativ, for det er ikke greit at han venter alene i to timer. Det er jo sikkert sfo som får oppgaven med å holde tilsyn med han uansett, så da er det jo enklere for alle at han bare går på SFO... 

Han får ikke noe med vennene sine. Ingen på hans trinn går på SFO. Det er tre barn på trinnet som har lang skolevei, og de to andre har per nå hjemmeværende mødre, og blir hentet. Han blir da hengende med barn han i tilfellet vil se 2 timer per uke, som han ikke kjenner så godt fra før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Luckiness skrev (11 minutter siden):

Da kan foreldre jobbe reduserert og hente kl 13 da. 
Antar barnet har gått i barnehage mens foreldre har vært på jobb. Hvorfor krise at barnet må være et par timer på sfo etter skolen da? Heller et par timer der og så buss hjem enn å stå ute å fryse i to timer bare fordi foreldrene er for tafatte og av prinsipp ikke søker sfo selv om det er en mulighet. 

Jeg kan ikke jobbe redusert. Men da må jeg bare søke SFO, da. Så får han sitte der med barn han ikke kjenner i det hele tatt, siden alternativet for ham er å stå ute og fryse. Jeg har snakket med dem og påpekt at de er pliktige til å gi tilsyn for barn mens de venter på bussen, men da fikk jeg et frekt svar tilbake om at det hadde de ikke anledning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han får ikke noe med vennene sine. Ingen på hans trinn går på SFO. Det er tre barn på trinnet som har lang skolevei, og de to andre har per nå hjemmeværende mødre, og blir hentet. Han blir da hengende med barn han i tilfellet vil se 2 timer per uke, som han ikke kjenner så godt fra før.

Men hva er alternativet da tenker du? Bedre med 2 timer i uken på sfo enn å vente ute ihvertfall. 

Anonymkode: 42566...2fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan ikke jobbe redusert. Men da må jeg bare søke SFO, da. Så får han sitte der med barn han ikke kjenner i det hele tatt, siden alternativet for ham er å stå ute og fryse. Jeg har snakket med dem og påpekt at de er pliktige til å gi tilsyn for barn mens de venter på bussen, men da fikk jeg et frekt svar tilbake om at det hadde de ikke anledning til.

Tilsyn får han jo på SFO. Hvem ellers, skal han sitte med en eller annen voksen i skolebygget heller enn å være på SFO?  Han blir kjent med barna. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tilsyn får han jo på SFO. Hvem ellers, skal han sitte med en eller annen voksen i skolebygget heller enn å være på SFO?  Han blir kjent med barna. 

Han blir sikkert kjent med barna, og jeg må bare ordne SFO-plass til ham. Hvor givende det blir for ham å omgås førsteklassinger, er derimot tvilsomt. Ingen i 3. eller 4. trinn på denne skolen går på SFO, og det er fleste førsteklassinger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...