Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som lærer på småtrinnet og er gravid i første trimester. Er så usikker på når jeg bør gi beskjed til leder på jobb; hverdagen på jobb er intens, og enn så lenge har jeg ganske mye inspeksjon ute i friminutt, og jeg kunne tenke meg å trappe ned på dette nå som jeg er mer trøtt og sliten enn vanlig. Men da må jeg jo samtidig gi beskjed om graviditeten 😅 

Hva har andre i samme situasjon gjort? Fordeler/ulemper med å gi leder beskjed tidlig?

Anonymkode: 15c86...4ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snakket med leder i uke 5. Alle kollegaene mine mistenkte graviditeten min da uansett siden jeg plutselig ikke drakk kaffe eller te eller spiste søtsaker pga kvalmen. I uke 6 ble jeg sykmeldt for svangerskapskvalme og var borte frem til uke 13.

Jeg ser ikke ulempe med å snakke med leder om det tidlig. Da jeg spontanaborterte noen mnd før, snakket jeg også med leder om det, fordi det var en tøff ting å stå i som påvirket min konsentrasjon på jobb, så for min del ville jeg ikke vært redd for å si det tidlig. 

Anonymkode: c87d6...3d0

Skrevet

Ga beskjed i uke 13 / 14 med alle barna. Jobbet som vanlig, 100%, frem til permisjonen med alle 4

Anonymkode: 68a2d...580

Skrevet

Her får du utrolig mange ulike svar, både fra graviditet er ikke en sykdom og fra de som blir syke av å være gravide.

Sistnevnte er meg. Sykemeldt store deler av svangerskapet med begge, fordi jeg får høyt blodtrykk og etter hvert svangerskapsforgiftning så fort jeg blir gravid. Som jordmor sa, hadde jeg hatt en rolig kontorjobb kunne jeg kanskje jobbet noe, barneskolelærer uaktuelt. Så det ble å si ifra tidlig, og ikke møte noe særlig til forståelse siden «graviditet er jo ingen sykdom». Men det skal være sagt, selv med rolige svangerskap uten jobbing ble det prematurfødsler og kritisk for både meg og ungene, så jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde blitt om jeg jobba i tillegg. 

Nå er jo heldigvis ikke dette heller det vanligste, men poenget mitt er at det er ulikt for alle. Og i akkurat denne tiden skal du prioritere deg og babyen først. Tiden kommer tidsnok at du prioriterer jobben fremfor egen familie igjen… Så trenger du tilpasset opplegg nå, snakk med leder allerede. 

Og svært mange kvinnelige lærere blir gravide en eller flere ganger, så dette er helt normalt! 

Anonymkode: b83c6...4ba

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 19.13):

Jeg jobber som lærer på småtrinnet og er gravid i første trimester. Er så usikker på når jeg bør gi beskjed til leder på jobb; hverdagen på jobb er intens, og enn så lenge har jeg ganske mye inspeksjon ute i friminutt, og jeg kunne tenke meg å trappe ned på dette nå som jeg er mer trøtt og sliten enn vanlig. Men da må jeg jo samtidig gi beskjed om graviditeten 😅 

Hva har andre i samme situasjon gjort? Fordeler/ulemper med å gi leder beskjed tidlig?

Anonymkode: 15c86...4ba

Jeg sa ifra i uke 17, når det ble synlig.

Pluss informerte om permisjonsdato fpr at ledelsen hadde tid til å skaffe en vikar.

Anonymkode: d912d...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...