AnonymBruker Skrevet 19. november #1 Del Skrevet 19. november Jeg er alene med en tenåringsjente, og jeg føler at jeg ikke klarer mer. Jeg har kjørt min egen "oppdragerstil" så langt, som skulle være minst mulig lik mine foreldres, men jeg ser ikke det store utbytte av det.. Hun har blitt bortskjemt. Hun har null respekt for meg, hører ikke etter. Hun gjør det ikke bra på skolen, forsover seg med vilje, skulker. Lyver til meg. Bidrar null hjemme, men forventer penger. Trenger oppfølging på alle mulige områder, som ting hun skal gjøre, huske, rekke +++ Prøver å få henne til å reise til besteforeldre/sin far innimellom, men det vil hun ikke, for det "skjer ingenting der". Og far gjør lite for å kjempe om samvær. Noen ganger har jeg bare nok med meg selv! Jeg har ikke mer å gi.. Sliter mye med angst. Prøver å få tilpasset arbeidstidene mine, for å i det hele tatt orke å jobbe. Jeg trenger hjelp, før dette går helt ut av kontroll. Hva gjør jeg? Anonymkode: 9ede5...11d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #2 Del Skrevet 19. november Hvor gammel er hun? Anonymkode: 0b8bb...129 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #3 Del Skrevet 19. november Snakke med helsesøster, evt lege? Jeg er i litt samme situasjon, så skjønner deg godt. Der er en «kamp» hver dag! Anonymkode: db8cf...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #4 Del Skrevet 19. november Det beste min mamma kunne gjøre når jeg var tenåring og lagde "problemer" fra jeg var 15 år ca, var å slutte å være mamma og bare være menneskelig med følelelser. Når hun begynte vise at hun ble lei seg av det jeg gjorde og sa så begynte jeg å endre meg. Dessverre hadde det gått for lang tid da og vi har aldri fått reparert skaden. Er 40 i år og har en god relasjon til mamma nå, men det gjør fortsatt vondt å tenke tilbake på den tiden. Og, hva gjør du for å få respekten hennes? Å være hennes bank og slave gjør ikke noe for å få respekt fra henne. Anonymkode: c5754...587 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
badevakta Skrevet 19. november #5 Del Skrevet 19. november Det er ikke sikkert at hennes oppførsel har noe med din oppdragerstil å gjøre, men rett og slett handler om at hun er tenåring hvor hormoner og følelser herjer. Prøv å snakk litt med henne uten å være anklagende. Spør hvordan hun har det og ta det derfra. Ikke bit på agnet hver gang hun provoserer. Ja jeg vet det er fryktelig vanskelig, men tror det er viktig å velge sine kamper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #6 Del Skrevet 19. november Du får sette deg ned i fredstid og snakke til henne som en voksen. Pengemas hadde jeg aldri gitt etter for. Anonymkode: aa26f...9e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #7 Del Skrevet 19. november Hva slags foreldrestil mener du dine foreldre hadde? Det er et vanlig problem at man bare ser feil hos sine egne foreldre, og går for langt motsatt vei. Så ser man plutselig hvorfor de tenkte som de gjorde. Dessuten er man ikke forelder for en ung versjon av seg selv, men et helt annet menneske. Som er litt deg, litt far og litt noe helt annet. Anonymkode: 79222...2d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #8 Del Skrevet 19. november Det er lettere å være to, dersom det er en mulighet, få deg en mann? 😊 Anonymkode: b5c4e...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #9 Del Skrevet 19. november Kontakt helsesykepleier og hør hvilke foreldreveiledningstilbud som finnes i deres kommune/bydel. Av og til kan et blikk utenfra være nyttig for å endre fastlåst dynamikk. Og ofte kan det være godt bare å bli lyttet til. Tenåringer kan være temmelig grusomme, uten at det nødvendigvis har noe med oppdragelsen de har fått tidligere å gjøre. Anonymkode: cdc3b...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #10 Del Skrevet 19. november Du kan også søke råd hos barnevernet i kommunen din Anonymkode: c489b...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #11 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er lettere å være to, dersom det er en mulighet, få deg en mann? 😊 Anonymkode: b5c4e...154 Ja jøss. Dra inn en ny mann i livet som skal begynne oppdragelse. Kjempeidé for en tenåring Anonymkode: 16f3c...c72 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #12 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er lettere å være to, dersom det er en mulighet, få deg en mann? 😊 Anonymkode: b5c4e...154 Tror du det ville hjelpe? Anonymkode: e356a...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #13 Del Skrevet 19. november AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hun har blitt bortskjemt. Hun har null respekt for meg, hører ikke etter. Hun gjør det ikke bra på skolen, forsover seg med vilje, skulker. Lyver til meg. Bidrar null hjemme, men forventer penger. Trenger oppfølging på alle mulige områder, som ting hun skal gjøre, huske, rekke Klare, faste regler. Lik konsekvens hver gang. Vær forutsigbar og trygg. Skriv ned alle regler slik at dere begge er 100% klare på hva reglene er. Lag ukeplan med alle oppgavene hun skal gjøre. Og konsekvens hvis hun ikke gjør det. F.eks. har hun ikke vasket badet innen avtalt tid så trekkes 50 kr fra ukeslønnen. Lær henne å bruke kalender og påminnelser på mobilen. Hun må ta ansvar for seg selv. Anonymkode: 88cd1...63f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november #14 Del Skrevet 19. november Har hun noen tanker om hva hun vil i fremtiden? Hva slags jobb hun kan tenke seg, eller hvilken retning hun vil velge etter ungdomsskolen? Er det noe der du kan bruke til å motivere eller ha som belønning? Er det alt hun skal «gjøre, huske, rekke +++ » som trenger at du husker det, eller er det enkelte ting hun kan ordne selv? Hvis konsekvensen blir at hun ikke får gjort noe hun har lyst til - men som ikke betyr noe for deg - da er det kanskje ikke så farlig? Anonymkode: 58c62...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 19. november #15 Del Skrevet 19. november Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg