Gå til innhold

Deres erfaring med formueskatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Debatten om formueskatten dukker stadig opp og jeg ser nå at jeg kommer til å måtte betale det snart. Det er forsåvidt rett og rimelig, jeg har likvide midler og eier ikke noe selskap og kan fint betale med det som står på konto, men det jeg lurer mest på er dere som eier selskaper, er gründere osv. Jeg leste denne ytringen https://www.vg.no/nyheter/i/wgVvl1/grunder-anine-stang-grunderskap-maa-ikke-vaere-et-personlig-risikospill om hvordan dette påvirker oppstartsselskaper i vekst.

Hvorfor betaler dere formueskatt og hvordan påvirker det dere? 

Anonymkode: 47223...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betaler fordi jeg må (?)

Det påvirker meg slik at jeg sakte men sikkert har mindre og mindre og rutte med. Pengene mine forsvinner. Jeg har arvet noen verdier i hus og hytte, og skatten jeg må betale er mer enn hva jeg tjener. Til slutt må jeg selge hytta, og evt huset.

Anonymkode: e5e1c...239

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lav inntekt og har arvet en del penger, gjør at jeg må ta av arven for å dekke skatten…

Anonymkode: e21cb...d34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har lav inntekt og har arvet en del penger, gjør at jeg må ta av arven for å dekke skatten…

Nettopp. Jeg og. Det føles ikke riktig. 

Jeg er veldig  glad i det gamle huset jeg har arvet. Men spørs om jeg kan eie det når jeg blir gammel.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min betaler en del formuesskatt. De har flere eiendommer, og noen av dem har steget veldig i verdi de siste årene. Hun har jobbet deltid mesteparten av livet, og har ikke veldig høy pensjon. Hun leier ut en leilighet og de har skrevet over to hytter på oss.

Jeg betaler ikke noe særlig ennå, men mannen og jeg er på jakt etter ny bolig før jeg føder, og ettersom det er vanskelig å finne noe vurderer vi å sette penger på høyrentekonto og leie en periode, men formuesskatten ville da «spist» av rentegevinsten..

Anonymkode: be11e...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg skikkelig over å måtte betale formueskatt. 

Jeg betaler min inntektsskatt med glede. Faktisk. Jeg tjener oppunder millionen, og betaler da en god del skatt. Men det synes jeg er helt fair, jeg vil ha gode skoler, godt helsevesen, trygge veier, og det koster, og jeg har ingenting imot å betale min del av det. 

Men: jeg er også bekymret for alderdommen, etter å ha sett hvor jævlig mine besteforeldre hadde det på sine gamle dager. Så jeg gjør som myndighetene anbefaler, og sparer til pensjon. Så nå har jeg såpass høy formue at jeg straffes for det. Jeg måtte også betale formueskatt da jeg var i den absurde situasjonen at bankene nektet meg boliglån fordi jeg var ung og enslig og student, og jeg måtte spare til bolig selv, og da endte over formueskattegrensen (som den gang var adskillig lavere enn i dag). 

Jeg synes det er urettferdig at man skal "straffes" for å spare, og måtte skatte av pengene sine flere ganger. En ting er å skatte av dem én gang, når man får dem som inntekt. Men deretter synes jeg det er helt latterlig å straffe folk for å spare, når myndighetene selv oppfordrer folk til å gjøre det. 

Anonymkode: 10a34...0f3

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

betaler fordi vi er tvunget, som fører til at verdiene i selskapet må likvideres og ikke fører til ytterligere verdiskapning fordi staten skal ha og ha og ha... 

Anonymkode: 0e7d1...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, min gode venn, det er sannelig et prekært tema De bringer på bane. Jeg kan røpe at jeg selv, senest i fjor, måtte avhende et knippe leiligheter fra min portefølje – ikke av nød, men dog for å kunne etterkomme statens krav om formuesskatt. For slike som meg, med likvide midler, er dette en administrativ byrde. Men for gründerne, stakkars sjeler, kan dette være intet mindre enn en livstruende beklemmelse for deres unge foretak. Tenk Dem, å måtte betale skatt av verdier som kun eksisterer som luftige visjoner! En skrekkelig skjebne.

Anonymkode: 59d42...d3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer formue enn gjeld. Jeg tjener over millionen og skatter deretter. Sånn er det bare.

Men barna får gratis skole, og den av barna mine som ønsket seg privatskole betaler jeg en egenandel for men det er allikevel sterkt subsidiert. Vi har et sikkerhetsnett for syke og gamle og selvom vi må spare for oss selv for å få det komfortabelt som pensjonister vil det være en sikkerhet i bunn. Pengene må komme fra et sted. Formue er greit å skattlegge.

Endret av Summeer
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det påvirker meg slik at jeg sakte men sikkert har mindre og mindre og rutte med. Pengene mine forsvinner. Jeg har arvet noen verdier i hus og hytte, og skatten jeg må betale er mer enn hva jeg tjener. Til slutt må jeg selge hytta, og evt huset.

Samme her 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet ett betydelig beløp. For å kunne betale formueskatten uten att formuen blir spist opp, kjøpte jeg leiligheter jeg leier ut. Leieinntekten finansierer formuesskatten.

Anonymkode: 40e81...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg kan ta arven din jeg, så slipper du å betale skatten?

Anonymkode: 8ec79...db4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg betaler min inntektsskatt med glede. Faktisk. Jeg tjener oppunder millionen, og betaler da en god del skatt. Men det synes jeg er helt fair, jeg vil ha gode skoler, godt helsevesen, trygge veier, og det koster, og jeg har ingenting imot å betale min del av det. 

Anonymkode: 10a34...0f3

Hadde det ikke vært for oljen måtte du ha betalt mer enn det dobbelte i skatt, tipper du hadde vært mindre interessert i å betale "din del", da.

Anonymkode: 8ec79...db4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier noen boliger jeg har utleie på. Da kommer det formuesskatt på verdi av boliger. Jeg løser det med å låne penger og kjøpe en bolig til slik at gjeld spiser opp overskuddsverdi av boliger. Kan nok ikke holde på med dette til evig tid. ( blir for mye jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formueskatt er en uting.

Jeg har jobbet og skattet / skatter for hver bidige krone jeg har, har nedbetalte boliger og eget lite selskap som går godt. Ingen gjeld. Likevel så skal jeg altså hvert bidige f...ings år straffes med formueskatt for de samme verdiene om og om igjen. Det er etter min mening ikke fair, og det bidrar heller ikke til verdiskapning i samfunnet. Jeg må altså hvert eneste år tappe AS-et for penger i form av utbytte – som jeg først selvsagt må betale utbytteskatt på (som i og for seg er fair nok) – for å bruke pengene som til slutt kommer inn på konto til å betale formueskatt på.

Det enkelte ikke helt vil forstå er at dette er penger jeg heller burde beholdt i bedriften for a) å sikre og opprettholde videre drift og b) å investere i f.eks. anleggsmidler og utstyr som skaffet flere oppdrag og muligens nye arbeidsplasser til andre – noe som ville gitt staten flere inntekter i form av direkte skatteinntekter og mva i mange ledd bakover!

Mange tror at det kun er milliardærer osv som rammes av det skattetrykket, men problemet er reelt uansett hvor du befinner deg på den økonomiske totempålen i bedriftsnorge.

Noen som er sterke tilhengere av dagens formueskatt må gjerne komme med en slags forklaring på hvorfor og hvordan samfunnet er tjent med dette.

Jeg tåler heldigvis formueskatten økonomisk uten å stå i fare for å gå til grunne. Men det er en mengde mennesker her i landet (og da er pensjonister nærliggende å trekke frem) som har levd nøysomt og sitter med realverdier de må skatte for uten at de egentlig har pengene som staten krever. Er det realt? 

Anonymkode: 87455...8d0

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre var gründere og eide et selskap som til slutt gikk konk...

Det å år etter år måtte betale formuesskatt på verdien av varer som ikke ble solgt var for tungt

Anonymkode: 7fd77...33c

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 11.47):

Man betaler 10 000 pr million over 1,7 millioner. Og bolig er bare 30% av reell verdi. Så du skal ga rimelig stor formue før det blir et stort problem. Hvor lite tjener du egentlig? Og dersom du tjener lite, synes du det er greit at du skulle hatt formue du ikke skattet sv mens andre betaler mye i skatt som gagner deg?

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (8 timer siden):

Eier noen boliger jeg har utleie på. Da kommer det formuesskatt på verdi av boliger. Jeg løser det med å låne penger og kjøpe en bolig til slik at gjeld spiser opp overskuddsverdi av boliger. Kan nok ikke holde på med dette til evig tid. ( blir for mye jobb)

Det er din måte å ha formue på. Da må du godta skatt. Hadde du ment at det var bedre å ha pengene i banken eller i fond, hadde du valgt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg arvet ett betydelig beløp. For å kunne betale formueskatten uten att formuen blir spist opp, kjøpte jeg leiligheter jeg leier ut. Leieinntekten finansierer formuesskatten.

Anonymkode: 40e81...d3a

De fleste andre land har arveavgift i stedet for formuesskatt. Vil su heller ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...