Gå til innhold

Stygt av kjæresten? Kommenterte kroppen min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært alvorlig syk av og på i 20 år med spiseforstyrrelser,ptsd 10+ år+++!. Dette vet kjæresten min ,og er støttende i alt som er rundt min helse. Jeg har et til tider "forstyrret" syn på egen kropp, da mat brukes håndtere følelser ,og til tross normal 19-20bmi ganske slank så kan jeg ofte si " jeg er tykk" " se hvor tykk jeg er" " skal sulte meg" " hater meg selv,er tykk,sant jeg er? Altså noen ganger kan jeg mase om dette til han daglig. Ved 2 anledninger har han sagt følgende:

Ene gangen: Se på det bilde! Ser du ikke hvor tynn du er? Du er ikke tykk.

Andre gangen: Du er veldig tynn. Ser du ikke den løse huden ( innderst på lår), du har blitt tynnere!! ( var litt tynnere da) og mente jeg sikkert var større...

Jeg reagerte kraftig at han kommenterte kroppen min slik. Jeg har forståelse for at det sikkert er litt slitsomt / rådvillt ha en person si " jeg er tykk!!!" jeg har lagt på meg ofte,men sa klart i fra at han ALDRI  må kommentere på kroppen min. Si heller jeg er FIN. Det gjør han ofte altså,men mener det ikke hjelper så derfor ville han "overbevise" meg slik jeg skulle få realistisk syn på kroppen min. Han må også si hver dag at  jeg er fin ,og at han elsker meg visst ikke blir jeg bare usikker ,så han skriver dette hver dag til meg. 

Jeg vurderer bli singel nå, har vært i voldelige psykisk forhold før, og er ekstremt sensitiv. Skal ta det opp med psykologen i morgen hva han mener om dette .

Min kjæreste har støttet  meg mye både med hus,barn og emosjonellt for meg som er en langvarig pasient på dps hos psykolog pga traumer, MEN vi er uenige om disse 2 kommentarene.... Han sier han desperat prøver få meg forstå at jeg er tynn. At han blir bekymret for meg når jeg sier jeg skal ned mange kg. Han blir rådvill.

Hvem mener dere har rett her? For dem som orker lese alt....

Anonymkode: ad07d...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din kjæreste er der for deg, og når man blir utfordret og mast på om kropp daglig, er det selvfølgelig mange krefter til for ikke å si noe om kropp. Jeg synes du må ha forståelse for kjæresten din i denne saken. Han er åpenbart veldig tålmodig mht dette. Jeg synes du bør si unnskyld, og at du forstår, hvis du klarer å forstå. Jeg synes i hvert fall det er veldig forståelig.

Anonymkode: 0a8c4...112

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Herregud. Sorry men her er du skikkelig urimelig mot kjæresten din. Utrolig vanskelig å vite hva man skal si/ikke si til slutt for alt blir tatt feil. Det er du som er problemet her, ikke han. Stygt å si men det er din bagasje og sykdom. Han prøver å være støttende. 

Anonymkode: 2c9ea...cbc

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Må tære på han hvis du går rundt og sier du er tykk med en BMI på 19-20. Beklager, men da er du ikke tykk. Du skriver jo selv at du er "ganske slank". 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud. Sorry men her er du skikkelig urimelig mot kjæresten din. Utrolig vanskelig å vite hva man skal si/ikke si til slutt for alt blir tatt feil. Det er du som er problemet her, ikke han. Stygt å si men det er din bagasje og sykdom. Han prøver å være støttende. 

Ja han sa det i beste mening sier han,da han blir så rådvill og bekymret når jeg har et forvridd kroppsyn. Men du trenger ikke si Herregud, har vært syk 20 år. Jeg gjør det ikke med vilje.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Din kjæreste er der for deg, og når man blir utfordret og mast på om kropp daglig, er det selvfølgelig mange krefter til for ikke å si noe om kropp. Jeg synes du må ha forståelse for kjæresten din i denne saken. Han er åpenbart veldig tålmodig mht dette. Jeg synes du bør si unnskyld, og at du forstår, hvis du klarer å forstå. Jeg synes i hvert fall det er veldig forståelig.

Dette. Jeg vil legge til at du fremstår som veldig selvsentrert og vektlegger dine egne behov aller mest. Jeg har forståelse for at dette kan være en del av sykdomsbildet, men du må også forsøke å se og ha forståelse for kjæresten din oppi alt dette. 

Anonymkode: 2a9b1...239

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
Meowmere skrev (Akkurat nå):

Må tære på han hvis du går rundt og sier du er tykk med en BMI på 19-20. Beklager, men da er du ikke tykk. Du skriver jo selv at du er "ganske slank". 

Ja jeg ligger 17-20 av og på bmi. Vet jeg er nokså slank,men lider av tanker der jeg plutselig blir urolig mtp vektgang osv,men får dps hjelp. Klarer meg ok. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette. Jeg vil legge til at du fremstår som veldig selvsentrert og vektlegger dine egne behov aller mest. Jeg har forståelse for at dette kan være en del av sykdomsbildet, men du må også forsøke å se og ha forståelse for kjæresten din oppi alt dette. 

Anonymkode: 2a9b1...239

Ok. Takk for svar. Tar det til meg🌺

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Han har kun sagt sannheten, at du et for tynn. Han er desperat og bekymret, dine utsagn, og du henger deg opp i to ærlige utsagn blant alle støtte og hjelp du får av ham.  Du vurderer til og med å gjøre det slutt. Hva med å prøve å se og forstå denne fantastiske kjæresten du er så heldig å ha, og ikke bare være opptatt av deg selv.

