Gå til innhold

Gå alene til skolen

Kygo

Anbefalte innlegg

En bekjent pusher barnet sitt til å gå alene på skolen. Barnet er 6 år og synes dette er skummelt.Barnet bor i en middels stor by, og må krysse veien en gang . Bruker ca 15 minutter.

De har øvd noen få ganger hvor de har gått sammen.

Er det noe som kan gjøres for å trygge barnet, barnet MÅ gå alene. 
Ingen i nærheten som barnet kjenner og kan gå sammen med.

Er det egentlig greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange har jo ikke noe annet valg.

Her så måtte ungene ta buss. Yngste var 5.5 år da ho måtte. Ho syntes det var skummelt men kunne jo ikke endre arbeidstid til å være med buss hver dag. Og måtte og da hatt noen som hentet meg på skolen for så kjørt på jobb, for det var nå i motsatt retning en skolen 

Anonymkode: 5b594...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her så måtte ungene ta buss. Yngste var 5.5 år da ho måtte. Ho syntes det var skummelt men kunne jo ikke endre arbeidstid til å være med buss hver dag. Og måtte og da hatt noen som hentet meg på skolen for så kjørt på jobb, for det var nå i motsatt retning en skolen 

De kan jo kjøre til skolen på vei til jobb. Er ikke ungen på sfo?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dra tidlig nok til å rekke det og jo du kan fakktisk endre arbeidstid til ungen er istand til å dra selv så valg har man.

Anonymkode: 98690...a7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Mine gikk ikke på sfo. Og ville da blir først 25 km til skolen  så 50 km fra skole til jobb så det ville bli mye kjøring. Og barnet gikk på bussen fra besteforeldre og tok buss hjem igjen rett etter skolen til besteforeldre som var hjemme. Så når de var ferdig før 14.30 fikk de taxi hjem, hadde de full dag tok de buss

Så og si ingen der vi bor valgte sfo. Hvis de var på sfo var det kun til bussen som gikk kl 14.30 for en del var da hjemme samtidig med foreldrene. Mange bruker fort 1 time en vei i buss 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine gikk ikke på sfo. Og ville da blir først 25 km til skolen  så 50 km fra skole til jobb så det ville bli mye kjøring. Og barnet gikk på bussen fra besteforeldre og tok buss hjem igjen rett etter skolen til besteforeldre som var hjemme. Så når de var ferdig før 14.30 fikk de taxi hjem, hadde de full dag tok de buss

Så og si ingen der vi bor valgte sfo. Hvis de var på sfo var det kun til bussen som gikk kl 14.30 for en del var da hjemme samtidig med foreldrene. Mange bruker fort 1 time en vei i buss 

Men føle buss er litt tryggere enn å gå der de gjerne må krysse en trafikkert vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til skolen fra jeg var 7. Ja er såpass gammel at jeg begynte på skolen da. Var vel ca 2km til skolen. Men skal sies at det var meget lite trafikk. 

Anonymkode: d0dd9...59c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2 klassing liker heller ikke gå alene. Hun føler seg sårbar blant de større barna på veien. Vi har øvd masse, så hun kan om hun må. Jeg kan i 99.9% av tilfellene følge henne, og  gjør selvsagt det. Jeg vil ikke at hun skal bli redd på veien.

Anonymkode: a35e0...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte et halvt år på å lære barnet å gå alene i 1. klasse. Vi fulgte hele veien i noen uker, og så gjorde vi distansen kortere etter hvert. Barnet fant også noen venner å gå sammen med innimellom. Kanskje det kan funke? 

Anonymkode: 6f944...744

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor har ikke førsteklassingene lov til å gå til/fra skolen alene. 

Anonymkode: ccbe8...c27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan håndhever skolen dette?

Anonymkode: 67d8c...b8b

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på.. Hvis det er sånn at barnet gruer seg, så synes jeg at mor skal følge. Det skjer mye utvikling bare på noen måneder. 

Anonymkode: 67d8c...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skolen som finner på egene lover igjen jah👍 Ikke lov å gå til skolen, ikke lov å sykle til skolen 🤣 Vettu hva, det bestemmer ikke skolen. Det måtte til og med inn i lovverket pga skolene sendte ut lover om sykling. Men skolen bestemner ikke hva man gjør på fritiden. De kan tillate seg, hvis de vil være veldig overbærende, å sende ut en anbefaling, men det er foreldrene som bestemmer hvordan barnet kommer seg til skolen, for eksempel om far vil kjøre kid’n på motorsykkel til skolen, er det ok, for det er lovlig. 
-Tilbake til ts🤣 Jeg tenker at fra andre klasse er det både ok og å anbefale at man går alene til skolen, gjerne sammen med venner. Det er en fin øvelse og god mestring for barna. 

Anonymkode: eac7e...c0b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygo skrev (19 timer siden):

Ts her

Mor har mulighet til å følge….

Hvorfor skriver du da at ungen MÅ gå alene?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (21 timer siden):

Mange foreldre som ikke gidder å betale for full plass sfo, og vil sløyfe morgen-sfo - ja da må barna gå til skole! 

ville nå heller betalt den lille slanten det koster å ha barnet på morgen - sfo og latt de kjøre med meg, fremfor å tvinge de til å gå. De er 6 år!!!!

Anonymkode: 71e05...c58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min 2 klassing liker heller ikke gå alene. Hun føler seg sårbar blant de større barna på veien. Vi har øvd masse, så hun kan om hun må. Jeg kan i 99.9% av tilfellene følge henne, og  gjør selvsagt det. Jeg vil ikke at hun skal bli redd på veien.

Anonymkode: a35e0...ee4

Alle foreldre burde tenkt som deg

Selvsagt blir man sårbar for eldre barn. 

Ville hørt på ungen . Evt byttet på, noen ganger kjørt andre ganger gått/ fulgt

Anonymkode: 71e05...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (3 timer siden):

Hvorfor skriver du da at ungen MÅ gå alene?

Fordi at mor sier at barnet skal gå. Det gjorde hun som liten, så hvorfor kan ikke barnet. Far er ikke enig, synes barnet er alt for lite. Blir fulgt/kjørt av far. Og da slipper mor arbeidet det er å følge barnet, når barnet er hos henne.

Mor og far bor ikke sammen

Endret av Kygo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første årene ble han kjørte og levert tidlig på morgenen til sfo før jeg kjørte meg selv på jobb.

Senere spaserte jeg sammen med han. Faktisk helt frem til femte klasse måtte han følges til skolen.  Jeg gikk ned i stilling fra 100% til 80% slik at jeg kunne forkorte arbeidsdagen min (tok perm uten lønn da jeg var alene med barna). 

Anonymkode: f4659...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...