Gå til innhold

Kjeft av sjef for å si lønn til kollega

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sa til en kollega hva jeg hadde i lønn. Vi har nesten lik stilling. Han tjener da mindre enn meg og har klaget til sjefen. 
Jeg fikk kjeft for å ha sagt det,.. normalt? Også litt overrasket at han nevnte meg da vi er flere i teamet og synes det var dårlig gjort, hadde ikke sagt det.

Anonymkode: e9a70...929

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bare har du full rettighet til å diskutere lønn, du kan også sjekke hvem som helst I Norge tjener ved å søke i Skattelistene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg sa til en kollega hva jeg hadde i lønn. Vi har nesten lik stilling. Han tjener da mindre enn meg og har klaget til sjefen. 
Jeg fikk kjeft for å ha sagt det,.. normalt? Også litt overrasket at han nevnte meg da vi er flere i teamet og synes det var dårlig gjort, hadde ikke sagt det.

Anonymkode: e9a70...929

Du burde være stolt over åpenheten din, og at du hjelper en kollega å få høyere lønn! 

Ikke bare er det lov, men snart må arbeidsgiver faktisk opplyse om lønnsspenn selv,ny lov. 

Anonymkode: 93b22...feb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du burde være stolt over åpenheten din, og at du hjelper en kollega å få høyere lønn! 

Ikke bare er det lov, men snart må arbeidsgiver faktisk opplyse om lønnsspenn selv,ny lov. 

Hvordan vil det foregå? Når kommer denne nye loven?

Anonymkode: 048c3...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen har ingenting å være sur over. Kollega burde heller ikke nevnt navnet ditt, men godt mulig det skjedde med en glipp

Anonymkode: f90a4...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det var dårlig gjort av kollegaen din å nevne deg videre. 

Men lønn er en personopplysning. Hvis du jobber i det private har ikke arbeidsgiver rett til uten videre å opplyse om din lønn. Jeg har aldri hørt om det motsatte, du står fritt til å dele den informasjonen. 

Men arbeidsgiver er jo som regel tjent med at arbeidstakere ikke kjenner hverandres lønn. 

Syns der var dårlig håndtert av din leder. 

Du har ikke gjort noe galt!!!

Anonymkode: b20c6...d29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjold skrev (9 timer siden):

Ikke bare har du full rettighet til å diskutere lønn, du kan også sjekke hvem som helst I Norge tjener ved å søke i Skattelistene.

Da må man huske på at inntekten som står i skattelistene på ingen måte gir  informasjon om vedkommendes årslønn. 

Anonymkode: d9dd4...d77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...