AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #1 Del Skrevet 19. november 2024 Kjøpte vintersko forrige uke, blitt brukt 2 ganger så løsnet sålen på halve skoen. Nå er det minus mellom 7 og 10 grader og snø, ikke egnet for joggesko ute. Det er det eneste min sønn har nå. Butikken mener de har rett til å sende de inn til en skomaker for å prøve å reparere de, dette vil ta opp til 1 uke. Blir litt oppgitt, skoene kostet 2500,- og jeg forstår det er fint å reparere ting, men kunden kan ikke stå uten sko, når skoene åpenbart burde holdt lenger enn dette. Jeg selv hadde samme reklamasjon på et par støvletter, den butikken ga meg nytt par med engang. Så hva er praksisen? Vet forbrukerkjøpsloven sier at selger har lov til å fikse, men blir jo litt feil at vi må kjøpe nye sko i mellomtiden. Anonymkode: b0ad3...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #2 Del Skrevet 19. november 2024 Da får de gi dere et par sko mens de bruker tid på å fiksede andre skoene. Litt som at man får lånebil mens man fikser bilen sin hos mekaniker. Gå tilbake til butikken og si at det ikke er holdbart. Bli en Karen. Det er det som funker. Anonymkode: a04f5...e33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 19. november 2024 #3 Del Skrevet 19. november 2024 Min erfaring er at butikken har lov til å prøve reperasjoner først. Ikke alltid en god løsning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #4 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da får de gi dere et par sko mens de bruker tid på å fiksede andre skoene. Litt som at man får lånebil mens man fikser bilen sin hos mekaniker. Gå tilbake til butikken og si at det ikke er holdbart. Bli en Karen. Det er det som funker. Anonymkode: a04f5...e33 Burde jo det, sånn som været er nå er jo vintersko vær uten tvil. Jeg er dårlig på dette med å kreve, jeg sa at dette blir jo veldig vanskelig. Det er vinter nå og derfor vi kjøpte sko for å være varm på beina. Har reklamert mye på sko/klær aldri opplevd dette. Jeg er egentlig for at vi skal kaste mindre, men vi kan ikke fryse i mellomtiden🥴ts Anonymkode: b0ad3...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #5 Del Skrevet 19. november 2024 Helene skrev (10 minutter siden): Min erfaring er at butikken har lov til å prøve reperasjoner først. Ikke alltid en god løsning. De har det, forbrukerkjøpsloven er klar på at selger kan fikse, men det gjør jo da at vi må kjøpe et par til da. Egentlig ikke penger til det heller nå🥴ts Anonymkode: b0ad3...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #6 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De har det, forbrukerkjøpsloven er klar på at selger kan fikse, men det gjør jo da at vi må kjøpe et par til da. Egentlig ikke penger til det heller nå🥴ts Anonymkode: b0ad3...aaf Har han ikkje nokre fjellstøvlar eller gummistøvlar eller noko han kan bruke i mellomtida? Ville absolutt dratt innom Fretex eller liknande i staden for å kjøpe nok eit par til 2500 NOK ❤️ Anonymkode: 33f18...11e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #7 Del Skrevet 19. november 2024 Butikken har helt rett dessverre. Vet ikke helt hva som skjedde med støvlettene dine, og de var umulig og reparere eller om det ble billigere og gi deg nye, men vanlig praksis er og levere til skomaker. Ingen han kan låne av , og ingen fra i fjor som kan brukes en uke? Anonymkode: 0ec44...52f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #8 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De har det, forbrukerkjøpsloven er klar på at selger kan fikse, men det gjør jo da at vi må kjøpe et par til da. Egentlig ikke penger til det heller nå🥴ts Anonymkode: b0ad3...aaf Du får HELT sikkert kjøpt brukte vintersko eller fjellstøvler, cherrox etc på finn eller facebook til en billig penge imens dere venter på å få reparert de. Du kan også legge ut et innlegg der du etterspør det på en kjøp og salg side på facebook, kanskje du til og med får et par gratis som noen uansett ikke bruker. Anonymkode: bb036...5bc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #9 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da får de gi dere et par sko mens de bruker tid på å fiksede andre skoene. Litt som at man får lånebil mens man fikser bilen sin hos mekaniker. Gå tilbake til butikken og si at det ikke er holdbart. Bli en Karen. Det er det som funker. Anonymkode: a04f5...e33 Nei, det blir ikke litt som og ha lånebil. Teit og oppfordre folk til og bli en karen. Butikken følger forbrukerloven. karen kan ikke forvente mer, karen kan lage masse drama og drite seg ut, men ofte funker det i lengden og være hyggelig og oppføre seg ordentlig og. Anonymkode: 0ec44...52f 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #10 Del Skrevet 19. november 2024 Har han bare ett par sko til bruk på vinteren? Det må da være fornuftig på alle måter å ha et reservepar uansett? Hva ville du gjort hvis skoene ble gjennomvåte en formiddag? Steng ungen inne i minst et døgn til skoene er gjennomtørre igjen? Sier som de andre her: vær litt løsningsorientert og skaff et par ekstra sko. Pent brukte sko er ikke skadelige å bruke. Anonymkode: 57978...95b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #11 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har han bare ett par sko til bruk på vinteren? Det må da være fornuftig på alle måter å ha et reservepar uansett? Hva ville du gjort hvis skoene ble gjennomvåte en formiddag? Steng ungen inne i minst et døgn til skoene er gjennomtørre igjen? Sier som de andre her: vær litt løsningsorientert og skaff et par ekstra sko. Pent brukte sko er ikke skadelige å bruke. Anonymkode: 57978...95b Denne sønnen er en tenåring, og har ikke stort behov for mange par sko. Våte har vi skotørker til, så det er ikke et problem. Som tenåringer flest går man kun med det som er "inn". Reserve par til 2000 er ikke noe jeg kommer til å kjøpe. Ikke har vi "vinter" her heller. Kun 2024 som faktisk har vært kaldt. Ser ut som 2024 ønsker å avslutte året kaldt også.. Brukte sko er ikke aktuelt, og vi fikser dette vi, og jeg trenger ikke sure innlegg, dette var et spørsmål om praksis i skobutikker. Aldri opplevd at skoene blir tatt inn å fikset på tidligere, så det var ny erfaring. Likevel surt å må ut med nye sko når vi akkurat har kjøpt. Ungen vokser har vokst fra 42 til 45 fra vinter i mars til nå, så nei vi har faktisk lite sko til han. Får tursko til jul, pen skoa er uegnet til vinterføre, og joggeskoene blir kalde. Ts Anonymkode: b0ad3...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #12 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har han ikkje nokre fjellstøvlar eller gummistøvlar eller noko han kan bruke i mellomtida? Ville absolutt dratt innom Fretex eller liknande i staden for å kjøpe nok eit par til 2500 NOK ❤️ Anonymkode: 33f18...11e AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Butikken har helt rett dessverre. Vet ikke helt hva som skjedde med støvlettene dine, og de var umulig og reparere eller om det ble billigere og gi deg nye, men vanlig praksis er og levere til skomaker. Ingen han kan låne av , og ingen fra i fjor som kan brukes en uke? Anonymkode: 0ec44...52f AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du får HELT sikkert kjøpt brukte vintersko eller fjellstøvler, cherrox etc på finn eller facebook til en billig penge imens dere venter på å få reparert de. Du kan også legge ut et innlegg der du etterspør det på en kjøp og salg side på facebook, kanskje du til og med får et par gratis som noen uansett ikke bruker. Anonymkode: bb036...5bc Han har vokst fra alt siste året, så vi har ikke noe som kan brukes nå. Og jeg er sikkert litt rar med når det er snakk om tenåringer så kjøper jeg ikke masse sko for skoene blir lite brukt for de vokser så fort ut av de. Jeg har sikkert en overfladisk 16 åring, han kommer ikke til å gå i brukt da velger han joggesko dessverre. Da er dette sikkert noe skobutikkene har begynt med, aldri vært borti dette før. Bra tiltak for miljøet, men kjipt nå som kuldeperioden satte inn. Ts Anonymkode: b0ad3...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #13 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han har vokst fra alt siste året, så vi har ikke noe som kan brukes nå. Og jeg er sikkert litt rar med når det er snakk om tenåringer så kjøper jeg ikke masse sko for skoene blir lite brukt for de vokser så fort ut av de. Jeg har sikkert en overfladisk 16 åring, han kommer ikke til å gå i brukt da velger han joggesko dessverre. Da er dette sikkert noe skobutikkene har begynt med, aldri vært borti dette før. Bra tiltak for miljøet, men kjipt nå som kuldeperioden satte inn. Ts Anonymkode: b0ad3...aaf Eg jobba deltid i skobutikk på 90-talet. Allereie då var sjefen klar på at vi hadde Forbrukarlova på vår side når vi insisterte på å reparere. Men klart det ikkje var noko kult for ein tenåring å prøve å handheve dette, så sjefen steppa inn Ergerleg situasjon for sonen din, uansett. Anonymkode: 33f18...11e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #14 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eg jobba deltid i skobutikk på 90-talet. Allereie då var sjefen klar på at vi hadde Forbrukarlova på vår side når vi insisterte på å reparere. Men klart det ikkje var noko kult for ein tenåring å prøve å handheve dette, så sjefen steppa inn Ergerleg situasjon for sonen din, uansett. Anonymkode: 33f18...11e Har en mamma som jobba i skobutikk de gjorde aldri det, så sikkert forskjell fra butikk til butikk. Her vi bor finnes det ikke skomaker heller, tenkt det er vel et utdøende yrke. Fint at det blir kanskje mer i vinden, men neste gang jeg kjøper sko da så skal jeg virkelig sjekke skoene først. Skjønner godt at du som tenåring da ikke klarte å håndheve det. Jeg er ikke en person som blir sur på personalet de gjør sin jobb. Ts Anonymkode: b0ad3...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #15 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da er dette sikkert noe skobutikkene har begynt med, aldri vært borti dette før. Bra tiltak for miljøet, men kjipt nå som kuldeperioden satte inn. Ts Anonymkode: b0ad3...aaf Definitivt ikke. Slik har det vært i 20-25 år, minst, og det gjelder ikke bare skobutikker. At du selv fikk nye støvletter den gangen, slik du nevner, KAN komme av at det av en eller annen grunn ikke ville lønne seg å reparere akkurat den modellen med akkurat den skaden. Løsningen hvis han nekter å bruke annet enn joggesko mens han venter på reparasjonen er jo å bruke tykkere sokker/flere lag. Det koster ingenting, og hvis han nekter får han pent ta konsekvensen av det og fryse. Er han gammel nok til å bestemme hva han skal kle på seg er han også gammel nok til å forstå at konsekvensen av å kle seg for tynt er at man blir kjempefrossen. Vanligvis forstår ganske små barn akkurat dette. Anonymkode: 57978...95b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 19. november 2024 #16 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Denne sønnen er en tenåring, og har ikke stort behov for mange par sko. Våte har vi skotørker til, så det er ikke et problem. Som tenåringer flest går man kun med det som er "inn". Reserve par til 2000 er ikke noe jeg kommer til å kjøpe. Ikke har vi "vinter" her heller. Kun 2024 som faktisk har vært kaldt. Ser ut som 2024 ønsker å avslutte året kaldt også.. Brukte sko er ikke aktuelt, og vi fikser dette vi, og jeg trenger ikke sure innlegg, dette var et spørsmål om praksis i skobutikker. Aldri opplevd at skoene blir tatt inn å fikset på tidligere, så det var ny erfaring. Likevel surt å må ut med nye sko når vi akkurat har kjøpt. Ungen vokser har vokst fra 42 til 45 fra vinter i mars til nå, så nei vi har faktisk lite sko til han. Får tursko til jul, pen skoa er uegnet til vinterføre, og joggeskoene blir kalde. Ts Anonymkode: b0ad3...aaf Kan han ikke få turskoene tidlig, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #17 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Definitivt ikke. Slik har det vært i 20-25 år, minst, og det gjelder ikke bare skobutikker. At du selv fikk nye støvletter den gangen, slik du nevner, KAN komme av at det av en eller annen grunn ikke ville lønne seg å reparere akkurat den modellen med akkurat den skaden. Løsningen hvis han nekter å bruke annet enn joggesko mens han venter på reparasjonen er jo å bruke tykkere sokker/flere lag. Det koster ingenting, og hvis han nekter får han pent ta konsekvensen av det og fryse. Er han gammel nok til å bestemme hva han skal kle på seg er han også gammel nok til å forstå at konsekvensen av å kle seg for tynt er at man blir kjempefrossen. Vanligvis forstår ganske små barn akkurat dette. Anonymkode: 57978...95b Vet du, vet godt hvordan jeg skal både snakke med min sønn og hva vi gjør. Vintersko gjør mer enn bare å varme. Så fint å høre at din erfaring er at de reparerer. Jeg har aldri opplevd dette på mine 40 år som skoeier (ikke minst skodilla) og en mor som har jobbet i skobutikk halve livet. Så for meg er dette noe nytt, hvorfor kan man ikke ha en fin tone i et innlegg? Hvorfor blir noen så provosert over at jeg spør hva praksisen er i skobutikkene? Ts Har fått svar, vet også at vi må løse det, vet nå at skoene jeg kjøper må sjekkes nøye slik at jeg kan unngå dette igjen Anonymkode: b0ad3...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #18 Del Skrevet 19. november 2024 Norja skrev (2 minutter siden): Kan han ikke få turskoene tidlig, da? Nei, de er ikke kjøpt enda. Og litt kjedelig med ingen gaver til jul, ikke tror jeg tursko er noe han tar på for å dra på skolen heller. Sånn er det med tenåring, men vi løser det ts Takk for tips Anonymkode: b0ad3...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #19 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vet du, vet godt hvordan jeg skal både snakke med min sønn og hva vi gjør. Vintersko gjør mer enn bare å varme. Så fint å høre at din erfaring er at de reparerer. Jeg har aldri opplevd dette på mine 40 år som skoeier (ikke minst skodilla) og en mor som har jobbet i skobutikk halve livet. Så for meg er dette noe nytt, hvorfor kan man ikke ha en fin tone i et innlegg? Hvorfor blir noen så provosert over at jeg spør hva praksisen er i skobutikkene? Ts Har fått svar, vet også at vi må løse det, vet nå at skoene jeg kjøper må sjekkes nøye slik at jeg kan unngå dette igjen Anonymkode: b0ad3...aaf Vel, du framstår jo som ganske negativ og problemfokusert. Anonymkode: 57978...95b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #20 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vel, du framstår jo som ganske negativ og problemfokusert. Anonymkode: 57978...95b Kanskje fordi hun hadde et problem? 🤠 Anonymkode: 33f18...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå