Gå til innhold

Ønsker ikke kreftbehandling, hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min far har nylig fått kreftdiagnose. Han har vært aktiv hele livet og bor «der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Han ønsker ikke behandling, og dette respekterer vi rundt. Det er ikke snakk om noe ekstrem holdning (ingen religion eller andre overbevisninger). Det er enkelt og greit fordi han vil være hjemme og leve sitt enkle liv i naturens omgivelser med familien rundt seg, fremfor ett liv inn og ut av sykehus. Han er helt inneforstått med at han muligens kunne fått mange år ekstra med behandling, men han vet også at kroppen aldri vil bli det samme igjen, og han vil ikke ødelegge den tiden han har igjen i jakten på håpet om mer tid. Spesielt siden han ikke ser noe poeng i livet om han ikke har helse til å leve livet (som for han er å gå i naturen).

Problemet er at dette ikke blir godtatt av helsevesenet. Dem sier at dem har hjelpeplikt, og at dem ikke kan la noen dø når det kanskje finnes håp for å redde dem. Han svarer med at han ikke kommer til å møte opp. Helsevesenet svarer med trusler om økonomiske kostnader (uteblitt avtale m.m) og henting med ambulanse.

Er dette riktig? Er det ulovlig å si nei til kreftbehandling i Norge? Eller er det bare kreftlegen hans som prøver å overbevise ham for å slippe å ha det på samvittigheten sin? (Kanskje han ikke forstår at far har funnet fred med valget sitt?)

Anonymkode: b5bf6...998

• Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er jeg spent på hvilke svar du får. Ingen erfaring, men har tenkt tanken om jeg skulle få kreft så er det ikke alle typer jeg kunne tenke meg å prøve å bekjempe. Om det gir meg et pr ekstra pga behandling jeg blir dårlig av så er det ikke verdt det. 

Anonymkode: c7e53...1a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er dette riktig? Er det ulovlig å si nei til kreftbehandling i Norge? Eller er det bare kreftlegen hans som prøver å overbevise ham for å slippe å ha det på samvittigheten sin? (Kanskje han ikke forstår at far har funnet fred med valget sitt?)

Selvsagt kan du si nei, du bestemmer selv over deg selv! 

Anonymkode: 0b259...293

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke riktig. Man har lov til å avstå fra behandling så lenge man er samtykkekompetent.

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min far har nylig fått kreftdiagnose. Han har vært aktiv hele livet og bor «der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Han ønsker ikke behandling, og dette respekterer vi rundt. Det er ikke snakk om noe ekstrem holdning (ingen religion eller andre overbevisninger). Det er enkelt og greit fordi han vil være hjemme og leve sitt enkle liv i naturens omgivelser med familien rundt seg, fremfor ett liv inn og ut av sykehus. Han er helt inneforstått med at han muligens kunne fått mange år ekstra med behandling, men han vet også at kroppen aldri vil bli det samme igjen, og han vil ikke ødelegge den tiden han har igjen i jakten på håpet om mer tid. Spesielt siden han ikke ser noe poeng i livet om han ikke har helse til å leve livet (som for han er å gå i naturen).

Problemet er at dette ikke blir godtatt av helsevesenet. Dem sier at dem har hjelpeplikt, og at dem ikke kan la noen dø når det kanskje finnes håp for å redde dem. Han svarer med at han ikke kommer til å møte opp. Helsevesenet svarer med trusler om økonomiske kostnader (uteblitt avtale m.m) og henting med ambulanse.

Hadde nok tatt en telefon til statsforvalteren og varslet dem om denne oppførselen. 

Anonymkode: 06e72...211

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut at legen presser på såpass mye? Her må det være informasjon som mangler. Kanskje far har misforstått noe angående behandlingen eller ikke har fortalt deg hele historien?

Anonymkode: 58457...b5a

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må erklæres å ikke være samtykkekompetent isåfall, og lege må lage vedtak om tvang for hver eneste ting man skulle tvinges til. 

Jeg tenker dere kan ta kontakt med jurist for eksempel for å få hjelp og råd! 

Anonymkode: b0c8b...b13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en kreftform som kan kureres og har god prognose vil det være helt høl i hue Å ikke ta imot behandling. Hvis faren din tror at han bare «plutselig segner om og dør omkranset av gran og furu» dersom han avstår fra behandling kan han ta meget feil. Dette kan være en lang og pinefull død og kreften kan ha spredt seg til andre organer og skape komplikasjoner og et mer komplisert og akutt sykdomsforløp enn dersom man hadde stolt på legene. 
Men hva vet jeg;-)

Anonymkode: 43365...178

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sykehus, og man har ikke hjemmel til å tvinge på noen kreftbehandling. Jeg er stadig borti pasienter som ikke ønsker behandling, og selv om det i enkelte tilfeller frarådes kan man ikke tvinge pasienten. Og om pasienten ombestemmer seg på et senere tidspunkt så står man der med åpne armer og tar fatt på behandlingen da. Jeg ville absolutt klaget til et høyere nivå for dette høres ut som behandlere som tråkker langt over streken.

Anonymkode: be39d...d04

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det uriktige her kan ikke være noe annet enn trådens innhold.

Skulle det dog likevel ha noen rot i virkeligheten så finnes Statsforvalteren, nettopp for slike saker.

Anonymkode: 4c7f6...7f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesj dette er bare trusler fra dem. Faren din kan leve helt fint i fred for de folkene, de har ikke lov til dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis dette er en kreftform som kan kureres og har god prognose vil det være helt høl i hue Å ikke ta imot behandling. Hvis faren din tror at han bare «plutselig segner om og dør omkranset av gran og furu» dersom han avstår fra behandling kan han ta meget feil. Dette kan være en lang og pinefull død og kreften kan ha spredt seg til andre organer og skape komplikasjoner og et mer komplisert og akutt sykdomsforløp enn dersom man hadde stolt på legene. 
Men hva vet jeg;-)

Jaha, for ingen som får behandling får spredning, smerter, komplikasjoner osv?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han ikke avbestiller allerede oppsatte timer får han gebyr som alle andre, så det er ikke noen egentlig trussel. Han må bare si ifra seg timene.

Å bli hentet med ambulanse skjønner jeg ikke. Hvis han er samtykkekompetent er han i sin fulle rett til å avstå fra behandling. 

Kreftlegen har garantert vært med på at folk nekter behandling før, og tar det neppe personlig på sin samvittighet. Hvis de presser er det mer fordi de er usikre på om din far faktisk har forstått konsekvensen av valget. Langt fra all behandling er så tøff som faren din ser for seg, og motsatt kan det være at ved å avstå behandling så får han potensielt et miserabelt liv med mindre mulighet til å gjøre det han ønsker. 

Det finnes også mange mellomvarianter, feks avstå fra den behandlingen som er tøffest, men fremdeles gi symptomlindrende behandling med mål om et friskeste mulig liv lengst mulig med minst mulig sykehus. Det er langt fra all behandling som ødelegger kroppen slik at man ikke kan være ute.

Her er det store muligheter for at kommunikasjonen har gått skeis. Har faren din hatt med seg noen på timene på sykehuset? 

Anonymkode: 90bb9...f15

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår tankegangen til faren din, men tenker det kanskje er lurt om han har med seg en (rolig og fornuftig) person til legetimene så dere kommer fram til en løsning. De kan ikke tvinge på faren din behandling nei, men det må jo være noe som har skåret seg i kommunikasjonen her.

Og for din fars del vil det være en stor fordel å ha et greit forhold til behandlende leger, for det er veldig sannsynlig at han vil trenge palliativ behandling og smertelindring med tiden. De færreste kreftpasienter er så heldige at de bare sovner stille inn eller får et kvikt og effektivt hjerteinfarkt mot slutten.

Anonymkode: 1ea04...b5b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg jobber i hjemmesykepleien, og vi har hatt flere tilfeller av brukere som ikke har ønsket behandling. Man har så klart rett til å bestemme dette selv. Helsevesenet sin plikt her er å gi riktig informasjon og kan anbefale behandling på det sterkeste, men har ikke lov å «tvinge» noen som er samtykkekompetent. 

Anonymkode: 1e0cc...777

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legen kan ikke tvinge din far til behandling, men samtidig så må legen være sikker på at din far forstår konsekvensene av å si nei til behandling. Fastlegen til din far må på banen her, tenker jeg. Dersom han takker nei, som har har rett til, så må det lages en plan for palliativ behandling. 

Jeg vet om flere kreftpasienter som ikke vil/ville behandles, men dette har vært mennesker som har hatt kreft 1 eller 2 ganger og er i en alder der de ikke orker flere runder med cellegift, operasjoner ect. 

Håper din far får den hjelp og støtte han ønsker for sitt liv og at dette ikke er snakk om en krefttype som har høy overlevelsestatestikk. Det ville vært trist, syns jeg. Men jeg respekterer andres valg. 

Anonymkode: f44dc...d8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han timer så avbestiller han innen den tiden de krever for å unngå gebyrer. Får han tildelt timer på kortere varsel enn det så kan de ikke kreve gebyr.

De kan ikke tvinge på ham behandling. 

Min svigerfar dro på ferie i ett halvt år før han kom hjem og ble innlagt på lindrende enhet og døde. 

Anonymkode: 4bdbf...c8d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt legen kan gjøre er å tilby behandling, så kan pasienten velge å ta i mot eller ikke. Han kan selvfølgelig ikke bli tvunget! Bare avlys alle oppsatte timer og ikke gidd å bruke mer tid på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men hva vet jeg;-)

Du vet tydeligvis ikke så mye. Behandling kan også være lang og smertefull. Verre en kreften faktisk.

Hilsen ei som så sin far pines igjennom smertefull behandling for ingenting.

Anonymkode: 8af11...c23

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...