AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #1 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg er selv fra vestlandet, og her serveres ribbe hos de fleste med skysaus/ kraft, poteter, rødkål/ surkål, rosenkål og eventuelt julepølse og medisterkaker for dem som liker det. Jeg fikk en gang ribbe tilberedt av nordlendinger og det var altså magisk godt 😍 De hadde heller potetmos, og denne var ispedd både fløte og litt kraft fra ribben. Ribben ble krydret av dem, ikke kjøpt ferdig, og de tok på "mye mer enn du tror du trenger". Tilbehør var rødkål og ertestuing. Ertestuing, bønner og banan er vel det eneste av frukt/ grønt jeg ikke spiser, men resten var altså helt fortreffelig og jeg planlegger å prøve meg på det samme her hjemme i år Har dere noe som er spesielt for deres område eller hemmeligheter som gjør det ekstra godt? Hiv inn råd og tips 🎅 Anonymkode: cd276...ec4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah1 Skrevet 20. november 2024 #2 Del Skrevet 20. november 2024 Vi må ha kålrabistappe sammen med ribba 🙂 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #3 Del Skrevet 20. november 2024 Til jul så er det dampet mandelpoteter, smørstekt rosenkål med bacon og hvitløk, dampet gulrot, rødkål, og brun saus. For oss er det en selvfølge at vi krydrer ribben selv, rødkålen er hjemmelaget og krydret med julekrydder, og at vi lager sausen fra bunnen av med ribbekraft. Det med at de krydrer med "mer enn man tror man trenger" er klassisk, for det er mange som er alt for sparsommelig med krydder. Samme så lar mange ribba ligge for kort tid med krydder, så kryddersmaken ikke får satt seg. Men det handler ikke noe mye om hvor vi er fra, men at vi lager mest mulig fra bunnen av. Morsiden er fra nord, farsiden er fra trøndelag. Potetmos til ribbe har jeg kun fått servert i oslo-området. Anonymkode: 20363...4ac 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #4 Del Skrevet 20. november 2024 Ribbe julekvelden må være med hjemmelaget surkål, hjemmedyrka poteter ( som skrelles før koking), sjysaus, svisker. Bruker ikke grønnsaker til den kvelden for det er det ingen som spiser. Men om jeg spiser ribbe ellers i året kan jeg bruke både rotmos og andre grønnsaker. Anonymkode: c5d92...5c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 20. november 2024 #5 Del Skrevet 20. november 2024 Mandelpoteter, diverse grønnsaker (gulrot, blomkål og brokkoli) surkål eller rødkål, tyttebærsyltetøy og brunsaus. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #6 Del Skrevet 20. november 2024 Kokemør, kålrabistappe, rødkål og poteter. Til svineribbe blir det gjerne stekesky, surkål, rosenkål og poteter. Anonymkode: 2a4d0...dfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #7 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg er også fra vestlandet og har hasselbakte poteter, rabbestappe der jeg bruker vesken fra ribben i og krydrer samt en dæsj med følte i, surkål og rødkål og medisterpølser fra slakteren som er dampet og så brunet i stekepannen før servering, jeg slenger svisker i bunnen på pannen der det er veske fra ribben og vann etter damping siste minuttene før jeg skal "svi svoren" og den vesken bruker jeg til å lage brun saus av og serverer sviskene ved siden av.. erterstuing lager jeg sjelden og om jeg gjør det er det fra toropose Anonymkode: 9e9d3...6e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #8 Del Skrevet 20. november 2024 Mandelpoteter, brun saus, surkål/rødkål, gulrot, tyttebærsyltetøy, medisterkaker,og julepølse. Anonymkode: e5a0f...031 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #9 Del Skrevet 20. november 2024 Til ribbe har vi: Vi har vanlig tilbehør som rødkål og medisterkaker (synes rødkål passer mye bedre og er mye mer "festmat" enn surkål). Men vi har også svisker til. Jeg spiser aldri svisker, bortsett fra til ribbe. Det passer utrolig godt sammen med ribba og rødkålen. Anbefales! Anonymkode: e113c...1d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #10 Del Skrevet 20. november 2024 Vi har hjemmelaget surkål/rødkål, god brun saus eller ribbefett etter hva folk vil ha, gode poteter som skrelles først, tyttebær, medisterpølser. For min del kunne vi godt hatt grønnsaker, men blir aldri det. Anonymkode: 8a9b3...180 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #11 Del Skrevet 20. november 2024 Dampede mandelpoteter, sjysaus (sjy, sjysaus og kremet sjysaus), rødkål og surkål (etter Eivind Hellstrøms oppskrift), rødløksmarmelade, delikatesseløk, medisterkaker, julepølse, tyttebær. Anonymkode: c0909...bd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 20. november 2024 #12 Del Skrevet 20. november 2024 Vi har ribbe fra gris som vi har hatt gående ute på nabo gården. Vi krydder ribba selv. Serverer med hjemmelaget surkål, grove medisterkaker , julepølse , potet, lefse, flatbrød, tyttebær 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #13 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg (vi) spiser ribbe med kokte poteter, fløtesaus og kålrabistappe. Anonymkode: f914d...dab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #14 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er selv fra vestlandet, og her serveres ribbe hos de fleste med skysaus/ kraft, poteter, rødkål/ surkål, rosenkål og eventuelt julepølse og medisterkaker for dem som liker det. Jeg fikk en gang ribbe tilberedt av nordlendinger og det var altså magisk godt 😍 De hadde heller potetmos, og denne var ispedd både fløte og litt kraft fra ribben. Ribben ble krydret av dem, ikke kjøpt ferdig, og de tok på "mye mer enn du tror du trenger". Tilbehør var rødkål og ertestuing. Ertestuing, bønner og banan er vel det eneste av frukt/ grønt jeg ikke spiser, men resten var altså helt fortreffelig og jeg planlegger å prøve meg på det samme her hjemme i år Har dere noe som er spesielt for deres område eller hemmeligheter som gjør det ekstra godt? Hiv inn råd og tips 🎅 Anonymkode: cd276...ec4 De aller fleste i landet krydrer vel ribben selv...? 😳🤔 Anonymkode: 00bb8...376 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #15 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er også fra vestlandet og har hasselbakte poteter, rabbestappe der jeg bruker vesken fra ribben i og krydrer samt en dæsj med følte i, surkål og rødkål og medisterpølser fra slakteren som er dampet og så brunet i stekepannen før servering, jeg slenger svisker i bunnen på pannen der det er veske fra ribben og vann etter damping siste minuttene før jeg skal "svi svoren" og den vesken bruker jeg til å lage brun saus av og serverer sviskene ved siden av.. erterstuing lager jeg sjelden og om jeg gjør det er det fra toropose Anonymkode: 9e9d3...6e7 Er hasselbakte poteter feilskriving av Hasselbackspoteter, eller noe annet? Anonymkode: 00bb8...376 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 20. november 2024 #16 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er selv fra vestlandet, og her serveres ribbe hos de fleste med skysaus/ kraft, poteter, rødkål/ surkål, rosenkål og eventuelt julepølse og medisterkaker for dem som liker det. Jeg fikk en gang ribbe tilberedt av nordlendinger og det var altså magisk godt 😍 De hadde heller potetmos, og denne var ispedd både fløte og litt kraft fra ribben. Ribben ble krydret av dem, ikke kjøpt ferdig, og de tok på "mye mer enn du tror du trenger". Tilbehør var rødkål og ertestuing. Ertestuing, bønner og banan er vel det eneste av frukt/ grønt jeg ikke spiser, men resten var altså helt fortreffelig og jeg planlegger å prøve meg på det samme her hjemme i år Har dere noe som er spesielt for deres område eller hemmeligheter som gjør det ekstra godt? Hiv inn råd og tips 🎅 Anonymkode: cd276...ec4 Spesielt her, er vel selve ribba som kjøpes og saltes ned(pakkes inn i flere kilo salt) i slutten av november. De siste 3-4 dagene før jul, blir saltet fjernet og så ligger den i vann som byttes morgen og kveld for å trekke ut litt av saltet igjen. Da er ribba speket nesten som skinke. Lille julaften kokes ribba, før den stekes i stekeovn i 2-3 timer på julaften og serveres. Ribba blir veldig salt og med helt spesiell smak, men det er også veldig godt. Som tilbehør er det kokte poteter, brun saus med ribbefett, surkål, sossiser(små fleskepølser), grønne erter, gulrøtter, svisker og tyttebærsyltetøy. Ikke spør meg hvor sviskene kommer fra, men det er en tradisjon her, og de søte sviskene er en fin kontrast til det salte kjøttet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 20. november 2024 #17 Del Skrevet 20. november 2024 Pleier å kjøpe relativt dyr fersk ribbe som vi krydrer selv. Serveres poteter, medisterkaker, surkål, tyttebær, lefse, smør, og sennep. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #18 Del Skrevet 20. november 2024 På julaften er det rødkål og surkål, kokte poteter, medisterkaker og julepølse. Ingen saus. Vi ruter og krydrer ribba selv, og langtidssteker den. Resten av året varierer tilbehør; kokte eller ovnsbakte grønnsaker, ertestuing mm. Anonymkode: edd7f...071 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 20. november 2024 #19 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg kommer fra en familie hvor det ikke er så vanlig med ribbe. Er det ribbe i julen så er det en av juledagene, eller i romjulen. Da serveres den med mandelpoteter, sjysaus, rødkål, og av og til svisker. Det blir også servert medisterkaker, medisterpølse og/eller sosisser. Typisk alltid medisterkaker, også varierer det andre mer. I tillegg er det normalt sett kokte gulrøtter og f.eks rosenkål til. «Noe for farge» som det blir sagt. Svin er ikke på toppen av listen hos flere i familien, så det er ofte et alternativ utenom om det trengs. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #20 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De aller fleste i landet krydrer vel ribben selv...? 😳🤔 Anonymkode: 00bb8...376 jeg tror svært mange kjøper ferdigkydret tynnrribbe fra first price faktisk.. og mange osm ikke gjør det vil nok bli overrasket over hvor god den faktisk er. Anonymkode: 9e9d3...6e7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå