AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Jeg ønsker innspill, historier og støtte. Jeg har i dag store matutfordringer. I bunnen ligger trolig allergi og mastocytose, og mulig andre immunologiske forstyrrelser. Jeg har alle kryssallergiene som en kan finne fra pollen over til mat, så kommer reaksjoner på melk, oljer og plast på toppen. I tillegg har jeg trolig lav histamintolleranse og kan reagere på histaminrik mat. Fruktsukker kan gi meg intense frostrier, enkelte typer syre gjør meg svimmel, lista av hva jeg kan bli dårlig av virker å være uendelig. Noe mat gir meg store megnder bobbleslim som truer med å få meg til å kaste opp, da sitter jeg stort sett og gulper slimet og holder meg i ro til det gir seg. Jeg har Asperger's, og kan ha perioder med sanseproblemer og som tilknyttes mat. Jeg greier verken spise for kald eller varm mat. Og glemmer å spise mens jeg venter på at den skal få "riktig temperatur". Jeg har problemer med å holde kjøkkenet i orden og med å få igangsatt matlaging. På grunn av en slapp lukkemuskel og mellomgulvsbrokk har jeg problemer med å spise magesekken full, og kan av ubehaget bare glemme å ta opprydding og oppvask rett etter jeg har spist. Noen ganger lar jeg være å spise fordi jeg ikke kommer til å rydde etter meg, dette gjelder spesielt om jeg er i hus med andre mennesker som kan bli irritert på at jeg ikke rydder etter meg med en gang. Jeg har hatt laber økonomi hele mitt voksne liv og har uten unntak holdt meg til små måltidsstørrelser og streng rasjonering av maten så den skal rekke jevnt gjennom uka. Min barndom var med foreldre som ga meg inntrykk av at de forhatte feite mennesker og utsatte meg for trakassering om jeg spiste store posjoner er en del av det som skaper trykk hos meg. Om jeg må velge mellom mat og kjærlighet, velger jeg alltid kjærlighet. I dag får jeg panikk om jeg går på vekta og den viser mer enn dagen før, men jeg greier heller ikke legge på meg uten å følge nøye med på hva jeg gjør med mat og at vekta jevnt går oppover. Jeg er i dag i grei form, ikke så sterk og utholden som jeg trenger for et aktivt liv, corona og andre infeksjoner setter meg stadig tilbake og jeg er dårlig av nye ting i periodene etter å ha hatt virus. Jeg forsøker å fokusere på å komme meg i form, men toleransen min for bevegelse er veldig dårlig, jeg sover 12- 14 timers netter etter svært lite fysisk aktivitet. Å trenge så mye hvile går og ut over hva jeg rekker å spise og gjøre i løpet av en dag. Jeg har egentlig ikke døgnrytne, og bor i et hus med husregler om at det skal være stille om natta, så jeg tar aldri støyende opprydding på kjøkkenet etter kl 23 og lager meg derfor heller ikke mat på natta. Jeg er i dag ei voksen dame og har BMI som tilsvarer grad 1, undervekt. Om en heller forholder seg midje - hofteratio, ser jeg sunn ut. Fastlegen vurderer å henvise meg til kostholdveileder, jeg har vært hos slike før, de er gode på kosthold, men dårlig på å også skjønne alt det andre som forstyrrer matinntaket. Jeg forsøker aktivt å bryte opp mønstrene hodet mitt har lagt på toppen av mat, men føler meg nokså alene i den jobben. Jeg har bare oppfølging fra fastlege. Jeg godtar verken at jeg bare må overse reaksjonene og sansene mine og spise, eller at jeg for all framtid må holde meg unna det jeg reagerer på. Jeg er avvist hos allergilege og hos psykiatrien, jeg er for plaget for det lokale allergisenteret, og sånn går dagene. Anonymkode: 0adb7...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 1 time siden #2 Del Skrevet 1 time siden Kjære trådstarter! Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg