Sarah1 Skrevet 19. november 2024 #21 Del Skrevet 19. november 2024 Tror nok mye av grunnen er at ungdommene begynner tidlig å skrive til hverandre på SoMe på dialekt, flesteparten av voksne gjør nok det også, inkl meg selv. Merker at det ødelegger rettskrivingen til tider. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #22 Del Skrevet 19. november 2024 Ser bare på barna mine. Det virker som det er lite fokus på det på skolen. Da jeg gikk på skolen ble vi drillet i dette. Hadde vi O-fag prøve fikk vi til og med rød strek om vi hadde skrevet ordet steppelandskap feil. Anonymkode: 533c9...3cd 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #23 Del Skrevet 19. november 2024 Sarah1 skrev (1 minutt siden): Tror nok mye av grunnen er at ungdommene begynner tidlig å skrive til hverandre på SoMe på dialekt, flesteparten av voksne gjør nok det også, inkl meg selv. Merker at det ødelegger rettskrivingen til tider. Mange av oss har også skrevet nynorsk hele livet. Men nynorsk er ikke så populært i voksenlivet, spesielt ikke på KG Anonymkode: 99668...db5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #24 Del Skrevet 19. november 2024 Og så er det jo strengt forbudt å rette på skrivefeil på diskusjonsforumer. Det kunne jo faktisk vært til hjelp og oppklarende for en del. Anonymkode: 58017...2ea 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #25 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og så er det jo strengt forbudt å rette på skrivefeil på diskusjonsforumer. Det kunne jo faktisk vært til hjelp og oppklarende for en del. Anonymkode: 58017...2ea En mer skremmende ting er at jeg kjenner lærere som har fått beskjed om å ikke rette på barna også. Anonymkode: ef998...970 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #26 Del Skrevet 19. november 2024 Skriver fort på mobil, en bokstav feil og den kan i tilegg rette ord til noe annet. Sjekker ikke rettskriving før post, av uvane. Anonymkode: 810a9...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #27 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leser mange innlegg både her på Kvinneguiden og på Facebook, der forfatteren av innlegget har dårlig rettskriving. Det er mye orddelingsfeil, rot med enkel og dobbel konsonant, blander inn dialekt, begynner ikke setninger med stor forbokstav og bruker ikke avsnitt. "Alle" har ikke dysleksi, så hva er grunnen? Anonymkode: ff5d9...a6d Hva er grunnen til at du selv ikke har perfekt grammatikk? Les det andre avsnittet ditt og se om du synes det flyter fint og høres helt riktig ut. Anonymkode: c93e9...839 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #28 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og så er det jo strengt forbudt å rette på skrivefeil på diskusjonsforumer. Det kunne jo faktisk vært til hjelp og oppklarende for en del. Anonymkode: 58017...2ea Føler det mest, fordi noen bare retter av hersketeknikk. Det er også sosialt tonedøft å rette noen uten å kommentere det som står. Noen kan si, huff jeg er så trist å lei av å ha det vondt. Om noen da sier trist OG lei, ikke å. Så virker du jo relativt empatiløs. Det er nettop den type retting jeg ser, å da blir det så unyttig. Den skrivefeilen er ikke viktigere enn at de har det vondt. Anonymkode: 810a9...a7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 19. november 2024 #29 Del Skrevet 19. november 2024 Dette begynte egentlig da PC ble litt mer vanlig blant hvermandsen, stavekontrollen er ofte på engelsk i utgangspunktet og da blir det lett engelsk ord deling når den blir direkte oversatt til norsk, dette har jeg opplevd selv da jeg rota litt med dynamiske nettsider, jeg måtte ofte inn og korrigere enkelte ord i oversettelsen til norsk, siden de fleste bruker autokorrekt blir det mye rart, men hvordan her blir til hær eller hva blir til hav aner jeg ikke, men jeg tror ikke vi skal skylde på autokorrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 19. november 2024 #30 Del Skrevet 19. november 2024 Rettskriving hadde me prøver i på barneskulen i norsk. Rettskriving er ein utdøyande kunst 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 19. november 2024 #31 Del Skrevet 19. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og så er det jo strengt forbudt å rette på skrivefeil på diskusjonsforumer. Det kunne jo faktisk vært til hjelp og oppklarende for en del. Anonymkode: 58017...2ea At det skulle vært forbudt støtter jeg fullt ut men det burde være krav om at man skriver med offisiell målform og ikke dialekt, dialekt finnes kun muntlig og ikke skriftlig. Endret 19. november 2024 av bvp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #32 Del Skrevet 19. november 2024 Sefanja skrev (38 minutter siden): Det er ofte de eldre som sliter med dette. Det behøver ikke være en diagnose heller. Å/og, skj/ kj, viss/visst/hvis og da/når er de skrivefeilene jeg legger merke til oftest. Langt fra bare de eldre, unge mennesker verken snakker eller skriver godt og etter gammelt av riktig norsk. De typiske ordene er skal vi gå på sjino? Altså kino. Så, sk, og di andre s og k lydene er helt borte fra enkeltes språktrening. Det verste er når slike språkdøve kommer og leser eller snakker på nyhetene eller på radio, der feilen i språket blir veldig tydelig. Så har du motpolen Valentina Baisotti heller hvordan hun skriver navnet sitt?) Et menneske med et veldig godt språk! Dagsrevyen og NRK har gjort et godt valg der med å ta henne inn. Anonymkode: 3ccc7...5c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 19. november 2024 #33 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Langt fra bare de eldre, unge mennesker verken snakker eller skriver godt og etter gammelt av riktig norsk. De typiske ordene er skal vi gå på sjino? Altså kino. Så, sk, og di andre s og k lydene er helt borte fra enkeltes språktrening. Det verste er når slike språkdøve kommer og leser eller snakker på nyhetene eller på radio, der feilen i språket blir veldig tydelig. Så har du motpolen Valentina Baisotti heller hvordan hun skriver navnet sitt?) Et menneske med et veldig godt språk! Dagsrevyen og NRK har gjort et godt valg der med å ta henne inn. Anonymkode: 3ccc7...5c0 Ja, det gjelder kanskje alle aldre? Akkurat uttalen av kj/ skj har vært ett problem lenge. I Osloskolen ble det satt fokus på i mellomkrigstiden. Når det gjelder språkvansker, er ikke det like ille som skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 19. november 2024 #34 Del Skrevet 19. november 2024 Jeg er språkdyktig. Jeg behersker både norsk, engelsk, svensk, italiensk og russisk. Jeg bemerker meg at norsktalende begynner å sette sammen norsk som engelsk. Verden blir mer og mer global, så alle heller mot engelsk. Når det kommer til norsk så er orddelingsfeil en konsekvens av engelsk. De deler ord. Og så har man de med dysleksi, og også har man de som ikke bryr seg osv. ikke bruk tid på å irritere deg over det. Språk utvikler seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 19. november 2024 #35 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Man leste mer før, man pugget mer før, det var mer disiplin i skolen. Og man kunne nærmest ta det for gitt at læreren selv hadde godt språk. Anonymkode: ef998...970 Når var dette? Fysisk straff/ disiplin ble forbudt i 1936. Definer gjerne godt språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 19. november 2024 #36 Del Skrevet 19. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Langt fra bare de eldre, unge mennesker verken snakker eller skriver godt og etter gammelt av riktig norsk. De typiske ordene er skal vi gå på sjino? Altså kino. Så, sk, og di andre s og k lydene er helt borte fra enkeltes språktrening. Det verste er når slike språkdøve kommer og leser eller snakker på nyhetene eller på radio, der feilen i språket blir veldig tydelig. Så har du motpolen Valentina Baisotti heller hvordan hun skriver navnet sitt?) Et menneske med et veldig godt språk! Dagsrevyen og NRK har gjort et godt valg der med å ta henne inn. Anonymkode: 3ccc7...5c0 Det du beskriver er veldig østlandsk. Østlandsk er veldig tidligere preget av dansk og nå av latskap. De gidder ikke uttale fulle ord og setninger. et eksemplel : It is, It’s. Latskap,lettere språk Slik er det engelske språk også blitt og verden adopterer det. Endret 20. november 2024 av Macro 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #37 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Og så er det jo strengt forbudt å rette på skrivefeil på diskusjonsforumer. Det kunne jo faktisk vært til hjelp og oppklarende for en del. Anonymkode: 58017...2ea Amen! Vis meg gjerne skrivefeilene mine, for jeg vet de jo ikke selv😅 Og alle særskrivingsfeilene de skylder jeg på engelsk, samtidig som hele den eldre garde skriver kjempe bra, kjempe flott osv. Merker selv at setningene lett blir ufullstendige fordi man skriver for mye slik man snakkar. Og til dere som ikke sier det er så nøye, så er dere dårlige forbilder på dette området «også» 😜 Anonymkode: 7bbc1...9df 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 20. november 2024 #38 Del Skrevet 20. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Amen! Vis meg gjerne skrivefeilene mine, for jeg vet de jo ikke selv😅 Og alle særskrivingsfeilene de skylder jeg på engelsk, samtidig som hele den eldre garde skriver kjempe bra, kjempe flott osv. Merker selv at setningene lett blir ufullstendige fordi man skriver for mye slik man snakkar. Og til dere som ikke sier det er så nøye, så er dere dårlige forbilder på dette området «også» 😜 Anonymkode: 7bbc1...9df Og så vet man at man skriver totalt annerledes i en uformell setting(KG) og til feks. sjefen😅 Endret 20. november 2024 av Macro Skrivefeil. Riktig tråd for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 20. november 2024 #39 Del Skrevet 20. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg leser mange innlegg både her på Kvinneguiden og på Facebook, der forfatteren av innlegget har dårlig rettskriving. Det er mye orddelingsfeil, rot med enkel og dobbel konsonant, blander inn dialekt, begynner ikke setninger med stor forbokstav og bruker ikke avsnitt. "Alle" har ikke dysleksi, så hva er grunnen? Anonymkode: ff5d9...a6d Skjermtastatur og kalde fingre, små skjermer, dårlig tastatur osv. Jeg veksler mellom telefon, iPad og laptop. Laptopen har dårlig tastatur hvor en del taster er trege, mellomromtasten virker bare i den ene siden. Da forsvinner fort en dobbel konsonant, eller andre tegn kommer heller ikke med. Jeg sjekker før jeg poster, men det hender fort noen glipp. I dialekten min er det mange a-endinger som døra, avisa, klokka, og det er vel tillatt i bokmål, men jeg er ikke konsekvent, så det blir også litt døren, avisen og klokken. Det er vanskelig å være perfekt, men jeg prøver å gjøre meg forstått. Endret 20. november 2024 av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #40 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg arbeider med politiske dokumenter men gidder ikke å rette meg selv på sosiale medier. Skriver på telefonen og har 4 forskjellige språk, og det blandes noen ganger. Syns ikke det er så viktig. Anonymkode: d2772...da4 Gratulerer- med fire språk når du på denne lille teksten ikke klarer å unngå 2 skrivefeil....det skal alltid være komma foran men. Så heter det synes og ikke syns. Anonymkode: adc8e...63c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå