MarianneE Skrevet i går, 02:39 #41 Del Skrevet i går, 02:39 Det jeg har lagt merke til er at flere og flere skriver "di" istedenfor "de" 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 02:51 #42 Del Skrevet i går, 02:51 Nå har jeg aldri vært en kløpper i rettskriving, verken på norsk eller engelsk. Men en ting jeg vet jeg alltid tenkte over på skolen, kan aldri huske å ha hatt skikkelig grammatikk på hovedmålet på skolen. I sidemål (nynorsk), og på engelsk og tysk. Men aldri noe på bokmål. Kanskje vi hadde det på de yngre trinnene, og jeg bare ikke husker noe av det. Jeg bruker nå i det minste stor bokstav og punktum 😅 Dog vet jeg at jeg har store problemer med doble bokstaver og generell rettskriving. Selv ordet «doble», der ønsket jeg å skrive «dobble» men får rød strek under seg her, og er merket som feil. Jeg er utdannet med 2 mastergrader fra universitetet. Jeg vil ikke ai at jeg er dum, men det har aldri vært noe jeg har vært god til. Nå har jeg jo begynt å lure i voksen alder på om jeg faktisk kanskje kan ha noe lese og skrivevansker som aldri ble oppdaget. Men av og til er ikke alt en diagnose, kun slik hjernen fungerer. Anonymkode: 34698...d0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 03:08 #43 Del Skrevet i går, 03:08 Fountaine skrev (4 timer siden): Mange som ikke vet forskjellen på et og ett. Heller ikke å eller og. Å så da? 🤡 Anonymkode: 228f6...242 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:23 #44 Del Skrevet i går, 06:23 Det er nok forskjellige grunner. Personlig vil jeg si at jeg er ganske god i grammatikk og rettskriving. Men jeg har alltid vært over snittet interessert i lesing og skriving, og har et godt språkøre. Jeg har studert norsk og engelsk (årsstudium. Jeg er ingen ekspert..), mest pga interesse. Jeg var god i fransk på ungdomsskolen og en periode i livet prøvde jeg å lære meg japansk. Har også lekt meg litt med norrønt. Da får man jo en ganske god forståelse for språk og dets mange bestanddeler. Og man får repetert MYE. Når det er sagt, så sniker det seg innimellom inn en og annen skrivefeil. Norsk er ikke det mest avanserte skriftspråket, men det er ikke det mest logiske heller. Noen regler ER faktisk ganske vanskelige, og til og med jeg brukte litt tid på å forstå noen da jeg studerte norsk. Men alle er jo ikke like interessert i språk, og bruker dermed ikke like mye tid på å vedlikeholde det. Jeg kan sammenligne det litt med matte. Jeg er kjempedårlig i matte, og teller på fingrene. Jeg klarer ikke enkle regnestykker i hodet og må bruke kalkulator. Det har nok noe å gjøre med manglende tilpasning i skolen. Men jeg vet at da jeg gikk på skolen, ville jeg heller sitte lenge med novelleleksa enn matteleksa. Det handlet også om interesse. For jeg er absolutt ikke dum, og kunne nok lært meg matte hvis jeg hadde satt av tid til det. Så jeg forstår de som har andre interesser og ikke gidder lese bøker hele tiden. Jeg jobber som lærer, og det er som flere påpeker, mindre fokus på fag. Jeg har bl.a engelsk på 6.trinn nå, og mange vet ikke når de skal bruke is/are. Da er det jo det jeg må undervise, ikke starte med adverb eller uregelrette verb. Og dét er det igjen ulike grunner til. For min skoles del, er det i et noe belastet område og vi har stor lærermangel. Så da blir kvaliteten i skolen deretter, samt at det blir mest fokus på det psykososiale. Anonymkode: 6c074...2e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:32 #45 Del Skrevet i går, 06:32 For min del skjer det ofte hvis jeg ombestemmer meg angående setningsstruktur, og glemmer å fjerne noen ord. Anonymkode: ed011...01e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:54 #46 Del Skrevet i går, 06:54 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å så da? 🤡 Anonymkode: 228f6...242 Et glass Ett år Anonymkode: ff5d9...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:10 #47 Del Skrevet i går, 09:10 AnonymBruker skrev (10 timer siden): eR det så vik.tig da? hakke du viktigere ting å tenke påå Anonymkode: 99668...db5 Ikke sant. Jeg skriver bra hvis jeg tar meg tid. Men jeg er utlending måtte lære norsk med utgangspunkt i et helt ubeslektet språk. Noen ganger skriver jeg dårlig bare fordi jeg ikke bryr meg kjempe mye om mine stavefeil her. Så for meg handler det om graden jeg bryr meg, eller syntes dokumentet er viktig. Jeg bruker også mobilen når jeg skriver her, det er vanskeligere å være presis på mobil enn PC. Det blir som en sms og får derfor også mye stavefeil. Anonymkode: 0bb9c...69d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #48 Del Skrevet i går, 09:58 Som mange andre skriver her, handler det mye om latskap. I tillegg er det mange som aldri har lest en bok frivillig og dermed mangler mengdetrening i lesing. Jeg skriver langt fra perfekt selv, men klarer å skrive sånn noenlunde rett. Jeg har lest en del bøker i årenes løp, så har fått terpet på språkferdighetene via bøkene. I tillegg prøver jeg alltid å sjekke over det jeg har skrevet før jeg poster. Jeg hater å oppdage "dumme feil" etter at jeg har postet. Når det gjelder hvem som skriver feil, så er min erfaring at det er folk i alle aldre. Mine foreldre og tidligere svigerforeldre har ikke lang utdanning (kun grunnskolen) og alle dem skriver under middels god norsk. Unge mennesker skriver også mye feil, men der tror jeg skriving på dialekt, "SOME-språk" og generelt latskap har mye mer å si. Folk på min alder (middelaldrende) skriver også mye feil. Jeg ser mange som ikke vet forskjell på fjor og fjord, sj og skj-lyden (f.eks sjelden vs skjelden) osv. Jeg kan irritere meg over innlegg med masse skrivefeil, men prøver å ikke bruke energi på det. Jeg prøver å tenke at folk er forskjellige og at alle ikke er like opptatt av rettskriving. Må likevel innrømme at jeg kan bli litt forutinntatt når jeg leser innlegg med mye feil og tenke at vedkommende ikke er "den skarpeste kniven i skuffa", selv om jeg innerst inne vet at rettskriving ikke trenger si noe om hvor intelligent en person er. Anonymkode: 0c4ee...dd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:02 #49 Del Skrevet i går, 10:02 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som mange andre skriver her, handler det mye om latskap. I tillegg er det mange som aldri har lest en bok frivillig og dermed mangler mengdetrening i lesing. Jeg skriver langt fra perfekt selv, men klarer å skrive sånn noenlunde rett. Jeg har lest en del bøker i årenes løp, så har fått terpet på språkferdighetene via bøkene. I tillegg prøver jeg alltid å sjekke over det jeg har skrevet før jeg poster. Jeg hater å oppdage "dumme feil" etter at jeg har postet. Når det gjelder hvem som skriver feil, så er min erfaring at det er folk i alle aldre. Mine foreldre og tidligere svigerforeldre har ikke lang utdanning (kun grunnskolen) og alle dem skriver under middels god norsk. Unge mennesker skriver også mye feil, men der tror jeg skriving på dialekt, "SOME-språk" og generelt latskap har mye mer å si. Folk på min alder (middelaldrende) skriver også mye feil. Jeg ser mange som ikke vet forskjell på fjor og fjord, sj og skj-lyden (f.eks sjelden vs skjelden) osv. Jeg kan irritere meg over innlegg med masse skrivefeil, men prøver å ikke bruke energi på det. Jeg prøver å tenke at folk er forskjellige og at alle ikke er like opptatt av rettskriving. Må likevel innrømme at jeg kan bli litt forutinntatt når jeg leser innlegg med mye feil og tenke at vedkommende ikke er "den skarpeste kniven i skuffa", selv om jeg innerst inne vet at rettskriving ikke trenger si noe om hvor intelligent en person er. Anonymkode: 0c4ee...dd4 Og der såg jeg noen feil med en gang (er sikkert flere også), så retter meg selv: "SOME-språk" og generell latskap har mye mer og si. Anonymkode: 0c4ee...dd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet i går, 10:04 #50 Del Skrevet i går, 10:04 Fountaine skrev (11 timer siden): Mange som ikke vet forskjellen på et og ett. Heller ikke å eller og. Eller når man bruker da og når. 😵 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet i går, 10:05 #51 Del Skrevet i går, 10:05 Har dysleksi og forstår ikke at folk tror noen skriver dårlig med vilje, hadde kjempe komplekser for dette som ung (og synes fremdeles det er ubehagelig). Men jeg ser jo ikke hva verken jeg eller andre skriver feil som regel. Så når jeg ikke ser at noen skriver feil, stopper jeg jo ikke opp og reflekterer over det heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:08 #52 Del Skrevet i går, 10:08 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ekstremt irriterende og lavmål.... Hva var karakterkravet i norsk til lærerstudenter igjen? 