AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #1 Del Skrevet 20. november 2024 Noen som har fått pus rundt 10-11 ukers alder? Hvor viktig er den ene uka fra eller til? Vet at før var det vanlig å hente etter 8 uker. Kan forstå at det er for tidlig. Anonymkode: eb5ff...b45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #2 Del Skrevet 20. november 2024 Kattemammaen har begynt å bli lei de da. Er vel litt tidlig, men min første katt var kun 7 uker da jeg hentet han. Det er en del år siden da. Så om den uka er veldig viktig er jeg usikker på. Anonymkode: 7b543...b77 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #3 Del Skrevet 20. november 2024 Vi hentet vår når han var 10 uker. Vi trodde han var neste 12 uker. Han var liten men gikk helt fint. Anonymkode: 15833...d5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #4 Del Skrevet 21. november 2024 Fra 10-12 uker er sosialisering og samvær med kullsøsken det viktigste, da lærere de seg ting som bitehemming, grensesetting etc. Jeg hadde aldri hentet en kattunge før den var minst 12 uker, helst enda eldre. Anonymkode: 4d2b3...18a 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #5 Del Skrevet 21. november 2024 Sosialisering med andre kattunger er viktig disse to ukene. Jeg trodde forresten det var 14 uker, ikke 12? Anonymkode: d1821...64b 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #6 Del Skrevet 21. november 2024 Jeg overtok en kattunge da den var 5 uker. Kattemor ville ikke ha med ungene sine å gjøre, så var bedre at vi overtok og lærte den opp. Det gikk veldig fint og vi bor sånn til at den kunne få være litt ute helt fra begynnelsen. Hun ble sjefen av alle kattene i området. Anonymkode: d9619...6c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #7 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Noen som har fått pus rundt 10-11 ukers alder? Hvor viktig er den ene uka fra eller til? Vet at før var det vanlig å hente etter 8 uker. Kan forstå at det er for tidlig. Anonymkode: eb5ff...b45 Synes man bør man vente til etter uke 12 sånn man vet de utvikler seg som normalt. Synes ikke det er er greit å få pus i uke 10-11 Anonymkode: 71c27...217 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #8 Del Skrevet 21. november 2024 Folk som sier at det er greit å ta de før fordi «mor er lei av dem» må lese seg opp litt. Det er i tiden hvor mor lærer ungene mer selvstendighet, så fort de havner i trøbbel kommer hun med en gang. Kattungene trenger fortsatt denne tiden på sosialisering med søsken, det skjer også oppdragelse fra mor. Noen holder også igjen kattunger litt ekstra for å gi dem mer tid på sosialisering osv, dette er gjerne folk som ikke rusher etter å bli kvitt dem så fort som mulig. Anonymkode: 07fc6...50a 11 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #9 Del Skrevet 21. november 2024 Ville aldri hentet for tidlig nei, de trenger disse ukene. Heller senere. Anonymkode: fe62b...ec7 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #10 Del Skrevet 21. november 2024 Jeg ville forsøkt å vente til 12 uker om mulig. Jeg har en som vi fikk rett før 11 uker og en som vi fikk rett etter 12 uker. Merket ikke så mye forskjell men han vi fikk etter 12 uker er litt flinkere til å ikke bruke klør og bite oss. Han er og mer chill med fremmede. Men det kan jo også være temperament og kjønn, og at han kom inn som katt nummer 2 i hjemmet vårt også. Mens den første katten var eneste katt lenge og er også hunnkatt. De vi fikk den første av ville at kattungene skulle hentes uke 10. Så var bare min og 1 til som ble litt til og min da lengst. Så hun fikk ikke de 2 siste ukene med søsken uannsett dessverre. Anonymkode: d3032...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #11 Del Skrevet 21. november 2024 Før i tida hentet man kattunger da de var 8 uker. Det var helt vanlig da. Vil det si at alle disse kattene har mistet noe verdifullt, som de aldri kan få kompensert? Mulig jeg spør dumt nå, men jeg kan lite om katter, spesielt de første månedene av livet deres. Anonymkode: eb5ff...b45 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #12 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Før i tida hentet man kattunger da de var 8 uker. Det var helt vanlig da. Vil det si at alle disse kattene har mistet noe verdifullt, som de aldri kan få kompensert? Mulig jeg spør dumt nå, men jeg kan lite om katter, spesielt de første månedene av livet deres. Anonymkode: eb5ff...b45 Ja takk og lov for at vi har tilegnet oss mer kunnskap nå 👍🏻 noen kan slite med separasjonsangst, være «babyer» lenge (sutter på ting osv) og være dårligere sosialisert. Som menneske vil man aldri klare å erstatte det de får fra mor og søsken. Anonymkode: 07fc6...50a 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #13 Del Skrevet 21. november 2024 https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/veiledning-om-hold-av-katt?kapittel=2-hva-du-br-tenke-over-fr-du-skaffer-deg-katt «Kattunger skal ikke leveres før de er tidligst 12 uker gamle. Frem til denne alderen trenger de å være sammen med mor og søsken for å utvikle seg normalt.» https://www.potesporihjertet.no/single-post/veileder-å-ha-kattunge «Kattungen skal være minst 12 uker før den flytter fra mor og søsken.» Anonymkode: 8af6a...7b4 4 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #14 Del Skrevet 21. november 2024 NRR sier 14 uker, mange oppdrettere leverer dem ikke fra seg før ved 16 uker. Anonymkode: 94932...531 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #15 Del Skrevet 21. november 2024 Jeg måtte hente min ved 9 uker. Drittfolkene som ikke hadde orka å kastrere sin egen katt hadde kjøpt seg sydentur og kom til å drepe ene kattungen om ingen hentet den. Så da henta jeg den. Den ble ganske snål. Tåler ikke andre dyr, det tar årevis med hyppig kontakt med et menneske før hun liker dem. Det første året jeg møtte mannen min tissa hun i senga hver gang han lå over. Meg er hun forresten besatt av, kan ikke huske sist jeg fikk være alene på badet de siste 14 årene, hun blir desperat om jeg går inn uten henne. Hun kan ikke å mjaue ordentlig, har aldri helt "skjønt" hvordan hun skal leke, og har alltid satt fast klørne i ting og blitt hengende fast uten at hun egentlig har ment å trekke ut klørne. Hun trenger å passes på en del, trenger myye oppmerksomhet og det er skikkelig kjipt at hun er så lite sosialisert. Anonymkode: daff7...99a 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #16 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 7.58): Jeg overtok en kattunge da den var 5 uker. Kattemor ville ikke ha med ungene sine å gjøre, så var bedre at vi overtok og lærte den opp. Det gikk veldig fint og vi bor sånn til at den kunne få være litt ute helt fra begynnelsen. Hun ble sjefen av alle kattene i området. Anonymkode: d9619...6c3 Være ute fra den var 5 uker?!? Anonymkode: 3a25d...987 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #17 Del Skrevet 22. november 2024 De bør absolutt få være 14 uker med moren sin. Anonymkode: 8ba1a...d2a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #18 Del Skrevet 22. november 2024 Jeg fikk min pus da hun var 4,5 måned. Fantastisk katt, så trygg og snill, koser med alle snille mennesker i nabolaget og har aldri gjort ugang hjemme, aldri bitt på noe, aldri avføring inne. Anonymkode: 07a52...ae7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #19 Del Skrevet 22. november 2024 Det går nok bra. Vi har hentet i hovedsak uke 8 før folk begynte å si at det skulle være uke 12. Jeg har også sett noen bli hentet i uke 6, det er litt vell tidlig, men 8-10 går bra. Anonymkode: 68b0c...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #20 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det går nok bra. Vi har hentet i hovedsak uke 8 før folk begynte å si at det skulle være uke 12. Jeg har også sett noen bli hentet i uke 6, det er litt vell tidlig, men 8-10 går bra. Anonymkode: 68b0c...106 Hvorfor ikke ta til seg kunnskap om det positive for en kattunge ved å ikke bli tatt fra mor før tidligst 12 uker egentlig? Anonymkode: 07fc6...50a 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå