Gå til innhold

Å gjøre det mer attraktivt å jobbe innen helse - hva mangler?

Et hen

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet 16 år innen helsesektoren.

Det er kjent at Norge mangler en god del helsepersonell fremover.

- hva føler du skal til for å løse dette?

- hvordan kan din arbeidsplass bli enda bedre?

- anbefaler du andre du møter din arbeidsplass/ditt yrke? (-og hvis ikke, hva burde vært endret for at du skulle gi gode anbefalinger for din arbeidsplass/ditt yrke innen helse?)

Endret av Et hen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det finnes en fasit vet jeg ikke, men har noen tanker.

1. God ledelse. Tydelig leder som brenner for faget, stedet og sine ansatte. Mindre møter og leder som er mer tilstede. Kutte ut unødvendige prosjekter som er en tidstyv. 

turnuser som er helsefremmende. Ikke bare fokusere på nok «hoder» på jobb, men se mer helhet for hver enkelt. 

2. Mindre byråkratisering, dropp NPM og helseforetak!

3. Slik det er nå synes jeg det er vanskelig å anbefale til andre. Jeg forteller min opplevelse av helsevesenet til de som ser for seg at de skal utrette mirakler når de er ferdig utdannet, det er dessverre systemet alt for tungrodd til.
Det finnes absolutt fine arbeidsplasser innen helsevesenet, men skulle ønske at dette temaet hadde hatt større fokus hos politikere. De vet om problemet og det har de visst lenge. Likevel så skjer det lite og krisen blir bare større.

Anonymkode: 564cc...a83

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg du spør, men grunnen til at jeg aldri kommer til å jobbe med helse er manglende evner og interesse for omsorg for andre mennesker, samt at alle arbeidsplasser innen helse later til å være gjennomsyret av forsurende og giftig (som regel kvinnedominert) arbeidsmiljø.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber innen dette og bidrar i turnusarbeid. Kan si at vi går heeeelt feil vei. For mange år siden var det en stor kamp å få hver 3 helg istedenfor hver 2. Nå presses stadig flere tilbake til hver 2. Og for alle som sier det er vanlig i butikk og andre steder- jeg har jobbet mange år begge steder og de fleste butikker har stengt søndagen samt lettere skift. I helse går vi ofte kveld/ dag og får veldig lite hviletid mellom skift. Det er BLYTUNGE dager på jobb fordi bemanningen presses ned til det jeg vil si er under minimum. Vi går på minimum hele ukene og i helgen er det enda færre på. 

De som skal bo hjemme og er eldre/ syke er sykere enn for noen år siden. Folk bor lengre hjemme, mange får aldri plass på et hjem eller i en egnet bolig, tross at det skrives i sakspapirer og sykehusjournaler at de er i behov av høyere omsorgsnivå. Heier på at de som VIL skal få bo hjemme så lenge bolig kan tilrettelegges for det, men svært mange eldre bor i gamle eneboliger med helt andre mål og annen standard enn dagens, samme med eldre blokkleiligheter. Det er smale dører man ikke får hjelpemidler gjennom, det er for høye dørterskler til å gjøre noe med og det er ofte ikke heis i bygget slik at de blir isolert. Dette skal helsearbeiderne gå og ofre egen helse for å jobbe i trange, absolutt ikke HMS vennlige kår. 

Turnusreglene de slipper unna med ville ALDRI blitt godtatt i et mer mannsdominert yrke. Det er gjennomsnittsberegning over en lav sko og dermed kommer de seg unna med jobbing mange helligdager på rad, for mange arbeidsdager på rad (ville utløst overtid i andre yrker) og for lite hviletid. Lønnen er selvfølgelig også latterlig i forhold til belastning.

Skjønner GODT at dette blir en krise og gruer meg til de neste årene og etterhvert egen alderdom. 

Anonymkode: ff19c...837

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men jeg har en følelse av at mange har en overdreven tro på at høyere lønn alltid vil løse alle problemer med å få folk. Jeg tror det er et blindspor.