3, var det ikke? Anonymkode: 45521...d6b Tuller du? Kreves det ikke mer? Anonymkode: 64edd...10e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet i går, 10:08 #53 Del Skrevet i går, 10:08 Egentlig er det litt morsomt med diskusjoner om rettskriving også på diverse forum, da slenger jeg ofte inn en og annen skirveleif med hensikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #54 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skriver fort på mobil, en bokstav feil og den kan i tilegg rette ord til noe annet. Sjekker ikke rettskriving før post, av uvane. Anonymkode: 810a9...a7a Slurvefeil er noe helt annet. Gjennomførte skrivefeil derimot viser dårlige grammatikalske ferdigheter. Merkelig at slike dårlige ferdigheter blomstrer i forum her på KG og diverse andre steder der det er mest av mennesker som er utdannet ved Livets Harde Skole. På andre forum med spesifikke faglige temaer og høyere utdannelse blant debattantene er rettskrivingen strøken selv om enkelte bokstaver og ord blir feil i farta. Anonymkode: 98d95...239 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23 timer siden #55 Del Skrevet 23 timer siden I dag så jeg et innlegg der noen skulle skrive dronning. Det ble stavet "dråning".... Herregud. Da jeg vokste opp, leste vi bøker på fritiden. Nå ser folk på serier på skjerm, hvis de ikke fordriver tiden med å scrolle blant bildene i sosiale medier. Lite lesing. Da lærer man lite, da. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #56 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg leser mange innlegg både her på Kvinneguiden og på Facebook, der forfatteren av innlegget har dårlig rettskriving. Det er mye orddelingsfeil, rot med enkel og dobbel konsonant, blander inn dialekt, begynner ikke setninger med stor forbokstav og bruker ikke avsnitt. "Alle" har ikke dysleksi, så hva er grunnen? Anonymkode: ff5d9...a6d Veldig mange har det, det er den vanligste lærevansken vi har. Det er stor grad av underdiagnositsering også, spesielt blant den godt voksne befolkningen over 35. For ikke å snakke om DLD (språkvansker) som også kan spille inn. Veldig få får diagnosen. Tenker du at folk skriver feil på gøy? Anonymkode: e4600...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 23 timer siden #57 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mangelen på «smarthet» følger brukeren hele tiden. Har vedkommende først begynt å skrive sløvt, vet man hvem det er om vedkommende skriver anonymt og. Du vill hit du ikke sant d vill være kult å skriVe sånn hær sant Anonymkode: bb1ae...8a1 Morsom den.. og utrolig nok like lettlest som vanlig skrift. Jeg mistenker at alle som kan lese forstår dette og ikke bare certain people..🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #58 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har du hørt om autokorrekt? Ikke det nei, da bør du søke det opp og se hvor mye tull den lager til. Da ser man over før man trykker på "send"! AnonymBruker skrev (11 timer siden): En annen sak er mange som skriver på «dialekt» ikke gidder å skrive norsk men bruker sms. Språk og kebabnorsk. Finnes mange variabler over temaet. Der norsken er for dårlig, lar jeg bare være å lese fremfor å irritere meg eller å lage en tråd på temaet. Anonymkode: 3ccc7...5c0 Vi er mange som brenner for det norske språket og om ikke folk gjør en innsats så ødelegger vi det som er vår identitet. Derfor lar jeg ikke sånn gå. Anonymkode: 406a6...91c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #59 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å så da? 🤡 Anonymkode: 228f6...242 OG så da.. Anonymkode: 406a6...91c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 23 timer siden #60 Del Skrevet 23 timer siden Folk leser for lite bøker. Spesielt barn og ungdom burde lese mye mer. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå