Gå til innhold

Gentest med tanke på anlegg for sykdommer

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Ønsker ikke å starte en diskusjon om hvorvidt man «burde ønske å vite»;))

Noen som har tatt dette, og har tips til hvor man kan/bør ta? Jeg ønsker å ta en ganske fullstendig test for å vite risiko for brystkreft, hjerte/karsykdommer og på den annen side metabolisme osv, men synes det er vanskelig å finne info om hvor de tilbyr dette. Tenkte da det er tryggere å spørre noen som har erfaring:) 

Anonymkode: c1598...5ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du snakker med fastlegen. Får tilbud om samtale med psykolog først. Får også info om hvordan dine valg nå vil påvirke dine (fremtidige) barn og andre slektninger. De gir god veiledning. 

Anonymkode: cccb2...1ca

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok rn slik test. Fikk henvisning sv legen. Tok blodprøver som de sendte til g test sted ..om det var Ullevål el...

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

(Ønsker ikke å starte en diskusjon om hvorvidt man «burde ønske å vite»;))

Noen som har tatt dette, og har tips til hvor man kan/bør ta? Jeg ønsker å ta en ganske fullstendig test for å vite risiko for brystkreft, hjerte/karsykdommer og på den annen side metabolisme osv, men synes det er vanskelig å finne info om hvor de tilbyr dette. Tenkte da det er tryggere å spørre noen som har erfaring:) 

Anonymkode: c1598...5ba

Det er lege innen spesialiteten du har et problem på som bestemmer om du får ta en gentest eller ikke. 
Du skal ha noe galt med hjerte kar og ha en familiehistorikk med hjerte kar sykdom for å få genteste på det området. 
Det samme gjelder brystkreft. 
Det kan godt være du kan bestille gentester for dette på nett fra utenlandske selskaper. Men da «selger» du genmaterialet til deg selv, dine søsken, dine forfedre og alle dine etterkommere på billigsalg til utenlandske selskap du har ingen garanti for hva det blir brukt til å fremtiden. 

Anonymkode: 9281e...266

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du snakker med fastlegen. Får tilbud om samtale med psykolog først. Får også info om hvordan dine valg nå vil påvirke dine (fremtidige) barn og andre slektninger. De gir god veiledning. 

Anonymkode: cccb2...1ca

Man får ikke tilbud om samtale med psykolog nei. 

Skrevet

Bruk pengene dine på noe annet. Hva om de viser at du har risiko for flere alvorlige ting? Så lever du og tar valg ut i fra det, og sjekker kroppen daglig for tegn til dette osv. Planlegger hvis du får det og det, så ditt og datt. 

Men så får du noe helt annet i stedet! Og først når du er i 70 årene. Det var ikke noe du hadde tenkt at du kunne få overhodet, for det slo ikke ut på gentestene. Så var du bekymret i åresvis uten grunn. 

Anonymkode: c1bfa...c90

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er lege innen spesialiteten du har et problem på som bestemmer om du får ta en gentest eller ikke. 
Du skal ha noe galt med hjerte kar og ha en familiehistorikk med hjerte kar sykdom for å få genteste på det området. 
Det samme gjelder brystkreft. 
Det kan godt være du kan bestille gentester for dette på nett fra utenlandske selskaper. Men da «selger» du genmaterialet til deg selv, dine søsken, dine forfedre og alle dine etterkommere på billigsalg til utenlandske selskap du har ingen garanti for hva det blir brukt til å fremtiden. 

Riktig. Man får ikke gentester ifra det offentlige uten grunn. Jeg har tatt gentest i forhold til lymfekreft, men dette ble gjort via lege på sykehus da de ønsket å sjekke dette da jeg var innlagt med diverse symptomer som potensielt kunne vært det. Takk og lov negativt👌🏻

Anonymkode: c1bfa...c90

• Liker 1
Skrevet

Regner med du tenker å ta den privat, hos et kommersielt firma? Vær obs på at du da gir firmaet rettigheter til å gjøre hva de vil med DNaet ditt. Og at det ikke er noen form for genetisk veiledning, det vil være vanskelig for deg å tolke resultatet. Du finner enkelt tilbydere gjennom å google.
Offentlig får du bare gentester hvis det er indikasjon for det. Noe de fleste ikke har. 

Anonymkode: 8a0a6...30d

Skrevet

Har tatt en slik gentest fordi det er en arvelig hjertefeil i min familie som de kan være lurt å vite om man er disponert for. Viste seg at jeg har arvet denne feilen, og blir nå fulgt opp med årlige hjertekontroller på Riksen for å avdekke på et tidlig stadium om feilen utvikler seg, slik at det om nødvendig kan settes i gang forebyggende behandling.

Testet kun for denne ene tingen som det var mistanke om, og ikke noe annet.

Anonymkode: a2b57...71f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...