Gjest Jalileh Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 Jeg begynner å bli litt pjusk her og har nå spist 4 vitaminbjørner, fått i meg 2 skjeer Tran og div andre ting. En venninne av meg som er apotekteknikker sa en gang til meg at hvis man tar en "overdose" med f.eks vit-C så kan det være at man ikke blir syk. Noen som vet om dette stemmer? Lurer på om jeg skal spise 4 vitaminbjørner til nemlig...
Ceres Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 Nr 1 - vitaminbjørner kan ha lakserende effekt, dvs. at du kan få akutt diare (som går fort over). Bare så det er sagt. Nr 2 - det er delte meninger om C-vit hjelper, men jeg synes det har god effekt. Men du bør ta ren C-vit som ikke har slik lakserende effekt, da. Nr 3 - det er ikke farlig (men unødvendig) å ta "overdose" av vannløselige vitaminer. Dette vil si B,C, og K-vitaminer, hvis jeg ikke husker helt feil. Nr 4 - det er mulig å få overdose av fettløselige vitaminer, da disse lagrer seg i kroppen - og dette er ikke bra. Det gjelder A,D, og E-vitaminer - hvis jeg husker riktig. Spis masse frukt og få frisk luft uten å fryse - det hjelper alltid for meg! God bedring!
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Det er fullt mulig å få overdose av vitaminer! Får du for mye C-vitaminer, kan du for eksempel på diaré. Andre kan ha alvorligere konsekvenser. ALDRI ta mer enn anbefalt på esken!
Gjest Jalileh Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Okey... da tror jeg at jeg dropper disse 4 ekstra vitaminbjørnene. Vil ikke ha noe akutt diarè her. Takk for tips.
Gjest Jalileh Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Det er fullt mulig å få overdose av vitaminer! Får du for mye C-vitaminer, kan du for eksempel på diaré. Andre kan ha alvorligere konsekvenser. ALDRI ta mer enn anbefalt på esken! ← Åh ok... Nei, det skal jeg ikke. Vil ikke få alvorlige konsekvenser her.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Åh ok... Nei, det skal jeg ikke. Vil ikke få alvorlige konsekvenser her. ← Nei, litt kjipt å gjøre seg selv syk for å prøve å holde seg frisk.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Tran inneholder også A og D vitaminer, så du får i deg trippel eller mer av anbefalt dose av disse to vitaminene.
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Har hørt man kan bli hyper av et altfor stort c-vitaminsjokk
Gjest Jalileh Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 Vel okey jeg skal ikke bøtte ned på noe mer av vitaminer eller andre ting nå i allefall. Det jeg har fått i meg får holde.
Gjest Jalileh Skrevet 28. februar 2006 #10 Skrevet 28. februar 2006 Nei, litt kjipt å gjøre seg selv syk for å prøve å holde seg frisk. ← Hehe... absolutt.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 Vitaminer skal virke over tid, hjelper ikke som akuttmedisin ved sykdom. Og hva skal to skjeer tran være godt for? Du blir ikke plutselig frisk ved å ta tran en dag eller to - tran bør tas jevnlig gjennom hele livet. Med tranen er det fiskeoljen og ikke vitaminene som er det essensielle.
lillesky Skrevet 28. februar 2006 #13 Skrevet 28. februar 2006 Jeg har tatt c-vitaminsjokk uten å få noen plager. Men jeg har heller ikke blitt "kurert" fra forkjølelsen. Det kroppen ikke klarer å ta opp av C-vitamin, skilles ut i urinen slik at kroppen kvitter seg med det når du tisser. Ta en titt her.
Polluela Skrevet 28. februar 2006 #14 Skrevet 28. februar 2006 Den tisses ut igjen ja, men kan gi plager for det (som diaré). Sakset fra http://www.lommelegen.no/art/art2326.asp Overdosering Overdosering av vitamin C kan gi dannelse av nyresten. Diaré kan også forekomme. I og med at vitamin C øker opptaket av jern, kan mye vitamin C over lang tid føre til for høye jernnivåer i kroppen.
Gjest Jalileh Skrevet 28. februar 2006 #15 Skrevet 28. februar 2006 Vitaminer skal virke over tid, hjelper ikke som akuttmedisin ved sykdom. Og hva skal to skjeer tran være godt for? Du blir ikke plutselig frisk ved å ta tran en dag eller to - tran bør tas jevnlig gjennom hele livet. Med tranen er det fiskeoljen og ikke vitaminene som er det essensielle. ← Hvordan kan det da ha seg at før, hvor jeg var mye plaget med bronkitt hvor jeg da begynte å ta tran plutselig ble frisk? Dette gjør jeg støtt og stadig nå også hvis jeg merker tendenser til bronkitt. Hosten går faktisk over etter et par dager hvis jeg husker å ta tran. Kan du forklare hvorfor jeg ikke utvikler bronkitt når jeg er flink med tranen? takk for tips i fra alle her!
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #16 Skrevet 28. februar 2006 Okei alle sammen.. Listen to an expert. Å ta for mye c vitamin er ikke farlig!! C vitamin lagres ikke i kroppen.. Kroppen bruker det den trenger og resten skylles ut med urinen.. (derfor må kroppen ha en daglig dose med c vitamin, hjelper ikke å ta mye ene dagen og tro at det holder i flere dager) Men som enkelte sier her, det kan gi diare. Men diare er ikke farlig. Og dette gjelder kunn STORE doser. Man kan få overdose av de fettløselige vitaminene, A, D og E. Dette kan gi ganske alvorlige bivirkninger. Disse vitaminene lagres i kroppen, derfor kan man få for mye. Anbefaler deg virkelig ikke å ta 4 vitaminbjørner! Er du sprø menneske? Vitaminbjørner smaker gjerne snop, men de er det ikke.. Les på pakningen og aldri ta mer enn anbefalt dose, som er 1 tablett daglig. Tar du tran i tillegg, bør du kutte ut tilskudd med A, D OG E vitamin.
Gjest Jalileh Skrevet 28. februar 2006 #17 Skrevet 28. februar 2006 Nå har jeg jo allerede spist 4 vitaminbjørner, men nei...skal ikke ta 4 til.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #18 Skrevet 28. februar 2006 Overdosering av vitamin C kan gi dannelse av nyresten. Det anbefales ikke. Jeg tar en runde influensa når som helst i stedet for en runde nyrestein.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #19 Skrevet 28. februar 2006 Okei alle sammen.. Listen to an expert. ← Skal vi bare ta ditt ord på at du er ekspert? Trukke det. Nå har vi hatt linker til legesider som sier at for mye vitamin C har uheldige bieffekter, og tar du en titt i Felleskatalogen så ser du det mer av det samme.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #20 Skrevet 28. februar 2006 Kan du forklare hvorfor jeg ikke utvikler bronkitt når jeg er flink med tranen? Hvordan vet du at det er tranen som gjør at du ikke får bronkitt når du tar tran? Du hadde nok ikke utviklet bronkitt uten tran heller, men så lenge du tror på det så har det nok sin effekt. Hvis du i tillegg begynner med å ta tran hver dag så er det bra - en barneskje hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå