Gå til innhold

Hvorfor får jeg den økonomiske biten ikke til 😔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er hemmeligheten? De som har store hus, kjører dyre biler… hva er hemmeligheten for å lykkes? Hva har jeg ikke forstått?

Tidligere jobbet som som sykepleier. Turnus - tok liv av meg. Jobbet mye ekstra, nattevakter og andre vakter. 

Økonomisk strakk lønnen aldri til alt. Derfor startet jeg for meg selv. Pluss at jeg ble utbrent. Dette er nå 10 år siden. 

I dag trives jeg med det gjør og fungerer godt. Jeg tjener mer enn noen gang tidligere… men økonomien strekker ikke til. 

Den strekker til husleien, bil, mat og det vanlige. Men ikke noe ekstra. Utgiftene er større og større. 

Om jeg går tilbake til fast jobb, da vil jeg aldri kunne dekke de utgiftene jeg har nå til bedriften. Men bedriften er heller ikke så lønnsom.

Hvordan tjener folk penger og har råd til alt det ekstra… 

Jeg skylder folk lønn på rundt 200.000 og skatt på 300.000…

En kunde fortalte en gang at han hadde minus en million en gang for lenge siden, men han har bygget seg opp og eier idag stor fabrikk på Sørlandet. 

Så hvordan bygger folk seg opp slik?

Anonymkode: 26fbe...9cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort fortalt så bruker man mindre enn man tjener. 
Mange banker tilbyr i nettbanken å se forbruket sitt på alt man bruker penger på. Det kan være lurt. Der kan det dukke opp noen aha opplevelser. 
Mange kan stramme inn på matbudsjettet. Jeg har måtte lære meg forskjellen på trenger og ønsker. Det gjelder av alt av mat, ting og klær. Ofte de som har mye penger sparer inn på en eller flere poster i økonomien. Ellers så er det ikke til å nekte for at mange har lån. Mange dyre lån. 

Anonymkode: 7e826...fab

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe hemmelig. Man må være disiplinert og være gift/samboer der begge tjener ok. Eneste jeg angrer på er at vi kjøpte en ny elbil. Men om 3 år er den nedbetalt.

Anonymkode: d8f40...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stykker med høyere utdannelse.

Kom oss inn på boligmarkedet tidlig. 

Har aldri hatt andre råd enn boliglån og studielån, det er et pengesluk. Sparer opp til bil og oppussing i forkant. 

Men viktigst; hver gang vi kjøper noe er spørsmålet "trenger vi dette", ikke "har vi råd". 

Anonymkode: ab07f...325

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stykker med vanlige jobber. Lever godt, bruker penger på hus, fine møbler, utstyr, men ikke så mye på daglig forbruk. Spiser ikke ute, ingen kostbare hobbyer eller aktiviteter for barn, ingen shopping bare for moro...

Født i fattige familier i utlandet, så vi vet at man ikke trenger å bruke mye egentlig.

Anonymkode: 49fbd...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bedriften din ikke er lønnsom, så må du jo avvikle den. 

Jeg har hverken stort hus eller dyr bil, men jeg har det likevel økonomisk fritt. Og de fleste pengene mine er knyttet opp til bolig som jeg overtid har nedbetalt. Leiligheten min har vært den beste økonomiske investeringen som jeg har gjort, mer enn doblet seg i verdi på 8 år. Men jeg kuttet mye forbruk for å spare til egenkapital. Svaret er vel at utgiftene må ned for å samle kapital til å investere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke utgifter har du egentlig til husleie, bil, mat og "det vanlige" ? 
Hvis du går tilbake til vanlig jobb, så skal jo ikke lønnen dekke utgiften til bedriften. Bedriften må kunne stå på egne bein, hvis ikke så må du redusere dine andre kostnader nok til å dekke ett konstant underskudd i bedriften... Hvis du henger etter 200 000 på lønn og 300 000 på skatt, så har du en bedrift som ikke er levedyktig pr i dag. For å ha en bedrift med ansatte, så må du sørge for at bedriften enten har overskudd nok til å dekke kostnadene, eller så må du ha kapital fra andre steder som dekker kostnadene mens bedriften bygges opp. 
Og det er skremmende å se at du mener du tjener mer enn noen gang, samtidig som du ikke betaler lønn til dine ansatte eller skatt. Det høres ut som du er helt på randen til å bli begjært konkurs. 

Jeg har ikke stort hus eller dyr bil, men jeg har en selveier leilighet med god nok plass til meg og besøk. Jeg har en rimelig el-bil som dekker mitt behov. 
Jeg har bevist valgt å ikke makse boliglån, fordi jeg ønsker ha det mer romslig økonomisk. Jeg har valgt å ha en liten og rimelig bil som dekker behovet mitt fremfor å ta opp billån for å ha noe å vise frem. 
Jeg velger å lage billig mat hjemme for å ha råd til å gå ut å spise oftere.
Og det er veldig få jeg kjenner som er enslig og har store hus og dyre biler. Noen få enslige har store hus, men da i svært billige og usentrale strøk. De som har store hus og dyre biler er par, som har jobbet seg opp og har høye lønninger og har tatt gode økonomiske valg.  

Anonymkode: f7e4b...d01

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mye og bruker lite. Jeg har en 100 % jobb med grei lønn og jobber 40-50% ekstra i en annen jobb i tillegg. Jeg sparer og investerer pengene mine slik at jeg har en del avkastning der også.

Anonymkode: 6de89...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet. Er du helt mentalt oppegående?

Anonymkode: afadc...c8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobba opp bedriften. Hardt arbeid i mange mange år. Aldri fri. Tok ut minimalt med lønn. Sånn at bedriften hadde solid økonomi slik at man kunne investere. No har vi flere ansatte og over 2 mill i pluss pr år. Endelig kan vi ta oss fri og kan ta oss ut lønn. Kom oss inn på boligmarkedet tidlig. Levde nøkternt. Og kunne kjøpe oss en leilighet i tillegg. Så vi har et hus og ei leilighet. Men det er vært faen så mye jobbing. 

Anonymkode: 16cdb...7c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hva er hemmeligheten? De som har store hus, kjører dyre biler… hva er hemmeligheten for å lykkes? Hva har jeg ikke forstått?

Tidligere jobbet som som sykepleier. Turnus - tok liv av meg. Jobbet mye ekstra, nattevakter og andre vakter. 

Økonomisk strakk lønnen aldri til alt. Derfor startet jeg for meg selv. Pluss at jeg ble utbrent. Dette er nå 10 år siden. 

I dag trives jeg med det gjør og fungerer godt. Jeg tjener mer enn noen gang tidligere… men økonomien strekker ikke til. 

Den strekker til husleien, bil, mat og det vanlige. Men ikke noe ekstra. Utgiftene er større og større. 

Om jeg går tilbake til fast jobb, da vil jeg aldri kunne dekke de utgiftene jeg har nå til bedriften. Men bedriften er heller ikke så lønnsom.

En kunde fortalte en gang at han hadde minus en million en gang for lenge siden, men han har bygget seg opp og eier idag stor fabrikk på Sørlandet. 

Jeg er enslig, og har egen bolig, og "bare" lån på 2.4. Jeg synes det er så vanskelig nå at jeg har utsatt studentlån. Det går knapt rundt. Lønna steg med 2% i år, noe jeg knapt merker. Og sjefen sa rett ut at dette var mye og at jeg knapt fortjente det. Enda jeg jobber som en slave. Jeg jobber bare, orker ikke noe annet. Tjener 630 000 i året. 

Man må jo bare øke lønna. Jobbe mer. Alt er veldig dyrt nå.

Anonymkode: 1dcdd...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi jobba opp bedriften. Hardt arbeid i mange mange år. Aldri fri. Tok ut minimalt med lønn. Sånn at bedriften hadde solid økonomi slik at man kunne investere. No har vi flere ansatte og over 2 mill i pluss pr år. Endelig kan vi ta oss fri og kan ta oss ut lønn. Kom oss inn på boligmarkedet tidlig. Levde nøkternt. Og kunne kjøpe oss en leilighet i tillegg. Så vi har et hus og ei leilighet. Men det er vært faen så mye jobbing. 

Om det var verdt det kan vel kanskje diskuteres. Verdt at jeg endelig kan jobbe redusert. Men de årene med barna har flydd ifra oss. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer og lever nøkternt? Og har alltid gjort det.

Kom sent inn på boligmarked, fordi vi "bare" er 29, men begge har alltid vært i full jobb +++ og kjøpt oss opp to ganger (pusset opp selv begge gangene og fått avkasting på det samt prisstigning. Noe hytte og båt må vi nok vente med, men det er godt å ha levelig boliglån, nedbetalt bruktbil, solid bufferkonto nå som vi venter barn nr. 2. kanskje vi til og med skal gå ned til 80% begge to for å være mer hjemme med de små iallefall frem til skolen 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 95751...460

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hemmeligheten er ganske enkelt å skaffe seg oversikt over det som går ut og se hva som kommer inn og så om det ikke ER i balanse SKAPE en balanse. Bruker du mer enn du faktisk har er du i ubalanse rett og slett, det gjelder uansett hva, personøkonomi, familieøkonomi eller bedriftens økonomi. 

Anonymkode: fc6e4...1e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er jo ulike grunner

1. Arv/rik familie

2. Finner deg en velstående kone/mann

3. 2 gode lønninger ( samboere)

4. Lever billig mtp mat,fritid osv

5. Bor billig 

6. De som "later" som de har penger,men har gjeld oppptil ørene

Så har du slike som meg, tror ikke det er så mange så har det likt som meg, men jeg er 100% uføretrygdet mamma. Kjøpte mitt første hus da jeg var 20. Eier mitt 4 hus nå. Kjører en billig,men bra bil jeg betalte "kontant". Bryr meg ikke om interiør å dyre ting, bor i et gammelt men fint hus som jeg er fornøyd med selv om jeg har furu kjøkken og gamle møbler.  Jeg begynte å spare/jobbe som ungdom. Aldri hatt kredittkort. Aldri lånt penger. Elsker tilbud, bruktmarked, har kjæreste som fikser bilen min om det er noe. 

Lever ikke nøkternt med mat,og drikker mye brus. Spiser mye snop,min last,men drikker ikke alkohol. Men jeg mathandler lurt! Aldri kjøpt en kjøttdeig eller brød til full pris!! Kjøper på dato 40-50%,fryser ned. Mye slikt. 

Har klart spare 1,1 millioner på sparekonto nå + vil gå i pluss med hussalg så må sikre min fremtid. Er uføretrygdet med minstesats

Ellers shopper jeg mye ds,temu,netthandel osv men gode tilbud alltid ser jeg etter. 

39år.

Anonymkode: 1c2a4...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rimer jo ikke helt det du skriver her:

"I dag trives jeg med det gjør og fungerer godt. Jeg tjener mer enn noen gang tidligere"

"Men bedriften er heller ikke så lønnsom."

"Jeg skylder folk lønn på rundt 200.000 og skatt på 300.000…"

Du hører jo at selv at dette skurrer?

Tjener du mer enn noen gang tidligere? Hvorfor skylder du i så fall folk lønn?

Eller er det sånn at bedriften omsetter mer enn noen gang tidligere, men ikke tjener penger?

Skal vi forstå det slik at disse summene er penger du ligger helt bakpå med og ikke har, eller har bedriften likvidene på konto til de ansatte og det offentlige?

For de ansattes del så håper jeg bedriften din er et AS og ikke et ENK.

Det offentlige er raske til å stenge sjappa di hvis du ikke gjør opp det du skylder dem.

Anonymkode: 9b2ac...747

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke råd til å ha ansatte. Skatten blir vel på tvangstrekk snart. 

Anonymkode: 0537c...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det rimer jo ikke helt det du skriver her:

"I dag trives jeg med det gjør og fungerer godt. Jeg tjener mer enn noen gang tidligere"

"Men bedriften er heller ikke så lønnsom."

"Jeg skylder folk lønn på rundt 200.000 og skatt på 300.000…"

Du hører jo at selv at dette skurrer?

Tjener du mer enn noen gang tidligere? Hvorfor skylder du i så fall folk lønn?

Eller er det sånn at bedriften omsetter mer enn noen gang tidligere, men ikke tjener penger?

Skal vi forstå det slik at disse summene er penger du ligger helt bakpå med og ikke har, eller har bedriften likvidene på konto til de ansatte og det offentlige?

For de ansattes del så håper jeg bedriften din er et AS og ikke et ENK.

Det offentlige er raske til å stenge sjappa di hvis du ikke gjør opp det du skylder dem.

Anonymkode: 9b2ac...747

Ts tar lønn til seg selv, men betaler ikke til ansatte. Så til seg selv har hun mer i mnd enn før. 

Anonymkode: 0537c...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmeligheten er prioriteringer. Spar, og ikke bruk mer enn du får inn i inntekt.

Selv jeg som får inn knappe 23k i mnd som ung ufør, sparer ca 8 - 10 000 kr hver mnd. Jeg eier leilighet i en stor by som jeg har kjøpt selv (ingen hjelp fra foreldre etc). Fikk startlån i Husbanken, men jeg hadde EK på nesten 200k.

Anonymkode: 68073...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de aller, aller fleste som starter «for seg selv» ender jo opp som deg, ts. Konkurs.

Hva får deg til p tenke at akkurat DIN markedsanalyse var så mye bedre enn de fleste som velger starte opp firma at du skulle lykkes? Hva med dine arbeidsdager og uker får deg til å tro du jobber hardere enn alle som ikke lykkes? For de jeg kjenner som har lykkes med egne firma har hatt et knallgodt konsept. Og så har de jobbet, jobbet og jobbet helt uten lønn og gjerne bodd gratis eller skikkelig billig i årevis. Og SÅ har de «lykkes». Etter mange år, hardt arbeid og knallgode ideer.

Har du det?

Anonymkode: d32d4...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...