Gå til innhold

Blitt nedbemannet, men bedriften skal ha noen inn i tilsvarende rolle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått beskjed om at jeg er overtallig og mister stillingen min. Men jeg vet også at bedriften må ha noen til å gjennomføre visse oppgaver som krever en bestemt kompetanse, da må de sette inn noen til dette og da vil jeg ha fortrinnsrett. 
Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: de599...c42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan fagforeningen din hjelpe deg med.

Anonymkode: 4fea5...1c8

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette kan fagforeningen din hjelpe deg med.

Har ikke veldig gode erfaringer med at fagforeningen hjelper noe særlig

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De hadde da visserlig beholdt deg om du hadde hatt denne kompetansen. Regner med de bruker ansiennitet og kompetanse som utvalgsgrunn. Så nei du har ikke fortrinnsrett. Og ja om du hadde hatt kompetansen. 

Anonymkode: 61b3e...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De hadde da visserlig beholdt deg om du hadde hatt denne kompetansen. Regner med de bruker ansiennitet og kompetanse som utvalgsgrunn. Så nei du har ikke fortrinnsrett. Og ja om du hadde hatt kompetansen. 

Jo jeg har denne kompetansen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Visserlig"?

Uansett. Selv om du mener at du ikke får god hjelp fra fagforening, bør du likevel forsøke. Tenker det kan være din beste sjanse. Alternativet blir i så fall å kjøpe juridisk bistand. Men, det er verdt å tenke over om dette er et sted du ønsker å jobbe. Dersom du har kompetansen, men de jobber mot at du skal komme tilbake, høres det ikke ut som at de ønsker at du skal være den som utfører disse oppgavene?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Visserlig"?

Uansett. Selv om du mener at du ikke får god hjelp fra fagforening, bør du likevel forsøke. Tenker det kan være din beste sjanse. Alternativet blir i så fall å kjøpe juridisk bistand. Men, det er verdt å tenke over om dette er et sted du ønsker å jobbe. Dersom du har kompetansen, men de jobber mot at du skal komme tilbake, høres det ikke ut som at de ønsker at du skal være den som utfører disse oppgavene?

Nei det er ikke et sted jeg har lyst til å beholde. De behandler ikke ansatte noe bra der. 

Skrevet

Mener du at de må ansette noen nye, eller er det andre på arbeidsplassen som har kompetansen men jobber med noe annet?

Anonymkode: 7247a...a39

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du at de må ansette noen nye, eller er det andre på arbeidsplassen som har kompetansen men jobber med noe annet?

Ingen andre som har samme kompetanse uten at de 1. ikke er fast ansatt, eller 2. har lavere ansiennitet enn meg. Jeg er den eneste fast ansatte med denne kompetansen, og har en del mer ansiennitet på stedet enn de andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei det er ikke et sted jeg har lyst til å beholde. De behandler ikke ansatte noe bra der. 

Da høres det ut som at du bør rette oppmerksomheten din mot å finne deg en ny jobb.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen andre som har samme kompetanse uten at de 1. ikke er fast ansatt, eller 2. har lavere ansiennitet enn meg. Jeg er den eneste fast ansatte med denne kompetansen, og har en del mer ansiennitet på stedet enn de andre. 

De hadde ikke valgt ut deg om du hadde hatt denne innbilte kompetansen. En bedrift skal tjene penger(gjerne derfor de nedbemanner) og ansette noen koster ganske så mye. Stillingsutlysning, intervjuer, opplæring og ventetid til personen er på et nivå som tjener penger framfor koster. Så tror du virkelig at bedriften hadde tatt denne kostnaden i en så dårlig periode at de må nedbemanne om de har kompetansen allerede på huset? Tror du styret og eierne hadde tillatt det? 

Skrevet

Det skjedde meg og.

Koblet inn fagforeningen, og enden på visa ble at de innså at de ikke kunne si meg opp, eller at jeg frivillig sluttet mot at de betale meg en klekkelig kompensasjon. Jeg gikk for kompensasjon, full lønn i to år.

Grunnen til at de ville ha en annen i jobben var ikke at hun hadde bedre kompetanse enn meg. Men selv om hun hadde hatt det kunne de like vel ikke valgt henne framfor meg, så lenge jeg utførte jobben jeg var satt til - noe jeg gjorde med gode skussmål i tillegg.

Anonymkode: 24ece...22c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De hadde ikke valgt ut deg om du hadde hatt denne innbilte kompetansen. En bedrift skal tjene penger(gjerne derfor de nedbemanner) og ansette noen koster ganske så mye. Stillingsutlysning, intervjuer, opplæring og ventetid til personen er på et nivå som tjener penger framfor koster. Så tror du virkelig at bedriften hadde tatt denne kostnaden i en så dårlig periode at de må nedbemanne om de har kompetansen allerede på huset? Tror du styret og eierne hadde tillatt det? 

I alle dager. Det er ikke en innbilt kompetanse, det er en kompetanse som krever en bestemt utdannelse og den utdannelsen har jeg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det skjedde meg og.

Koblet inn fagforeningen, og enden på visa ble at de innså at de ikke kunne si meg opp, eller at jeg frivillig sluttet mot at de betale meg en klekkelig kompensasjon. Jeg gikk for kompensasjon, full lønn i to år.

Grunnen til at de ville ha en annen i jobben var ikke at hun hadde bedre kompetanse enn meg. Men selv om hun hadde hatt det kunne de like vel ikke valgt henne framfor meg, så lenge jeg utførte jobben jeg var satt til - noe jeg gjorde med gode skussmål i tillegg.

Anonymkode: 24ece...22c

Tusen takk for erfaringsdelingen din!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo på sett og vis et samfunnsproblem når man blir sagt opp pga "overbemanning" og deretter ansetter noen i (realiteten) samme stilling. For den personen som ble sagt opp havner gjerne på dagpenger. Hvem betaler dagpenger? Norge/vi. Så vi burde alle være mer engasjert når bedrifter sier opp folk på feil grunnlag.

Anonymkode: f4c51...2f6

• Liker 8
Skrevet (endret)

Dette skjedde meg også i motsatt retning, en kollega med mer erfaring ble sagt opp mens jeg ble beholdt, grunnet "kompetanse" vs han, han kjørte sak via fagforening for at jeg skulle bli  nedbemannet og han beholdt stillingen sin.

Ledelsen sa rett ut at min kompetanse selv om vi hadde samme var mer relevant for stillingen og han ble fremdeles nedbemannet.

Så lenge det er gitt grunnlag som angår kompetanse hos begge (selv om du mener at du er mer egnet) er det opp til ledelsen å avgjøre sånt, og det er lite en fagforening kan gjøre.

Du har en bedre case hvis du blir nedbemannet for så å ansette ny person.

Hvis du skriver under på en avtale om lønn utover 3 måneder (ie sluttpakke) sier du fra deg alle slike rettigheter.

Endret av NakenPanda
Skrevet
NakenPanda skrev (4 minutter siden):

Dette skjedde meg også i motsatt retning, en kollega med mer erfaring ble sagt opp mens jeg ble beholdt, grunnet "kompetanse" vs han, han kjørte sak via fagforening for at jeg skulle bli  nedbemannet og han beholdt stillingen sin.

Ledelsen sa rett ut at min kompetanse selv om vi hadde samme var mer relevant for stillingen og han ble fremdeles nedbemannet.

Så lenge det er gitt grunnlag som angår kompetanse hos begge (selv om du mener at du er mer egnet) er det opp til ledelsen å avgjøre sånt, og det er lite en fagforening kan gjøre.

Du har en bedre case hvis du blir nedbemannet for så å ansette ny person.

Hvis du skriver under på en avtale om lønn utover 3 måneder (ie sluttpakke) sier du fra deg alle slike rettigheter.

Men da var denne kollegaen din og du begge fast ansatt, sant?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men hvor stor andel av din stilling innebærer disse "visse arbeidsoppgavene" ? 
Hva skjer med de andre arbeidsoppgavene dine, er det oppgaver som forsvinner? 

Du har fortrinn hvis de skal ansette noen nye, men de har lov til å omfordele dine oppgaver til andre ansatte. 
Når det kun er visse oppgaver som krever din spesielle utdanning, så kan det være hensiktsmessig for arbeidsgiver å gi de oppgavene til noen med mindre ansiennitet, hvis resten av din stilling er overflødig. Kan du overta samtlige oppgaver fra de som har lavere ansiennitet ?  

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da var denne kollegaen din og du begge fast ansatt, sant?

Ja, men det bare viser at "kompetanse" er noe andre kan ha forskjellige syn på. Det er veldig vanskelig å si opp en fast ansatt og så gi en på kontrakt jobben direkte, men etter en sluttpakke er dette ikke noe problem med mindre det er en klausul i pakken om det. 

Hvem vil vel tilbake til jobben som sa deg opp.

Ta så mye lønn du kan få og søk deg videre.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvor stor andel av din stilling innebærer disse "visse arbeidsoppgavene" ? 
Hva skjer med de andre arbeidsoppgavene dine, er det oppgaver som forsvinner? 

Du har fortrinn hvis de skal ansette noen nye, men de har lov til å omfordele dine oppgaver til andre ansatte. 
Når det kun er visse oppgaver som krever din spesielle utdanning, så kan det være hensiktsmessig for arbeidsgiver å gi de oppgavene til noen med mindre ansiennitet, hvis resten av din stilling er overflødig. Kan du overta samtlige oppgaver fra de som har lavere ansiennitet ?  

Hele stilingen tilsvarer denne kompetansen og det går ikke an å skolere seg selv til den uten akkurat denne utdannelsen. De bad om akkurat denne kompetansen i stillingsutlysningen som jeg søkte på, og det er den samme kompetansen som har blitt bedt om for de andre som har lavere ansiennitet / ikke er fast ansatte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...