Gå til innhold

Vondt i nakken hele tiden i over 1 år? Kronisk vondt i nakken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan det skyldes? Er redd dette er noe jeg må leve med livet ut og er bare 25år. Har noen operert? 

Anonymkode: a3495...365

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært hos fysioterapeut eller manuellterapeut? 

• Nyttig 1
Skrevet

Du må neppe leve med smerter, men mulig at du må trene regelmessig for å holde det borte (vi er mange i den gjengen). Du bør til fysioterapeut for å lære å trene på en slik måte at du blir bedre. Det kan ta lang tid, flere måneder, men ikke gi opp.

Anonymkode: 7e64a...770

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva kan det skyldes? Er redd dette er noe jeg må leve med livet ut og er bare 25år. Har noen operert? 

Hvor for har su ikke forlenget gått til lege og blitt undersøkt? Helt bortkastet energi å gå så lenge og ha vondt. 
Har du gjort noe som kan ha gitt deg disse smertene? Vært i ulykker el.?

Anonymkode: 99d77...bf7

• Liker 2
Skrevet

Dra til fysio og få hjelp til å løse opp musklene, psykomotorisk fysioterapi er gull for de tar tar i spenninger som forårsaker smerter.

Anonymkode: 09c3b...55b

Skrevet

Mannen min har hatt nakkevondt i mer enn ti år nå. Fysioterapeuter og leger har ingenting annet å tilby ham enn spesifikke treningsråd. Ingenting har endret noe.

Anonymkode: eb473...2b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/styrketrening-reduserer-nakkesmerter
Du utfører de øvelsene her. 3 ganger i uka, som det står. Du begynner med overkommelige vekter, du ber om bistand til riktig teknikk dersom du ikke har løftet vekter før, og så øket du vektene gradvis over tid. Men fokuset er ikke primært på progresjon, fokuset er på forebygging.

Og i hverdagen så øver du på å tenke «er jeg anspent nå?» Øv på å legge inn det spørsmålet, kjenne etter, og så avspenne hele dagen gjennom. Begynn med 2-3 ganger i timen, og trapp ned når du lærer deg å avspenne.

Anonymkode: 28ff6...0b0

Skrevet

Det første du BØR gjøre TS om du ikke har gjort det alt er å bli utredet for å finne ut hvor smerten kommer fra, noen har nakkesmerter fordi de er plattfot liksom, det er greit å finne ut hvorfor FØR man skakker om trening og potensielle forebyggende greier, medisiner osv osv.. Den beste til å hjelpe deg på vei er kanskje en med henvisningsrett til MR, det trenger ikke være lege men kan være andre spesialiseerte som f.eks kiropraktor

Anonymkode: 3bb26...54f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som over…bli undersøkt først. Firda fysikalske på Vestlandet er spesialiserte på nakkeskader. Man kan være født med feks instabilitet; trenger ikke være utsatt for noe ulykke mm. De vil kunne hjelpe med trening/rehabilitering. Man bør ikke la hvem som helst behandle en skadet nakke.

Anonymkode: 08337...651

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det kan være noe så enkelt som mobilbruk, som gir nakkevondt. Prøv å legge den fra deg en ukes tid for å se om det er bedring.

Anonymkode: 3c5ff...d6b

Skrevet

Jeg følger han her på YouTube: 

@vungocson6192

En kiropraktor med veldig bra tips mot nakke og hele pakka. 
Et eksempel:

Anonymkode: c75d9...69a

Skrevet

Høres rart ut, men ta allergitest.

Jeg har brukt tusenvis på naprapat pga vond nakke. Tok allergitest pga en helt annen plage. Da jeg kuttet ut det jeg ikke tålte, som i tillegg er en ganske uvanlig allergi, forsvant alle plagene jeg hadde med nakken.

Anonymkode: ee127...288

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det viktigste spørsmålet er: Har du fått noen med utdanning til å undersøke nakken din? Det er liksom det første skrittet da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...