AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Del Skrevet 1 time siden Dette er ikke noe noen har sagt til meg, men en tanke jeg fikk basert på prisen på ønskelister over flere år fra mange forskjellige mennesker i ulike livssituasjoner hvor jeg observerte at single eller barnløse par ønsket seg mye dyrere gaver enn par med barn. Det fikk meg til å lure på hvorfor? Var det tilfeldig? En tanke som slo meg var at single og barnløse kanskje følte at de brukte mye penger på par og familier med barn fordi de er flere mennesker og forventet derfor at de skulle få tilsvarende sum tilbake. Er dette en tanke andre har? Hvis jeg tenker gjennom de som feirer jul med oss vil det da tilsi at min single og barnløse kusine skulle fått en veldig mye dyrere gave enn mine søsken og foreldre, og det føles fullstendig feil. Selv om familier er flere mennesker har de jo ikke bedre råd enn single/par uten barn, heller tvert i mot. De single og barnløse har bedre råd for de har ingen partner og/eller barn å bruke penger på. Selv gir jeg gaver etter relasjon og ikke etter hva de bruker på meg/oss. Så ja, det betyr at mine single og barnløse venner og familiemedlemmer bruker mye mer på min familie enn vi bruker på dem. Jeg har ingen planer om å endre på det heller. Andre som har tanker eller meninger? Er det viktig at summen er lik? Du gir oss 2000 kr (selv om den er fordelt på fem mennesker) så da må vi gi 2000 kr til deg (som du da får alene)? Anonymkode: 7ef05...ab4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Del Skrevet 1 time siden Normal kutyme i min familie er og har alltid vært at den som har mest, gir mest, og at gavene gies mest av alt til de som har minst. Det betyr at feks barn og studenter får større gaver, og gjerne penger. Mens voksne med egen jobb eller pensjonerte besteforeldre får en helt symbolsk gave (type sokker, vin etc) fordi de har penger, og dermed kan kjøpe sine egne ting. Din kusine, feks, ville dermed fått en større gave om hun er student enn om hun er i jobb, og en større gave om hun er nyetablert i jobb enn om hun er i 40-årene og har arbeidet lenge. Dette er en veldig vanlig tankegang verden rundt. De med penger gir til dem uten. Voksne som har dårlig råd forfordeles ikke, fordi voksne velger eget liv. Anonymkode: 92ede...f0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Voksne som har dårlig råd forfordeles ikke, fordi voksne velger eget liv. Anonymkode: 92ede...f0d Dette er jeg enig i. Nå er alle voksne hos oss i jobb, og tjener bra, så økonomien er sånn sett ikke vesentlig her med tanke på at de som har mest også skal gi mest. Så poenget kan i grunnen kokes ned til hvorvidt det forventes at en som har mange flere å kjøpe gaver til enn de får fra bør få en mye dyrere gave. Anonymkode: 7ef05...ab4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Del Skrevet 1 time siden Mannens barnløse søster får ca dobbelt av de andre søsknene som har barn. Det er en selvfølge i vår familie og ikke noe noen reagerer på. Når hun er alene, men kjøper til fem synes jeg det er en en selvfølge. Anonymkode: 3a9f0...305 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mannens barnløse søster får ca dobbelt av de andre søsknene som har barn. Det er en selvfølge i vår familie og ikke noe noen reagerer på. Når hun er alene, men kjøper til fem synes jeg det er en en selvfølge. Anonymkode: 3a9f0...305 Jeg mener det ikke er en selvfølge. Hvis det var slik at barnefamilien og den enslige søsteren var de eneste som gav gaver til hverandre kunne jeg vært enig, men alle har mange å kjøpe gaver til og det å skulle kjøpe dobbelt så dyr gave til enkelte blir da fort mye penger. Jeg vil heller gi dyre gaver til mine egne barn enn å kompensere for at enkelte ikke har barn. De velger tross alt selv hvor mye de bruker på andre og må gi gaver etter egen økonomi og jeg forventer ikke dyre gaver fra noen. Anonymkode: 7ef05...ab4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Vi har kuttet ut gaver til voksne (og unge fra de fyller 18). Synes det er en uting å bruke såpass mye penger på ting folk ikke trenger. Er noe annet med egne barn da. Men vi har ikke noen barnløse søsken, så alle får jo "likt" selv om barna ikke er like gamle (derav kutt når de fyller 18). Anonymkode: 1f3b6...d02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er jeg enig i. Nå er alle voksne hos oss i jobb, og tjener bra, så økonomien er sånn sett ikke vesentlig her med tanke på at de som har mest også skal gi mest. Så poenget kan i grunnen kokes ned til hvorvidt det forventes at en som har mange flere å kjøpe gaver til enn de får fra bør få en mye dyrere gave. Anonymkode: 7ef05...ab4 Men da blir svaret (med den praksis vi har, som du siterer) at alle de voksne får små symbolske gaver, eller ikke gir hverandre gaver, og at barna og ungdommer opp til de er i egen jobb får gaver. Voksne avtaler ofte å spare seg bryet, fordi det jo ikke gir videre mening at brødrene Pål og Espen, feks begge går innom polet og kjøper hverandre en flaske vin. Svaret er derfor ikke om det forventes. Men om dere ellers gir og tar like mye i relasjonen. Er din kusine en nær venn du ofte inkluderer og hun er nær barna og gjerne gir? Da trenger hun muligens ingen gave. Men ser dere henne bare til jul, inviterer henne aldri med på noe som helst og gir mer av plikt? Da bør nok gavene ha likere pengeverdi. Men jeg tenker at svaret ikke er at dere gir henne «mer». Svaret er at hun gir dere mindre. Fordi dere ikke er nære, og da gir man små gaver. Anonymkode: 92ede...f0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden Vi gir ikke lenger gaver til voksne som har barn, kun besteforeldre med voksne barn. Så de barnløse gir til andres barn og får til seg selv. De fleste jeg kjenner gjør det slik nå. Det blir ikke «dobbelt opp» til barnefamiliene. Anonymkode: e2905...75b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå