Gå til innhold

Hva spiser du til ribbe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg tror svært mange kjøper ferdigkydret tynnrribbe fra first price faktisk.. og mange osm ikke gjør det vil nok bli overrasket over hvor god den faktisk er. 

Anonymkode: 9e9d3...6e7

Smaken er nok der.

Men når det kommer til dyrevelferd er det en versting. Ikke akkurat det man ønsker i fokus på julekvelden. 

Anonymkode: c0909...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er hasselbakte poteter feilskriving av Hasselbackspoteter, eller noe annet?

Anonymkode: 00bb8...376

Jeg tror det er en feiloppfatning i samme katergori som å "dra alle under en kam" ;) 

Jeg langtidssteker svineribba og serverer den med medisterkaker, julepølse, mandelpoteter, surkål til meg, brokkoli og blomkål til de andre gjestene og hjemmelaget brun saus. Jeg syns ikke det holder med sjyen fra ribba. Ved siden av bruker jeg tyttebærrømme, ca 50/50 rømmer og tyttebærsyltetøy.

Pinnekjøtt serveres med mandelpoteter, kålrotstappe, mør og sirup til de som vil ha. Sjyen fra dampinga serveres ved siden av.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg spiste ribbe så hadde vi mandelpotet rødkål/surkål kålstuing kjøttpølser kjøttkaker medisterkaker medisterpølse sausen på ribba var fettet  som alt var stekt oppi og helt på middagservice mugge ☺️ savner den tiden ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe, saus, poteter, surkål, gulrøtter, tyttebærsyltetøy, medisterkaker… og det viktigste, i tillegg til ribba, kokte bløtlagte tørkede erter.

Sånne kokte tørkede bløtlagte erter elsker hele familien. Det er selvskrevet ved siden av alle tradisjonelle søndagsmiddager. Bare jeg som må huske å legge de i vann, og så koker de like lenge som potetene. Helt nydelig… og jeg likte egentlig ikke andre typer erter (de plastikkgrønne er jo forferdelige). 

Anonymkode: 88b5b...c69

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svineribbe: Temmelig trad her, med poteter, rødkål, surkål, epler og svisker, tyttebær og stekesjyen som jeg blander med noe av kokevannet til eplene og sviskene. Dessuten har vi sennep til – det ser ikke ut som om det er så vanlig blant KG-folket.

Ribberester er supre i asiatisk drakt, som en chop suey eller med sursøt saus.

I år blir det imidlertid pinnekjøtt på julaften (det er jo også en type ribbe). Jeg har tenkt å dampe kjøttet over en "rist" av mandelpoteter og servere med kålrabistappe iblandet litt gulrot, samt sjyen fra gryta. Helt trad det også, med andre ord. En venn av meg sverger til Hellstrøms mer suppeaktige variant, som også er god:

https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/hellstroms-pinnekjott,2156684

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kålrabistappe, poteter, brun saus, rødkål, surkål. tror ikke vi pleier å ha pølse til, det har vi til pinnekjøttet

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ha kålrabistappe, men lager den med mer poteter enn vanlig + gulrot, så den smaker mildt og godt. Bruker også brunsaus (basert på kraften fra vannet ribba har stått i når den har stekt), potet, surkål og honningglaserte rosenkål. Serverer julemiddag med sossiser og medisterkaker. 

Langtidssteker ribba i 8-10 timer. 

Anonymkode: 6db5a...991

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (13 minutter siden):

Svineribbe: Temmelig trad her, med poteter, rødkål, surkål, epler og svisker, tyttebær og stekesjyen som jeg blander med noe av kokevannet til eplene og sviskene. Dessuten har vi sennep til – det ser ikke ut som om det er så vanlig blant KG-folket.

I år blir det imidlertid pinnekjøtt på julaften (det er jo også en type ribbe). Jeg har tenkt å dampe kjøttet over en "rist" av mandelpoteter og servere med kålrabistappe iblandet litt gulrot, samt sjyen fra gryta. Helt trad det også, med andre ord. En venn av meg sverger til Hellstrøms mer suppeaktige variant, som også er god:

Vi har fast tradisjon med bao buns med asiatisk ribbe i romjulen. Kjempegodt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg svarte som østlending i denne tråden.

Svaret mitt gjaldt svineribbe.

Til saueribbe har vi kålrabistappe med melk, og dampede mandelpoteter, samt rødkål med charlottløk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

jeg tror svært mange kjøper ferdigkydret tynnrribbe fra first price faktisk.. og mange osm ikke gjør det vil nok bli overrasket over hvor god den faktisk er. 

Ribbe fra lokale utegriser er eneste godkjente her i huset. Den er mye bedre enn alt annet. 

Anonymkode: c5d92...5c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pickles, syltet rødbeter sennep osv i tillegg til det mer vanlige med pølse, medisterkaker, mandelpotet og surkål.

Anonymkode: 451e8...b92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jul er der både ribbe og pinnekjøtt, tilbehøret er derfor likt. 

Surkål, rødkål, kålrabistappe, ribbesaus og poteter. Men vi krydrer selvfølgelig ribba selv. 

-nordlending 

Anonymkode: 8a18a...ac7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøper selv alltid billigste frosne ribbe, men aldri ferdig krydret. Riktig tilberedning og da inkludert egen krydring 4 dager før langtidssteking er alfa og omega for god ribbe.

Anonymkode: 00bb8...376

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pawn Hearts skrev (47 minutter siden):

Ikke sennep på julaften, men viktig på julebrunsj dagen etter. Lefse med ribbe og sennep og mange andre varianter. Kald eller oppvarmet ribbe.

Anonymkode: edd7f...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruter og krydrer selvfølgelig ribba selv. Spiser bare ribbe på julaften og serverer med medisterkaker, julepølse, mandelpotet, brokkoli, rosenkål, surkål og rødkål, gulrot, erterstuing, sjy og saus.

Anonymkode: 23db5...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke sennep på julaften, men viktig på julebrunsj dagen etter. Lefse med ribbe og sennep og mange andre varianter. Kald eller oppvarmet ribbe.

Anonymkode: edd7f...071

Det koker som regel ned til hva man er vant til. Kålrabistabbe til svineribbe? Selvsagt, hvis du synes det er godt. Blåbærsyltetøy til pinnekjøtt? Sprekt, men ikke mitt førstevalg. Når det er sagt, har tråden inspirert meg til å prøve noe nytt (men ikke spesielt vågalt): Ripsgele må da passe til pinnekjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er nordfra.

Godt krydret ribbe

Mandelpotet

Kraftig, tykk, mørk brunsaus, lagd på kraft fra kokt skinkestek

Rødkål/surkål

Kokte svisker

Rørte tyttebær

Jeg syns det er stusselig med sjy til ribbe 🙂

Anonymkode: 7ea94...ef4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hvertfall en håpløs tråd og sitte sulten i. Nå er det rett før jeg suser på Spar og ser om de har ribbe i ferskvaredisken

Anonymkode: 88b5b...c69

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i ribbe så det utgår for min del. Men jeg elsker "juletallerken" som jeg kaller det for. Det pleier vi å spise 1. eller 2. dag. Jeg gomser medisterkaker og julepølse, rødkål og surkål, hjemmelaget ribbesaus og poteter.

Og ja her på vestlandet kalles ofte pinnekjøtt for ribbe. Mannen gjør det. til pinnekjøtt har vi selvfølgelig kålerabistappe.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter, brun saus med ribbesjy, hjemmelaget surkål, tyttebærsyltetøy, julepølse og medisterkaker er faste innslag i min familie. Har også hatt rosenkål til, men ikke alltid. Nå gleder jeg meg til julemiddagen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...