Gå til innhold

Fjerne sprosser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har arvet et 70-tallshus hvor vinduene har sprosser som klikkes på plass. Disse er av svært dårlig forfatning og flere er knekt delvis av og er råtne. Jeg er egentlig ikke spesielt begeistret for sprosser, i hvertfall ikke slike liksom-sprosser som bare festes på, så jeg er heller ikke veldig gira på å bruke mye penger på å bestille inn nye. Spørsmålet er da om det er søknadspliktig å fjerne alle sprossene helt?

Anonymkode: 3402b...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun hvis huset er vernet. Ellers kan du gjøre hva du vil med fasade i henhold til byplan i din kommune. 

Anonymkode: 603e4...9e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet mine. Bor i et borettslag. Noen har fjernet sine og noen har beholdt de. 

Anonymkode: 87679...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kun hvis huset er vernet. Ellers kan du gjøre hva du vil med fasade i henhold til byplan i din kommune. 

Anonymkode: 603e4...9e9

Huset står på et LNF-område, har det noe å si?

Anonymkode: 3402b...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle endringer som forandrer utseendet på et bygg er en fasadeendring. En fasadeendring kan være å bytte type, størrelse eller utseende på vinduene dine. Endrer du plasseringen av vinduene vil også det utløse søknadsplikt, på samme måte som når du bytter til annen takstein, takshingel eller takplater.

https://www.monter.no/tips-og-inspirasjon/vindu/regler-for-soknadspliktige-fasadeendringer

Men hvis huset ikke hadde disse sprossene når det ble bygget, er det bare å fjerne de. Tilbakestillelse til byggeår er vanligvis tillatt. 

Anonymkode: 61247...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...