Gå til innhold

Dere som har startet Adalimumab-behandling og setter injeksjon selv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye oppfølging har dere fått ved oppstart, både med møte/samtale med helsevesenet/blodprøver?

Jeg begynte for to uker siden med 160 mg (kronisk tarmsykdom), første timen hadde jeg opplæring der jeg lærte å sette disse selv via penn i låret. Så skal jeg allerede denne uken sette dose nr. 2 selv, 80 mg.

Nå leser jeg litt på forskjellige veiledere på sykehus rundt i Norge og jeg blir overrasket over hvor lite oppfølging jeg får i starten sammenlignet med andre. Ser noen setter de tre første injeksjonene på poliklinikken, for så å sette fjerde selv og tar blodprøver i forkant, mens andre skal ta blodprøver etter 4 uker etter første injeksjon, feks. hos fastlege, også føles opp av poliklinikk etter 3-6 måneder. 

Jeg har bare fått en oppfølgingstime på poliklinikken i slutten av januar - telefontime, og skal bare ta blodprøver og sende inn avføringsprøve i forkant. Har ikke fått beskjed om å verken følges opp av fastlege eller ta noen blodprøver etter 4 uker etter oppstart.

Nå begynner jeg virkelig å stusse her. Er dette normalt og innafor? Tok utvidede blodprøver på oppstartsdagen men nå skal jeg tydeligvis ikke ta noe før 2,5 mnd.

Anonymkode: d2dc3...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avhenger veldig av sykdommen og situasjonen rundt (alvorlighetsgrad, tidligere blodprøver, dose, andre medisiner feks metotreksat osv). Er vant til opplæring første gang og så sette hjemme selv. Blodprøver litt varierende.

Og forskjellige prosedyrer rundt forbi, ikke minst.

Anonymkode: b0b70...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og forskjellige prosedyrer rundt forbi, ikke minst.

Anonymkode: b0b70...e44

Og forskjell på ressurser rundt omkring. I de fleste pasientgrupper ønsker pasientene å være mest mulig selvhjulpne. Det… sammen med knappe ressurser i spesialisthelsetjenesten, har gjort at de skjære ned til beinet og kun har et minimumstilbud til sine pasienter, dette varierer selvsagt rundt forbi. 

Anonymkode: 72419...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvor mye oppfølging har dere fått ved oppstart, både med møte/samtale med helsevesenet/blodprøver?

Jeg begynte for to uker siden med 160 mg (kronisk tarmsykdom), første timen hadde jeg opplæring der jeg lærte å sette disse selv via penn i låret. Så skal jeg allerede denne uken sette dose nr. 2 selv, 80 mg.

Nå leser jeg litt på forskjellige veiledere på sykehus rundt i Norge og jeg blir overrasket over hvor lite oppfølging jeg får i starten sammenlignet med andre. Ser noen setter de tre første injeksjonene på poliklinikken, for så å sette fjerde selv og tar blodprøver i forkant, mens andre skal ta blodprøver etter 4 uker etter første injeksjon, feks. hos fastlege, også føles opp av poliklinikk etter 3-6 måneder. 

Jeg har bare fått en oppfølgingstime på poliklinikken i slutten av januar - telefontime, og skal bare ta blodprøver og sende inn avføringsprøve i forkant. Har ikke fått beskjed om å verken følges opp av fastlege eller ta noen blodprøver etter 4 uker etter oppstart.

Nå begynner jeg virkelig å stusse her. Er dette normalt og innafor? Tok utvidede blodprøver på oppstartsdagen men nå skal jeg tydeligvis ikke ta noe før 2,5 mnd.

Anonymkode: d2dc3...12d

Bruker ikke den medisinen du oppgir, og har en annen sykdom, men setter sprøyter på meg selv. 
Fikk opplæring første time på poliklinikk og ved første behov for medisinen satte jeg sprøyte på meg selv. 
Dette har jeg fortsatt med ved behov. Har vært en tur til på poliklinikk etter første besøk og fått nye resepter og litt oppfølging av valg av sted til å stikke på.  Ellers klarer jeg meg selv. Første gangen alene jeg måtte sette sprøyte på meg selv, var litt psykisk belastende. Nå går det greit. 
Så du klarer dette fint selv. Det blir en vanesak for alle som trenger å sette sprøyter på seg selv av like årsaker. 

Anonymkode: f3946...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...