Gå til innhold

Tørre øyne over lengre tid...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie men forrige år på denne tiden så ble jeg forkjølet og øynene begynte å renne og fortsatte med det når jeg ble frisk. Etter en stund så tenkte jeg at jeg hadde tørre øyne, kjøpte da noe dråper på apoteket som funket greit men kjente og litt kløe og ubehag. Har helårsallergi og pollen så et par ganger i året på sommeren så har jeg brukt øyedråper, med andre ord så har jeg hatt LITE symptomer fra øynene opp gjennom årene med tanke på at jeg har hatt allergi fra jeg var barn. Gikk til lege som meinte det var allergien, så da har jeg bare fortsatt med allergidråper og vanlige for tørre øyne. 

Det jeg reagerer på er at jeg er bedre når det er vår og sommer enn høst og vinter... Noen som har vært borti lignende? Utrolig irriterende, jeg trodde til og med at plagene kom av at jeg trengte nye briller så jeg oppgraderte det og men det har hjulpet litte på plagene.

Hvis noen har tips eller råd så tas det i mot med en stor takk, er ganske så frustrert da jeg har nok plager, trenger ikke noe fra øynene og. :P 

Anonymkode: ffbbd...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lang historie men forrige år på denne tiden så ble jeg forkjølet og øynene begynte å renne og fortsatte med det når jeg ble frisk. Etter en stund så tenkte jeg at jeg hadde tørre øyne, kjøpte da noe dråper på apoteket som funket greit men kjente og litt kløe og ubehag. Har helårsallergi og pollen så et par ganger i året på sommeren så har jeg brukt øyedråper, med andre ord så har jeg hatt LITE symptomer fra øynene opp gjennom årene med tanke på at jeg har hatt allergi fra jeg var barn. Gikk til lege som meinte det var allergien, så da har jeg bare fortsatt med allergidråper og vanlige for tørre øyne. 

Det jeg reagerer på er at jeg er bedre når det er vår og sommer enn høst og vinter... Noen som har vært borti lignende? Utrolig irriterende, jeg trodde til og med at plagene kom av at jeg trengte nye briller så jeg oppgraderte det og men det har hjulpet litte på plagene.

Hvis noen har tips eller råd så tas det i mot med en stor takk, er ganske så frustrert da jeg har nok plager, trenger ikke noe fra øynene og. :P 

Bruker du engangspipetter slik at du ikke får i deg tilsetningsstoffer fra øyedråperlasker? Det er viktig med alle øyedråper du bruke Rover tid. Noen sier disse tilsetningsstoffene er noe de ikke ville vasket bilen med engang. 

Når det blir kaller blir det mindre fordamping av tårevæske fra øynene. Så det du opplever har en naturlig forklaring. 

Anonymkode: aa8e8...dd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Bruker du engangspipetter slik at du ikke får i deg tilsetningsstoffer fra øyedråperlasker? Det er viktig med alle øyedråper du bruke Rover tid. Noen sier disse tilsetningsstoffene er noe de ikke ville vasket bilen med engang. 

Når det blir kaller blir det mindre fordamping av tårevæske fra øynene. Så det du opplever har en naturlig forklaring. 

Men de aller fleste øyedråper enda uten tilsetningsstoffer? Jeg var akkurat på apoteket og kjøpte selv, samtlige var uten det. 

Anonymkode: d9487...4e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker ikke engangsgreier kjøper som regel en flaske fra Metode, denne https://www.apotek1.no/produkter/metode-oyne-torre-draape-999381p Det skulle være til bruk så ofte jeg hadde behov sa de, engangsdråper og slikt hadde de ikke når jeg var innom første gang og det var viss vanlig bruke disse flaskene til jevnlig bruk.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men de aller fleste øyedråper enda uten tilsetningsstoffer? Jeg var akkurat på apoteket og kjøpte selv, samtlige var uten det. 

Hvilken kjøpte du? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Noen ytterst få flasker er uten tilsetingsstoffer. Var en nyhetssak på dette for kort id siden. Var en øyelege eller optiker som gikk ut og uttalte seg. Finner ikke saken ved lett googling. 
Men var på apotek seinest i går og spurte etter Artelac. De hadde da bare flasker og ikke engangspipetter. De får vi ikke på blå resept, og hun på apoteket frårådet å betale flasken selv fordi den hadde tilsetningsstoffer, noe jeg vet, og noe vi ikke skal bruke mer enn en meget kort periode. Der er og fare for bakterievekst og betennelser i øynene ved bruk av flasker, så dette er generelt fraråder av øyeleger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor pike skrev (Akkurat nå):

Prøv en optiker. 

Øyelege er bedre å bli henvist til for testing av tørreøyne og for blåresept på egnede øyedråper. 
Man skal dryppe så mye at øynene aldri kjennes tørre. Grunnen er at tørre øyne over tid skader øyet og dermed synet på sikt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bruker ikke engangsgreier kjøper som regel en flaske fra Metode, denne https://www.apotek1.no/produkter/metode-oyne-torre-draape-999381p Det skulle være til bruk så ofte jeg hadde behov sa de, engangsdråper og slikt hadde de ikke når jeg var innom første gang og det var viss vanlig bruke disse flaskene til jevnlig bruk.

Hvilken kjøpte du? :) 

Her for eksempel, uten konserveringsmiddler: https://www.farmasiet.no/catalog/oye-ore-og-nese/torre-oyne/hylo-gel-fuktende-oyedraper,5000795?gad_source=1&gbraid=0AAAAADSYjGGOC3BjolKTaDrdfEPG48xYE&gclid=CjwKCAiArva5BhBiEiwA-oTnXWzWTa5IIEYrNW8Xsekn8ILaPwnCEmP4M-QW6VsBR-_mFrKRVkoeexoC3joQAvD_BwE

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Øyelege er bedre å bli henvist til for testing av tørreøyne og for blåresept på egnede øyedråper. 
Man skal dryppe så mye at øynene aldri kjennes tørre. Grunnen er at tørre øyne over tid skader øyet og dermed synet på sikt. 

Såklart. Men her jeg bor, er det minst et halvt års ventetid på øyelege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har  samme problem. Øyedråper fra Hylo er uten tilsetning og er veldig bra. 

Anonymkode: 36ede...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for tips :) 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har  samme problem. Øyedråper fra Hylo er uten tilsetning og er veldig bra. 

Anonymkode: 36ede...8ce

Ja, jeg mener jeg har hørt at den er bra, hadde glemt den litt. Må kanskje prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufta blir tørrere om vinteren, mulig derfor øynene blir tørrere på den årstida.  Du kan jo forsøke med luftfukter og se om det bedrer seg. Vil også anbefale omega 3. Jeg drypper thealoz duo og synes den funker greit. Men engangs pipettene i samme merke svir jeg i øynene av. Øynene blir også tørrere i overgangsalderen. Ville også redusert bruken av vannfast øyensminke/øyensminkefjerner, sterke saker for øynene. Går du på antidepressiva, østrogen eller blodtrykksmedisin kan dette også forårsake tørre øyne. Dråper som inneholder konserveringsmiddelet benzalkoniumklorid bør unngås til langstidsbruk da det kan irritere øyet over tid. Jeg har øyemaske jeg varmer opp (pearl mask), og ligger med den i 15 min om gangen. Ellers kan man prøve øye massasje. Tenker det vil øke på med tørre øyne fremover pga overdreven skjermbruk og for tørt inneklima pga varmepumpe/ventilasjonsanlegg. Jeg ligger også med øyepute slik at øynene er godt igjen og slapper av..

Anonymkode: 80e1c...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor pike skrev (53 minutter siden):

Såklart. Men her jeg bor, er det minst et halvt års ventetid på øyelege. 

Har du blitt henvist for tørre øyne og vet hvilken ventetid det er på nettopp dette? Der er nemlig ulik ventetid etter ulike problemstillinger. Hver søknad skal gis en individuell saksbehandling innen 10 virkedager etter at henvisningen er mottatt. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lufta blir tørrere om vinteren, mulig derfor øynene blir tørrere på den årstida.  Du kan jo forsøke med luftfukter og se om det bedrer seg. Vil også anbefale omega 3. Jeg drypper thealoz duo og synes den funker greit. Men engangs pipettene i samme merke svir jeg i øynene av. Øynene blir også tørrere i overgangsalderen. Ville også redusert bruken av vannfast øyensminke/øyensminkefjerner, sterke saker for øynene. Går du på antidepressiva, østrogen eller blodtrykksmedisin kan dette også forårsake tørre øyne. Dråper som inneholder konserveringsmiddelet benzalkoniumklorid bør unngås til langstidsbruk da det kan irritere øyet over tid. Jeg har øyemaske jeg varmer opp (pearl mask), og ligger med den i 15 min om gangen. Ellers kan man prøve øye massasje. Tenker det vil øke på med tørre øyne fremover pga overdreven skjermbruk og for tørt inneklima pga varmepumpe/ventilasjonsanlegg. Jeg ligger også med øyepute slik at øynene er godt igjen og slapper av..

Dette er så feil som det kan forbli. 
Man blir mindre tørr i kulde enn i varmt vær, fordi fordampningen fra øyet blir mindre. 
Luftfukter har ingen betydning for tørre øyne, det derimot ødelegger hus og bygninger på grunn av fukt. 
Tørre øyne og økning av dette, særlig hos kvinner, kommer blant annet av øyesminke og falske øyevipper fordi lim og sminke tetter igjen fettkjertlene i øyet og skader dem permanent. 
Der finnes ingen dokumentert forskning på seinvirkninger av å bruke varmemasker over øyene. Noen optikere har dette som en varm potet og selger dyre maske Rover en lav sko. Øyelegene på et av landet største øyelegesenter fraråder å bruke disse. 
Så da er spørsmålet, følge optikernes eller øyelegens råd og håpe det går bra om 20-40 år når en også trenger øyne til å se med? 
Øyemaske for å få øynene godt igjen :dåne: :dåne: Så har jeg lest også det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du blitt henvist for tørre øyne og vet hvilken ventetid det er på nettopp dette? Der er nemlig ulik ventetid etter ulike problemstillinger. Hver søknad skal gis en individuell saksbehandling innen 10 virkedager etter at henvisningen er mottatt. 

Man blir mindre tørr i kulde enn i varmt vær, fordi fordampningen fra øyet blir mindre. 
Luftfukter har ingen betydning for tørre øyne, det derimot ødelegger hus og bygninger på grunn av fukt. 
Tørre øyne og økning av dette, særlig hos kvinner, kommer blant annet av øyesminke og falske øyevipper fordi lim og sminke tetter igjen fettkjertlene i øyet og skader dem permanent. 
Der finnes ingen dokumentert forskning på seinvirkninger av å bruke varmemasker over øyene. Noen optikere har dette som en varm potet og selger dyre maske Rover en lav sko. Øyelegene på et av landet største øyelegesenter fraråder å bruke disse. 
Så da er spørsmålet, følge optikernes eller øyelegens råd og håpe det går bra om 20-40 år når en også trenger øyne til å se med? 

Jeg bruker ikke sminke, men har slitt med tørre øyne i ca 25 år. Min øyelege anbefalte varmemaske. Men sa ingenting rundt tilsetningsstoffer i de ulike øyedråpene hun skrev ut. Har forresten artelac på blå resept.

Anonymkode: be54d...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Unødvendig å håne mine svar. Mulig jeg forklarte meg litt dårlig eller du aldri har vært på yoga. Antakelig det siste. Når jeg ligger med øynene igjen blir det litt flimrete, da hjelper det å legge noe oppå mens jeg hviler. Dette er ingen skamdyr øyepute noe apotek har presset på meg. Man kan fint sy egne og fylle i ris e.l. Det føles komfortabelt å ha dette liggende over øynene mens jeg hviler.  Venninna til dattera mi sover med halvåpne øyne, tror du dette bidrar til fuktighet i øyet eller tenker du det er bedre å holde det helt lukket? Har gått til øye poliklinikk ved sykehus i flere år. Øyelegen min bekreftet dette med tørt inneklima, særlig på vinteren.  Jeg merker selv bedring sommerstid. Forstår problematikken med luftfukter, men med balansert ventilasjonsanlegg burde det vel gå bra. Nå er det vel flere klinikker som spesialiserer seg på tørre øyne så TS kan jo oppsøke en av disse. Når vi får flere av disse "tørre øyne klinikkene" tenker jeg det er et økende behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...