Ja, lønn er viktig, men jeg tror det er minst like viktig at det er trivelig å være på jobb. Ugreit for mange hvis jobben er ekstremt stressende med null pusterom og alltid for lite tid til å gjøre det lille ekstra for pasienten, eller skolebarnet eller hva det er. Hvis du hver dag kommer hjem fullstendig tom for krefter og med dårlig samvittighet for alt du burde ha gjort, men som det ikke ble rom for, da vil nok mange tenke at det hadde vært akseptabelt med litt mindre lønn, hvis man kunne trives bedre på jobb OG ha litt krefter igjen til familie og fritidsaktiviteter når man kommer hjem.

Høyere lønn i skole og helse og andre offentlige instanser betyr ofte færre ansatte og kolleger til å dele på oppgavene fordi det offentlige har en begrenset mengde penger. Jeg tror derfor at man mange steder kunne hatt fordel av å moderere lønnen litt og heller ha råd til å ansette flere slik at det blir en litt mindre stressende arbeidsdag for hver enkelt.

Anonymkode: e4cf7...28c

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (33 minutter siden):

Ikke meg du spør, men grunnen til at jeg aldri kommer til å jobbe med helse er manglende evner og interesse for omsorg for andre mennesker, samt at alle arbeidsplasser innen helse later til å være gjennomsyret av forsurende og giftig (som regel kvinnedominert) arbeidsmiljø.

Det stemmer ikke at alle arbeidsplasser innen helse er slik. Jeg jobber som bioingeniør, og har jobbet på flere ulike sykehuslaber. Alle har vært dominert av kvinner, og alle har hatt helt topp arbeidsmiljø. Jeg har også jobbet på sykehjem hvor det har vært bra miljø. At det forekommer dårlig miljø i helsesektoren, er nok helt sikkert. Men det er mange arbeidsplasser som har kjempefint miljø blant de ansatte.

Noen over her nevner at god ledelse er viktig. AMEN. Ledelsen jeg har nå er ikke bra. De tar store avgjørelser på våre vegne uten å en gang ta det med verneombudet. De husker ikke hvordan det er å jobbe på "gulvet". Generelt har det vært litt ræva ledelse på de fleste labene jeg har jobba på. Forrige plass var lederen over meg bra, og gjorde så godt hun kunne, men ledelsen over der igjen var helt forferdelig. 

For meg hadde helse vært mer attraktivt hvis det var mer åpent for ulike typer turnuser, slik at det er rom for lengre friperioder. Selvsagt også bedre lønn. Det viktigste er nok flere ressurser - der er det store problemer over hele linja. 

Jeg skal ut av yrket, og inn i et annet - som fortsatt er innen helse. Jeg liker mennesker, interesserer meg for menneskekroppen, og velger derfor å bli. Jeg spyr av tanken på en man-fre jobb på et kontor 🤢

Anonymkode: 2a4b4...dcc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (45 minutter siden):

Det er misforstått at dette handler om at det er dominert av kvinner. Vet ikke om dette er din holdning, men svarer på din post fordi det er relevant. Man må ta med i betraktningen at arbeidsplassene innen helse ofte er under dårlig ledelse, dårlig økonomi, underbemanning, de har ikke tid/ressurser til å ivareta pasientene på en måte som er i tråd med egne verdier, de jobber under høyt press, blir ikke ivaretatt av ledelsen osv. Dette påvirker de ansatte individuelt og også arbeidsmiljøet. En miks av kjønn på en arbeidsplass er helt sikkert lurt, men jeg tror arbeidsmiljøet ville vært langt bedre om alle de punktene jeg nevnte hadde blitt gjort noe med. For de som er interessert i dette temaet vil jeg anbefale boken Konflikt og konfliktforståelse av Tor-Johan Ekeland. Han nevner dette med konflikter i helsevesenet spesifikt.

Anonymkode: 16bba...6cd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har evner og interesse for området, men valgte å ikke bli helsepersonell. Hvorfor? Jeg ble frarådet det av familiemedlemmer som sa det var vanskelig å kombinere med familieliv og at man lett slet seg ut og fikk belastningsskader.

Det hender jeg ønsker at jeg valgte annerledes, men så husker jeg på at jeg ville fått problemer med de fysiske belastningene og at turnusene tar av helger og helligdager. Med jobben jeg har i dag har jeg fleksitid, kan dra fra kontoret når barna blir syke på dagtid, kan jobbe fra hvor-som-helst, og har stort sett helger og helligdager fri.

Anonymkode: ba99f...c7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del og av det jeg har erfart så langt så vil bedre grunnbemanning gjøre jobben bedre og mer atraktiv. Tid til pasienten, tid til å gjøre dine oppgaver. Mindre stress og mindre sjanse for å bli utbrent. Bedre lønn og en dugelig sjef er selvfølgelig ett pluss, men det hjelper ikke når du må jobbe livet av deg pga for lite hender på jobb.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hen skrev (7 timer siden):

Det er kjent at Norge mangler en god del helsepersonell fremover.

- hva føler du skal til for å løse dette?

Massiv robotisering..er det som vil skje og.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ingen å bli sykepleier og ber barnet mitt velge hva som helst annet.

Pga arbeidsvilkår, turnusen, dårlig bemanning, belastende arbeid som sliter ut kroppen, man får ikke yrkesskadeerstatning om man går i stykker på grunn av jobben, mentalt tungt, storkrevende pårørende…

Lønn er den minst viktige grunnen.

Jeg er forresten ikke sykepleier selv lenger heller, omskolert meg.

Anonymkode: 62d5a...e50

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (27 minutter siden):

Massiv robotisering..er det som vil skje og.

Dette er allerede påbegynt. Hadde en stor satsing på en ny, liten maskin som skulle redusere antall besøk pr dag hos brukere i sommer. Nå er minst 1/3 tatt inn igjen pga tekniske feil, brukerfeil, dårlig opplæring ute i feltet og at de er plassert hos brukere som ikke evner å ha nye ting i hus (demente og psykisk syke tåler endringer dårlig). Da har man brukt en BRÅTE ressurser på å kjøpe dette inn, til ingen nytte. I tillegg har det jo da SELVFØLGELIG vært et utall antall møter i forkant, og helt sikkert har dyre konsulenter ment noe om saken før det kom ned til ledernivå her. Grusomme summer går i noe som heller kunne gitt mer folk på jobb 🙄

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner og kjenner til en del innenfor sekkeposten "utdannet innenfor noe i helsevesenet" som har forlatt bransjen og ganske gjennomgående grunn for de fleste i den sekken som forlot bransjen var overbelastning og mangel på ressurser. De løp bena av seg og hadde ikke tid og menneskelige ressurser til å utføre jobben på en hensiktsmessig måte. Med mindre det gjøres vesentlige grep på ressurssiden vil de heller aldri vurdere å komme tilbake, lønn har veldig lite å si.

Eller som den ene personen så fint sa det en gang vi pratet om det. "Det hjelper ikke om lommeboka er full når du er så ødelagt i helsa at du ikke får den opp av baklomma etter jobb"

Anonymkode: ecbcc...c7b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet som sykepleier fordi jeg ikke orket mer, men for min del hadde økt bemanning løst det meste. Å ha tre eldre på toalettet samtidig som man skal prøve å hjelpe den fjerde opp av senga og i tillegg henger etter med utdeling av medisin var et stress jeg ikke klarte over tid. Jeg gikk alltid fra jobb med en følelse av at jeg ikke hadde greid å gi noen som helst den hjelpa de fortjente på en verdig måte, og var så sliten at livet mitt etter jobb var ikke-eksisterende. 

En årslønn på to millioner hadde ikke vært nok til å få meg til å bli i jobben som sykepleier.

Anonymkode: 31e0e...5be

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er allerede påbegynt. Hadde en stor satsing på en ny, liten maskin som skulle redusere antall besøk pr dag hos brukere i sommer. Nå er minst 1/3 tatt inn igjen pga tekniske feil, brukerfeil, dårlig opplæring ute i feltet og at de er plassert hos brukere som ikke evner å ha nye ting i hus (demente og psykisk syke tåler endringer dårlig). Da har man brukt en BRÅTE ressurser på å kjøpe dette inn, til ingen nytte. I tillegg har det jo da SELVFØLGELIG vært et utall antall møter i forkant, og helt sikkert har dyre konsulenter ment noe om saken før det kom ned til ledernivå her. Grusomme summer går i noe som heller kunne gitt mer folk på jobb 🙄

Alltid sånn i starten når nye ting kommer.

Den robotiseringen som kommer i enden av det teknologiskiftet vi allerede er inne i er humanoide roboter som ser ut som deg og meg. Forskjellen er at disse ikke har humørsvigninger eller dårlige dager og at de vil gjøre en bedre jobb enn oss for 10% av prisen..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er misforstått at dette handler om at det er dominert av kvinner. Vet ikke om dette er din holdning, men svarer på din post fordi det er relevant. Man må ta med i betraktningen at arbeidsplassene innen helse ofte er under dårlig ledelse, dårlig økonomi, underbemanning, de har ikke tid/ressurser til å ivareta pasientene på en måte som er i tråd med egne verdier, de jobber under høyt press, blir ikke ivaretatt av ledelsen osv. Dette påvirker de ansatte individuelt og også arbeidsmiljøet. En miks av kjønn på en arbeidsplass er helt sikkert lurt, men jeg tror arbeidsmiljøet ville vært langt bedre om alle de punktene jeg nevnte hadde blitt gjort noe med. For de som er interessert i dette temaet vil jeg anbefale boken Konflikt og konfliktforståelse av Tor-Johan Ekeland. Han nevner dette med konflikter i helsevesenet spesifikt.

Anonymkode: 16bba...6cd

Kort sagt: Kvinnedominert.

Jeg er kvinne selv, og jeg har jobbet på et par kvinnedominerte arbeidsplasser. Det var mobbing, utfrysing, sladring og drama over en lav sko. Aldri mer. Takke meg til mannsdominerte arbeidsplasser, det er en sann fryd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye. Tenker jeg. Jeg ser ikke helsesektoren som attraktiv og det er fordi det er blitt snakket mye ned i det siste.

Jeg tror rykte må heves og jeg tror på et lønnsløft. På en eller annen måte må vi få banket det inn i befolkningen på hvilken måte det er givende å jobbe med mennesker. Nytter ikke å si at det bare er givende. De jeg kjenner som jobber i helse, vet hva de gjør, hvilket godt hode som kreves og på hvilken måte det er meningsfylt, helt konkret. De erfaringene tenker jeg må frem, ikke til bare de som allerede vurderer å søke, men andre også. Og på hvilken måte man kan spesialisere seg og fremheve videreutdanning.

Hadde selvfølgelig og vært bra med et lønnsløft, eller få frem at man ikke tjener så forbanna dårlig.

Anonymkode: fb8a7...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (5 minutter siden):

Kort sagt: Kvinnedominert.

Jeg er kvinne selv, og jeg har jobbet på et par kvinnedominerte arbeidsplasser. Det var mobbing, utfrysing, sladring og drama over en lav sko. Aldri mer. Takke meg til mannsdominerte arbeidsplasser, det er en sann fryd.

Jeg har utelukkende jobbet på kvinnedominerte arbeidsplasser, og det varierer veldig hvordan arbeidsmiljøet er. Men fellesnevneren for dårlig arbeidsmiljø har vært lavere utdanning. I helsevesenet har jeg opplevd mye mobbing, baksnakking og kjipe kommentarer, mens nå når jeg er jurist og har jobbet med jurister og sivilingeniører (kvinnelige) på flere arbeidsplasser er det et kjempegodt miljø. 

Om det er utdanningen eller arbeidsvilkårene/lønn som gjør det vet jeg ikke, men erfaringen min er at dette ikke handler om kjønn. 

Anonymkode: 31e0e...5be

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det kan løses. Vi blir flere pensjonister og færre som jobber, det vil være mangel på folk i alle bransjer, og mest i helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ting:

Bedre bemanning. 

Kortere helsekøer og prioritering av de som IKKE er kronisk syke. Fort inn, fort ut.

Færre syke. Aka assistert dødshjelp. 

Anonymkode: 03d27...342

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...