Gå til innhold

Tannkjøttbetennelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blør fra tannkjøttet spesielt rundt to tenner. Mistenker at jeg har gingivitt, men lurer på hvordan jeg kan fikse det?

Slet med det før sommeren også, men ble bedre med bedre tannpuss og tanntråd. Jeg skal starte opp med det regimet igjen nå, men lurer på om jeg bør skylle med klorhexidin også? Det er ømt også rundt de aktuelle tennene. 

PS. har litt helseangst, så ble litt redd for leukemi! Men da ville det kanskje vært ulike steder og ikke samme sted og ikke med ømhet/smerter?

Anonymkode: 3667f...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor går du ikke til tannlegen og får skikkelig rens, før det er for sent? 

Anonymkode: 268a4...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor går du ikke til tannlegen og får skikkelig rens, før det er for sent? 

Jeg hadde nesten det samme rett før sommeren og da tok jeg tannrens i juli (altså før 5 mnder siden). Er det vanlig å gjøre dette så ofte?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss tenner godt, og skyll munnen med Corsodyl. Dette ble anbefalt av tannlegen til min sønn da han en periode slet med tannkjøtt som var blødende og ømt. Skylling daglig noen få dager med det fikset det problemet. 

PS! Følg bruksanvisningen på flasken, ikke bruk den for lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde nesten det samme rett før sommeren og da tok jeg tannrens i juli (altså før 5 mnder siden). Er det vanlig å gjøre dette så ofte?

TS

Hva sa tannlegen når du var der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

Ja, tannrens kan av og til være nødvendig å gjøre ganske hyppig. I tillegg bør du være nøye med tannpussen (puss 10 min på hver flate i området der du blør, så 30 sek per tann) og bruk tanntråd hver dag, og så kan du gå over med en solobørste etterpå og pusse oppe ved tannkjøttranden og mellom tennene. Det er belegg som gjør at du blør. Belegget må bort for at tannkjøttet skal heles. Klorhexidin (corsodyl) vil ikke være en god idé hvis man har lommer (noe jeg ikke kan vite om du har), fordi da strammes tannkjøttet til nede ved tannen og så vil bakteriebelegget i lommen bli fanget inne i tannkjøttet og kan gjøre det myye verre. 

Anonymkode: 97e8c...bb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blødde en del fra tannkjøttet før jeg begynte med tannkremen Parodontax 🙂 Den smaker ikke noe godt, men blir fort vant til den og nå blør jeg ikke noe i det hele tatt 🙂 

Anonymkode: fb742...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis blødningene går over etter noen dager med C-vitamintilskudd, så vet du at du hadde et snev av skjørbuk. 

Hvis du spør Chat GPT om hva skjørbuk er, får du dette svaret:

Skjørbuk er en sykdom som skyldes alvorlig mangel på vitamin C (askorbinsyre), og den kan føre til en rekke symptomer. Disse oppstår fordi vitamin C er nødvendig for kollagenproduksjon, som er viktig for bindevev, hud, blodårer og sårheling. Uten tilstrekkelig vitamin C svekkes kroppens struktur og immunsystem. 

### Symptomer på skjørbuk:
1. **Tidlige symptomer:**
   - Tretthet og svakhet.
   - Irritabilitet eller depresjon.
   - Nedsatt appetitt og vekttap.

2. **Senere symptomer:**
   - **Tannkjøttsproblemer:**  
     - Rødt, hovent og blødende tannkjøtt, ofte ledsaget av tannløsning.  
   - **Hudproblemer:**  
     - Lett blåmerker, små blødninger under huden (petechier), og tørr, ru hud.  
   - **Smerter og hevelser i ledd og muskler:**  
     - Skyldes blødninger i muskler og ledd.  
   - **Sår som ikke gror:**  
     - Gamle arr kan til og med åpne seg.  
   - **Blødninger:**  
     - Neseblod og alvorligere indre blødninger.  

3. **Alvorlige tilfeller:**
   - Anemi på grunn av blodtap.
   - Infeksjoner på grunn av svekket immunforsvar.
   - Hjertesvikt og død i ekstreme tilfeller uten behandling.

### Behandling
Tilførsel av vitamin C gjennom kosthold eller tilskudd kurerer skjørbuk raskt. Symptomer begynner å avta innen dager, og full gjenoppretting skjer som regel i løpet av få uker.

Sykdommen er sjelden i dag, men kan forekomme hos personer med dårlig kosthold, alkoholisme, eller malabsorpsjonssykdommer. Ønsker du mer detaljert informasjon om behandlingsanbefalinger?

Anonymkode: 96b87...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis blødningene går over etter noen dager med C-vitamintilskudd, så vet du at du hadde et snev av skjørbuk. 

Hvis du spør Chat GPT om hva skjørbuk er, får du dette svaret:

Skjørbuk er en sykdom som skyldes alvorlig mangel på vitamin C (askorbinsyre), og den kan føre til en rekke symptomer. Disse oppstår fordi vitamin C er nødvendig for kollagenproduksjon, som er viktig for bindevev, hud, blodårer og sårheling. Uten tilstrekkelig vitamin C svekkes kroppens struktur og immunsystem. 

### Symptomer på skjørbuk:
1. **Tidlige symptomer:**
   - Tretthet og svakhet.
   - Irritabilitet eller depresjon.
   - Nedsatt appetitt og vekttap.

2. **Senere symptomer:**
   - **Tannkjøttsproblemer:**  
     - Rødt, hovent og blødende tannkjøtt, ofte ledsaget av tannløsning.  
   - **Hudproblemer:**  
     - Lett blåmerker, små blødninger under huden (petechier), og tørr, ru hud.  
   - **Smerter og hevelser i ledd og muskler:**  
     - Skyldes blødninger i muskler og ledd.  
   - **Sår som ikke gror:**  
     - Gamle arr kan til og med åpne seg.  
   - **Blødninger:**  
     - Neseblod og alvorligere indre blødninger.  

3. **Alvorlige tilfeller:**
   - Anemi på grunn av blodtap.
   - Infeksjoner på grunn av svekket immunforsvar.
   - Hjertesvikt og død i ekstreme tilfeller uten behandling.

### Behandling
Tilførsel av vitamin C gjennom kosthold eller tilskudd kurerer skjørbuk raskt. Symptomer begynner å avta innen dager, og full gjenoppretting skjer som regel i løpet av få uker.

Sykdommen er sjelden i dag, men kan forekomme hos personer med dårlig kosthold, alkoholisme, eller malabsorpsjonssykdommer. Ønsker du mer detaljert informasjon om behandlingsanbefalinger?

Det er vel sånn ca 99,9% sannsynlig at TS ikke har skjørbuk 🤣 Snakk om å skape angst hos noen som allerede har helseangst... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel sånn ca 99,9% sannsynlig at TS ikke har skjørbuk 🤣 Snakk om å skape angst hos noen som allerede har helseangst... 

Så du tror skjørbuk er utryddet for alltid? Dette handler ikke om ekstreme tilfeller av skjørbuk, der tennene ramler ut.

Skjørbuk starter sånn litt pent og forsiktig med blødende tannkjøtt og så eskalerer det med hyppige blåmerker og videre til sår som ikke gror. I ekstreme tilfeller kan skjørbuk bli alvorlig, men da er du alvorlig underernært og ikke bare lettere feilernært. 

Poenget er at hvis TS tar C-vitamin etter anvisning på pakken, så KAN blødningen gå over. Det koster en femtilapp å prøve og kan uansett ikke skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så du tror skjørbuk er utryddet for alltid? Dette handler ikke om ekstreme tilfeller av skjørbuk, der tennene ramler ut.

Skjørbuk starter sånn litt pent og forsiktig med blødende tannkjøtt og så eskalerer det med hyppige blåmerker og videre til sår som ikke gror. I ekstreme tilfeller kan skjørbuk bli alvorlig, men da er du alvorlig underernært og ikke bare lettere feilernært. 

Poenget er at hvis TS tar C-vitamin etter anvisning på pakken, så KAN blødningen gå over. Det koster en femtilapp å prøve og kan uansett ikke skade. 

Ja, så fremt man spiser et vanlig kosthold med litt potet eller frukt, er ikke skjørbuk en aktuell problemstilling i det hele tatt. 

Hva er det som gjør at du har fått for deg at dette er noe du tenker TS har, fremfor vanlig gingivitt? Det er jo helt borti natta å tenke noe sånt i dagens samfunn der folk i grunn får i seg nok vitamin C med mindre de har et svært ensidig kosthold. Du spør ikke engang TS om kostholdet før du hiver ut denne ville teorien 🤣. Og så påfører du mer unødvendig angst på noen som allerede har der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, så fremt man spiser et vanlig kosthold med litt potet eller frukt, er ikke skjørbuk en aktuell problemstilling i det hele tatt. 

Hva er det som gjør at du har fått for deg at dette er noe du tenker TS har, fremfor vanlig gingivitt? Det er jo helt borti natta å tenke noe sånt i dagens samfunn der folk i grunn får i seg nok vitamin C med mindre de har et svært ensidig kosthold. Du spør ikke engang TS om kostholdet før du hiver ut denne ville teorien 🤣. Og så påfører du mer unødvendig angst på noen som allerede har der. 

Gingivitt er forbeholdt folk med nedsatt immunforsvar, og da spiller C-vitamin uansett en rolle. Her har vi en krystallklar vinn-vinn-situasjon. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leukemi??? Hvordan kommer du frem til det? 

Gå til tannlegen du. Det er ekspertisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blør fra tannkjøttet spesielt rundt to tenner. Mistenker at jeg har gingivitt, men lurer på hvordan jeg kan fikse det?

Slet med det før sommeren også, men ble bedre med bedre tannpuss og tanntråd. Jeg skal starte opp med det regimet igjen nå, men lurer på om jeg bør skylle med klorhexidin også? Det er ømt også rundt de aktuelle tennene. 

PS. har litt helseangst, så ble litt redd for leukemi! Men da ville det kanskje vært ulike steder og ikke samme sted og ikke med ømhet/smerter?

Tannlegen hjelper deg her. Helseangst gjør at du kan miste tenner i verste fall. Parker den angsten og kom deg til tannlegen. 

Anonymkode: d43bc...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tannlegen hjelper deg her. Helseangst gjør at du kan miste tenner i verste fall. Parker den angsten og kom deg til tannlegen. 

Anonymkode: d43bc...1b8

Hvordan i all verden kan man miste tenner av helseangst??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Gingivitt er forbeholdt folk med nedsatt immunforsvar, og da spiller C-vitamin uansett en rolle. Her har vi en krystallklar vinn-vinn-situasjon. 👍

Helt feil. Gingivitt er en svært vanlig tilstand som absolutt ikke er forbeholdt mennesker med nedsatt immunforsvar. :)

Har du for vane å slenge ut påstander om ting du ikke engang har giddet å google? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...