Gå til innhold

Rimelig å forvente at vi engasjerer oss i nevøers fritidsaktiviteter?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Aldri vært på fritidsaktiviteter til nieser, og aldri blitt spurt. Min mann har heller ikke det til sine nevøer. 

Besteforeldre blir «tipset» og stiller iblant, men heller ikke det er forventet.

Da jeg var barn var det ikke engang alle som hadde egne foreldre som tilskuere hver gang…er ikke rart folk klager over tidsklemma når de skal følges med argusøye.

Er det noe med deres barn som gjør at de føler de trenger ekstra oppfølging? At de har slitt sosialt eller vært utestengt og trenger oppbacking?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er kun usmakelig dersom han selv ikke deltar på fritidsaktivitetene til sine egne nevøer og nieser. Er han en engasjert onkel selv er det lov å få litt overtenning :)

Anonymkode: c0f4a...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er broren til mannen din som har for høye forventninger her. Men er også et spørsmål om hvem det reelt er viktig for at onkler og tanter kommer for å se på kamp. Hvis det faktisk er et sterkt ønske fra barna, synes jeg samtidig at en god tante og/eller onkel kunne klart å komme på en kamp eller to i året. Cuper er vel ofte i helgene, så da kan barna deres også være med. Selv om dere ikke er interessert, kan det være gøy for barna deres å se fetterne sine på banen.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ble litt overrasket over at alle har svart at de ikke ville stilt slik.

Jeg er tante og har sett på niesene mine danse og ha dansetrening 6-7 ganger. Også hentet de på skole/barnehage og fulgt de dit. Synes det er helt naturlig å stille opp, jeg er veldig nær dem og de meg.

Anonymkode: a876d...47a

Helt enig! Det er da tross alt familie 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bare lei meg av å lese denne tråden. Dere mener det er et egosentrisk ønske av han, fordi dere.. har nok med dere selv? Så egen «meg og mitt» skal prioriteres over «andres egoisme»? 

Dette er barn. Familien deres. 

Det er ikke noe regnskap om hvem som skylder andre eller hva en «kan forvente». Det er selvfølgelig helt opp til dere selv. Hva slags forhold dere vil ha til storfamilien og ikke minst hva slags tante/onkel dere vil være. 

De svarene ovenfor tyder på en helt annen familiesamspill enn vi har i vår familie, der alle stiller opp hos hverandre, passer hverandres barn, får kabaler til å gå opp og prøver å støtte hverandre. Se litt ut av egen hule dere andre også 👋🏼

Kanskje er han ikke egosentrisk, han ønsker bare at HELE familien skal være der mer for hverandre?

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (24 minutter siden):

Helt enig! Det er da tross alt familie 

Hva så? Man trenger ikke å møte opp på fritidsaktiviteter til nieser og nevøer bare fordi det er familie! Å uke det som argument er bare teit!

Anonymkode: ad18c...b81

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 4 barn. 
søskene mine med kjærester og foreldrene mine har stilt opp på kamper, cuper, avslutninger og forestillinger når det passer. Ofte har vi vært de med best oppmøte😅 

nå har søsknene mine fått barn også, og de stiller fortsatt når det passer. Jeg kommer til å gjøre det fortsatt. Mitt yngste er på alder med deres eldste barn. 

Barna setter pris på det, og man får et godt samhold. Det er jo kjekt å treffes! 

Anonymkode: 1b751...554

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ble bare lei meg av å lese denne tråden. Dere mener det er et egosentrisk ønske av han, fordi dere.. har nok med dere selv? Så egen «meg og mitt» skal prioriteres over «andres egoisme»? 

Det er ikke noe regnskap om hvem som skylder andre eller hva en «kan forvente». Det er selvfølgelig helt opp til dere selv. Hva slags forhold dere vil ha til storfamilien og ikke minst hva slags tante/onkel dere vil være. 

De svarene ovenfor tyder på en helt annen familiesamspill enn vi har i vår familie, der alle stiller opp hos hverandre, passer hverandres barn, får kabaler til å gå opp og prøver å støtte hverandre. Se litt ut av egen hule dere andre også 👋🏼

Kanskje er han ikke egosentrisk, han ønsker bare at HELE familien skal være der mer for hverandre?

