Gå til innhold

Hvor ille er det egentlig å ta beroligende for sterk angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med angst så lenge jeg kan huske. Men har gått i terapi, fått diagnoser, fått mange gode råd og lært meg teknikker. Men angsten vil ikke slippe. Har innsett at sånn er jeg bare, og får gjøre det beste ut av det. 

Jeg har beroligende på resept, lav dose vel og merke, men den hjelper meg iallefall de gangene jeg virkelig trenger det. 

Men man får jo høre at det ikke er bra osv. Men jeg tar kanskje 1-2 tablett pr mnd. Likevel føler jeg at det ikke er bra. Er det så ille? 
jeg bruker S***il. 
Jeg får den roen jeg trenger, og føler meg som en «normal». Jeg har likevel vært svært streng med slik medisin, da jeg er redd for å ta for mye (redd for avhengighet, redd for hva som kan skje over tid osv). 

Tar som sagt kun en tablett hvis jeg føler verden snurrer helt på hodet, og jeg føler meg kvalt av angsten. Fullstendig panikk-følelse er på plass før jeg tar en. 

Anonymkode: d239e...053

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet nok innerst inne selv at 1-2 ganger i måneder, så lenge det er innafor den mengde din fastlege har skrevet ut, er ok. Jeg vet ikke helt hvorfor du fisker etter mer støtte? 

Anonymkode: f2c78...7f9

• Liker 3
Skrevet

Som min lege sa, så går det fint med sporadisk bruk, men det er når man tar det ofte at det er skummelt. Så lenge man er bevisst på bruken så tenker jeg det går fint. Jeg har veldig fin dialog med legen angående det og blir fulgt tett opp den perioden jeg bruker det. Egentlig på eget initiativ. Men jeg merker ikke at det er avhengighetsskapende for meg. Men så liker jeg ikke virkningen av det heller, men det er nødvendig enkelte dager for å kunne gjennomføre viktige ting 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du vet nok innerst inne selv at 1-2 ganger i måneder, så lenge det er innafor den mengde din fastlege har skrevet ut, er ok. Jeg vet ikke helt hvorfor du fisker etter mer støtte? 

Anonymkode: f2c78...7f9

Fordi legen sier det kun skal brukes ved behov/panikkanfall. Og jeg er usikker på når for mye er for mye osv. 1-2 tabletter i mnd i årevis, det er helt trygt? Er jo angsten min som får meg til å kverne i dette også 🥴

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har slitt med angst så lenge jeg kan huske. Men har gått i terapi, fått diagnoser, fått mange gode råd og lært meg teknikker. Men angsten vil ikke slippe. Har innsett at sånn er jeg bare, og får gjøre det beste ut av det. 

Jeg har beroligende på resept, lav dose vel og merke, men den hjelper meg iallefall de gangene jeg virkelig trenger det. 

Men man får jo høre at det ikke er bra osv. Men jeg tar kanskje 1-2 tablett pr mnd. Likevel føler jeg at det ikke er bra. Er det så ille? 
jeg bruker S***il. 
Jeg får den roen jeg trenger, og føler meg som en «normal». Jeg har likevel vært svært streng med slik medisin, da jeg er redd for å ta for mye (redd for avhengighet, redd for hva som kan skje over tid osv). 

Tar som sagt kun en tablett hvis jeg føler verden snurrer helt på hodet, og jeg føler meg kvalt av angsten. Fullstendig panikk-følelse er på plass før jeg tar en. 

Du må nesten veie fordeler opp mot ulemper ifht egen situasjon. Om du begynner å ta mer en anbefalt så vil vel fastlegen din reagere? 

Anonymkode: c8639...830

Skrevet

Det er å ta det daglig i mange uker og måneder som kan være farlig. Et par ganger i måneden (eller uka) er ikke farlig.

Anonymkode: 0842b...301

Skrevet
Stoltskeiv skrev (3 minutter siden):

Som min lege sa, så går det fint med sporadisk bruk, men det er når man tar det ofte at det er skummelt. Så lenge man er bevisst på bruken så tenker jeg det går fint. Jeg har veldig fin dialog med legen angående det og blir fulgt tett opp den perioden jeg bruker det. Egentlig på eget initiativ. Men jeg merker ikke at det er avhengighetsskapende for meg. Men så liker jeg ikke virkningen av det heller, men det er nødvendig enkelte dager for å kunne gjennomføre viktige ting 

Takk for svar. Tror egentlig jeg bruker medisinen greit, men likevel tenker jeg jo på det. Møtte en sykepleier en gang som sa: å, bruker du sob***? Da kan du bli dement!» 
Jeg ble helt satt ut. Og selv etter så mange år sitter den kommentaren i meg enda..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Tror egentlig jeg bruker medisinen greit, men likevel tenker jeg jo på det. Møtte en sykepleier en gang som sa: å, bruker du sob***? Da kan du bli dement!» 
Jeg ble helt satt ut. Og selv etter så mange år sitter den kommentaren i meg enda..

Begynn å stol på deg selv og ikke alle sånne tullete tvangstanker. Man blir ikke dement av å ta piller 1-2 ggr i måneden. Er ikke sunt for kroppen å gå å angste i årevis heller, så som sagt vei fordeler og ulemper ifht din egen situajson. 

Anonymkode: c8639...830

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du har vel ikke tenkt å bruke det resten av livet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du har vel ikke tenkt å bruke det resten av livet? 

Det vet jeg jo ikke. Håper ikke det, men eneste «krykken» jeg har pr nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

jeg bruker S***il. 

Tja.. Har ADHD og går fast på ganske høy dose Ritalin.. 

Jeg tenker som dette;

Om det skulle føre til at jeg dør 5-10 år tidligere, så er det verdt det! 
Adhd’en min (selv etter år med 7 forskjellige former terapi, og kursing, jeg trener, prøvd det som kan prøves føler jeg) Så er symptomtrykket er så høyt for meg, at hvis jeg ikke går på Ritalin, så selvmedisinerer jeg meg på alkohol og andre rusmidler🤦‍♀️ 
Når jeg går fast på Ritalin, så tar det, det værste symptomtrykket… 

Og det høres ut som det er likt for deg..

Når andre sier at det ikke er bra å ta, så tenker jeg at det er hvert fall ikke bra for hverken kroppen eller psyken å ha sterk angst heller!! 

Ja, det er selvsagt individuellt, og JEG OPPFORDRER IKKE PÅ NOEN MÅTE AT FOLK SKAL TA RESPETBELAGTE MEDISINER HELT UKRITISK!! Men legen følger deg opp.. Og du er bevisst! 

Så kan jo spørre deg tilbake; 

Hvor ille er det egentlig å ha sterk angst?

❤️

Anonymkode: 0d6a1...641

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette har jeg aldri hørt om… Jeg har brukt Sobril og Imovane i mange år 🤭 Bruker dem bare ved behov (Imovane kanskje 3-4 ganger i mnd og Sobril kanskje 2-3 ganger i mnd i gjennomsnitt). Har drevet med dette i snart 15 år, har ikke blitt avhengig av noen av dem og har ingen bivirkninger :) 

Anonymkode: ec7a6...72e

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette har jeg aldri hørt om… Jeg har brukt Sobril og Imovane i mange år 🤭 Bruker dem bare ved behov (Imovane kanskje 3-4 ganger i mnd og Sobril kanskje 2-3 ganger i mnd i gjennomsnitt). Har drevet med dette i snart 15 år, har ikke blitt avhengig av noen av dem og har ingen bivirkninger :) 

Anonymkode: ec7a6...72e

Jeg har definitivt hørt om koblingen mellom disse og demens, men det sykepleieren sa var jo "kan få", ikke får helt garantert og med en eneste gang. Hun visste kanskje heller ikke noe særlig om hvor sjelden TS bruker det og kjenner ikke hennes sykehistorikk. Uansett har legen til TS tatt en vurdering på dette, han har kunnskapen og lov til å skrive ut resepter, i motsetning til sykepleieren. Meningen hennes bør ikke legges så særlig vekt på da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

jeg bruker S***il. 

Tar beroligende hver kveld… 

Anonymkode: 03b81...f21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...