Gå til innhold

Kolesterolsenkende medisiner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid (15 år+) hatt noe høyt kolesterol, litt over 7 totalt, og litt over 5 på LDL. Lever sunt, trener, spiser lite mettet fett. Har aldri røyket, er ganske forsiktig med alkohol. Jeg har flyttet en del i voksen alder og ikke fulgt opp dette hos lege. Tok nettopp nye prøver, og verdiene er stabile. 

Når begynte du med kolesterolsenkende medisiner, hvilket nivå lå du på, og har du bivirkninger? K50.

Anonymkode: b8592...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å se om du har nytte av statinbehabdling kan du legge inn verdiene dine i norrisk2 kalkulatoren. Dette er vanligvis legens jobb altså, men kan gi en pekepinn.

Anonymkode: d14bf...b69

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (mann midt i 30-årene) har familiær kombinert hyperlipidemi. Jeg var rundt 25 da jeg ble utredet, og verdiene mine lå den gang litt i grenseland. Totalkolesterol i overkant av 6, LDL på snaut 4. Triglyseridene var mest påfallende, de var rundt 4 de også.

Etter en totalvurdering av tallene, familiehistorikk og det at jeg ellers var sunn og frisk ville legen prøve medisiner for å ta ned risikoen på lang sikt. Så jeg fikk 10 mg atorvastatin, og det har effekt over all forventning. Totalkolesterolet ligger på 3,5. LDL er helt nede på 1,4 og triglyseridene ligger kanskje enda mer utrolig godt under 1. Uten medisiner spretter det rett opp igjen uansett hvilke grep jeg tar, det har vi forsøkt. Så det er ikke aktuelt å ta meg av medisinene, selv om verdiene nå antagelig er bedre enn hos de fleste uten arvelig belastning.

Jeg trener ikke regelmessig og spesielt ikke spesielt sunt. Men jeg røyker ikke, drikker lite og er normalvektig.

Jeg har absolutt ingen bivirkninger å snakke om. Jeg har prøvd å være obs på særlig muskel- og leddsmerter, men merker ingenting sånt. Nå har jeg gått på disse så lenge at det oppleves som en normal, men jeg merker ingen plager og gjorde det ikke ved oppstart heller. Så hadde det jo vært greit å slippe å ta en medisin hver dag, men det er mest en vane, og det er tross alt ikke kritisk om det glipper en dag. Noe det gjør maks et par ganger i året for min del.

Anonymkode: 25546...a52

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Jeg tar faktisk allerede niacin, uten at dette har hatt effekt for min del - men jeg vet jo ikke hva verdiene ville vært uten denne. 

Vi har også arvelig høyt kolesterol i familien, men ikke den ekstreme varianten, men det er opphopning av høyt kolesterol selv om et par av dem er idrettsutøvere. 

Jeg tror jeg får ta opp med legen en vurdering av medisiner, det var beroligende å lese at de er så effektive uten muskelvondt/andre bivirkninger.

Takk igjen for fine svar! 💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tusen takk for gode svar! Jeg tar faktisk allerede niacin, uten at dette har hatt effekt for min del - men jeg vet jo ikke hva verdiene ville vært uten denne. 

Vi har også arvelig høyt kolesterol i familien, men ikke den ekstreme varianten, men det er opphopning av høyt kolesterol selv om et par av dem er idrettsutøvere. 

Jeg tror jeg får ta opp med legen en vurdering av medisiner, det var beroligende å lese at de er så effektive uten muskelvondt/andre bivirkninger.

Problemet er at niacin ble brukt som legemiddel mot høyt kolesterol, i terapeutiske doser. Niacin i såkalt anbefalte doser virker ikke. Det er ikke lov til å anbefale vitaminer i doser som påvirker kroppen. 

Så sent som for ett år siden forbød Mattilsynet å selge niacin i terapeutiske doser i Norge. Det skjedde noen måneder etter at denne boka ble utgitt:

https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/niacin-the-real-story-2nd-edition

Anonymkode: 7ba39...b94

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Problemet er at niacin ble brukt som legemiddel mot høyt kolesterol, i terapeutiske doser. Niacin i såkalt anbefalte doser virker ikke. Det er ikke lov til å anbefale vitaminer i doser som påvirker kroppen. 

Så sent som for ett år siden forbød Mattilsynet å selge niacin i terapeutiske doser i Norge. Det skjedde noen måneder etter at denne boka ble utgitt:

https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/niacin-the-real-story-2nd-edition

Takk for info, gøy at folk med peiling svarer, det gir håp for Kvinneguiden! Nei, det er nok ikke så fryktelig høy dose jeg har tatt, men den varme flushen og kløen som kommer er såpass ubehagelig at jeg ikke vil ta mer. (Har tatt Life Extension Mix tablets, en høydose multivitamin, der dagsdosen gir ca 850mg niacin. Veldig bra produkt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for info, gøy at folk med peiling svarer, det gir håp for Kvinneguiden! Nei, det er nok ikke så fryktelig høy dose jeg har tatt, men den varme flushen og kløen som kommer er såpass ubehagelig at jeg ikke vil ta mer. (Har tatt Life Extension Mix tablets, en høydose multivitamin, der dagsdosen gir ca 850mg niacin. Veldig bra produkt!)

Synd da. Opplevde hetetokt og kløe en halvtimes tid etter at jeg hadde tatt dosen den første uka, men etter det har jeg ikke merka noe til det. Blodtrykket og kolesterolet har derimot normalisert seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern side 

Vi minner om regelpresisering hvor følgende ikke er tillatt: 

Sitat

* Gjengivelse av tekst, bilder og annet innhold fra eksterne sider. Du er selv ansvarlig for at du har de nødvendige tillatelser til å legge ut tekst, bilder, video eller annet innhold. Ved sitering av innhold må det alltid vises til kilde, og det er her på Kvinneguiden kun tillatt med et lite utdrag på omtrent fem setninger. Unntaket er dersom det å vise til kilde identifiserer en person som ikke selv har søkt offentligheten, som for eksempel i lukkede Facebook-grupper. Vi tillater ikke at det deles hele artikler, blogginnlegg eller lignende, verken via tredjepart eller direkte postet i forumet. Når det gjelder bilder er disse omfattet av åndsverkloven, og må lenkes til. Vi tillater ikke deling av Facebook-innhold, eller innhold fra ‘’Artificial Intelligence (AI)’’-tjenester som for eksempel chatGPT o.l

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har i lang tid (15 år+) hatt noe høyt kolesterol, litt over 7 totalt, og litt over 5 på LDL. Lever sunt, trener, spiser lite mettet fett. Har aldri røyket, er ganske forsiktig med alkohol. Jeg har flyttet en del i voksen alder og ikke fulgt opp dette hos lege. Tok nettopp nye prøver, og verdiene er stabile. 

Når begynte du med kolesterolsenkende medisiner, hvilket nivå lå du på, og har du bivirkninger? K50.

Hva er triglyseridverdien din på?

Anonymkode: 79c15...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Noen, som gjerne tjener penger eller får fordeler av å sette en pasient på en bestemt medisin, bruker medisinen på alt og alle. 
Andre med et litt mer avslappet forhold til både egen vinning og med vurderingsevnen i behold, sier du ikke trenger denne medisinen du spør om før etter et hjerteinfarkt, med mindre blodtrykket er forsvarlig regulert. 
Så her må du bruke hodet selv. 

Anonymkode: 90d1f...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva mener du med arvelig høyt kolesterol i familien? 
Mange tror at ved at flere familiemedlemmer har høyt kolesterol og eller flere har hatt hjerteinfarkt betyr at dette er arvelig. 
I dag tar leger gentest dor så se om du tilhørerdem som har en spesiell gentype. Er dette gjort eller går du bare rundt og antar at dette er genetisk? 

Anonymkode: 90d1f...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...