Jeg er uenig, dette gå begge veier. Jeg opplever at i veldig mange relasjoner er «tjenester» skjevfordelt. Skal jeg ofre tid med mitt barn, for å tilbringe tid med ditt, men du er ikke villig til å gjøre det samme tilbake? Nei, da klarer ikke jeg å se noen lykkelig storfamilie.

I tillegg har veldig mange i dag oppriktig mangel på tid, og må prioritere for å få hverdagen til å gå rundt. Foruten fotballtreninger det snakkes om her, så er det gjerne bursdager, familiemiddager og familieaktiviteter hvor man samles. Det er jo ikke slik at man ikke ser hverandre, det er bare at de fleste ikke har tid å avse i hverdagen, og må velge bort noe annet dersom de skal møte opp. Og her snakker vi om 2 nevøer, men mange har langt flere. Skal man fortsatt stille opp like mye hvis man har 8 nieser og nevøer + egne barn? Jeg ser ikke hvordan jeg skulle fått til det.

Anonymkode: 1ab12...408

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 21.38):

Wow. Han krever absolutt for mye 😂 Har barn selv og jeg å tilstå det faktisk ikke en gang har slått meg som et alternativ å skulle dra øvrig familie ut av huset for å se en lilleputt-kamp altså. 

Slikt er interessant for foreldre og kanskje besteforeldre. 

Anonymkode: 398d4...d8c

Neida vi er flere so synes det er interessant å følge opp tantebarn 

Anonymkode: c7b17...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 22.05):

Ble litt overrasket over at alle har svart at de ikke ville stilt slik.

Jeg er tante og har sett på niesene mine danse og ha dansetrening 6-7 ganger. Også hentet de på skole/barnehage og fulgt de dit. Synes det er helt naturlig å stille opp, jeg er veldig nær dem og de meg.

Alle har ikke svart det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 22.20):

Bor du 30 min reisetid unna og har egne små barn? 

Anonymkode: 071d2...3ed

Små barn og 50 min unna her,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart med en utblåsning! Det hadde vært så mye bedre om han hadde spurt om dere kunne komme en gang fordi barna hadde satt pris på det, samtidig som han viste forståelse for at dere også har nok i egen hverdag. 

Kan jeg spørre om han stiller opp som onkel i deres barns aktiviteter? Lucia i barnehagen, julegrøt, utstilling av ting de har laget osv? 

Anonymkode: de1cf...994

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg digger nevøene mine, tilbringer gjerne tid med dem når jeg er på besøk, og spør om hvordan fotballen går f.eks. Men det kunne ikke falle meg inn å dra og se på kamp, det er jo dørgende kjedelig 😅

Og jeg har ikke egne barn jeg kan skylde på at tar tid heller. 
Tror i grunn nevøene hadde brydd seg filla om jeg stod der og så på eller ikke. 

Anonymkode: 8205c...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 20.58):

Jeg har to nevøer (på mannens side av familien) på 11 og 13 år som spiller fotball. Faren til guttene oppdaterer ofte på en felles familiechat om når de har kamper, og oppfordrer oss til å komme og se på. Verken jeg eller min mann bryr noe særlig om fotball, men spør selvsagt nevøene våre om hvordan det har gått på kamp når vi møtes, da dette er deres største fritidsinteresse. Men vi har aldri vært med og sett på kamp, både på grunn av interesse, men også reisevei (30 minutter) og at vi har nok med å følge opp egne barn (bhg-alder, så de går ikke på fritidsaktiviteter, men ettermiddagene mellom jobb og leggetid er korte).

For noen dager siden hadde broren til mannen en utblåsning på familiechaten der han var tydelig frustrert over at ingen av tantene/onklene/søskenbarna kom og så på kampene til gutta hans. Ble litt paff, da jeg ikke helt syns han kan forvente at vi skal engasjere oss i nevøenes fritidsaktiviteter. Som sagt har vi mer enn nok med vårt eget, og som om ikke fotball er kjedelig nok i seg selv så er det i alle fall kjedelig med barnefotball.. Er det han som krever for mye her, eller er det vi som er kjip tante og onkel? 

Anonymkode: 514e7...254

Se bort ifra 'interesse' for fotball, det er ikke relevant. Småguttelag som spiller fotball er ikke interessant (i ordets rette forstand) for en eneste sjel, men noe man ser for å engasjere seg og vise interesse. Det gjelder tom for foreldrene. 

Det sagt, så ville jeg ikke krevd noe sånt av mine barns onkler og tanter, spesielt ikke de med egne barn. Passer det seg sånn, så ser jeg en kamp (eller annen oppvisning) med mine nieser/nevøer (og jeg ser at de blir veldig stolte da), men dette er ikke noe jeg prioriterer ofte. Veldig sjelden, egentlig. 

Endret av Tubaluba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to nevøer (på mannens side av familien) på 11 og 13 år som spiller fotball. Faren til guttene oppdaterer ofte på en felles familiechat om når de har kamper, og oppfordrer oss til å komme og se på. Verken jeg eller min mann bryr noe særlig om fotball, men spør selvsagt nevøene våre om hvordan det har gått på kamp når vi møtes, da dette er deres største fritidsinteresse. Men vi har aldri vært med og sett på kamp, både på grunn av interesse, men også reisevei (30 minutter) og at vi har nok med å følge opp egne barn (bhg-alder, så de går ikke på fritidsaktiviteter, men ettermiddagene mellom jobb og leggetid er korte).

For noen dager siden hadde broren til mannen en utblåsning på familiechaten der han var tydelig frustrert over at ingen av tantene/onklene/søskenbarna kom og så på kampene til gutta hans. Ble litt paff, da jeg ikke helt syns han kan forvente at vi skal engasjere oss i nevøenes fritidsaktiviteter. Som sagt har vi mer enn nok med vårt eget, og som om ikke fotball er kjedelig nok i seg selv så er det i alle fall kjedelig med barnefotball.. Er det han som krever for mye her, eller er det vi som er kjip tante og onkel? 

Jeg hadde vært kjempe glad om jeg kunne vært med å sett nevøen spille kamper.

Bor for langt unna til at det går, men en halvtime hadde jeg lett kjørt! Barna kunne jo bare vært med, tatt med kakao og matpakke og benka oss til😅

De fleste kamper og cuper er vel på helg uansett… 

Virker kanskje som dere rett å slett ikke har så tette bånd? 🤷‍♀️

Anonymkode: f273f...d92

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et par turer på kamp, og ta med dine egne småbarn. Å forvente at dere kommer er ikke helt rimelig krav, men om dere kommer så kan det være veldig fint.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var spesielt. Hvorfor tenker han at det skulle være interessant for deg? Det vanlige er at foreldre ser på, ikke andre. Kanskje besteforeldre en sjelden gang om det er noe ekstraordinært 

Anonymkode: e0a5a...ffc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette! 

Trodde i grunn det var normalen, men ser jo her at det ikke er sånn.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette! 

Trodde i grunn det var normalen, men ser jo her at det ikke er sånn.. 

Selvfølgelig er det ikke normalt å kreve familiegjenforening på barnefotball 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også barn som spiller fotball, og er helt enig med TS. Jeg har sagt til mine søsken, som ikke har barn forøvrig, at de må gjerne gi beskjed hvis de vil se en kamp, så får de dato og tid. Men ikke nevnt det igjen. Tilbudet står bare.

Til forskjell fra f. eks. dans, som har oppvisning med sitteplass i en varm sal 1-2 ganger i året, så er ikke fotballkamper det samme å se på. Kampene spilles jo i hovedsak fordi det er gjennom kamp de får trent og lærer masse. De kan ikke trene ballføring i et halvt år og avslutte sesongen med en storslagen kamp. Det er kamper hver uke hele året, og det er ikke noen "big deal" sammenlignet med korpskonserter eller oppvisninger i en annen sport.

Samtidig er det jo noe med å vise dette engasjementet for hverandre da. Jeg har også småbarn hjemme og det er ikke aktuelt å bruke hele ettermiddagen og kvelden min på å reise avgårde for å se andres kamper. Men hvis det betyr mye for den som inviterer, hadde jeg sagt at jeg kommer og ser en kamp til våren når man ikke fryser ihjel på sidelinja. Så hadde jeg tatt med ungene, piknikmat, og gjort en event ut av det. Kanskje vi kunne grillet før eller etterpå, evt spist vaffel sammen i kiosken. Da slipper man å ofre tid med egne barn.

Anonymkode: b882b...3d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...