Gå til innhold

Er det urimelig å forvente at svigerdatter ikke møter opp smittsom i selskap?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min mann har nylig hatt hjerneslag og har i tillegg nedsatt immunforsvar. Vi inviterte våre barn til søndagsmiddag, og inviterte også min eldre søster som er operert for lungekreft. Min sønns kjæreste møter opp svært forkjølet. Da min datter poengterer dette og spør om hun er syk svarer hun «jeg nyser jo ikke på dere». Hun snuser, tar hendene inn og ut av munn og tørker snørr på hendene sine uten å vaske disse, og tar på alt ved bordet. Min sønn sier ingenting. Etter søndagen er han sur for at vi tok opp det med at hans kjæreste er forkjølet. Jeg synes det er upassende å komme uten å gi beskjed om at man er syk/smittsom. Spesielt til folk i risikogruppen. Min mann og datter er begge forkjølet f.o.m i dag. Min mann ble med stor sannsynlighet smittet av henne, da hverken han eller jeg har forlatt huset siden den tid. Det er uansett ikke et poeng. I etterkant skulle jeg nok ha vært klarere på at vi ikke er komfortable med at de er her når de er syke, men heller kan komme tilbake en annen dag. Samtidig ville jo min sønn blitt svært fornærmet av det også. Synes det er vanskelig å vite hvordan man forholder seg til sånt.

Hva hadde dere tenkt eller gjort? Er jeg urimelig som tenker at man ikke besøker skrøpelige folk når man er syke? Det er snakk om voksne i 30-årene. 

Anonymkode: 8fb03...c05

I deres situasjon så hadde jeg ikke møtt opp hvis jeg hadde vært syk. Holdt meg unna foreldrene mine også når dem var operert og slik hvis jeg var syk. Vil jo ikke gjøre situasjonen verre for dem. 

Anonymkode: d813d...ca3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å ikke regne forkjølelse som sykdom er det rareste jeg har hørt på årevis. Ikke at man da automatisk skal melde seg ut av samfunnet til man er fullstendig fri for alt av symptomer, men det er da selvfølgelig sykdom. Som å ikke regne vann som vått.

Anonymkode: d413e...d47

Ikke sant? Og selv om jeg bare hoster litt, så kan jeg smitte noen som vil få et langt mer alvorlig symptombilde.

Noen hoster bare litt av influensa, mens andre ligger for døden av samme sykdom. 

Jeg tenker vi hadde greid å utrydde ganske mye, ved å ta et skikkelig skippertak. Det er lov å drømme, men det er alt for mange skitne og uhygeniske mennesker som kladder på alt med de ekle hendene sine.

Anonymkode: 5d1c8...8bc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da er det nok sønnen som smittet. Man er mer smittsom før symptomene bryter ut. Og man er da også mindre flink på avstand og slikt. 

Anonymkode: 5e384...05a

Og slikt? 

Som å vaske hender før man tar på mat? Som å vaske hender etter man har vært på do eller pelle seg i nesen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dessverre ikke så uvanlig. Det fikk vi merke da vi fikk en liten gutt med alvorlig astma. Enkelte fikk det ikke inn i hodet at han ble alvorlig syk av vanlig forkjølelse. 

Anonymkode: a5ddf...a98

Det er bare dere som tenker over at han har astma. Andre bryr seg mye mindre og glemmer det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om diskusjonen her handler om hva som er syk og ikke. Man kan ha en lett forkjølelse som kan slå mye verre ut for andre. Og hvis man selv synes at litt snufs ikke er noe å snakke om, vil det ikke være naturlig å ringe til noen og melde "syk". Men det må da være vertskapets ansvar å tenke på det og si fra dersom noen er ekstra sårbare. Jeg har selv vært det under en periode jeg hadde nedsatt immunforsvar. Og jeg passet på meg selv, jeg forventet ikke at andre skulle passe på meg.

Endret av Stor pike
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gud jeg er glad jeg ikke jobber med deg, dessverre må vi andre betale i dyre dommer hver gang du tar deg en syke dag på grunn av en helt vanlig forkjølelse😑

Anonymkode: 66b0a...d56

For alt du vet har vedkommende hjemmekontor og jobber selv om hun er hjemme.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg blir overrasket over at flere ikke regner forkjølet som syk? Er dere forkjølet på en helt annen måte enn meg? 

Når jeg er forkjølet, renner det fra øynene og nesen og jeg har feber og er slapp. Hadde aldri falt meg inn å besøke noen, eller få besøk. Jeg er helt satt ut i flere dager, og det tar gjerne en uke fra jeg blir feberfri til jeg er frisk nok til å gå på trening igjen. Dette er helt vanlig forkjølelse, som jeg kan plukke opp uten å være nært andre syke, skjer ofte flere ganger hver vinter. 

Jeg er helt enig med TS, og ville aldri hatt meg selv på besøk når jeg er forkjølet. 

Anonymkode: c1c30...dce

Det varer jo vare i et par dager, men restsymptomer som ts beskriver kan jo henge i i uker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Man er syk og kan smitte andre som blir enda sykere, selv om man ikke har feber🙄 Hvorfor er det så mange egoistiske mennesker der ute, som på død og liv må ut i verden å smitte andre når de er forkjølet??? 

Anonymkode: 1f543...dbb

Vi kan ikke alle sitte hjemme ved det minste snufs, hvem skal drifte landet da? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Man er syk og kan smitte andre som blir enda sykere, selv om man ikke har feber🙄 Hvorfor er det så mange egoistiske mennesker der ute, som på død og liv må ut i verden å smitte andre når de er forkjølet??? 

Anonymkode: 1f543...dbb

Eh ja, det er jeg da fullstendig klar over - men nå svarte jeg da altså på " Er dere forkjølet på en helt annen måte enn meg?"  Og ja, jeg er åpenbart forkjølet på en annen måte en den som stilte dette spørsmålet. Men hvor leste du at jeg "går ut i verden å smitter andre?" 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ikke sant? Og selv om jeg bare hoster litt, så kan jeg smitte noen som vil få et langt mer alvorlig symptombilde.

Noen hoster bare litt av influensa, mens andre ligger for døden av samme sykdom. 

Jeg tenker vi hadde greid å utrydde ganske mye, ved å ta et skikkelig skippertak. Det er lov å drømme, men det er alt for mange skitne og uhygeniske mennesker som kladder på alt med de ekle hendene sine.

Vi så jo hvordan det gikk da vi alle holdt oss unna hverandre, vi «utryddet» ikke noe annet enn vårt eget immunforsvar. ingen hadde et godt immunforsvar og høsten og vinteren 2021/22 var hele Norge syke. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med så "sårbare" mennesker at de ikke tåler å være i samme rom som noen som er forkjølet så dropper man middagsselskap.

Anonymkode: cf174...74b

Enig med vedkommende over. De kan likså gjerne være smittet av din sønn..

Anonymkode: 15f50...282

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi kan ikke alle sitte hjemme ved det minste snufs, hvem skal drifte landet da? 

Men det er forskjell på å gå på jobb og å dra hjem til eldre mennesker på middag. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ikke regne forkjølelse som sykdom er det rareste jeg har hørt på årevis. Ikke at man da automatisk skal melde seg ut av samfunnet til man er fullstendig fri for alt av symptomer, men det er da selvfølgelig sykdom. Som å ikke regne vann som vått.

Anonymkode: d413e...d47

Skal man holde seg hjemme fra jobb for tett nese? Da kan jeg i så fall aldri dra på jobb…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg blir overrasket over at flere ikke regner forkjølet som syk? Er dere forkjølet på en helt annen måte enn meg? 

Når jeg er forkjølet, renner det fra øynene og nesen og jeg har feber og er slapp. Hadde aldri falt meg inn å besøke noen, eller få besøk. Jeg er helt satt ut i flere dager, og det tar gjerne en uke fra jeg blir feberfri til jeg er frisk nok til å gå på trening igjen. Dette er helt vanlig forkjølelse, som jeg kan plukke opp uten å være nært andre syke, skjer ofte flere ganger hver vinter. 

Jeg er helt enig med TS, og ville aldri hatt meg selv på besøk når jeg er forkjølet. 

Anonymkode: c1c30...dce

Jeg har nettopp vært forkjølt i 3 (!) uker. Tenker det ble ekstra heftig fordi jeg er gravid. Jeg har ikke hatt feber, men har hatt dager hvor jeg har vært relativt ineffektiv på jobb. Har kunnet ta hjemmekontor og sånn sett ikke eksponert kolleger for smitte på de verste dagene. Men jeg kan ikke bli hjemme i 3 uker grunnet forkjølelse, det kan ingen. Søstera mi jobber på sykehus og går også på jobb heftig forkjølt. 

