Gå til innhold

Kognitiv svikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig det å ha kognitiv svikt for noe? Noen som har det her og kan fortelle litt?

Anonymkode: ffcec...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man feks ikke er istand til å ta avgjørelser tenker jeg kan være en del av det. Det er det mulig å gjøre noe med, med mindre det er kronisk. Da kan det være vanskelig tror jeg. 

Tror jeg har erfaring med en person som har det på papiret. Der er det snakk om innleggelser i perioder når det er vanskelig. Så det er ikke bare bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 time siden):

Om man feks ikke er istand til å ta avgjørelser tenker jeg kan være en del av det. Det er det mulig å gjøre noe med, med mindre det er kronisk. Da kan det være vanskelig tror jeg. 

Tror jeg har erfaring med en person som har det på papiret. Der er det snakk om innleggelser i perioder når det er vanskelig. Så det er ikke bare bare. 

Handler det mest om å ikke ta avgjørelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kognitiv svikt er et vidt spekter. Alt fra å ikke finne ord, glemme dagligdagse ting, glemme fra et minutt til et annet. Det handler om hjernen og læring. 

Anonymkode: 27a8d...a66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hukommelse, taleevne og orienteringsevne er noen av nedsettelsene ved kognitiv svikt.

Jeg får det hvis jeg ikke tar b-12 eller hvis jeg er utmattet.

Anonymkode: cb79c...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Handler det mest om å ikke ta avgjørelser?

Det handler nok om mer enn det i det store og det hele. En person som har store utfordringer med å ta ansvar for seg selv. Den personen jeg kjenner til har vært så dårlig at hen har vært innlagt. Tilsynelatende oppegående ellers. Det kan være perioder i livet der det bare blir for mye tror jeg. 

Når man har så dårlig dømmekraft at man ikke klarer å ta avstand fra tidligere rusmiljø feks, pga trangen til menneskelig kontakt er så stor. Det er jo en kognitiv brist vil jeg si.

Hva tenker du da? 

Det skal en del til før man kan sette slike merkelapper på folk. Så det må man være forsiktig med. Denne personen jeg tenker på har slitt i årevis med rus og div. Så har hen fått diagnosen "Kognitiv svikt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...