Gå til innhold

Hvilken elbil skal jeg velge?


AlternativX

Anbefalte innlegg

BZ4X og tilsvarende Lexus ser pen ut men er elendig å bruke. Kanskje hvis du bare kjøre lokalt og kan lade 100% hjemme.

Anonymkode: 03259...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den har jeg bare sittet i, aldri kjørt. Har du prøvd den? Prisene er jo helt ok.

Anonymkode: 90571...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (På 19.11.2024 den 22.38):

Vurderer å bytte til elbil med firehjulstrekk. Har nå kia ev6 rwd. Pendler ca. 500 km i uka. Har nå kjøpt meg hytte, med litt mer krevende veier/bakker på vinterstid. Jeg er alene, så ikke behov for stasjonsvogn, men plass til ski/sekk osv. Det jeg skulle ønske var bedre på bilen jeg har nå er frontlysene, stereoanlegget og at bagasjerommet ikke skråer bak. Er også lett for at sensorene snør igjen ved kjøring, slik at cruisekontroll ikke fungere.

Noen tips? Skulle helst ikke gått over 500 000 kr.

Zeekr X, Xpeng G6 eller Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å nevne er at Tesla ikke krever service. Toyota er jo helt gale på det. De tjener masse på at du må ha elbilen på "service" hvert år. Har hittil ikke hatt noe behov for "service" på min tesla 3 ila 70.000 km. Service på bremser (ta bort rust) kan du velge i innebygget service-modus i tesla.

Anonymkode: 03259...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Verdt å nevne er at Tesla ikke krever service. Toyota er jo helt gale på det. De tjener masse på at du må ha elbilen på "service" hvert år. Har hittil ikke hatt noe behov for "service" på min tesla 3 ila 70.000 km. Service på bremser (ta bort rust) kan du velge i innebygget service-modus i tesla.

Anonymkode: 03259...907

Er mer enn bare bremser under selv en elbil, som trenger ettersyn. Og det gjør du pinadø ikke via skjermen på dashbordet!

Anonymkode: 3d747...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en EV6 AWD her.

Først og fremst er bilen mye tyngre enn min forrige bil og det merkes på glatt føre. Bremsing er mye vanskeligere, men om en bremser rolig i snømodus så bruker han mest mulig rekurpasjon og det funker faktisk overraskende greit. Bremsing i normalmodus fra 30km/t tok 12 meter. Samme bremsing i snømodus kun 4 meter. 

Jeg synes at støttesystemene gjør en fantastisk jobb. Vrir jeg rundt på rattet og begynner bilen å skli litt til siden, så retter den fort opp igjen. Så her er det bare å holde seg rolig. System gasser også på hjulene ved behov, så her er det kompleks samspill mellom bremsing og gassing av enkelte hjul.

Med firehjulsdrift kommer du alltid i gang, selv i bratte og glatte bakker +10% helning. Akkurat den biten er imponerende. Testet en tesla og en BMW ix på samme helning men de klarte ikke den. 

Jeg synes EV6 er en flott bil. 

Anonymkode: 6d423...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (På 19.11.2024 den 22.38):

Vurderer å bytte til elbil med firehjulstrekk. Har nå kia ev6 rwd. Pendler ca. 500 km i uka. Har nå kjøpt meg hytte, med litt mer krevende veier/bakker på vinterstid. Jeg er alene, så ikke behov for stasjonsvogn, men plass til ski/sekk osv. Det jeg skulle ønske var bedre på bilen jeg har nå er frontlysene, stereoanlegget og at bagasjerommet ikke skråer bak. Er også lett for at sensorene snør igjen ved kjøring, slik at cruisekontroll ikke fungere.

Noen tips? Skulle helst ikke gått over 500 000 kr.

Toyota BZ4X utrolig sikker bil på alle måter, kanskje den beste på kjøreegenskaper på snø og dårlig føre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 11.46):

Er mer enn bare bremser under selv en elbil, som trenger ettersyn. Og det gjør du pinadø ikke via skjermen på dashbordet!

Anonymkode: 3d747...d4d

Sprøyt, tesla har ypperlig service-modus der du kan sjekke de fleste feil og også teste batteriet.