Anonymkode: e8c45...377

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har nettopp vært forkjølt i 3 (!) uker. Tenker det ble ekstra heftig fordi jeg er gravid. Jeg har ikke hatt feber, men har hatt dager hvor jeg har vært relativt ineffektiv på jobb. Har kunnet ta hjemmekontor og sånn sett ikke eksponert kolleger for smitte på de verste dagene. Men jeg kan ikke bli hjemme i 3 uker grunnet forkjølelse, det kan ingen. Søstera mi jobber på sykehus og går også på jobb heftig forkjølt. 

Men hadde du gått i selskap til din far som nylig har hatt hjerneslag og har redusert immunforsvar sammen med din syke tante som har dårlig immunforsvar disse ukene?

Joda, man kan som regel gå på jobb om man hoster, nyser og snufser litt og opprettholder god hygiene, men det er virkelig forskjell på jobb og fritid!

Anonymkode: 511b6...26a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Min mann har nylig hatt hjerneslag og har i tillegg nedsatt immunforsvar. Vi inviterte våre barn til søndagsmiddag, og inviterte også min eldre søster som er operert for lungekreft. Min sønns kjæreste møter opp svært forkjølet. Da min datter poengterer dette og spør om hun er syk svarer hun «jeg nyser jo ikke på dere». Hun snuser, tar hendene inn og ut av munn og tørker snørr på hendene sine uten å vaske disse, og tar på alt ved bordet. Min sønn sier ingenting. Etter søndagen er han sur for at vi tok opp det med at hans kjæreste er forkjølet. Jeg synes det er upassende å komme uten å gi beskjed om at man er syk/smittsom. Spesielt til folk i risikogruppen. Min mann og datter er begge forkjølet f.o.m i dag. Min mann ble med stor sannsynlighet smittet av henne, da hverken han eller jeg har forlatt huset siden den tid. Det er uansett ikke et poeng. I etterkant skulle jeg nok ha vært klarere på at vi ikke er komfortable med at de er her når de er syke, men heller kan komme tilbake en annen dag. Samtidig ville jo min sønn blitt svært fornærmet av det også. Synes det er vanskelig å vite hvordan man forholder seg til sånt.

Hva hadde dere tenkt eller gjort? Er jeg urimelig som tenker at man ikke besøker skrøpelige folk når man er syke? Det er snakk om voksne i 30-årene. 

Anonymkode: 8fb03...c05

Sånt tar man ikke foran alle sånn som din datter gjorde. Man sier sånt på forhånd. Ikke ta det for gitt at alle tenker som deg og din datter. Si fra om at om folk forkjølet eller verre så kan man heller ta selskapet igjen, da det er folk som tåler dårlig å bli syke. Når kjæresten til din sønn er syk, så er nok allerede sønnen din også smittsom. Så kanskje ikke sønnen din er så klar over det som du tror? 

Anonymkode: b5205...303

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Søstera mi jobber på sykehus og går også på jobb heftig forkjølt. 

Men på sykehuset har vi på munnbind om vi er forkjølet.

Anonymkode: fea31...fb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan også være din sønn som har smittet…. Han burde også holde seg unna når han lever oppi en som er syk. 
Det kan også være at din mann og søster slett ikke har blitt smittet av henne. De har vel ikke sittet oppå henne, og tenker vel selv på å ikke plukke seg i ansiktet/munnen uten å selv være rene på hendene når de vet de har dårlig immunforsvar. 

Anonymkode: 1d867...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kaller du det å være syk når man er forkjølet? Altså holde seg hjemme fra skole og jobb? 😅

Anonymkode: b0a77...0c5

Du evner faktisk ikke å skille mellom å dra på jobb forkjølet, og det å oppsøke folk i risikogruppen som muligens ikke tåler en forkjølelse når man vet man er forkjølet, i deres eget hjem til og med, uten å vise smittehensyn? Eller gjør du deg dum? Det kan ikke sammenlignes og trekke paralleller mot sykefraværet. Det er kun helsepersonell som møter syke i sin jobb, og de kan beskytte seg og pasienter, og de vet hvor grensen går for å holde seg hjemme. I en jobb hvor man møter friske folk, drar man så klart på jobb om man klarer å utføre jobben sin. 

Anonymkode: 2ceb9...7f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

så mange grisete folk her, jeg aldri ville hatt i hus!

Anonymkode: e2cd3...426

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...