AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Hei! Finnes det muligheter for å montere kupé og motorvarmer som ikke må kobles til noe for å fungere? Jeg har ikke tilgang på stikkontakter ute på jobb og må ofte parkere forskjellige steder eller ute hos kunder. Et system som må kobles til strøm er derfor uten funksjon for meg. Kjører en Mercedes suv fra 2014. Anonymkode: 439f3...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Ebersprächer evnt webasto da de to går på bensin/diesel fra drivstofftanken, men det er dyrt å få ettermontert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden C-girl skrev (5 minutter siden): Ebersprächer evnt webasto da de to går på bensin/diesel fra drivstofftanken, men det er dyrt å få ettermontert. Hvor dyrt snakker vi? Anonymkode: 439f3...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Webasto 🥰 Stiller den bare inn på avreisetidspunkt, så er bilen varm inni og isfri utenpå når jeg skal kjøre. Aner dessverre ikke hva ettermontering koster. Anonymkode: 0647c...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Webasto 🥰 Stiller den bare inn på avreisetidspunkt, så er bilen varm inni og isfri utenpå når jeg skal kjøre. Aner dessverre ikke hva ettermontering koster. Anonymkode: 0647c...fd3 Herlig. Hva kjører du? Anonymkode: 439f3...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Herlig. Hva kjører du? Anonymkode: 439f3...9f0 Kjører en 2014-modell Golf 2L TDI 😊 Anonymkode: 0647c...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvor dyrt snakker vi? Anonymkode: 439f3...9f0 Snakker fort 20.000 i hvertfall. Kommer veldig an på hvilken type bil du har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden C-girl skrev (2 minutter siden): Snakker fort 20.000 i hvertfall. Kommer veldig an på hvilken type bil du har. Mercedes-Benz GLA https://www.finn.no/mobility/item/381115189 Anonymkode: 439f3...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden (endret) Sitat Hei! Finnes det muligheter for å montere kupé og motorvarmer som ikke må kobles til noe for å fungere? Jeg har ikke tilgang på stikkontakter ute på jobb og må ofte parkere forskjellige steder eller ute hos kunder. Et system som må kobles til strøm er derfor uten funksjon for meg. Kjører en Mercedes suv fra 2014. Anonymkode: 439f3...9f0 Det har vært flere tilsvarende tråder. Kopierer innlegg jeg laget på annet forum. Å varme opp en kald bil krever en del energi. Utvikling av batterier har gjort store fremskritt. Men, batteri har fortsatt langt igjen til flytende drivstoff på volum og vekt. Eksempelvis er energitettheten for bensin 9,1 kWh/liter, diesel 10,1 kWh/liter. Å benytte en kupe- eller motorvarmer krever i praksis tilgang på stikkontakt. Det vil kreves mange, eller store batteri for å lagre nok energi til at det skal bidra til en praktisk temperaturøkning. Motorvarmer liggger på ca 500 W, kupevarmer 1000 - 1500 Watt. Alternativene uten strøm er parkerings varmer av typen Webasto og Eberspächer, eller kopier fra kina. En parkerings varmer er en liten "ovn" som brenner bensin eller diesel og varmer opp motoren og/eller kupeen. (Benyttes gjerne også i bobiler, lastebiler, båter osv.) Da kreves bare 0,1 liter for flytende drivstoff for 1 kWh varme. Men, det er noen ulemper med parkerings varmere: - Er kostbare å kjøpe og montere - 25 - 30 000 kr er ikke uvanlig. - Kina variantene er rimeligere, men skal fortsatt monteres på en forsvarlig måte. - Avgir eksos, kan ikke benyttes om en parkerer innendørs. - Trenger strøm til: styringen av enheten, vifte i brenner, og til kupe viften for den varme luften skal komme inn i kupéen. Dette strømforbruket er svært beskjedent i forhold til energi som blir avgitt i varme. (Trådstarter kjører trolig nok til at dette med 12V batteri ikke er et stort problem. ) Men, kjører en lite er det en risiko for at 12V batteri går tomt. Ved lite kjøring bør 12V batteri lades av og til, som igjen betyr tilgang på stikkkontakt der bilen står parkert når en lader batteriet. (Det er mulig å ta ut batteriet, men ikke spesielt praktisk.) Kombinasjonen nesten utladet 12V batteri og lav temperatur betyr en ikke kan starte bilen, som er svært upraktisk. En liten starthjelp kan løse dette, (husket å lade starthjelpen..😇 ) Andre alternativ: - Bytte til elbil, de fleste nyere elbiler kan varme kupeen, og blir raskt varm når en starter bilen. (Krever gjerne mulighet for å lade elbilen, upraktisk å være avhengig av hurtiglader.) - Kjøpe en annen bensin eller dieselbil med parkerings varmer montert originalt. (Husk å kjøre nok, slik at 12V batteri ikke går tomt.) Endret 1 time siden av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 53 minutter siden #10 Del Skrevet 53 minutter siden Mercedes-Benz GLA 2015 kjørt 15 600 km med Webasto kupévarmer og fjernkontroll. https://www.finn.no/mobility/item/380198605 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 40 minutter siden #11 Del Skrevet 40 minutter siden Elbil er løsningen. Har en app der jeg styrer når bilen skal varmes og hvilken temperatur, avvising av ruter etc. Anonymkode: fa629...b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå