Gå til innhold

Yngre kollega jukser seg til gode resultater med AI – seriøst?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 13.21):

Jeg mener det er latskap og at kreativiteten forsvinner. Vi som er litt eldre har ikke sjanse til å måle oss med det. Skal hele arbeidslivet fremover være bare mennesker under 25 da eller? TS

Anonymkode: 6653b...c4a

Nei, men ingenting tilsier at vi over 25 ikke skal utvikle oss og lære å ta i bruk nye verktøy. Det er bare tull at du som er litt eldre ikke kan lære noe nytt. Ingen kan sånne ting automatisk. 

Anonymkode: 98a4b...bc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 13.21):

Jeg mener det er latskap og at kreativiteten forsvinner. Vi som er litt eldre har ikke sjanse til å måle oss med det. Skal hele arbeidslivet fremover være bare mennesker under 25 da eller? TS

Hvor kommer din kreativitet fra ? 

Min kommer fra å lese masse, prate med folk og med AI får jeg MYE mer kreativitet for jeg får så mye mer å spinne videre på.  

Jeg kjenner mange 45-55 som omfavner AI like mye som meg og har blitt mer kreative for de trenger ikke komme med alle oppstartstankene selv.

Anonymkode: edf0e...0be

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Disse sorte, med orange tekst, ja...

Nei, de var det bare et fåtall som fikk. 

Anonymkode: 83aae...3c1

Nei, de med orange tekst var nok terminaler, som jobbet mot stormaskiner. Som regel enten noe Norsk Data greier eller IBM System/34 eller System/36. 

Den første PCen kom i 1981 og rundt 1985 var det full fart i utrullingen mange steder. PCer på den tiden hadde typisk grønn tekst på sort bakgrunn på skjermen (MDA eller Hercules grafikkort), etter hvert EGA fargeskjermer (CGA ble lite brukt hos bedrifter pga. lav oppløsning og dermed dårlig tekstkvalitet). 

Vi hadde PC hjemme fra 1985. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 13.07):

Burde jeg si noe til sjefen? 

Si til sjefen at dere ønsker opplæring i hvordan disse nye verktøyene kan benyttes i hverdagen.

Anonymkode: 6517d...b73

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (52 minutter siden):

Nei, de med orange tekst var nok terminaler, som jobbet mot stormaskiner. Som regel enten noe Norsk Data greier eller IBM System/34 eller System/36. 

Den første PCen kom i 1981 og rundt 1985 var det full fart i utrullingen mange steder. PCer på den tiden hadde typisk grønn tekst på sort bakgrunn på skjermen (MDA eller Hercules grafikkort), etter hvert EGA fargeskjermer (CGA ble lite brukt hos bedrifter pga. lav oppløsning og dermed dårlig tekstkvalitet). 

Vi hadde PC hjemme fra 1985. 

Nei, det var PCen vi fikk som hjemme PC. Boks, sort bakgrunn, orange tekst. 

Kom seg med Windows i 94. Men fortsatt var det rullearkiv, skrivemaskiner, med mer, som var dominerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ene montøren jeg ansatte i fjor høst jukser seg til bedre resultater, han bruker batteridrill der alle andre bruker skrutrekker….

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke hun som jukser. Det er du som jukser som mottar lønn for tid brukt til å jobbe på minst effektive måte. 

De som ikke henger med på nye og effektive måter og jobbe på, og som ikke forstår AI, vil ramle av lasset. 

Anonymkode: 09a35...b4f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sin skyld er det at du ikke henger med? 

Men, nå står du kanskje og vasker klær, kopper og kar for hånd også... og klager på lite fritid ettet jobb?

Anonymkode: fee7a...e9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det var PCen vi fikk som hjemme PC. Boks, sort bakgrunn, orange tekst. 

Kom seg med Windows i 94. Men fortsatt var det rullearkiv, skrivemaskiner, med mer, som var dominerende. 

Jeg jobbet som IT-konsulent mot bedriftsmarkedet fra 1993. Kan ikke huske at jeg så en eneste skrivemaskin noe sted ;) Alle medarbeidere i bedriftene vi servet som hadde bruk for PC hadde fått på den tiden, nye maskiner var til utbytte av gamle eller til nyansatte. En del hadde riktignok terminaler enda, det tok en god stund før stormaskinene var utfaset. Men stort sett ble det kjørt terminalemulatorer på PCene. 

Det fantes sikkert en og annen skrivemaskin i en liten håndverkerbedrift i tjukkeste innlandet. Men hos større bedrifter på det sentrale østlandet? Niks. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 13.07):

Altså, jeg må bare få dette ut. Jeg har en yngre kollega (selvfølgelig, de nye «stjernene») som på papiret er superflink. Hun leverer knallbra resultater, får masse skryt fra ledelsen, og alle tror hun er en slags mirakelarbeider. Men jeg har lagt merke til noe – hun bruker AI til det meste.

Hver gang hun skal løse noe, sitter hun og taster på PC-en sin og lar disse verktøyene gjøre hele jobben for henne. Klart resultatene ser bra ut – det er jo ikke hun som gjør jobben! 

Jeg vet at vi lever i en teknologisk verden og alt det der, men ærlig talt, hvor går grensen? Vi andre bruker tid, erfaring, og hjernen vår til å løse oppgaver, mens hun bare sitter der og lar en maskin gjøre arbeidet. Og så får hun applaus for hvor «effektiv» og «dyktig» hun er.

Er det bare meg som synes dette er juks? Når man jobber i en rolle hvor det forventes at du faktisk har kompetanse, burde det ikke kreves at du bruker den også, i stedet for å lene deg på AI hele veien? For all del, hun har utdanning og erfaring men det er urettferdig at hun jobber dobbelt så raskt som alle andre fordi hun jukser.

Jeg vet at noen sikkert vil si «Hun er smart som bruker verktøyene som finnes» eller noe lignende, men det føles ikke riktig. Burde jeg si noe til sjefen? Eller ser det bare ut som jeg er bitter fordi jeg ikke har en digital slave som gjør jobben min for meg? Jeg er lei av å sitte her og se henne få kred for noe jeg vet ikke er hennes innsats.

Noen tanker? Kanskje jeg bare må innse at vi andre snart blir overflødige mens folk som henne blir promotert for å vite hvordan man bruker en chatbot. Flott utvikling.

Det kommer helt an på hvor du jobber, og hva slags informasjon KI verktøyene får om jobben. Og hvordan du velsiger å fremstille det.

Jeg bruker også en del KI, men jeg er veldig varsom på hvordan jeg bruker det så jeg ikke skal gi ut sensitiv informasjon om bedriften jeg jobber i, gi foretnignshemmeligheter og taushetsbelagt informasjon. 

Jeg tenker det også det er en stor forskjell på hvordan man fremstiller det man har funnet ut / laget ved hjelp av KI. Sier man at dette har man laget helt selv (altså lyver), eller sier man at man her har brukt KI? 

Hvis hun ellers virker hyggelig og ikke skryter på seg ting hun ikke har gjort ville jeg bedt henne lære meg hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 35ad6...3a8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-jk- skrev (32 minutter siden):

Jeg jobbet som IT-konsulent mot bedriftsmarkedet fra 1993. Kan ikke huske at jeg så en eneste skrivemaskin noe sted ;) Alle medarbeidere i bedriftene vi servet som hadde bruk for PC hadde fått på den tiden, nye maskiner var til utbytte av gamle eller til nyansatte. En del hadde riktignok terminaler enda, det tok en god stund før stormaskinene var utfaset. Men stort sett ble det kjørt terminalemulatorer på PCene. 

Det fantes sikkert en og annen skrivemaskin i en liten håndverkerbedrift i tjukkeste innlandet. Men hos større bedrifter på det sentrale østlandet? Niks. 

Vi husker veldig ulikt. Jeg jobbet i en stor, privat bedrift i Oslo og selv om vi fikk noen PC-er i 1989, så var det et fåtall som faktisk brukte dem. Først rundt 2005 var det noe alle på kontoret hos oss brukte.
Mannen min jobbet i finans og hadde kontorer på Aker brygge på 90-tallet, og selv der var det drøyt 40% som brukte skrivemaskin i 1997.

Anonymkode: 212ba...db9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (36 minutter siden):

Om du jobbet med IT er nok det forklaringen på at du så PCer overalt før mange andre 😂

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde bekymre deg mer for egen jobb. Med mindre dere jobber i det offentlige.

I privat næringsliv så vil eiere som oppdager at chatboter kan redusere arbeidsstyrken med 50%, gjøre nettopp det. Og da er det gjerne de den halvparten som vet hvordan man bruker chatbot som blir igjen.

Anonymkode: f2eb9...0e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS så lenge du klarer å lære nye ting, så kan du bruke KI/AI til å gjøre jobben du også. Høres ut som det er en god løsning, og det er ikke vanskelig å lære seg i det hele tatt.

Det er et verktøy som alt annet av verktøy, og jo fortere du lærer deg hvordan du bruker det, jo lettere gjør du det for deg i lengden. Det er ikke slik at dette forsvinner om noen år, dette er bare starten på noe nytt jeg ville anbefalt deg å prøve litt ut selv. Om du trenger hjelp med å sette i gang, er det bare å lage en tråd så får du nok den hjelpen du trenger. Eller evt. høre med kollegaen din, som sikkert er mer enn villig å lære det bort til deg.

Endret av AnonymBrukerNeida
endret "starte" til "sette"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med avansert programmering og systemering og finner ikke at "AI" kan gjøre jobben ennå. Den kan selvfølgelig komme med eksempler, men helt generelt. Kan skrive mange bullshit-beskjeder utrolig raskt nå.

il tekst er den bra så "journalister" og andre jobber forsvinner.

Anonymkode: 44793...8e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AI/KI er bare så god som brukeren. Skal man ha god output må man legge inn god input. AI/KI er heller ingen kunnskapsdatabase, det er en språkmodell. Den er utviklet for å kunne kommunisere på høyt nivå, ikke for å gi riktige svar. Skal man ha noe fornuftig ut er det avgjørende med gode prompter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...