Gå til innhold

Hvordan avskaffer man et monarki?

MissMaryan

Anbefalte innlegg

Kittykat skrev (18 minutter siden):

Jeg håper monarkiet aldri blir avskaffet i Norge i min levetid. Jeg lar ikke et par familiemedlemmer av kongefamilien ødelegge hele mitt syn på monarkiet. Man finner "bad seeds" i de fleste familier, men det betyr ikke at hele familien er likedan 😉

Er så enig med deg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amossa skrev (På 20.11.2024 den 20.58):

Det må til flere endringer i Grunnloven, og da kreves 2/3 flertall.  Det er Stortinget som ellers bestemmer prosessen. Jeg vil tro at Stortinget ville valgt å ha folkeavstemming for å vite hva folket mener, før politikerne tar sin beslutning.  

Egentlig har det aldri vært noen skikkelig folkeavstemming.  I 1905 var det bare menn over 25 år som var stemmeberettigede.  De stemte heller ikke ja eller nei til monarki.  Spørsmålet de stemte over var ja eller nei til at prins Carl skulle innsettes som monark.  Altså en konkret person - ikke monarkiet som styringsform.  

Dessverre blir ikke kongedømmet avviklet før det kommer en skandale som er stor nok.  Vi burde avviklet kongedømmet på en verdig måte, og mens forholdet var godt.  

Erna Solberg som er en potensiell Presidentkandidat sier nei til Folkeavstemninger da hun hevder at folket ikke vet sitt eget beste 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (16 timer siden):

Erna Solberg som er en potensiell Presidentkandidat sier nei til Folkeavstemninger da hun hevder at folket ikke vet sitt eget beste 

Hvis hun påstår noe sånt vil jeg mene at hun absolutt ikke egner seg som verken president eller statsminister.  

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (21 timer siden):

Jeg håper monarkiet aldri blir avskaffet i Norge i min levetid. Jeg lar ikke et par familiemedlemmer av kongefamilien ødelegge hele mitt syn på monarkiet. Man finner "bad seeds" i de fleste familier, men det betyr ikke at hele familien er likedan 😉

Er par familiemedlemmer? Den neste kongen og dronningen er mest opptatt av å nyte luksus og henge med kjendiser. MM gikk målrettet for å bli kjent, hadde hun vært ung i dag hadde hun vært på linje (...) med alle andre wanna-be-influensere. 

Mette Marit som dronning kommer sikkert til å bli "veldig veldig fint og veldig veldig spennende" (som later til å være det dypeste dama klarer å ytre). Ei dame som stilte opp på et lugubert sjekkeprogram på tv mens hun var gravid som dronning? Nej takk.

Og Ingrid som har Marius som sitt forbilde... Nei, takke meg til president. De klarer det fint på Island og i Finland, tipper det kommer til å gå greit her også. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luna1 skrev (På 4.12.2024 den 16.44):

Er par familiemedlemmer? Den neste kongen og dronningen er mest opptatt av å nyte luksus og henge med kjendiser. MM gikk målrettet for å bli kjent, hadde hun vært ung i dag hadde hun vært på linje (...) med alle andre wanna-be-influensere. 

Mette Marit som dronning kommer sikkert til å bli "veldig veldig fint og veldig veldig spennende" (som later til å være det dypeste dama klarer å ytre). Ei dame som stilte opp på et lugubert sjekkeprogram på tv mens hun var gravid som dronning? Nej takk.

Og Ingrid som har Marius som sitt forbilde... Nei, takke meg til president. De klarer det fint på Island og i Finland, tipper det kommer til å gå greit her også. 

Jeg bryr meg ikke om fortiden til Mette Marit, med mindre hun har gjort noe veldig alvorlig (som f eks drap for å sette det på spissen). Haakon ser noe godt/fantastisk i henne, såpass så at han gikk for sin utkårede som ikke var kongelig, akkurat det samme som Harald gjorde. Jeg har faktisk mer tro på Mette Marit enn Martha Louise, for å si det sånn. Jeg for min del, håper monarkiet består.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (5 timer siden):

Jeg bryr meg ikke om fortiden til Mette Marit, med mindre hun har gjort noe veldig alvorlig (som f eks drap for å sette det på spissen). Haakon ser noe godt/fantastisk i henne, såpass så at han gikk for sin utkårede som ikke var kongelig, akkurat det samme som Harald gjorde. Jeg har faktisk mer tro på Mette Marit enn Martha Louise, for å si det sånn. Jeg får min del, håper monarkiet består.

Du bryr deg ikke om at hun er mer opptatt av status og kjendisvenner enn å være ei grepa dronning?  Og du kan virkelig ikke sammenligne Sonja (som alltid har hatt dannelse, klasse og intelligens) med snortedronninga fra Kristiansand. 

At du har mer tro på party-Mette enn Märtha sier egentlig ikke så mye, Märtha har jo blitt ravende gal, skal ikke mye til for å være et bedre alternativ enn henne. 

Har ingenting i mot at kongelige måtte velge seg partner "av folket", men både Märtha og Haakon har virkelig valgt fra nederste hylle. Lurer på om ikke de har vært under nederste hylle også og grafsa frem noe de fant på gulvet.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss håpe det blir en folkeavstemming.

Er ikke interessert i en politiker som eventuell president, kommer ikke på noen som egner seg. Men en kulturpersonlighet f.eks. kunne fungert. Kommer ikke på noen andre enn Åse Kleveland eller noen i den stilen akkurat nå. Kanskje en idrettspersonlighet. Noen kunne sikkert kommet opp med en god og gjennomtenkt liste med personer som kunne vært aktuelle å stemme frem 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (10 timer siden):

Jeg bryr meg ikke om fortiden til Mette Marit, med mindre hun har gjort noe veldig alvorlig (som f eks drap for å sette det på spissen). Haakon ser noe godt/fantastisk i henne, såpass så at han gikk for sin utkårede som ikke var kongelig, akkurat det samme som Harald gjorde. Jeg har faktisk mer tro på Mette Marit enn Martha Louise, for å si det sånn. Jeg for min del, håper monarkiet består.

Mette hadde sikkert noen fordeler som Haakon fant uimotståelig da de møttes, selvsagt hadde hun det, han falt jo pladask, men det er på ingen måte sammenfallende med at hun er et utmerket dronningemne. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (På 3.12.2024 den 19.11):

Så interessant. Hva er det du tenker er så viktig og bra med monarkiet da? Hvordan samsvarer arving av titler og privilegier men også sterk begrensning av personlig frihet, med et moderne demokrati? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 3.12.2024 den 17.20):

Det var jo i sin tid folkeavstemning om at Norge skulle være monarki. Visste du ikke det? 

Nei, det var ikke det. Det var folkeavstemning om hvorvidt vi skulle ha kong Haakon 7. som konge. 

Og som jeg og en annen bruker allerede har tatt opp, var det godt under halvparten av befolkninga som hadde stemmerett - hverken kvinner eller fattige fikk stemme. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissMaryan skrev (På 26.11.2024 den 18.45):

Vil du føle at Mette Marit er DIN dronning? 

I øyeblikket er det jo Sonja som er dronning. Mette Marit er jo kronprinsesse, så nei.

Men det bringer fram et interessant spørsmål. Hva skjer med den tittelen hvis hun overlever Harald? Vi har ikke hatt den situasjonen i Norge så langt. Maud døde 9 år før Haakon VII og Olav V overlevde Martha med hele 37 år.

Er det noen regler på det i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...