Gå til innhold

Arbeidsgiver krever at jeg tar ulønnet perm

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte sønnen min to dager før jeg begynte på permisjonen min, som vil si at jeg mister 3 uker permisjon. Skulle egentlig starte på jobb igjen i midten av mars, men siden permisjonen ble forskjøvet starter jeg i februar isteden. Problemet er at de har leid inn vikar for meg i den opprinnelige permisjonstiden, som vil si at på et tidspunkt jobber både jeg og min vikar i min stilling. Dette gjelder en måned. Arbeidsgiver mener de ikke har råd til å gi lønn til begge og «skylder» på meg og at det er svært ubeleilig for de at jet fødte før, og må derfor ta ulønnet perm den måneden for at arbeidsgiver ikke skal lide for det… kan de gjøre det?? Høres helt merkelig ut

Anonymkode: 5aa84...bb9

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de kan ikke gjøre det. Du stiller på jobb når din permisjon er over også blir det arbeidsgivers problem at de har vikar i tillegg den mnd.

Anonymkode: 22f66...41c

• Liker 15
Skrevet

Nei, arbeidsgiver kan ikke kreve det. Men tipper de har en mnd eller to i oppsigelse på vikaren din. Løsningen er jo enkel. De kan forkorte vikariatet 🤷‍♀️

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Her må du få fagforening med i ryggen, dette er jo helt bak mål. 

Anonymkode: 13391...9ff

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener.

Permisjonen er jo søkt om til NAV og arbeidsgiver og satt opp. Den begynner 3 uker før termin, og så lenge du evt ønsker. 

Du mener at du fødte to dager før du skulle ut i permisjon? Jeg har aldri hørt om at NAV forskyver permisjonen av den grunn? Eller mener du at du har søkt om å endre?

Anonymkode: 142ca...450

Skrevet

Man har like mange uker permisjon til rådighet etter fødsel om man føder to dager før permisjonen startet (altså 3 uker og 2 dager før termin) som på termindato. Det blir kun minus 2 dager. Så jeg skjønner ikke hvordan NAV har regnet her? 

Anonymkode: 90afd...931

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vanlig oppsigelsestid på vikarer, er 1 mnd. Og vikarer skal brukes ved behov. Dersom behovet er borte, er jo løsningen ganske enkel? Kjip sjef.

Skrevet (endret)

Har aldri hørt om at permisjonen blir forskjøvet?

Den er satt opp tre uker før termin og de resterende ukene etter. Alle føder til ulik tid, og det er vel ikke noen endring i oppstart av permisjon og når den begynner å «løpe»? Annet enn at du går ut når du føder, altså to dager før.

Er dette noe du har fått beskjed om av NAV eller en endring du har bedt om selv?

Endret av Lønnesirup01
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (3 minutter siden):

Den er satt opp tre uker før termin og de resterende ukene etter. Alle føder til ulik tid, og det er vel ikke noen endring i oppstart av permisjon og når den begynner å «løpe»? Annet enn at du går ut når du føder, altså to dager før.

Er dette noe du har fått beskjed om av NAV eller en endring du har bedt om selv?

Permisjonen blir forskjøvet dersom man føder før termin. Man kan starte permisjonen tre uker før termin, men dersom man føder før termin, så mister man de tre ukene og permisjonen starter dagen barnet blir født (49 uker ved 100% lønn under permisjon). Føder man etter termin, starter foreldrepengene uansett på termindato, så man får kortere tid i permisjon med barnet. 

Anonymkode: 74f33...bc6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det stemmer det at du mister de 3 ukene før termin og permisjonen blir da forkortet med antall dager du føder før termin. 
men dette vet jo arbeidsgiver (burde vite)… du har krav og plikt til å møte på jobb når permisjonen din er over. 

det lønner seg faktisk å føde akkurat på termindato haha. Men det er jo bare 5% som gjør 🤣

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Permisjonen er jo søkt om til NAV og arbeidsgiver og satt opp. Den begynner 3 uker før termin, og så lenge du evt ønsker. 

Du mener at du fødte to dager før du skulle ut i permisjon? Jeg har aldri hørt om at NAV forskyver permisjonen av den grunn? Eller mener du at du har søkt om å endre?

Føder man før termin, mister man permisjon. 

Anonymkode: c772e...9b9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man har like mange uker permisjon til rådighet etter fødsel om man føder to dager før permisjonen startet (altså 3 uker og 2 dager før termin) som på termindato. Det blir kun minus 2 dager. Så jeg skjønner ikke hvordan NAV har regnet her? 

Anonymkode: 90afd...931

Lønnesirup01 skrev (10 minutter siden):

TS har helt rett, dere tar feil :)

Permisjonen er x uker fra termindato. De 3 ukene man får før termindato er i tillegg, og de bortfaller om man føder før termin.

Dette er jo noe arbeidsgiver bør kunne håndtere, TS er vel neppe første eller siste arbeidstaker hos dem som ikke føder på termindato. Du sa ifra når du fødte TS, at du fødte før termin og derfor endret når permisjonen fra NAV er?

Personlig ville jeg nok ikke giddet krangle og bare tatt ulønnet men jeg måtte ta ulønnet uansett pga barnehagestart og når vi fikk barn. Men om man ikke trenger ulønnet kan ikke arbeidsgiver tvinge.

Anonymkode: 1bf2f...9d0

• Nyttig 3
Skrevet

Har du gitt beskjed til arbeidsgiver i god tid? Det samme skjedde meg begge gangene (fødte 3 uker og 3.5 uke før termin). Men man får jo et vedtak på permisjonen ganske kjapt etter fødsel med de nye datoene, så da burde du gitt beskjed til arbeidsgiver🫣

Er dere sikker på at dere får barnehageoppstart rett etter permisjonen deres er ferdig sånn at dere ikke skal ha noe ulønnet da? 

Anonymkode: 7bed2...cfa

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver fremstår som meget useriøs her. Om det er 3 mnd. eller 1 mnd. oppsigelse for vikaren din spiller ingen rolle. Arbeidsgiver har og har hatt muligheten lenge til å gi beskjed til vikaren at behovet for han/henne opphører en mnd. tidligere enn planlagt. Du skal ikke måtte lide økonomisk for at arbeidsgiver har rotet det til for seg selv. Er bare å vise til arbeidsmiljøloven og at du har rett til å komme tilbake i din stilling når permisjonen er over. Her ville jeg evt. tatt opp saken med tillitsvalgt og evt. verneombud på arbeidsplassen.

Anonymkode: b70b0...482

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du gitt beskjed til arbeidsgiver i god tid? Det samme skjedde meg begge gangene (fødte 3 uker og 3.5 uke før termin). Men man får jo et vedtak på permisjonen ganske kjapt etter fødsel med de nye datoene, så da burde du gitt beskjed til arbeidsgiver🫣

Er dere sikker på at dere får barnehageoppstart rett etter permisjonen deres er ferdig sånn at dere ikke skal ha noe ulønnet da? 

Godt poeng. Tenkte ikke over at ts nok fødte for en stund siden 😅 men får ikke arb. Giver melding fra nav om dette? Må man si ifra selv? Bare lurer 😊

Skrevet
Catch-22 skrev (2 minutter siden):

Godt poeng. Tenkte ikke over at ts nok fødte for en stund siden 😅 men får ikke arb. Giver melding fra nav om dette? Må man si ifra selv? Bare lurer 😊

Tror man må si fra selv 🤔 Arbeidsgiver sender vel bare inn inntektsmelding. 

Skrevet

Og hva mener arbeidsgiver egentlig at du skulle ha gjort?

Skulle du ha knipt igjen når ungen kom? :himle:

For en useriøs arbeidsgiver. 

Anonymkode: 8c15f...ec8

Skrevet
Lønnesirup01 skrev (50 minutter siden):

Da burde du kanskje ikke svare i tråden siden du åpenbart ikke kan hverken regler eller forstår problemstillingen?

Anonymkode: d92b2...f9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...