Gå til innhold

Rimelig å forvente at vi engasjerer oss i nevøers fritidsaktiviteter?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Synes han krever ALTFOR  mye..

Samme situasjon her.. 
Nevøen min spiller fotball, han er ganske god, jeg har selv 3 barn..

Jeg har kommet på kamp når det har passet/ikke vært annet..De bor 7 mil unna, så tar hele dagen når vi drar og ser på cuper.. 

Min bror og nevøen min har kun vært veldig takknemlig når jeg kommet, de forstår selvsagt at det ikke bare er å komme med 3 små barn! 

At min bror skulle sagt han synes jeg involverte meg lite, er helt utenkelig for meg..

Han blir invitert på alt mulig som gjelder mine barn i familie chatten, men han bor 7 mil unna, så at han ikke kommer for å se de synge i 6 minutter på en skole avslutning, skjønner jeg selvsagt😅

Min andre bror bor 2 minutter unna med bil og er barnløs, han kommer noen ganger, men sjeldent når det er noe med barna her, og jeg skjønner han godt! 
Han digger å være onkel, men skjønner han ikke ser sjarmen med falsk sang og 14 førsteklassinger som danser til Bli med dansen på samme måte som meg😂

Anonymkode: f52f9...a5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 20.58):

Jeg har to nevøer (på mannens side av familien) på 11 og 13 år som spiller fotball. Faren til guttene oppdaterer ofte på en felles familiechat om når de har kamper, og oppfordrer oss til å komme og se på. Verken jeg eller min mann bryr noe særlig om fotball, men spør selvsagt nevøene våre om hvordan det har gått på kamp når vi møtes, da dette er deres største fritidsinteresse. Men vi har aldri vært med og sett på kamp, både på grunn av interesse, men også reisevei (30 minutter) og at vi har nok med å følge opp egne barn (bhg-alder, så de går ikke på fritidsaktiviteter, men ettermiddagene mellom jobb og leggetid er korte).

For noen dager siden hadde broren til mannen en utblåsning på familiechaten der han var tydelig frustrert over at ingen av tantene/onklene/søskenbarna kom og så på kampene til gutta hans. Ble litt paff, da jeg ikke helt syns han kan forvente at vi skal engasjere oss i nevøenes fritidsaktiviteter. Som sagt har vi mer enn nok med vårt eget, og som om ikke fotball er kjedelig nok i seg selv så er det i alle fall kjedelig med barnefotball.. Er det han som krever for mye her, eller er det vi som er kjip tante og onkel? 

Anonymkode: 514e7...254

Nei dere har ingen plikt til det. Men rart hvordan mange syns at akkurat DERES unger er så fantastiske at alle jo må ha innterresse av å komme og se på.

Søsteren min har ei jente som er 10 år yngre enn mi yngste. De inviterer oss personlig til hver minste opptreden hun ha på teater/kor/etc. Jeg har vært et par ganger. Men de var ALDRI og så på mine jenter noengang selv om de var med på sang/dans/musikaler/forestillinger både lokalt/regionalt/nasjonalt nivå. Ikke at jeg direkte inviterte dem personlig men delte jo av og til arrangementer på FB/ de var i avisen osv. Så må jo innrømme at jeg stusser nå som hun tydeligvis forventer at vi skal komme og se hennes datter opptre på mye lavere nivå, mens hun hadde null interresse av det mine var med på.

Anonymkode: c285c...01a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så spørs det da om du ønsker litt oppmerksomhet og engasjement når dine barn blir større.... Tenk hvor glade de gutta hadde blitt om du så 1-2 kamper i året

Anonymkode: e05a7...b48

Hadde de det? Det tror jeg ikke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjipt for nevøene at onkel/tante ikke ser på en eneste kamp. Mine barn syns det er kjempestas når noen i familien kommer for å se på at de spiller. 30 min reisevei er da ingenting. Og livet med barnehagebarn er da alt annet enn travelt. Om du syns det skal du få deg en overraskelse etter hvert.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min familie og jeg krever ingen ting, men vi stiller opp der vi kan. Oppvisninger, kamper, store turneringer som er i nærområdet-vi stiller opp. Heier og klapper. Det som gir meg mest er når jeg ser hvor mye det betyr for ungene❤️

Anonymkode: 819a1...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (8 timer siden):

Veldig kjipt for nevøene at onkel/tante ikke ser på en eneste kamp. Mine barn syns det er kjempestas når noen i familien kommer for å se på at de spiller. 30 min reisevei er da ingenting. Og livet med barnehagebarn er da alt annet enn travelt. Om du syns det skal du få deg en overraskelse etter hvert.

Hvorfor kan ikke foreldrene og besteforeldrene komme og se….?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (5 timer siden):

Hvorfor kan ikke foreldrene og besteforeldrene komme og se….?

Det ene utelukker vel ikke det andre?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 23.55):

Det var spesielt. Hvorfor tenker han at det skulle være interessant for deg? Det vanlige er at foreldre ser på, ikke andre. Kanskje besteforeldre en sjelden gang om det er noe ekstraordinært 

Anonymkode: e0a5a...ffc

Er da vanlig at andre ser på jo, både familie og venner. 

Anonymkode: c7b17...704

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 13.50):

Barna bryr seg ikke. Faktisk ville ungene som driver med sport fått det mye MER moro om også foreldre var bortvist fra kamper og trening. Det barn av 2024 trenger mer enn noe annet er ubevoktet tid der de kan sosialisere med andre barn uten at voksne ser dem, som barn er ment gjøre i timesvis hver eneste dag. De trenger ikke at tante i tillegg til far sett kamper, når det alt er fullstendig bort i natta at far er der. De her «kampene» er jo ikke annet enn trening med motstandere. Ingen mener ungene skal bli gode - de skal sosialiseres og få trim, samtidig. Sport for barn har ingen annen hensikt. 

Anonymkode: e65b8...8ea

Jo selvsagt bryr barna seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 14.21):

Hadde aldri hørt om noen som har tatt med onkler/tanter på vanlig trening, egentlig. Blir selvsagt annerledes om det er forhold som gjør at tanter og onkler må steppe inn mer generelt, men her er det foreldre og kanskje besteforeldre som er med. 

Anonymkode: 3488e...7d3

Nå var det snakk om kamper da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (14 timer siden):

Så fordi du ikke synes det er stress å kjøre 1 time på en hverdag for å stå ute og se på en kamp og fordi du ikke synes livet med småbarn er travelt så kan ikke andre synes det? Barn er forskjellige, voksne er forskjellige. 

Jeg stilte opp for nevøene mine da jeg ikke hadde barn, til tross for at jeg synes fotball er ganske kjedelig, men nå som jeg har barn selv har ikke jeg tid til å farte rundt for å se kamper. Tiden mellom jobb og leggetid går i ett og kampene er ofte så sene at det uansett kræsjer med leggetid. 

Svogeren kunne jo bare sagt det på en ordentlig måte i stede for å "kjefte" på alle. 

Anonymkode: 73dad...e81

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Har ikke kapasitet til å følge opp alle, og det ville blitt urettferdig om de to nærmeste (i avstand, ikke hjertet) ble prioritert mens de andre ikke ble det.

Dersom utbruddet gjentok seg, kunne jeg blitt ganske kvass tilbake. "Ante ikke at du fikk unger for å fylle opp min timeplan. Beklager, men det innebærer at du deler barnetrygd og skattelette.. 

Anonymkode: d4e54...f08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (15 timer siden):

Det ene utelukker vel ikke det andre?

Ingenting utelukker noe som helst. Hvorfor kommer du ikke og støtter alle barn i området?

Når onkel og tante har egne barn, så er det nok med å følge opp de. Besteforeldre har jo bare voksne barn, og kan følge opp.

Ærlig talt. Du ber jo om at folk skal bli utbrent når du mener at man skal bruke tid slikt. Da får det gå på bekostning av selskaper!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ha dårlig samvittighet for det. Hadde heller ikke vært gøy for dine små barnehagebarn å bruke timesvis på tribune for å se kampene til søskenbarna. 

og når dine barn er på samme alder , kommer han neppe til å stille på det samme. Da er barna hans store og veldig ferdig med å delta på slikt :) 

Jeg har selv eldre barn enn mine venninner , og merker at jeg er veldig ferdig med alt som har med barnehagebarn å gjøre , og tipper det samme gjelder onkel til dine barn.
De stiller vel heller ikke opp tilsvarende med deres barn? 
Ev kan du tilby han at han tar med deres barn for å se på kamp 👏 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (På 22.11.2024 den 2.30):

Selvfølgelig er det ikke normalt å kreve familiegjenforening på barnefotball 

Kanskje ikke normalt, men det er en fin anledning. Jeg fikk aldri somlet meg til å se mine nevøer spille fotball, og synes egentlig det  er litt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man kan ta seg tid til å dukke opp en og annen gang. Det handler ikke om interessen for fotball, men interessen for de man er glad i. 

Anonymkode: 9fa17...b1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært med en sjelden gang. Foreldre må forstå at deres kid ikke er sentrum av universet.

Se på barnakamper... klarer ikke se for meg nor mer kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev aktivt med idrett fra ung alder og frem til jeg flyttet hjemmefra. Gjorde det bra nasjonalt og konkurrerte litt internasjonalt på slutten, men det hadde aldri falt meg inn at perifer familie skulle dukke opp og se på. Selv mamma syntes det ble kjedelig etter første året 😂

Anonymkode: eeefb...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, herregud, det hadde jeg ALDRI giddet å prioritere. Det er nok styr med å følge mine egne barn på fritidsaktiviteter, pluss alt annet som skal skje, om man ikke skal stille opp på nevøer og niesers kamper også. Om det var en stor, stor greie en eneklt gang, så ja kanskje. Ellers aldri i verden, og jeg synes det høres helt sprøtt ut å kreve det. Men støtter det noen skrev om at de første i familien som får barn blir "bortskjemt" på oppmerksomhet, slik var det helt klart her. Min søster har vært kronisk snurt etter at alle andre begynte å få barn, og ikke lenger har tid til å stille opp på hver minste ting ungene hennes deltar på. 

Anonymkode: 7835b...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 22.05):

Ble litt overrasket over at alle har svart at de ikke ville stilt slik.

Jeg er tante og har sett på niesene mine danse og ha dansetrening 6-7 ganger. Også hentet de på skole/barnehage og fulgt de dit. Synes det er helt naturlig å stille opp, jeg er veldig nær dem og de meg.

Anonymkode: a876d...47a

Har du barn selv da ?

Anonymkode: 973e5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...