Gå til innhold

Hvordan klarer dere med barn å ha tid til mange nok gåturer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ettermiddagene her er totalt spist opp av unger som skal skysses til trening hit og dit. Naboen her har tre barn i samme alder og en stor hund som trenger mye mosjon. Ser de kun ute på korte lufteturer i hverdagene. 

Tar enkelte seg litt vann over hodet med hund og mange barn? Eller er det mange som klarer å lure inn lange turer? 

Anonymkode: 42c8f...814

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge man har hund er turer noe som må prioriteres. Derimot har vi ikke prioritert å skysse ungene så voldsomt. De kan gå eller sykle til de fleste aktiviteter. Bare det ene barnet har en aktivitet utenfor gåavstand hjemmefra. Dette er to ganger i uka. Det tar et kvarter å kjøre og aktiviteten varer en time. Enkel matte er at man da enten kan kjøre og returnere hjem, gå tur med hunden et kvarter og kjøre for å hente, eller man kan ta med hunden i bilen, gå en times tur på stedet mens ungen trener og så kjøre hjem. 

Jeg hører mange snakke om hvor travelt de har det og at de ikke rekker å trene eller mosjonere. Og så sitter de i bilene sine og trykker på mobilen mens poden er på svømming, fotball eller hvor de nå er. Hva er greia med det?

Anonymkode: 7f767...f94

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge man har hund er turer noe som må prioriteres. Derimot har vi ikke prioritert å skysse ungene så voldsomt. De kan gå eller sykle til de fleste aktiviteter. Bare det ene barnet har en aktivitet utenfor gåavstand hjemmefra. Dette er to ganger i uka. Det tar et kvarter å kjøre og aktiviteten varer en time. Enkel matte er at man da enten kan kjøre og returnere hjem, gå tur med hunden et kvarter og kjøre for å hente, eller man kan ta med hunden i bilen, gå en times tur på stedet mens ungen trener og så kjøre hjem. 

Jeg hører mange snakke om hvor travelt de har det og at de ikke rekker å trene eller mosjonere. Og så sitter de i bilene sine og trykker på mobilen mens poden er på svømming, fotball eller hvor de nå er. Hva er greia med det?

Anonymkode: 7f767...f94

Enig i denne, jeg har to gutter som går på fotball, trener 1.5 time per gang. Jeg kjører dem dit (eller går med de opp til banen på vår/sommer) og går tur med hunden mens de trener. Ellers har jeg barn som liker godt å gå tur sammen med meg, men som også klarer å være alene sammen hjemme om de ikke ønsker å være med. Hunden  er et familiemedlem og alle i familien er klar over at hun må på tur for å trives.

Anonymkode: 69a36...8d2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff hund. Eller: tren/gå tur mens barna trener eller bytt på: først tar du eller mannen en tur, når den ene er til ane går den andre.

Slik gjorde vi det. Pluss: fast barnevakt en ettermiddag/kveld per uker der vi gjorde ting sammen, gjerne trening, kino, restaurant el lign.

Anonymkode: ede10...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ofte ungene med på tur, minst en om dagen. Men vi ventet med hund til de eldste var store nok til å passe den yngste på kveldstid. I tillegg bor vi på gård, så hundene kan løpe fritt ute hele dagen om de vil. Virker slitsomt med bittesmå unger og hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før gikk da jeg hadde full dagjobb gikk jeg tur når ungene var på trening eller når minste hadde lagt seg.

Jobber nå turnus med overvekt av nattevakter og mye fri,så ofte går jeg lang tur på morgen/formiddag og kortere turer resten av dagen. 

Anonymkode: c7b61...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber turnus, så går når jeg har fri. Ungene bytter på ellers. Ca 2,5 timer til sammen hver dag.  Har en DSG som bare MÅ bruke kroppen. 

Anonymkode: 917c7...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ettermiddagene her er totalt spist opp av unger som skal skysses til trening hit og dit. Naboen her har tre barn i samme alder og en stor hund som trenger mye mosjon. Ser de kun ute på korte lufteturer i hverdagene. 

Tar enkelte seg litt vann over hodet med hund og mange barn? Eller er det mange som klarer å lure inn lange turer? 

Ingen  problem . En tur om morgenen og en tur om kvelden. 

Noen ganger er barna med .

Og husk en ser ikke alt naboen gjør ,og når de gjør det 🙂 

Anonymkode: 28df5...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lille var baby lå hun i vogna. Da lille ble større så satt hun i vogna eller i sele foran. Da lille ble to år var hun ikke så gira på å sitte i vogna så hadde hun stort sett i sele på ryggen. Har jeg senvakt så tok jeg en god tur før jobb uten barn og har jeg tidligvakt så legger jeg inn den lange turen etter jobb før jeg henter i barnehagen. Da leverer eller henter jeg med hunden. Får 1-2 timers tur hver dag samt 2-3 korte turer i tillegg. 

Anonymkode: da8f7...6ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, mange tar seg vann over hodet med hund. Men jeg er alltid forundret over perspektivet der. Vi lurer på om naboen tar seg vann over hund med hunden. Men hva med barna? Det krever en del å ha hund. Det krever uendelig mer å oppdra barn til ok og mestrende voksne. Begge deler er valg man ikke kan angre uten konsekvenser. Så hvorfor fokuserer vi som samfunn så mye på vann over hodet når det kommer til den der hunden heller enn på om folk tar seg vann over hodet med barna? Det er ugreit at en hund har det ikke optimalt, altså. Men tross alt verre med barna.

De familier som vet hva de går til kan dessuten legge inn turer. Ok, barn skal til trening. De trenger ikke dra dit i bil. En normalt ansvarlig forelder lærer ungene å komme seg til trening, skole og venner for egen maskin fra de er 5-7 år. Og den voksne kan så gå tur med hunden. Med mindre barn kan du lempe ungene i en sykkelvogn eller en trille og gå tur med hunden på vei til barnehage, aktiviteter etc. Har du barn som spiller kamper i helgene kan du lempe hunden i buret når det er din tur å kjøre, og gå tur med hunden mens ungene morer seg uten helikopter-foreldre.

Anonymkode: acc77...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her planlegges turene med hunden og de ekstra lange turene legges til mine fridager/kveldsvakter. Jeg elsker å gå en lang tur med han på formiddagen. Samtidig tar mannen med hunden på trening/kurs etc 1-2.ganger i uka.  

Vi har unger som må kjøres pga avstand og null buss. De dagene er selvsagt hunden med, og jeg går tur når de trener. 

Hunden er vant til en livstil der han ikke får lange skogsturer hver dag, men det er alltid en tur. 

Skal man ha hund  må man lage tid til turene, og helst nyte de. Når barna  var små delte vi på legging og tur med hunden annenhver dag. 

Anonymkode: 797f7...611

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund trenger ikke 3 timer lang tur hver dag, men vi er minst på tur i skog 3-4 ganger i uken, samtidig som vi må kjøre barna våre 5-6 ganger i uken. Jobber turnus så turer legges til fridager eller tidlig vakter :) 

Anonymkode: a1411...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan vet du at hunden får kun korte turer på hverdagen? Jeg tror ikke naboene mine får meg seg alle mine turer med vår hund. Jeg får ikke med meg naboen sine turer med sin hund. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan vet du at hunden får kun korte turer på hverdagen? Jeg tror ikke naboene mine får meg seg alle mine turer med vår hund. Jeg får ikke med meg naboen sine turer med sin hund. 

Mine naboer vet i alle fall ikke hvor mye tur min hund får, fordi vi alltid kjører til et eller annet turområde for å gå tur. Går aldri i nabolaget. Så de tror vel at jeg ikke lufter bikkja i det hele tatt :fnise:

Anonymkode: 21800...f7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine naboer vet i alle fall ikke hvor mye tur min hund får, fordi vi alltid kjører til et eller annet turområde for å gå tur. Går aldri i nabolaget. Så de tror vel at jeg ikke lufter bikkja i det hele tatt :fnise:

Samme her, naboene ser kun at jeg går 10 minutter rundt blokka et par ganger om dagen, den lange turen i skogen kjører jeg bil til. O:)

Anonymkode: 78d10...8e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samme her og 🤭 I tillegg trener vi mye på hundeklubben, umulig for naboen å vite det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går ungene ofte tur med hunden. De går til treninger med hunden, vi henter den og enten går eller kjører den hjem. Både vi og ungene løper ofte på fjellet også på fridager, så da får den mye mosjon der. 

Anonymkode: 92fea...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tur mens ungene trener eller før kamp, Har to som må kjøres til 5-6 treninger i uka (15 og 25 min unna) og 2-4 kamper pr uke i sesong og oppmøte en time før kamp så rekker en times tur før kampene starter og 1,5 time dersom jeg kjører til trening.  (Noen ganger handler jeg istedet. Så noen i huset går minst 1 time tur hver dag. 

Anonymkode: 4a85a...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 6.55):

Samme! Jeg er sikker på at jeg er en sånn som naboene snakker om. Slipper bare bikkjene ut på en hageflekk et par ganger om dagen og går aldri tur med dem 🙃

Det de ikke ser er at jeg tar med hundene i bilen på ettermiddagen, og er ute i 3-4 timer. 

Anonymkode: 849a1...4bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 19.35):

Det er nok en del som tar seg vann over hodet ja, men de fleste klarer sette av tid til hunden også. 

Jeg er litt mer overrasket over at du sier hverdagen din er spist opp av å følge barna til aktiviteter, samtidig som du har tid til å følge med på hvor lenge naboene er ute med hunden... 

Anonymkode: d3cd8...eec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...