AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #1 Del Skrevet 19. november 2024 Jeg klarer ikke stoppe å spise sjokolade, og annet med sukkerinnhold. Har for meg at jeg skal kose meg hele tiden,og klarer ikke la være å tenke på at jrg må spise på noe hele tiden Er rådvill. Noen råd???? Anonymkode: d3f44...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #2 Del Skrevet 19. november 2024 Kos deg du Anonymkode: ef428...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #3 Del Skrevet 19. november 2024 Psykolog, du må ta tak i selve årsaken. Anonymkode: b8eac...c82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #4 Del Skrevet 19. november 2024 Samme her... Pluss Pepsi Max. Anonymkode: 568ed...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #5 Del Skrevet 19. november 2024 Hadde det også sånn. Spiste 200 gram melkesjokolade hver dag + andre ting. Eneste som funker for meg er å bråslutte. Er jævlig de første dagene, men så går det over. Kan ikke huske sist jeg spiste sjokolade. Tror kanskje i august. Har to plater liggende i skuffen til og med, men de frister ikke. Jeg vet at om jeg hadde tatt en bit så hadde hele plata gått ned og jeg hadde vært like avhengig igjen. Anonymkode: 2aa50...d7d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #6 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde det også sånn. Spiste 200 gram melkesjokolade hver dag + andre ting. Eneste som funker for meg er å bråslutte. Er jævlig de første dagene, men så går det over. Kan ikke huske sist jeg spiste sjokolade. Tror kanskje i august. Har to plater liggende i skuffen til og med, men de frister ikke. Jeg vet at om jeg hadde tatt en bit så hadde hele plata gått ned og jeg hadde vært like avhengig igjen. Anonymkode: 2aa50...d7d Har prøvd å bråslutte mange ganger. Holder ut i 2, 3 uker. Men jeg vet at det smaker godt, så faller til fristelsen etterhvert. Hvor lenge gikk det til du ikke fikk lyst på lengre? Anonymkode: d3f44...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #7 Del Skrevet 19. november 2024 Prøv igjen og gi det dobbelt så lang tid. Sukkermat frister mindre og mindre jo lengre du klarer å avstå. I tillegg blir man utrolig fort kvalm av lite når det har gått lang tid. Så det vil begrense seg selv. Men det er klart at du må ville det nok. For meg var incentivet om å kutte ut sukkermat selvfølgelig helsen, men også fordi det har blitt utrolig dyrt. Da favorittsjokoladen min kostet over 50 kr så skjønte jeg at jeg rett og slett ikke kan forsvare det økonomisk. Om du virkelig ikke klarer å begrense deg med egne grep så er det snakk om en rusavhengighet som er nøyaktig det samme som å være avhengig av alkohol eller narkotika. Da trenger du behandling for rusen din. Anonymkode: f380a...e67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #8 Del Skrevet 20. november 2024 Hvorfor slutte å kose seg? Du lever bare en gang Anonymkode: a2287...2ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #9 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har prøvd å bråslutte mange ganger. Holder ut i 2, 3 uker. Men jeg vet at det smaker godt, så faller til fristelsen etterhvert. Hvor lenge gikk det til du ikke fikk lyst på lengre? Anonymkode: d3f44...0c7 Gikk kanskje en uke. Men motivasjonen min er jo at jeg vil være slank, se bra ut og føle meg bra, og det er vanskelig med et så høyt inntak av sjokolade 🙈 så om jeg mot formodning skulle falle for fristelsen så prøver jeg å tenke «er det verdt å ofre «kroppen» for noen sekunder med glede?» fører jo også til masse dårlig samvittighet etter jeg har spist sjokoladen, og det er det ikke verdt for meg. Håper jeg en dag kan spise sjokolade uten å falle tilbake til dårlige vaner med en hel plate, men foreløpig kan jeg nok ikke det. Anonymkode: 2aa50...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #10 Del Skrevet 20. november 2024 Avhengighet og cravings kan komme av flere ting. Sukker kan dempe ubehag og smerte, så det kan være verdt å prøve å finne ut hva som plager deg og hva du kan gjøre med det. Det kan også heve sammen med dårlig ernæringsstatus. Hvis kroppen har blitt dårlig til å mobilisere sine naturlige lagre av glykogen og fett og vant til at rask energi kommer i form av spist sukker, er dette noe som kan trenes opp og bedres ved hjelp av et sunt kosthold. Periodisk faste og/eller lavkarbo kan gjøre stor forskjell på sukkersuget. Anonymkode: 3067e...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #11 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg er sunn i matveien. Spiser mye grønnsaker, spiser proteiner, spiser grove kornprodukter osv. Lager mye mat fra bunn, baker med surdeig osv. Drikker aldri brus. Men oppå dette må jeg absolutt ha litt sjokolade eller lakris. Trener veldig mye, så jeg holder jo meg stabil i vekt(normalvektig). Men jeg hadde nok sett mye mer markert ut uten alt snadderet. Spiser mest sånn når jeg ikke har noe spesielt å gjøre. Er jo veldig aktiv, men bare et par timer på sofaen, så må jeg ha ett eller annet å tygge på. Tror jeg kjedespiser mye I perioder har jeg vært flink til å ikke spise snadder i ukedagene. Bare i helgene, men da spiser jeg brått for mye igjen. Tenker jeg skal prøve å faste litt fremover, og unngå sukker i ukedagene. Spise litt mindre generelt. Tenke at jeg ikke trenger så mye mat. Får ofte lyst på knekkebrød Til kveldsmat selv om jeg ikke er sulten.... Anonymkode: d3f44...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #12 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hadde det også sånn. Spiste 200 gram melkesjokolade hver dag + andre ting. Eneste som funker for meg er å bråslutte. Er jævlig de første dagene, men så går det over. Kan ikke huske sist jeg spiste sjokolade. Tror kanskje i august. Har to plater liggende i skuffen til og med, men de frister ikke. Jeg vet at om jeg hadde tatt en bit så hadde hele plata gått ned og jeg hadde vært like avhengig igjen. Anonymkode: 2aa50...d7d Samme her. De første dagene spiser jeg mye frukt, det hjelper abstinensene. Og det hjelper forresten å sørge for å ALDRI gå på butikken med tom mage eller lavt blodsukker! Det er der de fleste dårlige avgjørelsene skjer. Anonymkode: 33bed...73b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlifjeld Skrevet 20. november 2024 #13 Del Skrevet 20. november 2024 Du har en sukkeravhengighet. Er jævli, har hatt det selv i vanskelige perioder.. Det som funket for meg er å bråslutte og gå over til lavkarbo kosthold. Med gode fete retter. Samt å spise røde epler eller sukkerfri sjokomelk fra TINE om jeg får et sug etter noe søtt. om det ikke funker tar jeg å vannfaster i en to til tre dager for å nullstille avhengigheten helt. I løpet av og etter en faste, sjesser jeg bare på rike kjøttretter og grønnsaker. Og av en eller annen grunn brokkolisuppe med ost. Det siste jeg vil spise er godteri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #14 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 22.03): Har prøvd å bråslutte mange ganger. Holder ut i 2, 3 uker. Men jeg vet at det smaker godt, så faller til fristelsen etterhvert. Hvor lenge gikk det til du ikke fikk lyst på lengre? Anonymkode: d3f44...0c7 Man må bare slutte flere ganger. Har det litt likt selv, selv om jeg ikke er overvektig. Klarer å holde meg uten sukker noen uker, så blir det en sukkerperiode, så slutter jeg igjen. Bedre å ha sånne pauser enn å ikke ha pauser tenker jeg da😊 Vi er menneskelige. Anonymkode: 359fd...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #15 Del Skrevet 21. november 2024 mlifjeld skrev (9 timer siden): Du har en sukkeravhengighet. Er jævli, har hatt det selv i vanskelige perioder.. Det som funket for meg er å bråslutte og gå over til lavkarbo kosthold. Med gode fete retter. Samt å spise røde epler eller sukkerfri sjokomelk fra TINE om jeg får et sug etter noe søtt. om det ikke funker tar jeg å vannfaster i en to til tre dager for å nullstille avhengigheten helt. I løpet av og etter en faste, sjesser jeg bare på rike kjøttretter og grønnsaker. Og av en eller annen grunn brokkolisuppe med ost. Det siste jeg vil spise er godteri. Nå blir jeg nysgjerrig, hvordan har det seg at du i løpet av en faste "sjesser" på rike kjøttretter og grønnsaker - jeg antar det betyr at du spiser eller snacker..? Men i løpet av en vannfaste? Dette forstod jeg ikke 😂 Anonymkode: 33bed...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlifjeld Skrevet 21. november 2024 #16 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå blir jeg nysgjerrig, hvordan har det seg at du i løpet av en faste "sjesser" på rike kjøttretter og grønnsaker - jeg antar det betyr at du spiser eller snacker..? Men i løpet av en vannfaste? Dette forstod jeg ikke 😂 Anonymkode: 33bed...73b Haha nei. Men når jeg faster begynner jeg å dagdrømme endel om mat. Drikker bare vann og tar elektrolytter /salt. Når jeg faster så begynner jeg å planlegge hva jeg skal spise når fasten er over også videre. Er aldri så mye på matprat som når jeg faster. 😁 og maten smaker helt himmelsk når man først kan spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #17 Del Skrevet 21. november 2024 Jeg klarte å starte når den dårlige samvittigheten for kropp og helse ble stor nok. Det var motivasjon nok til jeg var over kneika. kutta kraftig ned på lyse karbohydratkilder(lyst brød, pasta osv). Middagstallerkener er maks 1/4 karbohydrat, passer på rikelig med grønnsaker(ca 1/2), i tillegg til proteiner og fett. jeg spiser fremdeles brød og pasta, men først og fremst fullkorn/grovt. Unngår mye karbohydrater eller store måltider på kvelden. Hvis jeg kjenner at jeg må ha noe(der jeg før gikk og fant sjokolade/godteri) tar jeg f.eks litt ost og skinkepålegg. Da får jeg stilna sulten/behovet og overspiser ikke (med sjokolade klarte jeg ikke å stoppe). jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men når jeg gjorde disse forandringene forsvant også det store søtsuget. Jeg kan fremdeles ta en sjokoladebit eller spise litt kake, men jeg orker ikke mye. Anonymkode: 16719...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #18 Del Skrevet 21. november 2024 Slutt å kjøp inn. Handle via app så du kan krysse ut varer og slutt totalt med snop og snacks. du er sukkeravhengig med null selvkontroll. ta kontakt med en psykolog/terapeut for å lære deg bedre selvkontroll. Anonymkode: 5108c...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå