Gå til innhold

Trodde du at vitenskapen ville løse noe?

Gjest Karli63

Anbefalte innlegg

Gjest Karli63

Først da, så trodde dere at man kunne stimulere et område i hjernen så man alltid følte lykke og følte seg bra, men all stimuli blir gammel. Og så trodde dere sjelen var fra gener, men dere finner ikke et eneste gen lenket til sjelen, så dere sier den ikke finnes istedet. Og så trodde dere at man kunne leve evig, men dere får ikke til det heller, vi vet jo at sjelen eldes i takt med kroppen og ånder ut til slutt, det skjer med alle skapninger, det har ikke noe med forkorting av telemerer eller noe. Alt som folk vil ha da, klarer dere ikke å gi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen magisk løsning på disse problemstillingene du nevner. Ingen har en magisk knapp de kan trykke på for å oppfinne noe som kan løse alle problemer i verden. 

Karli63 skrev (56 minutter siden):

Alt som folk vil ha da, klarer dere ikke å gi

Nå tror jeg du begynner å ta ting for gitt. EUs legemiddelbyrå har nettopp godkjent en ny alzheimersmedisin, vi har stadig  fremgang når det kommer til medisinutvikling på områder som bla. kreftforskning, kommunikasjon og forbedring av livskvalitet. Men her sitter du og skriver til oss ved hjelp av moderne vitenskap og teknologi, vitenskap folk flest har lyst til å beholde. Alt du nevnte i innlegget ditt er det folk som jobber støtt og stadig hver dag for å løse. Det er en lang prosess som krever samarbeid, penger og tid, og vi kan se at ting går i riktig retning. 

Karli63 skrev (56 minutter siden):

Og så trodde dere sjelen var fra gener, men dere finner ikke et eneste gen lenket til sjelen

Så må det jo nevnes at det ikke er vitenskapelig bevist eller vitenskapelig grunnlag for å tro at den såkalte "sjelen" eksisterer i det hele tatt. Men selv på dette området er det også mye undersøkelser, studier og framgang som dytter kunnskapen vår fremover. 

Vitenskap er en felles innsats, spesielt den dag i dag. Har du noen forslag til ting du mener er galt med framgangsmåten, eller er du bare litt lei deg klokka 4 på morgenen? I så fall ville jeg prøvd å legge meg, det hjelper alltid (litt) 

Endret av AnonymBrukerNeida
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapen er stort sett eid av de som finansierer studiene, så gode forskere blir bundet på hender og føtter dessverre. Så nei, det er lenge siden jeg hadde noe håp om at vitenskapen vil løse noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg tror noen har tatt for mye møllers tran

Karli63 skrev (På 21.11.2024 den 4.19):

Først da, så trodde dere at man kunne stimulere et område i hjernen så man alltid følte lykke og følte seg bra,

Nei, det har vitenskap ikke sagt

men all stimuli blir gammel.

Det har de heller ikke sagt, men JA. man bygger opp resistens mot samme stimulig over tid. Dette har vitenskapen vist lenge, om du ikke tror meg, spørr en narkoman.. 

Og så trodde dere sjelen var fra gener,

For noe bambus

men dere finner ikke et eneste gen lenket til sjelen,

og vi legger på et nytt lag med bambus.

så dere sier den ikke finnes istedet.

så har vi en hel "skog", eller plen da bambus pr. def er gress ;)

Og så trodde dere at man kunne leve evig, men dere får ikke til det heller, vi vet jo at sjelen eldes i takt med kroppen og ånder ut til slutt, det skjer med alle skapninger, det har ikke noe med forkorting av telemerer eller noe. Alt som folk vil ha da, klarer dere ikke å gi

wow..  La oss oppsummere hva du fikk rett i denne posten.. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (På 21.11.2024 den 10.15):

Vitenskapen er stort sett eid av de som finansierer studiene, så gode forskere blir bundet på hender og føtter dessverre. Så nei, det er lenge siden jeg hadde noe håp om at vitenskapen vil løse noe.

Sier du mens du taster på en telefon (eller datamaskin), mens du ser på TV og oppvasken og klærne vasker seg selv.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karli63 skrev (På 21.11.2024 den 3.19):

Først da, så trodde dere at man kunne stimulere et område i hjernen så man alltid følte lykke og følte seg bra, 

Hvem trodde dette? Ikke jeg og ikke vitenskapsfolk i hvert fall. 

Sitat

Og så trodde dere sjelen var fra gener,

Hvem trodde dette? Ikke vitenskapen i hvert fall, men kanskje noen overtroiske...

Sitat

men dere finner ikke et eneste gen lenket til sjelen, så dere sier den ikke finnes istedet.

Det finnes absolutt ingen gode bevis for at sjelen eksisterer, alt tyder på at når hjernen slutter å fungere så er du ikke mer. 

Sitat

Og så trodde dere at man kunne leve evig, men dere får ikke til det heller, vi vet jo at sjelen eldes i takt med kroppen og ånder ut til slutt,

Nei, dette er ren overtro, og ikke noe vitenskapen på noen måte vet. 

Sitat

Alt som folk vil ha da, klarer dere ikke å gi

Vitenskapen har da gitt oss enormt mange ting vi vil ha. Ønsker du heller å leve som i middelalderen, helt uten noe legevitenskap og medisiner, og uten noen moderen hjelpemidler? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maia70 skrev (På 21.11.2024 den 9.15):

Jeg hadde antagelig vært død, hadde det ikke vært for moderne legevitenskap (jeg fikk en alvorlig infeksjon, hvor jeg ville vært svært  heldig hvis jeg bare mistet en arm uten antibiotika), og jeg kjenner mange som har blitt hjulpet av nyere medisin, så dette er en åpenbart gal påstand. 

Det går fint an å være kritisk til hvordan den kommersielle legemiddelindustrien fungerer uten å havne helt i vitenskapsfornekter-grøfta. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du fremstår faktisk litt psykotisk. Har du snakket med legen din om hvordan du har det? 

Anonymkode: 00a7b...7db

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør søke hjelp, TS. Profesjonell 

Anonymkode: cdacb...31b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Jeg hadde antagelig vært død, hadde det ikke vært for moderne legevitenskap (jeg fikk en alvorlig infeksjon, hvor jeg ville vært svært  heldig hvis jeg bare mistet en arm uten antibiotika), og jeg kjenner mange som har blitt hjulpet av nyere medisin, så dette er en åpenbart gal påstand. 

Det går fint an å være kritisk til hvordan den kommersielle legemiddelindustrien fungerer uten å havne helt i vitenskapsfornekter-grøfta. 

Det er fryktelig lenge siden antibiotika ble tatt i bruk, og jeg sier ikke at det ikke finnes livreddende medisin. Men jeg oppfattet HI som at de etterspør løsninger på sykdom og alderdom, og spørsmål om sjelen, i dagens vitenskap. Og det har jeg null tro på at kommer i min levetid. Syns heller ikke at teknologien er til vårt gode lenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (34 minutter siden):

Det er fryktelig lenge siden antibiotika ble tatt i bruk, og jeg sier ikke at det ikke finnes livreddende medisin.

Men det er da viktige nye typer antibiotika og andre viktige medisiner og behandlingsformer som stadig tas i bruk - som motbeviser din påstand om at vitenskapen ikke løser noe. 

Sitat

Men jeg oppfattet HI som at de etterspør løsninger på sykdom og alderdom, og spørsmål om sjelen, i dagens vitenskap. Og det har jeg null tro på at kommer i min levetid.

Det er da mange nye forbedringer mhp alderdom som stadig kommer, som forskning på kur mot alzheimer ol. 

Sjelene er en totalt uvitenskapelig ide, så spørmål om den løser naturlig nok ikke vitenskapen. 

Maia70 skrev (34 minutter siden):

Syns heller ikke at teknologien er til vårt gode lenger.

All teknologi er selvsagt ikke til det bedre, men hvis du ikke klarer å se noe ny teknologi som er til vårt gode, bør du lukke opp øynene dine. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Evig lykke trur jeg blir starten på slutten før mennesker. Vi trenger å føle heile spekter før å ha en grun til å leve.

Anonymkode: 7df16...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi vet jo at sjelen eldes i takt med kroppen og ånder ut til slutt

🙈😂😂🤣..Ja alt vi vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (13 minutter siden):

Det er da mange nye forbedringer mhp alderdom som stadig kommer, som forskning på kur mot alzheimer ol. 

All teknologi er selvsagt ikke til det bedre, men hvis du ikke klarer å se noe ny teknologi som er til vårt gode, bør du lukke opp øynene dine. 

Hvor er denne kuren mot alzheimer og hvor er forbedringene? 

Det jeg ser av ny teknologi som kommer, opplever jeg ikke er til vår fordel. Før var det forbedringer, nå er det bare forvanskninger og gjeting inn i en trang boks vi ikke skal komme ut av. Noen syns selvsagt at smartklokker og ansiktsgjenkjenning er fantastisk, men jeg er ikke en av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart å benekte vitenskap,når man sitter å skriver på ett forum. Det er noe veldig merkelig med det hele. Psykose kanskje. TS nyter godt av vitenskapen der de sitter inne, i ett varmt hus. Med strøm og allting. Forstår ikke poenget med tråden. Vitenskap er ikke bare det som har skjedd de senere årene. Hadde vi ikke hatt vitenskap, ville de fleste av oss vært døde.

Endret av Rosa Gnom
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (14 timer siden):

Hvor er denne kuren mot alzheimer og hvor er forbedringene? 

Jeg skrev «forskning på kur mot Alzheimer», som jo åpenbart betyr at kuren ikke er her ennå. Men når det gjelder forbedringer innen legevitenskap er det da enormt mange eksempler, men for å komme med noen få eksempler, så har du jo gårsdagens nyhet på NRK om enklere oppdagelse av nettopp Alzheimers, du har nye og bedre HPV-vaksiner, veldig mye bedre behandling av prostatakreft enn for et par tiår siden, bedre behandling av pcos osv.

Klarer du virkelig ikke å se noen av disse?

Maia70 skrev (14 timer siden):

Det jeg ser av ny teknologi som kommer, opplever jeg ikke er til vår fordel.

Alt nytt er selvsagt ikke bedre, men klarer du ikke å se noe ny teknologi som er til din fordel så lurer jeg på hvilken stein du gjemmer deg under.

For min personlige del, setter jeg pris på nye spillmaskiner og VR-masker jeg koser meg med, en stadig enklere reise (hadde nylig jobbreise til London) med autoscanning av pass, trådløs betaling, fri roaming osv. Jeg har ganske nye hodetelefoner med bedre støydemping, jeg har en reMarkable som er overlegen alt annet når jeg skal ta notater eller jobbe i tankeprosess, og helt sikkert mye annet jeg kan liste opp.

Jeg sier absolutt ikke at all ny teknologi er til det bedre, men hvis du ikke klarer å se noen forbedringer vil jeg påstå at det er fordi du ikke vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Capitan Fracassa skrev (25 minutter siden):

Jeg skrev «forskning på kur mot Alzheimer», som jo åpenbart betyr at kuren ikke er her ennå. Men når det gjelder forbedringer innen legevitenskap er det da enormt mange eksempler, men for å komme med noen få eksempler, så har du jo gårsdagens nyhet på NRK om enklere oppdagelse av nettopp Alzheimers, du har nye og bedre HPV-vaksiner, veldig mye bedre behandling av prostatakreft enn for et par tiår siden, bedre behandling av pcos osv.

Klarer du virkelig ikke å se noen av disse?

Nei jeg ser ingen av disse. HPV-vaksinerte får fortsatt kreft, vi er ikke noe nærmere "løsningen på kreftgåten" (men istedenfor tjener de nå penger også på kreftvaksiner), flere får kreft og dør av kreft, og det finnes ingen kur mot alzheimer i forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (2 timer siden):

Nei jeg ser ingen av disse. HPV-vaksinerte får fortsatt kreft,

Så at krefttilfellene reduseres med 90% spiller ingen rolle, fordi 10% fortsatt får kreft? Skrudd logikk. Og du ser ikke at det er fordel med mye bedre behandling (med færre bivirkninger og mindre tilbakefall) mot prostatakreft?

Nei, jeg kan ikke tvinge deg til å åpne øynene når du har bestemt deg for ikke å ville se…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (14 minutter siden):

Så at krefttilfellene reduseres med 90% spiller ingen rolle, fordi 10% fortsatt får kreft? Skrudd logikk. Og du ser ikke at det er fordel med mye bedre behandling (med færre bivirkninger og mindre tilbakefall) mot prostatakreft?

Nei, jeg kan ikke tvinge deg til å åpne øynene når du har bestemt deg for ikke å ville se…

Det er piss i havet, unnskyld uttrykket. Det jeg ser er dette, tilfellene bare øker og øker, og det gjør dødsfallene også:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/an-estimated-35-million-new-cancer-cases-to-occur-in-2050-who-warns

Men løsningen på kreftgåten er rett rundt hjørnet, ikke sant? Hvor mange år og hvor mye penger har de brukt på det? Hvorfor er det så forb.... uløselig? Unnskyld meg altså, det er ikke deg jeg blir frustrert over, det jeg blir frustrert over er all lidelsen, og at det ser ut for meg som at brilliante forskere er bundet på hender og føtter når det gjelder å finne årsaken til kreft og eliminere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...