AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Jeg har i lang tid (15 år+) hatt noe høyt kolesterol, litt over 7 totalt, og litt over 5 på LDL. Lever sunt, trener, spiser lite mettet fett. Har aldri røyket, er ganske forsiktig med alkohol. Jeg har flyttet en del i voksen alder og ikke fulgt opp dette hos lege. Tok nettopp nye prøver, og verdiene er stabile. Når begynte du med kolesterolsenkende medisiner, hvilket nivå lå du på, og har du bivirkninger? K50. Anonymkode: b8592...85e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Del Skrevet 1 time siden Før legemiddelindustrien fant opp disse geniale statinene, ble niacin brukt som kolesteroldempende medisin. Jeg spurte Chat GPT "kan niacin senke kolesterolnivå", og fikk bl.a. dette svaret: " - Niacin er en av de mest effektive behandlingene for å øke nivåene av "godt" kolesterol (HDL). Det kan øke HDL med opptil 15–35 %." Her er hele svarer fra ChatGPT: Ja, niacin (vitamin B3) kan påvirke kolesterolnivåene og er kjent for sine gunstige effekter på lipidprofilen. Det har vært brukt som en behandling for høyt kolesterol og hjerte- og karsykdommer, spesielt før nyere medisiner som statiner ble tilgjengelige. Her er hvordan det fungerer: ### **Effekter av Niacin på Kolesterol:** 1. **Økning av HDL (High-Density Lipoprotein):** - Niacin er en av de mest effektive behandlingene for å øke nivåene av "godt" kolesterol (HDL). Det kan øke HDL med opptil 15–35 %. 2. **Reduksjon av LDL (Low-Density Lipoprotein):** - Det kan redusere nivåene av "dårlig" kolesterol (LDL) med 10–25 %, men dette er vanligvis mindre effektivt sammenlignet med statiner. 3. **Reduksjon av Triglyserider:** - Niacin reduserer triglyseridnivåene betydelig, ofte med 20–50 %, ved å hemme frigjøringen av fettsyrer fra fettvev. 4. **Forhindring av Lipoprotein(a) Opphopning:** - Det kan også redusere nivåene av lipoprotein(a), en annen faktor assosiert med hjerte- og karsykdommer. --- ### **Hvordan Virker Niacin?** - Niacin virker ved å hemme enzymer i leveren som er involvert i produksjonen av LDL og triglyserider. Dette fører til en reduksjon av nivåene av skadelige fettstoffer i blodet. - Det stimulerer også produksjonen av apolipoprotein A1, som er viktig for HDL-syntesen. --- ### **Bivirkninger og Begrensninger:** Selv om niacin er effektiv, har det visse bivirkninger: - **Flushing:** Rødme og varmefølelse i huden er en vanlig bivirkning. - **Mageproblemer:** Kan forårsake kvalme eller magesmerter. - **Leverpåvirkning:** Høye doser kan føre til leverproblemer, så det bør overvåkes nøye. - **Glukoseintoleranse:** Kan forverre blodsukkernivået hos personer med diabetes. --- **Konklusjon:** Niacin er effektivt for å forbedre kolesterolprofilen, spesielt ved å øke HDL og redusere triglyserider, men dets bruk bør veies mot potensielle bivirkninger. Anonymkode: 7ba39...b94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Del Skrevet 1 time siden For å se om du har nytte av statinbehabdling kan du legge inn verdiene dine i norrisk2 kalkulatoren. Dette er vanligvis legens jobb altså, men kan gi en pekepinn. Anonymkode: d14bf...b69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden #4 Del Skrevet 52 minutter siden Jeg (mann midt i 30-årene) har familiær kombinert hyperlipidemi. Jeg var rundt 25 da jeg ble utredet, og verdiene mine lå den gang litt i grenseland. Totalkolesterol i overkant av 6, LDL på snaut 4. Triglyseridene var mest påfallende, de var rundt 4 de også. Etter en totalvurdering av tallene, familiehistorikk og det at jeg ellers var sunn og frisk ville legen prøve medisiner for å ta ned risikoen på lang sikt. Så jeg fikk 10 mg atorvastatin, og det har effekt over all forventning. Totalkolesterolet ligger på 3,5. LDL er helt nede på 1,4 og triglyseridene ligger kanskje enda mer utrolig godt under 1. Uten medisiner spretter det rett opp igjen uansett hvilke grep jeg tar, det har vi forsøkt. Så det er ikke aktuelt å ta meg av medisinene, selv om verdiene nå antagelig er bedre enn hos de fleste uten arvelig belastning. Jeg trener ikke regelmessig og spesielt ikke spesielt sunt. Men jeg røyker ikke, drikker lite og er normalvektig. Jeg har absolutt ingen bivirkninger å snakke om. Jeg har prøvd å være obs på særlig muskel- og leddsmerter, men merker ingenting sånt. Nå har jeg gått på disse så lenge at det oppleves som en normal, men jeg merker ingen plager og gjorde det ikke ved oppstart heller. Så hadde det jo vært greit å slippe å ta en medisin hver dag, men det er mest en vane, og det er tross alt ikke kritisk om det glipper en dag. Noe det gjør maks et par ganger i året for min del. Anonymkode: 25546...a52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 35 minutter siden #5 Del Skrevet 35 minutter siden Tusen takk for gode svar! Jeg tar faktisk allerede niacin, uten at dette har hatt effekt for min del - men jeg vet jo ikke hva verdiene ville vært uten denne. Vi har også arvelig høyt kolesterol i familien, men ikke den ekstreme varianten, men det er opphopning av høyt kolesterol selv om et par av dem er idrettsutøvere. Jeg tror jeg får ta opp med legen en vurdering av medisiner, det var beroligende å lese at de er så effektive uten muskelvondt/andre bivirkninger. Takk igjen for fine svar! 💐 Anonymkode: b8592...85e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå