Gå til innhold

Rimelig å forvente at vi engasjerer oss i nevøers fritidsaktiviteter?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde vært kjempe glad om jeg kunne vært med å sett nevøen spille kamper.

Bor for langt unna til at det går, men en halvtime hadde jeg lett kjørt! Barna kunne jo bare vært med, tatt med kakao og matpakke og benka oss til😅

De fleste kamper og cuper er vel på helg uansett… 

Virker kanskje som dere rett å slett ikke har så tette bånd? 🤷‍♀️

Anonymkode: f273f...d92

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Altså, jeg digger nevøene mine, tilbringer gjerne tid med dem når jeg er på besøk, og spør om hvordan fotballen går f.eks. Men det kunne ikke falle meg inn å dra og se på kamp, det er jo dørgende kjedelig 😅

Og jeg har ikke egne barn jeg kan skylde på at tar tid heller. 
Tror i grunn nevøene hadde brydd seg filla om jeg stod der og så på eller ikke. 

Anonymkode: 8205c...e56

Har 2 gutter som spiller fotball, og jo de bryr seg og synes det er stas at man kommer å ser på en kamp innimellom! 

når det er cuper er jo det av og til en stor begivenhet også og lagt opp som en familiedag. I sommer kom «hele slekta» med besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn for å se de spille fotballkamp.  Søskenbarna fikk også se og danse med Bjørnis som er helten! 
føler ikke det var egoistisk av meg å invitere de på kamp, og alle fikk noe ut av dagen. Forventet ikke de skulle se alle kampene, men de så noen. 

Anonymkode: 1b751...554

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 20.58):

Jeg har to nevøer (på mannens side av familien) på 11 og 13 år som spiller fotball. Faren til guttene oppdaterer ofte på en felles familiechat om når de har kamper, og oppfordrer oss til å komme og se på. Verken jeg eller min mann bryr noe særlig om fotball, men spør selvsagt nevøene våre om hvordan det har gått på kamp når vi møtes, da dette er deres største fritidsinteresse. Men vi har aldri vært med og sett på kamp, både på grunn av interesse, men også reisevei (30 minutter) og at vi har nok med å følge opp egne barn (bhg-alder, så de går ikke på fritidsaktiviteter, men ettermiddagene mellom jobb og leggetid er korte).

For noen dager siden hadde broren til mannen en utblåsning på familiechaten der han var tydelig frustrert over at ingen av tantene/onklene/søskenbarna kom og så på kampene til gutta hans. Ble litt paff, da jeg ikke helt syns han kan forvente at vi skal engasjere oss i nevøenes fritidsaktiviteter. Som sagt har vi mer enn nok med vårt eget, og som om ikke fotball er kjedelig nok i seg selv så er det i alle fall kjedelig med barnefotball.. Er det han som krever for mye her, eller er det vi som er kjip tante og onkel? 

Anonymkode: 514e7...254

Trodde ikke det var vanlig at det var forventet nei.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 21.09):

Møt opp og hei på dem. 

Når dine barn er 12 så er han ferdig med dette styret og kommer til å synes at det er noe herk når dere maser om at han natyrligvis må delta på kamper😇

Anonymkode: 71d62...4d0

De har ikke tid ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to nevøer (på mannens side av familien) på 11 og 13 år som spiller fotball. Faren til guttene oppdaterer ofte på en felles familiechat om når de har kamper, og oppfordrer oss til å komme og se på. Verken jeg eller min mann bryr noe særlig om fotball, men spør selvsagt nevøene våre om hvordan det har gått på kamp når vi møtes, da dette er deres største fritidsinteresse. Men vi har aldri vært med og sett på kamp, både på grunn av interesse, men også reisevei (30 minutter) og at vi har nok med å følge opp egne barn (bhg-alder, så de går ikke på fritidsaktiviteter, men ettermiddagene mellom jobb og leggetid er korte).

For noen dager siden hadde broren til mannen en utblåsning på familiechaten der han var tydelig frustrert over at ingen av tantene/onklene/søskenbarna kom og så på kampene til gutta hans. Ble litt paff, da jeg ikke helt syns han kan forvente at vi skal engasjere oss i nevøenes fritidsaktiviteter. Som sagt har vi mer enn nok med vårt eget, og som om ikke fotball er kjedelig nok i seg selv så er det i alle fall kjedelig med barnefotball.. Er det han som krever for mye her, eller er det vi som er kjip tante og onkel? 

Regner med han stiller på luciafrokost i barnehagen til deres barn, ja?

Anonymkode: 44d6a...41c

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette; tror denne faren at gutta hans er den neste Ødegaard og Haaland...?

Man kan selvfølgelig ikke forvente noe slik engasjement fra onkler og tanter. Jeg har spilt eliteserie i min idrett i ti år, og sikkert nærmere 500 kamper totalt fra barndommen. Mine fire onkler og tanter har sett én, og det var en NM-finale. Og det er helt greit; har aldri tenkt over det engang. Foreldrene mine har kun vært på én forestilling eller kamp til sine nevøer og nieser.

Det jeg satt pris på, var at foreldre og besteforeldre har tatt seg tid til å se disse kampene. Ene bestefaren min har nok sett minst to tredjedeler av hjemmekampene mine fra jeg var 10 år til han døde da jeg var 28, i tillegg til en hel rekke bortekamper også. 

Denne faren høres utrolig selvsentrert ut.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 21.09):

Møt opp og hei på dem. 

Når dine barn er 12 så er han ferdig med dette styret og kommer til å synes at det er noe herk når dere maser om at han natyrligvis må delta på kamper😇

Anonymkode: 71d62...4d0

Hvem sier at TS og mannen kommer til å mase på familien?

Anonymkode: 74c0c...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tenker jeg ikke han kan forvente. Jeg er med på balletforestillinger, fotballkamper og diverse til mine nieser. Men det er jo fordi jeg har lyst 🤷 ikke at jeg er interessert i fotball eller dans, men forsatt så har jeg lyst å se. 

Anonymkode: e6d40...dc3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen gang fått tilsendt lenke til kamp som niesen min har spilt slik at jeg kan se den på nettet (typer jenter 12 år). Har aldri svart, men tenker mitt inni meg. Dette har jeg seriøst NULL interesse av å se. Jeg finnes ikke interessert i idrett generelt, og det vet familien min godt. 

Jeg kommer på konserter/forestillinger om det passer og jeg har lyst, da dette interesserer meg mer.

På generell basis tenker jeg det er godt for unger å lære seg at de ikke er midtpunktet i alles liv, og at selv om de liker å spille f.eks. fotball, så betyr ikke det at folk rundt er interessert i det samme eller vil se dem spille. Det at kamper hvor unger spiller sendes på nett er jeg svært skeptisk til. Tenker først og fremst på stakkars barn som av ulike grunner ikke bør vise hvor de befinner seg, men også på at barn generelt kan få inntrykk av at de selv eller kampen er viktigere enn de/den er. Får vi en generasjon med mer narsissistiske trekk?

Anonymkode: 0b36d...cd7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flertallet her, han forventer alt for mye. Jeg kunne dratt på kamp om det passet, ikke var for lang reisevei og var i en helg. Gjort det til en tur og kanskje spist middag hos denne familien etterpå. Men da burde de invitere til noe slikt. Mine barn ville nok likt å se på store søskenbarn spille kamp. Men å forvente jevnlig oppmøte som din svoger gjør er tullete. 

Anonymkode: a1618...c9d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har noen gang fått tilsendt lenke til kamp som niesen min har spilt slik at jeg kan se den på nettet (typer jenter 12 år).

Ehm, hvorfor sendes kamper av 12 år gamle barn på nett?!?!?!

Anonymkode: 15a59...418

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna bryr seg ikke. Faktisk ville ungene som driver med sport fått det mye MER moro om også foreldre var bortvist fra kamper og trening. Det barn av 2024 trenger mer enn noe annet er ubevoktet tid der de kan sosialisere med andre barn uten at voksne ser dem, som barn er ment gjøre i timesvis hver eneste dag. De trenger ikke at tante i tillegg til far sett kamper, når det alt er fullstendig bort i natta at far er der. De her «kampene» er jo ikke annet enn trening med motstandere. Ingen mener ungene skal bli gode - de skal sosialiseres og få trim, samtidig. Sport for barn har ingen annen hensikt. 

Anonymkode: e65b8...8ea

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Barna bryr seg ikke. Faktisk ville ungene som driver med sport fått det mye MER moro om også foreldre var bortvist fra kamper og trening. Det barn av 2024 trenger mer enn noe annet er ubevoktet tid der de kan sosialisere med andre barn uten at voksne ser dem, som barn er ment gjøre i timesvis hver eneste dag. De trenger ikke at tante i tillegg til far sett kamper, når det alt er fullstendig bort i natta at far er der. De her «kampene» er jo ikke annet enn trening med motstandere. Ingen mener ungene skal bli gode - de skal sosialiseres og få trim, samtidig. Sport for barn har ingen annen hensikt. 

Enig med treninger, uenig når det gjelder kamper. Alle som ikke har en idiotforelder som kjefter og smeller fra sidelinjen/tribunen synes det er stas at de kommer og ser på. 

Anonymkode: 15a59...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der går grensen. Når søsteren min sender en snap og stolt viser fram ungene skryter jeg hemningsløst, men å dra å se på? Nope.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri hørt om noen som har tatt med onkler/tanter på vanlig trening, egentlig. Blir selvsagt annerledes om det er forhold som gjør at tanter og onkler må steppe inn mer generelt, men her er det foreldre og kanskje besteforeldre som er med. 

Anonymkode: 3488e...7d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det har vi verken hatt lyst eller mulighet til. Støtter dugnader og har kjøpt både sokker og dopapir (som jeg egentlig ikke vil ha). 
Heier på dem likevel, så klart. Men fotball og håndball er ikke så interessant for oss å bruke tid på når være egne barn driver med andre ting. 
har forresten vært på en håndballkamp som ble spilt her vi bor, da føltes det naturlig å komme. 

Har også vært på danseshow til en annen niese. Det kostet penger, men var et utrolig flott og gjennomarbeidet show. 

Har også sett Dana-cup finalen som ble sendt på YouTube. Det var stas, da heiet vi veldig. 

så både ja og nei - ville ikke brukt tid på en vanlig kamp en hektisk ettermiddag. Men om det er noe spesielt kan jeg godt stille opp. 

En utblåsning i familiechatten høres veldig voldsomt og unødvendig ut. Han har nok ikke så mye glede av deres barns fritidsaktiviteter heller, men har ikke innsett det enda siden deres unger er yngre..  

Anonymkode: ab662...1bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre stk jeg er tante til og alle tre har vært svært aktive og da de ble tenåringer, ble de alle på toppen av de beste i Norge. 

Så jeg har vært på en og annen kamp, ikke fordi jeg har så lyst, men fordi de er flinke, dedikerte og min familie. 

Er det kamp i nærheten, sender min bror meg en melding og jeg drar hvis jeg kan. Tar med egne barn og bonusbarn hvis det passer. 

Anonymkode: aacfa...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Litt enig mtp at noen foreldre kan være litt kompetitive og ta bort moroa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs det da om du ønsker litt oppmerksomhet og engasjement når dine barn blir større.... Tenk hvor glade de gutta hadde blitt om du så 1-2 kamper i året

Anonymkode: e05a7...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...