Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt 2-3 dager hjemme i høst med sykt barn. Nå har vi en situasjon på min arbeidsplass der 3 ansatte brått har blitt borte og ikke blitt erstattet. Det er en prosess på å erstatte dem, men det kommer. I mellomtiden blir byrden stor på de som står igjen, og det har nå i flere uker blitt uttalt i kollegialet at ingen må bli syke nå. Har gått med hjertet i halsen. Og denne uken var ekstra ille, da en annen kollega skulle på studier. Så har jeg og minsten blitt syk. Blitt bombet med meldinger hver ettermiddag: kommer du i morgen tror du? Fint om du svarer nå. 

ikke har jeg visst svaret på det. Ikke har jeg likt å bli nærmest klandret for å ikke komme neste dag. Nå i kveld gav jeg visst beskjed for sent. Men sto og tørket oppkast og måtte bruke lang til på å legge et sykt barn, da far var på jobb etter å ha vært hjemme to dager for å ta seg av barnet, da jeg var for syk til å gjøre det. I kveld igjen sitter jeg med en drittfølelse. Barnet mitt er sykt, jeg har vært syk, men bedre. Men føler meg elendig pga veldig lite søvn, med oppkast på netter. Er det virkelig sånn det skal være? Jeg føler jeg står med null løsninger her. Jeg er syk. Kan ikke noe for det. Mitt barn er sykt, kan ikke noe for det. Manko på folk på jobb, kan ikke noe for det. Føler meg bare så dritt liksom. Noen som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: 7b67d...4af

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig kjent ut. Det der er en uting.

Du kan ikke noe for sykdom.

God bedring i heimen.

Anonymkode: 15dca...6c4

• Liker 4
Skrevet

du er syk, barnet er sykt. ikke ditt problem med jobb. Arbeidsgivers ansvar at det ikke er ansatt folk i tide. helsa først, gi f. 

• Liker 12
Skrevet

Det er ingen som vil at du skal dra spysyka på jobb? Det er beklagelig, men det er ikke ditt ansvar. 

Anonymkode: 78fef...f8d

• Liker 5
Skrevet

Altså er man syk, så er man syk. Dette kan du ikke styre og det må arbeidsgiver og kollegaer bare forstå. De fleste vil også heller være friske på jobb enn hjemme med f.eks omgangssyke. Jeg hadde gitt klar beskjed. Du har ikke meldingsplikt på kveldstid om morgendagen, du kan si at foreløpig er dere fortsatt dårlig og at du kan gi nærmere avklaring i morgen tidlig. 

Anonymkode: ab524...dc6

Skrevet

Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for det. Du er syk, det skjer. Problemet er jo heller arbeidsgiver som ikke har tilstrekkelig bemanning. Si i fra at du er syk slik at arbeidsgiver får mulighet til å dekke opp om mulig evt gjøre andre justering som de kan.

Anonymkode: accea...8f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså er man syk, så er man syk. Dette kan du ikke styre og det må arbeidsgiver og kollegaer bare forstå. De fleste vil også heller være friske på jobb enn hjemme med f.eks omgangssyke. Jeg hadde gitt klar beskjed. Du har ikke meldingsplikt på kveldstid om morgendagen, du kan si at foreløpig er dere fortsatt dårlig og at du kan gi nærmere avklaring i morgen tidlig. 

Å ja hadde heller jobbet dobbel dag en dette her. Tørket oppkast i to døgn 

Skrevet

Kjenner meg igjen og det er ikke sånn det skal være.

Anonymkode: abc19...6e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for det. Du er syk, det skjer. Problemet er jo heller arbeidsgiver som ikke har tilstrekkelig bemanning. Si i fra at du er syk slik at arbeidsgiver får mulighet til å dekke opp om mulig evt gjøre andre justering som de kan.

Men det er jo problemet. Jeg vet jo ikke alltid kvelden før hva svaret er. Og får ekstra dårlig samvittighet for å si i fra for sent, men tanken bak det var at jeg trodde jeg kanskje kunne komme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ja hadde heller jobbet dobbel dag en dette her. Tørket oppkast i to døgn 

Det er grusomt! All medfølelse! 

Skrevet

Du må bare bestemme deg på kvelden og gi beskjed. Hvis du spyr på kvelden blir det en lang natt. Du er sikkert dårlig i morgen. La dem skaffe vikar i god tid! Skjønner at du prøver å være grei med å utsette i tilfelle du kan, men effekten av det er at de stresser mer i morgen og ønsker du bare kunne tatt en avgjørelse i kveld. Du gjør dem ikke en tjeneste ved å se det an. 

Anonymkode: 125f8...463

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo problemet. Jeg vet jo ikke alltid kvelden før hva svaret er. Og får ekstra dårlig samvittighet for å si i fra for sent, men tanken bak det var at jeg trodde jeg kanskje kunne komme. 

Bedre å si at du må gi avklaring i morgen tidlig, da lover man ingenting 

Skrevet

Bare svar at siste oppkast var for fem minutter siden. Ingen ansvarlig arbeidsgiver vil ha deg på jobb i morgen. 

Anonymkode: 41bfe...358

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Man klarer noen timer på jobb selv om man er syk. Tenk på bønder eller feks hestejenter. De får til å gjøre det mest nødvendige uansett. 

Anonymkode: 1a41c...4c2

Skrevet

Man klarer noen timer på jobb selv om man er syk. Tenk på bønder eller feks hestejenter. De får til å gjøre det mest nødvendige uansett. 

Og det er holdninger som dette som gjør at Norovirus og andre møkkavirus konstant florerer i samfunnet..

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg fungerer faktisk ikke på kraftig søvnmangel to dager på rad. Jeg blir helt ødelagt av det. Folk er ulike 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan spy i stallen, og du kan spare møkking og bare mate hesten. Det tar 30 min. 

Du kan ikke spy i søppelbøtta til en pasient på sykehuset.  Du kan heller ikke gå hjem 30 min uti vakta. 

Selv har jeg gått på jobb med spysyke.  Jobbet på restaurant foressten.  

Gjestene visste selvsagt ikke at jeg sto inne på kjøkkenet å kastet opp. Ville du likt det?

Anonymkode: a539f...96b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da svarer du at du ikke vet nå. Du kan si at du ønsker å komme.

Skrevet

Kom ikke på min jobb med spysyke! Det gjorde en kollega en gang og det ble stort mannefall. 

En mamma i klassen til poden la ut på Facebook om morgenen at ungen hadde spydd hele natten. Men jammen var han på skolen, spydde utover pulten, og tre unger til var borte dagen etter. 

Hva fader skal få folk til å respektere smitte? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det handler ikke om det. Det er snakk om å smitte andre. Ta hensyn! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...