Gå til innhold

Feire jul alene med barna etter skilsmisse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal for første gang feire jul med barna (11 og 15 år) etter skilsmisse. Jeg har ingen egen familie her jeg bor, og har vurdert å ta med barna og feire jul med familien min på andre kanten av landet. Dessverre har jeg et ganske dårlig forhold til familien, så det frister ikke for meg, og barna har heller ikke lyst til det. Dessuten er flybillettene for å reise dit ganske dyre, og økonomien er stram.

Poenget er at det mest sannsynlig blir jul hjemme hos oss med bare barna og meg. Da blir det bare oss tre hele julehelgen. Barna drar til faren 3.juledag og blir der resten av juleferien. Der blir det heldigvis mer sosialisering og selskapeligheter. Jeg skal selvsagt prøve å gjøre det så fint som mulig, med mye god mat, spille spill, gå turer og se mange fine filmer, evt andre ting barna har lyst til. Men jeg er likevel litt redd for at det skal bli litt stusselig med bare oss tre. Er det noen som kan komme med noen nyttige tips eller erfaringer fra lignende situasjon? :)

Anonymkode: 13641...ab0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er deres mulighet til å skape egne tradisjoner og gjøre akkurat som dere ønsker! Risgrøt og pepperkaker til frokost? Kjør på! Pysj hele dagen? Javisst! Film, spill og lasagne til mat? Klart det!

Gjør julen til *deres* og det blir magisk, eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før.

Om du har venner eller bekjente som også er alene kan du invitere dem til grøt, eller middag eller det DERE ønsker, snakk med barna og skriv ned ønskene de har. 

Vi tok julen tilbake 5 år siden nå, det er helt fantastisk! I fjor brøt vi en taboo og gikk på kino første juledag. Hadde på oss julepynt og hadde med julesnop og så bukkene bruse filmen sammen (og sang med på teksten! Lmao, det var ordentlig moro og helt "feil" i forhold til de strenge julereglene vi hadde før da vi feiret med min mor+ familie. Da stod jeg som oppvaskhjelp og servitør hele dagen, bare mas og gikk glipp av alt. Fikk ikke se på tv engang, bare Sølvguttene og gudstjeneste.. huff..).

Anonymkode: 98d3c...e6a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare eie det, at det blir jul hjemme bare dere tre, og heia det opp. Hvor fantastisk det blir at dere kan gjøre akkurat som dere vill..  

Anonymkode: d392b...cbf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyt at dere får en utrolig fin ro og fred. Juletrelukt, god mat, kos. Kjøp gaver som er noe nytt å drive med sammen, som lego eller brettspill. Gå ut en tur på dagen, lag snølykter eller snømann eller gå på ski. Lese bøker og se julefilmer. Mine barn foretrekker jul hjemme bare oss få i kjernefamilien. Da er det så rolig og koselig og stemningsfult. 

Anonymkode: 8285c...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan pleide dere å feire før skilsmissen? Bare dere 4 eller med mannens familie? Om det er familie som gjerne vil feire julaften med barna og barna også synes det er fint å feire med dem så kan man jo være sammen på julaften selv om man skilt. Gitt at det ikke er noe skikkelig intens uvennskap (eller feks vold) i bildet da.

Anonymkode: bff30...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært helt utenkelig at dere feirer sammen med far og familien? De har jo vært din familie i mange år.

Anonymkode: 8f4c7...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du feire med eksmannen din og hans familie? Kanskje det hadde vært det beste for barna også? 

Anonymkode: 21ac2...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har familie i samme by men jeg valgte å feire alene med barna etter skilsmissen. Både for å skape nye tradisjoner for dem og meg og for å vise både meg selv og barna at vi kan ha det koselig bare vi❤️ 

Jeg la julekvelden veldig opp etter hva barna likte og mye mye kos😊 

Vi lagde julefrokost som vi spiste mens vi så på disney julefilmer, de fikk julestrømpe, vi så tre nøtter til askepott, de fikk åpne vennegaver tidlig på dagen, vi hadde julekonkurranse, vi var ute å lekte i snøen før jeg lagde i stand middag og barna pyntet bordet sammen sånn som de ville ha det. Så åpnet vi gaver og koste oss med det resten av kvelden. Alle koste seg mye! 

Jeg tror det er veldig veldig viktig at du som mor også viser at du koser deg og har det bra! Ikke la deg selv få lov til å tenke at det er stusselig en gang! For det er det jo nødvendigvis ikke hvis du bestemmer det for at det ikke er det.

Anonymkode: dd42a...099

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du skriver i innlegget og skap nye tradisjoner med barna. Det blir garantert ikke stusselig, men veldig koselig❤️

Anonymkode: 82652...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på julekonsert for eksempel? 
Gled andre med hjemmebakst eller pynt? 
En blanding av gamle og nye tradisjoner er fint. Kan du invitere noen til f eks julegrøt eller julefrokost en dag kan det være veldig koselig. 

Anonymkode: 82a97...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...