Tror du toyta masserer batteriet hvert år? På ice-biler trenger man selvsagt oljefilter/motorolje og kjølevæske byttet. Men også det kan man gjøre selv.

Anonymkode: 03259...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sprøyt, tesla har ypperlig service-modus der du kan sjekke de fleste feil og også teste batteriet.

Tror du toyta masserer batteriet hvert år? På ice-biler trenger man selvsagt oljefilter/motorolje og kjølevæske byttet. Men også det kan man gjøre selv.

Anonymkode: 03259...907

Fint du nevner nettopp Tesla, for de er på desidert sisteplass i siste oversikt fra tyske TÜV! Nettopp pga mangel på service, ettersyn og vedlikehokd. Hvor stor nytte har man egentlig av det dilldallet de har putta i bilen?

Anonymkode: 3d747...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 15.08):

Elbiler er ofte ræva på snø.

De er ofte designet med all vekt MELLOM akslene, som er utrolig digg på vanlig sommerføre, men skaper trøbbel når du egentlig trenger vekta på drivhjulene.

Så 4 hjulstrekk er faktisk mere nødvendig på elbil enn gamle fosilbiler. Vi lever i ett land som har litt ujavnt veivedlikehold. 

Anonymkode: 9f3b1...0fb

Du må nesten se på ordentlig testing. Testene fra TUF viser jo at elbiler er bedre i 8/10 tester på vinterføre. 

Anonymkode: bebb7...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 20.08):

Fint du nevner nettopp Tesla, for de er på desidert sisteplass i siste oversikt fra tyske TÜV! Nettopp pga mangel på service, ettersyn og vedlikehokd. Hvor stor nytte har man egentlig av det dilldallet de har putta i bilen?

Anonymkode: 3d747...d4d

Har du faktisk lest testen?
Testen viste at på 2-3 år var Tesla dårlig, men1, 4,5,6,7,8,9,10 år er det KUN tyske biler 🤣
I testen sto det at bremser var en helt sentral del av karakteren og det var fordi folk ikke hadde gjort noe med bremseklosser eller bremseskiver på 3 år. De har altså brukt bremsene feil i flere år og de la de inn som et produktfeil xD
Tar du vekk disse bremseprobleme (som er brukerfeil selvfølgelig!!) så havner den på 3 plass totalt :D

Anonymkode: bebb7...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du faktisk lest testen?
Testen viste at på 2-3 år var Tesla dårlig, men1, 4,5,6,7,8,9,10 år er det KUN tyske biler 🤣
I testen sto det at bremser var en helt sentral del av karakteren og det var fordi folk ikke hadde gjort noe med bremseklosser eller bremseskiver på 3 år. De har altså brukt bremsene feil i flere år og de la de inn som et produktfeil xD
Tar du vekk disse bremseprobleme (som er brukerfeil selvfølgelig!!) så havner den på 3 plass totalt :D

Anonymkode: bebb7...0ee

Men det er ikke gøy å lese forutsetninger for tester når det ikke underbygger egne meninger. 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Video av Kia EV6 bakhjulstrekker på vinterføre opp en bratt bakke på sørlandet. Spol frem til ca. 13 minutter

Overraskende fremkommelighet, og antagelig overlegent noe med fossil drivlinje og trekk på en aksel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du faktisk lest testen?
Testen viste at på 2-3 år var Tesla dårlig, men1, 4,5,6,7,8,9,10 år er det KUN tyske biler 🤣
I testen sto det at bremser var en helt sentral del av karakteren og det var fordi folk ikke hadde gjort noe med bremseklosser eller bremseskiver på 3 år. De har altså brukt bremsene feil i flere år og de la de inn som et produktfeil xD
Tar du vekk disse bremseprobleme (som er brukerfeil selvfølgelig!!) så havner den på 3 plass totalt :D

Anonymkode: bebb7...0ee

Da synes jeg du skal opplyse Tyskerne om en slik feil i regnestykket deres, som DU mener er feil! Hva med resten da? Hjulpppheng? Eller er de fritatt fra å ha det? Og lysfeil?

Anonymkode: 3d747...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...