Gå til innhold

3åring lyver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min 3åring forteller mange skrøner som ikke stemmer, men i det siste har hun også begynt å svare meg usant. F.eks. etter toalettbesøk spurte jeg om hun hadde tørka seg, og da sa hun først nei, før hun sa "eehh jo, jeg gjorde det". Er det normalt og hvordan formidle at man ikke tolererer lyving?

Anonymkode: 71bc3...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

foreldre som ikke skjønner et barns utvikling er grunnen til at vi i dag har "persilleblader" i aller etninger.. Barnet lyver ikke med vilje, det svarer det de tror du vil høre. Så heller enn å se det som løyn se det som en mulighet til dialog. 

Anonymkode: 45b06...d15

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet sier noe som ikke er fakta, men det lyver ikke. Barn lever her og nå, samtidig som deres her og nå er godt blandet sammen med dagdrømmerier og fantasier. Og så har vi faktoren "hukommelse". De glemmer. Det du sier om tørkingen så virker det jo som hun henter seg inn? På samme måte som hvis din partner spør om du huska å kjøpe melk, du svarer nei, for så å komme på at "JO, jeg kjøpte melk".

Slik jeg ser det er du veldig kjip hvis du anklager barnet for å lyve i den do-hendelsen.

Snakk med barnet på en fin og real måte og senk forventningene dine.

Anonymkode: 66568...d75

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei dette er ikke normalt, har aldri hørt om dette før du bør kontakte media for dette er helt unikt

Anonymkode: 2a336...ed0

🤣🤣🤣🤣

Uff, du kan ikke tulle om dette, tenk om TS tar deg på ordet🙃

Anonymkode: 66568...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min 3åring forteller mange skrøner som ikke stemmer, men i det siste har hun også begynt å svare meg usant. F.eks. etter toalettbesøk spurte jeg om hun hadde tørka seg, og da sa hun først nei, før hun sa "eehh jo, jeg gjorde det". Er det normalt og hvordan formidle at man ikke tolererer lyving?

Det er en treåring du snakker om. Høres ut som din datter er kreativ og smart. Skjønner ikke helt om hun tørket seg eller ikke og hvorfor er det viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, ja, jeg håper da at det er normalt, min 3 åring lyver mye 😂 Han har hus i Spania, en sønn som heter Axel og en pappa som heter Kjell. Ingenting av det er sant, men sånn er det. Jeg spurte om Kjell var kjekk og rik, det var han ikke, så da er ikke det særlig interresant for min del .. Axel døde forresten nylig. 

Tenker bare at han er mye fantasi. Litt spesiell fantasi. Men mye. 

Anonymkode: 2b2f8...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Barn på tre år lyver ikke, de tester ut grenser og reaksjoner hos foreldrene og andre. Din reaksjon gjør at hun tester mer, fordi du viser henne det hun tester deg på og du går fem på tydeligvis. Her må du endre din måte å reagere på. 

Anonymkode: 510d2...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Det er jo en del av utviklingen. Barnehagen sa en gang, tenk hvor mye vi hører som ikke er sant. 

Anonymkode: e3b0e...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...