Anonymkode: 25a36...0eb

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja han sa det i beste mening sier han,da han blir så rådvill og bekymret når jeg har et forvridd kroppsyn. Men du trenger ikke si Herregud, har vært syk 20 år. Jeg gjør det ikke med vilje.

TS

Jeg sier herregud fordi du vet jo at det du sier ovenfor han er utrolig slitsomt. Jeg forstår du har vridd syn på kroppen din og er syk, men da må du søke hjelp. Eller finne noen løsninger. Det er utrolig slitsomt for han å leve slik også. Han blir jo syk selv. 

• Liker 6
Skrevet

Du virker veldig egoistisk i tankegangen din. Det er ikke mange som hadde stått ved siden side igjennom det. Hadde bøyet meg i støvet for kjæresten min om han gikk gjennom det der med meg. Også vurderer du å bli singel? Det burde si deg, mer om deg selv. Gå innover i deg selv. Har du gjort noe for å bedre tankegangen eller sykdommen din? Mange identifiserer seg med sykdommen din har over tid og det blir en del av de/komfort sone også.  

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Her synes jeg du er litt urimelig, Ts, og sannsynligvis er det mye pga spiseforstyrrelsens påvirkning av tankesettet, så det er ikke utelukkende «din feil», men det er ditt ansvar likevel, p jobbe med det, mener jeg. Når det er du som åpner opp temaet kropp, svarer han. Det er ikke det samme som å uoppfordret kommentere på kroppen din. Intensjonen virker heller ikke til å være ondsinnet.

jeg har se,v slitt med spiseforstyrrelser av og på halve livet, og misliker sterkt p få kommentarer rundt kropp, uansett hva det går ut på. Men hvis jeg selv snakker høyt om kroppen min, da mp jeg også tåle at det blir et tema - en nevner liksom ikke ting, man tar ikke opp tema man ikke vil snakke om, det er iallfall logisk for dem rundt å respondere med noe.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS

Nei, men du provoserer jo frem kommentarer om kropp, når du hele tiden kommenterer kroppen din. Da er det veldig vanskelig å ikke svare noe med kropp. Du har bagasje, og jeg skjønner at du har det vanskelig, men din kjæreste har også et sjelelig og synes garantert dette er vanskelig. Etter å ha lest dette tenker jeg egentlig at han faktisk tidvis kan ha godt av en pårørendegruppe, for det høres ikke lett ut for ham heller.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Selv om man sliter psykisk (jeg gjør og det), så er det ikke en unnskyldning for å være totalt selvopptatt og ego. Det er lett å falle i selvsentrerthet når man sliter, man har ofte veldig lett for å bare se innover i seg selv, men man MÅ huske at det ikke er en unnskyldning til å terrorisere andre. Han er også et menneske, og alle har sin grense. Han kan heller ikke gå inn i hjernen din å "fikse" problemene dine uansett hvor mye du vil det, noen ting må man bare gjøre selv. Har du prøvd å i det hele tatt sette deg inn i hans sko et øyeblikk? Hadde du orka det der hver eneste dag, hvis han var som deg??

Anonymkode: b66fc...3ef

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kommer sannsynligvis til å miste kjæresten din om du ikke tar deg sammen. Jeg ble selv dumpet for mange år siden på grunn av at min spiseforstyrrelse og selvsentrerte fokus ble for slitsomt for partner. Heldigvis ble jeg frisk, og jeg innså at vi uansett ikke passet sammen, men dumt om du skyver fra deg selve drømmemannen, er det ikke?

Anonymkode: 8c966...e54

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Du er helt urimelig, og presser kjæresten din til å svare, og så blir det feil for deg. Du har en jobb å gjøre med deg selv. Og øv på å holde tilbake dine egne spørsmål og utsagn om egen kropp. 

Anonymkode: 76368...b72

• Liker 7
Skrevet

Hva forventer du at kjæresten skal si?  Jeg spør oppriktig, for det kan jo virke uklart hva du forventer av ham.

Anonymkode: fa1c6...9c5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kommer sannsynligvis til å miste kjæresten din om du ikke tar deg sammen. Jeg ble selv dumpet for mange år siden på grunn av at min spiseforstyrrelse og selvsentrerte fokus ble for slitsomt for partner. Heldigvis ble jeg frisk, og jeg innså at vi uansett ikke passet sammen, men dumt om du skyver fra deg selve drømmemannen, er det ikke?

Anonymkode: 8c966...e54

Han nekter å gi slipp på meg. Han sier jeg er hans ALT. Han er en flott god mann,bra jobb og pen mann. Så noe bra må han nok se i meg. Vi er utrolig like på mange måter altså vi bare klaffer på det meste,fra dag en var det slik. Det er jeg som sliter med det psykiske,men han har ALDRI klaget på den delen. Bare støttet dag ut,dag inn. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du er helt urimelig, og presser kjæresten din til å svare, og så blir det feil for deg. Du har en jobb å gjøre med deg selv. Og øv på å holde tilbake dine egne spørsmål og utsagn om egen kropp. 

Anonymkode: 76368...b72

Jeg vet,går til psykolog

TS

Skrevet

Du er litt urettferdig mot mannen din synes jeg, TS. Du kommer med stadige negative kommentarer om kroppen din som opplagt ikke er tilfelle, men når han prøver å realitetsorientere deg blir du sint fordi han sier feil ting. Det er jo en catch 22 situasjon for ham, for uansett hva han gjør og sier vil det blir feil. 

Jeg forstår at du er i en sårbar situasjon, men du må gi deg med disse kroppskommentarene og forventningene om hva han må si og ikke si for dette er totalt ødeleggende for forholdet deres.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...