AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #1 Skrevet 19. november 2024 Jeg hadde en følelse når mensen var forsinket og testet svakt positiv på hjemmetest. Kjøpte clearblue sin ultratidlig graviditetstest og testet positiv. Det var vel ikke helt planlagt, men det er noe både jeg og samboer ønsket, så vi tar i mot det vi har fått med spenning og glede. Problemet er jo bare at jeg aner ingenting om hva som skjer nå. Det er jo veldig tidlig enda og er litt redd for å glede meg for mye frem til uke 12 er passert. Eneste jeg har gjort så langt er å sette opp time til første kontroll på helsestasjon, men har ikke time før om 1 måned. Har dere noen tips til hva man skal/bør/må gjøre nå og fremover? Jeg er 30 år gammel, og jobber på nyfødt intensiv som sykepleier, så jeg er ikke helt clueless. Men usikker på what comes next. Anonymkode: 01c16...cbf
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #2 Skrevet 19. november 2024 Kutte ned på koffein, kutte ut snus/røyk/alkohol, ta jod, omega 3, D-vitamin og folat. Unngår myke oster, spekemat og rått kjøtt. Så det er egentlig bare å ta vare på seg selv. Jeg har valgt å gå på privat ultralyd i uke 8 i alle mine 3 graviditeter. Bare for å sjekke at det kun er ett foster og at hjertet slår. Dersom hjertet slår i uke 8 og alt ser fint ut, er det 97% sjanse for at det går bra. Så da kan man senke skuldrene litt. I bare 2 av mine 3 graviditeter slo hjertet i uke 8. Den tredje oppdaget de missed abortion og jeg måtte ta medisinsk abort. Så veldig glad for at jeg tok den ultralyden, så jeg slapp å gå flere uker til før det ble oppdaget. Anonymkode: 844a5...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #3 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg hadde en følelse når mensen var forsinket og testet svakt positiv på hjemmetest. Kjøpte clearblue sin ultratidlig graviditetstest og testet positiv. Det var vel ikke helt planlagt, men det er noe både jeg og samboer ønsket, så vi tar i mot det vi har fått med spenning og glede. Problemet er jo bare at jeg aner ingenting om hva som skjer nå. Det er jo veldig tidlig enda og er litt redd for å glede meg for mye frem til uke 12 er passert. Eneste jeg har gjort så langt er å sette opp time til første kontroll på helsestasjon, men har ikke time før om 1 måned. Har dere noen tips til hva man skal/bør/må gjøre nå og fremover? Jeg er 30 år gammel, og jobber på nyfødt intensiv som sykepleier, så jeg er ikke helt clueless. Men usikker på what comes next. Anonymkode: 01c16...cbf det som AB 844a5...9ef sa ovenfor. + unngå å bli eksponert for lystgass, formalin eller andre kjemikalier på jobb. De fleste sykehus skal ha retningslinjer på tilrettelegging for gravide på arbeidsplassen ang dette, så sjekk intranett for info. Anonymkode: c1d9a...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #4 Skrevet 20. november 2024 Det står basically alt du trenger å vite på helsenorge.no/gravid mtp kontroller og hva du bør ta av vitaminer (som jeg regner med du uansett har kontroll på som sykepleier) og omega3 og hva du ikke bør spise etc. Anonymkode: 9f3f4...5a3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå